Keane - Perfect Symmetry (2008)

Label: Island

1. Spiralling (4:19)
  2. The Lovers Are Losing (5:04)
  3. Better Than This (4:04)
  4. You Haven't Told Me Anything (3:47)
  5. Perfect Symmetry (5:12)
  6. You Don't See Me (4:03)
  7. Again and Again (3:50)
  8. Playing Along (5:35)
  9. Pretend That You're Alone (3:47)
  10. Black Burning Heart (5:23)
  11. Love Is The End (5:40)
  12. My Shadow * (4:49)
  13. Time to Go * (3:51)
  14. The Lovers Are Losing [CSS Remix] * (4:35)
  15. Spiralling [Diplo vs. Keane "Mad Spirals Mix"] * (5:22)
  16. Perfect Symmetry [Frankmusik Remix] * (4:56)
avatar van I-do-not-exist
Dat is een inderdaad wel een lekker nummer. Eigenlijk het eerste nummer van Keane dat ik goed vind. Het heeft heel veel weg van The Shins ("Australia" bijvoorbeeld)

avatar van Madjack71
Over dit album is zowat alles al wel een beetje gezegt. De verandering van 'koers', de jaren 80 sound en het leentjebuur bij verschillende nummers uit die periode.
Toch is het ze weer gelukt en heb ik dit album in huis gehaald. Mijn interesse in Keane houd nu al 3 albums stand, dus is het juist voor mij om te zeggen, dat ik dit Keane wel goed vind. Zij brengen iets extra's mee, waardoor ze mijn aandacht vast weten te blijven houden. Zowiezo de stem al van Tom Chaplin, die een heel eigen sound heeft en -een voor mij- prachtig geluid. Op dit album zingt hij met meer variatie als de vorige 2 bij elkaar. De toevoeging van bas/gitaar en extra -tijdelijke- bandlid, geven het geheel de nodige variatie, waar die bijv. op Hopes and Fears wat neigde te verzanden in herhalingsoefeningen.
Ik vind dit de meest gevarieerde album van alle 3. De typische weemoedige, soms theatrale, sentimentele Keane nummers, zijn op dit album in de minderheid. Maar m.i weten zij op een pakkende wijze de sound van de jaren '80 te vertalen naar nu, met behoud van hun eigen geluid en misschien nog wel belangrijker: met de voordelen van de huidige productie technieken.
Tot aan Perfect Symmetry lijkt deze derde, een voor mij perfecte symmetry te worden tussen kwaliteits muziek en commerciele pop.
Dan neigt het album weer wat te vervlakken in wat oppervlakkige nummers, met een tintje teveel synthie en drums programmering. Toch bij herhaaldelijke beluistering, blijven ze overeind en leer ik ze meer waarderen....hoewel ik het toch wel prettig gevonden zou hebben dat bij Love is the end, die hinderlijke drum niet te horen zou zijn geweest. Edoch, Love is the End is voor mij samen met Black Burning Heart en Perfect Symmetry het prachtige drieluik van dit album. Spiralling is een perfecte opener en dan is alles wat komt tot aan Perfect Symmetry eigenlijk ook dik in orde en heel gevarieerd. Met de wat wennige liedjes tot aan Black Burning Heart, kan ik concluderen dat ik van deze -verlate- aanschaf nog veel ga genieten.
Keane heeft mijn waardering voor hun weten te consolideren.
Gefeliciflapstaard jongens.

avatar van Madjack71
De laatste tijd dit album vaak gedraaid en ook met enige regelmaat in de auto. Heerlijk om naar te luisteren. Toch zit er niet een echte stijging erin wat betreft mijn waardering voor de nummers. Daarvoor vind ik You don't See me (met die Demis Roussos synthesizer halverwege) en Pretend that you're alone toch te middelmatig in vergelijking tot de rest. Ze komen wat traag op gang.
Derhalve heeft dit album wel zijn 4* dik verdiend....wat mij betreft.

avatar van Rudedadude
Ik vind het verrassend dat dit album nog zo'n laag gemiddelde heeft, volgens mij verdient dit album meer. Het heeft bij mij ook wel even geduurd om erachter te komen, maar het is na meer dan een half jaar toch nog een album wat ik graag opzet.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Mooi album, en supergaaf optreden op pinkpop jl.
Gezien omdat Depeche niet kwam dus toen toch maar naar andere podium gelopen onder Krezip, en zeker geen spijt van gehad.

avatar van Hans Brouwer
herman schreef:
Ik heb een stuk zitten luisteren via de luisterpaal en ik vind het eigenlijk wel een aardige plaat.
Dankzij de vrij negatieve berichtgeving heb ik nooit de moeite genomen om "Perfect Symmetry (2008)" te beluisteren. Gisteren heb dit album van Keane toch maar meegenomen uit de bibliotheek. Conclusie: "Perfect Symmetry (2008)" is een prima album dat niet onderdoet voor "Hopes and Fears" en "Under the Iron Sea". Moraal van dit verhaal: bij een nieuw verschenen album nooit afgaan op berichtgeving, positief of negatief. Je kunt pas oordelen als je zelf hebt geluisterd. In geval van "Perfect Symmetry (2008)" kom ik daar mooi een jaar te laat achter. Dom, dom, dom. 4****

avatar van rkdev
Hans Brouwer schreef:

Beter laat dan nooit Hans !

avatar van mvfreak
Muzikaal de beste CD van Keane: goede composities, de ijle stem van Tom Chaplin en meer dan op de voorgaande albums: variatie. Dit album staat vol met wonderschone composities die met de toevoeging van de jaren 80 sound (incl. handclaps) van begin tot het eind weet te boeien. Nadeel is dat je de meeste nummers na een paar keer luisteren wel gehoord hebt ("ware out effect"). Pretend thast your alone now is voor miuj de topper; muzikaal niet briljant maar perfecte sfeer & tekst.

avatar van Hans Brouwer
mvfreak schreef:
De ijle stem van Tom Chaplin en meer dan op de voorgaande albums: variatie.
In tegenstelling tot de stem van die andere zanger van die andere band, waarmee Keane wel wordt vergeleken, wekt de stem van Tom Chaplin geen ergenis op . Niet op "Perfect Symmetry (2008)" en ook niet op de voorgaande Keane albums.

Hans Brouwer schreef:

Wacht maar tot je 'm live hoort zingen Dan hoor ik je graag nog een keer..

avatar van Strangeways
Hoezo, heb je daar een slechte ervaring mee? Ik ben naar een concert van ze in de Heineken Music Hall geweest en daar zong Chaplin erg goed. Ik heb ook de dvd Live at the O2 Arena en daar is hij eveneens prima bij stem. Weinig verschil met de studio-opnames.

avatar van Madjack71
Ik heb Keane dan wel niet live meegemaakt, maar wat ik er live van gehoord heb, vond ik het wel dik in orde. Zijn stem is wel gegroeid de afgelopen jaren heb ik het idee. Ik weet niet hoe Tom het er vanaf brengt met deze nummers live. Want hier zit wel veel meer variatie in zijn stem en dat kan live dan misschien niet altijd even goed uitpakken. Maar bijv. met Hamburg Song en Try Again komt hij heel sterk over live.

Strangeways schreef:

De tournee van het "Under the iron see" album in Ahoy... echt slecht... misschien is ie inmiddels verbetert, want die show waar ik het over heb was ook ongeveer in het hoogtepunt van zijn verslaving.. dat kan mee gespeeld hebben..

Ik vond het in ieder geval zwaar tegenvallen.. Maar da's mijn ervaring.

En live dvd's of tv shows zeggen niet zoveel, die kunnen opgepoetst zijn voor de release

avatar van sergifornia
Vandaag gekocht,
Bij Hopes and Fears was ik na ''Somewhere Only We Know'' en ''Everybody's Changing'' overtuigd. Bij Under The Iron Sea was ik er gelijk bij, maar vand it album was ik niet echt overtuigd. Spiralling is ''leuk nummertje'' maar ''Lovers Are Losing'' vond ik niet echt overtuigen. Daarna niet echt gevolgd, maar ''Better Then This'' vind ik echt een goed nummer en ''Perfect Symemtry'' mag er ook wel wezen. Dus vandaag voor €9 gescoord om toch de ''verzameling'' compleet te maken. Helaas nog niet de tijd gehad om te luisteren.

De eerste twee albums waren echte herfstplaten.
Dit is de ultieme lenteplaat.
@sergifornia: je hebt 'm te vroeg (of juist te laat) gekocht!
Blijven luisteren...hij is anders, maar absoluut niet verkeerd.
Ik hou wel van die verkapte eighties sound.

avatar van stoepkrijt
sebas schreef:
Dit is de ultieme lenteplaat.

Zo had ik het nog niet bekeken, maar gelijk heb je wel. Terwijl de vorige albums juist meer rustige, mooie nummer bevatten is dit juist een wat 'frisser' album met vlottere en meer catchy nummers. Ten minste: dat is hoe ik het interpreteer;)

Kortom: een heel goed album

avatar van Madjack71
Idd. een goed album, maar eentje die ik niet teveel achter elkaar moet horen. Het zijn mooie kant en klare kwalitatieve popsongs, die op een vloeiende wijze de jaren 80 sound mengen in de huidige tijd.
Heb het pas weer gedraaid in de auto en kon er van genieten.
Wel vind ik de andere 2 toch een slagje beter.

avatar van stoepkrijt
Ik vind het trouwens erg jammer dat Love is the End het laatste nummer is. Ik snap best dat ze met een rustig nummer afsluiten, maar had dan Black Burning Heart als gekozen, zou veel beter gepast hebben...

dVTB
Black Burning Heart is het hoogtepunt van de cd, vind ik.

avatar van Madjack71
BBH is ook een van mijn favoriete tracks, samen met Perfect Symmetry en Love is the End. Het begin van het album vind ik vrij sterk, met een wat matige middenstuk en een mooi eind.

€5.55 bij Mediamarkt

avatar van Cor
Cor
Nou, mijn 'Keane-reis' zit er op. En dat vind ik niet erg. Alle 3 de albums beluisterd. Waar 'Hopes And Fears' nog een nieuw geluid laat horen met een paar mooie songs, laten de laatste 2 albums geen vernieuwing/verbetering zien. Sterker nog, de liedjes zijn gewoon minder pakkend. Ik raak hier niet opgewonden van. Het ontbeert toch aan scherpe, spannende randjes. De potentie is er wel - 'Playing Along' wordt erg mooi gezongen -, maar het komt er te weinig uit.

Berichten verplaatst naar Keane

Adrirovers
Waarom velen het album naar beneden stemmen, begrijp ik niet. Vooral de nummers 'Better than this', 'You don't see me' en 'Playing along' zijn erg mooi.

JanBetonde2e
het beste album van Keane, op de andere albums, stonden een aantal top liedjes, maar hier is echt alles goed

Gerben-DT
Waardeloos album. Ik had hem blind gekocht omdat deze band veel krediet had na hun eerste twee album (en dan vooral de eerste). Maar nu moeten ze weer wat krediet opbouwen, hiermee slaan ze compleet de plank mis!

avatar van max95
Nou vooruit dan, van *4,5 naar *5.

avatar van strandsmurf
Wisselvallig album. Vooral 'Pretend That You're Gone' bezorgt me ongewenste rillingen. Al die geluidjes op de achtergrond, het handgeklap en het kinderlijke refrein. brrrr....

Na Night Train het hele Keane oeuvre weer eens gedraaid en een halfie eraf gehaald. Je moet dit album niet te veel afspelen, ondanks dattie lang niet slecht is.

avatar van VanDeGriend
Berichten verplaatst naar Keane - Night Train (2010)