Queensrÿche - The Warning (1984)

Rock / Metal
Label: EMI

1. Warning (4:45)
  2. En Force (5:15)
  3. Deliverance (3:20)
  4. No Sanctuary (6:05)
  5. Nm156 (4:40)
  6. Take Hold of the Flame (4:55)
  7. Before the Storm (4:24)
  8. Child of Fire (5:21)
  9. Roads to Madness (9:54)
  10. Prophecy * (4:00)
  11. The Lady Wore Black [Live] * (5:23)
  12. Take Hold of the Flame [Live] * (5:06)
avatar van Kronos
Of je dit album in een keer kan uitluisteren hangt volgens mij vooral af of het slotstuk van een kleine tien minuten ten volle genoten kan worden. Zo ja, dan kijk je daar gedurende het album naar uit terwijl er allemaal fantastische nummers voorbijkomen en zo is het een makkie.

Dat is tenminste mijn ervaring. Vroeger drong dat laatste nummer niet goed tot me door en sleepte het allemaal te lang aan.

Voor het album Blackwater Park van Opeth geldt dat ook. Zo'n lang laatste nummer dat vele luisterbeurten vraagt, terwijl je daar dan de aandacht niet meer voor hebt. Het nummer enkele keren los beluisteren kan helpen.

Nu vind ik The Warning een juweel van begin tot eind. Staat geen noot teveel op.

Leuk eigenlijk ook dat er voor een metal album (debuut langspeler nog wel) van bijna 30 jaar oud, nog heel wat aandacht is.

avatar van ozwald
Heerlijke plaat inderdaad van de eerste tot en met de allerlaatste noot. Staat nog steeds fier op 1 in mn top 10.

Jammer dat ze na Promised Land zo aan het sukkelen zijn geslagen oplopend tot die gênante spuug- en vechtpartijen van een paar maanden geleden.

ozwald schreef:
Staat nog steeds fier op 1 in mn top 10.

En je bent niet alleen zie ik in de statistieken. Ook Barfly en Epitaph zetten The Warning op het hoogste schavotje.

Ik heb het op de 6de plaats staan. Maar ik heb mijn top 10 dan ook gewoon in de volgorde van verschijnen geplaatst, omdat ik ze alle 10 zo'n beetje even geweldig vind.

avatar van ricardo
Deze plaat was voor mij in het begin ff wennen, vond het Iron Maiden gehalte eigenlijk een beetje te hoog om hem daarom ook authentiek Queensryche te vinden, maar eenmaal gewend aan deze klinkt het natuurlijk heel anders dan Iron Maiden.

Ken ze nu allemaal tot en met promised land, maar empire bevalt mij na vele luisterbeurten eigenlijk toch wel het beste.

OM zit mij te volgetimmerd en is mij te druk, daar zitten te weinig rustpunten in, prachtalbum natuurlijk, maar van begin tot eind 1 brok tomeloze energie moeje maar net zin in hebben ook, en empire heb ik gewoon het meeste zin in wat deze band betreft.

Wat dit album betreft vind ik hem wel goed klinken, maar voor een Queensryche plaat ook wat te gewoontjes en met te weinig variatie erin, voor mij een typisch 3.5 album. Geen hoogvlieger, maar zeker een mooi debuut.

avatar van lynyrd
Take hold of the flame en child of fire super wat had die Geoff Tate een geweldige stem helaas heeft dat niet lang geduurd paar jaar na dit was het afgelopen qua stem maar ook wat de muziek betreft. Tip: dvd Queensrÿche live in Tokyo (1984) )

avatar van Barfly
Kronos schreef:
Ook Barfly en Epitaph zetten The Warning op het hoogste schavotje.

Tja, ik vind het maar lastig hoor, zo'n top10.
Het valt en staat een beetje met mijn bui van die dag, maar The Warning is wel een uitzonderlijke plaat. Maar draai ik een andere plaat uit mijn top10, dan krijg ik de neiging die weer op 1 te zetten.
The Warning is als geheel ijzersterk en de afsluiter komt in mijn ogen dicht in de buurt van mooiste nummer aller tijden.

avatar van AstroRocker
Hum, ik moet hier toegeven dat toen ik het album op de datum van uitkomen kocht (n.a.v. het geweldige Queensryche ep album) ik behoorlijk teleurgesteld was. Ik draaide al weer snel de ep. Maar in verloop van tijd (lees jaren) ben ik dit album meer en meer gaan waarderen. Ik denk nu zelfs dat het een hardrock klassieker is. Alle nummers zijn van een hoge kwaliteit, de gene die eruit springen zijn: de titelsong (The warning), het rustige No Sanctuary, Take Hold of the flame, Child of Fire en de fe-no-me-nale afsluiter Rhoads to Madness. Het absolute Queensryche anthem!
Tate zingt op dit album de sterren van de hemel, maar ook de andere muzikanten weten van wanten (rijmt...). Ik geef 4,5 sterren.

avatar van gigage
Pink Floyd producer james guthrie lijkt bij dit debuutalbum een flinke vinger in de pap te hebben. Het flitsende wat rauwere spel van de uitstekende ep heeft plaats gemaakt voor goed doordachte composities en melodielijnen. Zelfs violen, bellen en koortjes zijn er in gemixt. Is het meestal behelpen bij debuutalbums ( met al zijn charmes) qua consistentie is er hier sprake van een geheel. Deze plaat moet het meer hebben van zijn sfeer en (heel) wat minder van de gitaarpartijen. Niet dat deze slecht zijn maar ze zijn iets teveel naar de achtergrond verdreven. Echter, elke song staat als een huis en ik kan er dan ook geen opnoemen die ik er liever niet op het album gehad willen hebben. De jonge Geof tate (zie album fotoos) doet erg zijn best om te laten horen dat hij veel in zijn mars had. En dat gaat hem hier heel goed af, wat zeg ik, zijn beste performance in zijn carriere imo.
Ik ben met dit album "opgegroeid" en vind het helemaal het einde, maar als je zin in echte Metal hebt dan zit je hier niet direct op de juiste plaats. Wil je jezelf wat meer verdiepen waar bijvoorbeeld james labrie zijn Majesty demo mosterd heeft geproefd dan wel.

Ooit bij uitkomst van dit wereldse album (waarmee ik superblij werd verrast) hen in de Jaap Edenhal gezien, als voorprogramma van..................DIO(!). Queensryche was zo beregoed op dreef dat ik mij afvroeg of DIO dit nog wel zou kunnen overtreffen. DIo deed het priam (in de tijd van Holy Diver), maar toen al had Queensryche een onwisbare indruk op mij achtergelaten.
Dat heeft een paar albums geduurd, maar inmiddels is er van dat energieke Queensryche weinig meer over helaas.

avatar van The_CrY
Neal Peart schreef:
(...)

Maar ze zijn weer terug op het oude nest met de nieuwe zanger!!

avatar van Edwynn
Die nieuwe incarnatie is verbluffend goed inderdaad. Ik herinner me nog dat Take Hold Of The Flame tijdens de Promised Land tour al bijna niets meer voorstelde door dat gepruts van Geoff Tate. Dat is met Todd LaTorre wel even anders. In volle glorie weer te beleven.

avatar van Von Helsing
Ok, één van de betere Heavy Metal vocalisten ooit blijkt achteraf gewoon een prutser te zijn geweest? Nice....

avatar van Edwynn
He lost his magic long time ago.

Promised Land was zijn laatste echt goede prestatie. Live viel het me bij vlagen erg tegen. Met name als hij wat ouder spul bracht.

@ inderdaad Edwynn na Promised land ben ik ook afgehaakt. M.i. was naast Geoff Tate ook de gitarist vertrokken, toch??

avatar van Edwynn
DeGarmo vertrok na Hear In The Now Frontier. Tate zelf vertrok of ontsloeg onlangs. Welke van de twee nu echt gaat zijn, weten we nog niet.

Overigens ben ik niet helemaal afgehaakt. Q2K en Tribe vond ik heel aardige albums. Mindcrime II eigenlijk ook wel. Maar daar speelt de factor Tate geen dominante rol in.

avatar van The_CrY
Von Helsing schreef:

Absoluut niet. Geoff Tate is ook in zijn huidige vorm gewoon mijn favoriete vocalist, of in ieder geval één van mijn favorieten. Feit blijft dat hij in de laatste QR tour met hem hij gewoon niet zo fijn bij stem was en het verschil met Todd is daar toch duidelijk zichtbaar.

avatar van blondegod
Een topper! maar ook bij deze plaat moest ik eerst wel wennen (bij rage for order ook) Empire en Operation mindcrime had ik eerst in mijn collectie en deze albums klinken wat volwassener/gelikter. Als je dan overschakelt naar wat ouder werk klinkt dit wat primitiever.

avatar van Edwynn
Die Todd LaDinges deinst op de planken niet terug voor obscuurdere Rÿche-nummers zoals het titelnummer van The Warning enzo. Die gast plempt zijn feesboek elke dag helemaal vol met te gekke filmpjes die dat illustreren.

Ik leerde de band kennen met Mindcrime. Magisch album waar ik moeilijk afstand van kan doen. Met de meer mystiekere klanken van de eerste twee albums raakte ik later bekend, maar die houden me tegenwoordig eigenlijk net zo in hun greep. Wat een album is dit eigenlijk. Spanning, afwisseling en een allesomvattende, ongrijpbare sfeer. Vooral de climax van Roads To Madness is een uitsmijter van kosmisch formaat.

avatar van gigage
Mooi gevonden; van kosmisch fomaat

avatar van Funky Bookie
Heerlijk album met No Sanctuary en de waanzinnige afsluiter Roads To Madness als hoogtepunten. Tate zingt de sterren van de hemel, maar soms irriteert het mij ook om de één of andere reden.
Niettemin een uitstekende plaat.

avatar van james_cameron
Nog steeds een prima album, dit debuut van Queensrÿche. De loepzuivere, erg hoge uithalen van zanger Geoff Tate zullen niet door iedereen te trekken zijn, maar hij zingt hier toch wel erg goed en de songs zijn over de hele linie ook behoorlijk sterk. Productioneel had één en ander wel wat steviger en strakker mogen klinken, maar het album heeft de tand des tijds al met al goed doorstaan. Mooie orkestrale ondersteuning ook van componist/ dirigent Michael Kamen, die later ook zou bijdragen aan het fraaie Silent Lucidity. Uitschieters zijn hier het mooie No Sanctuary en de epische afsluiter Roads To Madness.

avatar van Johnny Marr
Je mag me bij elkaar vegen. Weer helemaal murw geslagen door deze plaat. Verhoogd naar de volle mep.

avatar van matthijs
Johnny Marr schreef:

Al ongeveer 30 jaar een van mijn tien favoriete albums. En ik ken er best veel. Roads to Madness is wel een meesterwerkje ja. Ongelofelijk dat een paar begin-twintigers dat in elkaar hebben gedraaid.

avatar van Johnny Marr
matthijs schreef:

Al ongeveer 30 jaar een van mijn tien favoriete albums.

Waar wacht je dan nog op? Hoppa, in die top 10 ermee! Ik geef alvast even het goede voorbeeld

avatar van BoyOnHeavenHill
Zojuist heb ik alle berichten bij dit album eens doorgelezen, en wat leuk dat zoveel mensen nog altijd zo'n emotionele klik hiermee hebben. Ik kwam bij dit album door vanaf Promised land en Operation : mindcrime terug te werken, en eigenlijk was ik best bang dat dit (album-)debuut vanwege knullige composities, slechte produktie of gewoon algemene onvolwassenheid zou teleurstellen. Niets is echter minder waar, want de nummers zijn hier al zonder uitzondering sterk, de klassieke gitaarpartijen vormen een warm hart, en de onwaarschijnlijk majestueuze en krachtige zang van Geoff Tate is hier al in z'n volle glorie aanwezig (toen ik Dream Theater leerde kennen was mijn eerste gedachte : wat zou dit een perfecte band zijn als ze Geoff Tate zouden kunnen losweken...). Ja, de produktie hier had nog wat meer "sheen" kunnen hebben, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik iets mis, dat de gitaren beter hadden moeten klinken of dat ik sommige details niet hoor – en een beter geluid had misschien ook wel afbreuk gedaan aan de rauwheid en directheid. Nee, voor mij had er geen beter geluid gehoeven, zelfs niet op die eerste CD-versie met nul informatie over bandleden of componisten (maar wel een foto van de vijf heren in het zwart met groene mist en vooral héél veel en hoog haar). Al met al is toch de grootste verrassing van dit debuut dat er alleen maar nummers staan die al zo volwassen klinken, met eigenzinnige loopjes, verrassende structuren en altijd pakkende melodieën. En natuurlijk is het laatste nummer ook mijn favoriet, met dat vervreemdende en enigszins wanhopige koor achter de refreinregel.

BoyOnHeavenHill schreef:

Debuutalbum, maar ze hadden ook al een prima EP op de wereld losgelaten natuurlijk. Daar klinkt Queensrÿche wat meer rechttoe rechtaan, maar als je toch al bij The Warning bent aangekomen hoort die er zeker ook bij.

avatar van gaucho
Ja, de EP was eigenlijk het echte debuut: 4 nummers, waarvan er drie inderdaad wat ruwer en rechttoe-rechtaan klinken, maar waarvan het epische The lady wore black natuurlijk de kers op de taart vormt. Met wereldwijd ruim 250.000 verkochte exemplaren (destijds althans, het zal nu aanzienlijk meer zijn) een van de bestverkochte EP's aller tijden en een mooie opmaat voor dit album.

Want inderdaad: dit debuut wekt nergens de indruk van een nerveuze, beginnende band die de mogelijkheden van de studio aftast. Het is meteen al een heel volwassen product en mag met terugwerkende kracht tot een van de beste Queensryche-albums gerekend worden. De songs en de uitvoering zijn al beresterk, maar het zijn vooral de goedgekozen arrangementen die ze net dat beetje meer smaak geven. En op het moment dat je dénkt dat het even wat inzakt, pakken ze nog eens even uit met de majestueuze afsluiter Roads to madness.

Ik weet nog dat ik ze ergens in '83 in het voorprogramma zag van Dio, in de Amsterdamse Jaap Edenhal. Ze hadden toen net die EP uitgebracht, maar ik had nog nooit van de band gehoord. Dio was ook in vorm, maar Queensryche blies me omver. Die avond werd ik fan voor het leven, ondanks de misstappen die ze begingen vanaf Hear in the now frontier.

avatar van Zagato
gaucho schreef:
J

Misstappen, met als volledig dieptepunt Dedicated to Chaos.

Het debuutalbum is gelukkig wel een parel, ondanks de metal onwaardige productie van het album.

avatar van BoyOnHeavenHill
Kronos schreef:
ze hadden ook al een prima EP op de wereld losgelaten natuurlijk.
Ja, die ken ik ook, vandaar dat ik in het begin van mijn bericht spreek van het "(album-)debuut". Maar al weer een tijdje niet meer beluisterd, alleen Queen of the reich staat me nog echt goed bij... Ik moet er weer eens naar op zoek.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Off-topic berichten verwijderd.

avatar van Kronos
Op deze eerste langspeler is pas echt te horen hoeveel talent de jonge band uit Seattle in huis heeft. Met knappe composities, een geluid vol detail, gelikt gitaarwerk en dan ook nog de schitterende zang van Geoff Tate. The Warning is een heuse klassieker en Queensrÿche een verrijking voor de metalwereld.

97/100