Queensrÿche - Rage for Order (1986)

Rock / Metal
Label: EMI

1. Walk in the Shadows (3:34)
  2. I Dream in Infra Red (4:18)
  3. The Whisper (3:36)
  4. Gonna Get Close to You (4:38)
  5. The Killing Words (3:57)
  6. Surgical Strike (3:24)
  7. Neue Regel (4:55)
  8. Chemical Youth (We Are Rebellion) (4:15)
  9. London (5:06)
  10. Screaming in Digital (3:37)
  11. I Will Remember (4:25)
  12. Gonna Get Close to You [12" Version] * (5:46)
  13. The Killing Words [Live] * (4:10)
  14. I Dream in Infrared [1991 Acoustic Remix] * (4:02)
  15. Walk in the Shadows [Live] * (3:43)
avatar van Waldo Jeffers
Mooi album van Queensrÿche waarin je al een beetje de opmars naar Operation: Mindcrime voelt komen. Hij is niet zo goed, maar behoort zeker tot de top van Queensrÿche, een 4 dan ook.

Heb hem destijds gekocht naar aanleiding van de geniale bewerking van Dal Bello's 'Gonna get close to you'.
Ander hoogtepunt vind ik het gevoelige 'I will remember'.

Maar het zal niet de eerste keer zijn dat ik hier weer helemaal in sta.

Joy
mijn persoonlijke favoriet van deze band

100 % queensryche en vergeleken met the warning behoorlijk experimenteler

een gewaagd album die liet zien dat queensryche veel meer in mars heeft dan wat men op warning liet horen, ook al is dat ook een topper

Mad Dog
The Killing Words, Walk In The Shadows, Screaming in Digital, I Will Remember, subliem! Mijn kennismaking met Queensrÿche, ook naar aanleiding van de clip van Gonna get Closer to You. Mijn favorieten 80's album. New Wave meets Heavy Metal. Adem benemend mooi album.

avatar van Genesis
Wat mij betreft, na Operation Mindcrime en Empire, het best album van Queensryche. In ieder geval stukken beter dan Tribe en Promised Land.

Het begint al lekker met Walk in the shadows (wat schijnbaar ook een cover is), I dream infared en the whisper. Daarna volgt de andere cover (van wie ook al weer??) Gonna get Close to you, waar ik in het begin erg aan moest wennen. Na een paar keren luisteren is ie echter uitgegroeid tot een van m'n favoriete QR nummers. De CD krijgt een dan een klein dipje met The Killing Words met een iets te zeikerig refrein (wel een mooie solo). Daarna volgt het beste nummer van de CD namelijk: Surgical Strike (volgens mij destijds nog uitgebracht als single) Lekker snel nummer, lekker drumwerk en een heerlijk (meezing) refrein:

A Surgical Strike
We've taught them not to feel
performance is their task
A Surgical Strike
Its time is arriving now for you

Heerlijk

Neue regel is best aardig. Chemical Youth is behoorlijk proggy en had bij mij ook weer een aantal luisterbeurten nodig voor ik m kon waarderen. London is weer zo'n nummer waar QR er al flink zooitje van heeft gemaakt. Wat mij betreft het zwakste nummer van de plaat vooral vanwege het irritant ''London'' elke keer er doorheen.
Screaming in Digital en I will Remember zijn 2 aardige afsluiters maar het niveau van de eerste 6 nummers wordt niet meer gehaald.

Al met al een zeer aardig album. Best hard en af en toe behoorlijk proggy. Geoff Tate's stem blijft het bij mij toch altijd weer goed doen en ook op dit album vind ik m erg goed. Vier sterren voor dit album dat echter 2 jaar later volledig zou worden weggeblazen door een concept album genaamd Operation: Mindcrime!

* * * *

van wie zijn de covers?

wist ik niet

mooie aan deze plaat is dat de band linksaf sloeg tov warning om eens wat andere paadjes te betreden om vervolgens alle ervaringen in 1 kan te gieten en operation mindcrime uit te brengen

alles viel op zijn plaats, en dat na 3 platen (ep meegerekend)

avatar van Genesis
Gonna get close to you is schijnbaar van ene Lisa Dalbello (Lisa Dal Bello), waar ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord heb. En over Walk in the shadows kan ik nog niks vinden.

Joy
er begint wat te dagen, ze had een hitje met tango

volgens mij de enige cover op deze plaat

ben ook benewd naar de zangeres op operation mindcrime

avatar van ozwald
qua sound en sfeer net wat anders / commercieler dan de voorgangers maar eveneens een all time classic!

avatar van Sir Spamalot
"Walk in the Shadows" is géén cover, maar wel degelijk geschreven door DeGarmo/Tate/Wilton. De enige cover is "Gonna Get Close to You" geschreven door Lisa Dalbello.

Ik ben alleszins dat ik niet de enige ben die Rage for Order zijn favoriete Queensrÿche-album vindt (bedankt Joy en Mad Dog): heeft iemand dit album al eens beluisterd met een koptelefoon? Daar pas vallen de talloze details (ook een handelsmerk van Queensrÿche) op.

Het valt me op dat ik nog niet op dit album had gestemd, dus hiermee een dikke 4,50

Joy
ik ga dit schijfje maar eens offcieel aanschaffen denk ik, het is te mooi om het alleen op mp3 te hebben

Sir Spamalot schreef:

dan moet je niet OM in je top 10 zetten en deze niet

Empyrium
Dit is mijn absolute Queensrÿche plaat!

avatar van Sir Spamalot
Ozwald, je hebt gelijk, maar ik word ook al een jaartje ouder en dan bot de snelheid een beetje af "grijns".

Zal wel een moment van onoplettendheid geweest zijn.

Nog een geluk dat er hier één iemand wakker is

avatar van devel-hunt
Vervelend theatraal plaatje van een dito band. Het is allemaal zo gemaakt en zo onecht!! Zag ze vorig jaar nog live, in al die jaren is het alleen maar meer over de top gegaan. not my cup of tea!!

man lul toch niet

2e officiele langspelert en duidelijk een gedurft werkje ipv geijkte succesvolle paden te bewandelen, een 2e warning was zo gemaakt

men koos voor dit en zonder dit was het steengoede operation mindcrime er nooit geweest

wellicht dat je het nu onecht en gemaakt vind overkomen, in 1986 was dat zeker niet het geval

zie dit in de juiste tijdsgeest en je gaat het wellicht waarderen

avatar van devel-hunt
Ik lul niet, het is mijn mening, alleen een mening die jouw blijkbaar niet bevalt!! Toen deze plaat uitkwam had ik dezelfde mening al nu!
Mag dat?

Empyrium
Inderdaad een mijlpaal deze Rage for Order, Metal meets New Wave, experimenteel, en een loepzuivere productie van Neil Kernon, tegen het kille aan, en Geoff Tate in vorm, zowel qua zang als tekstueel. Kippevel plaat, vooral Screaming in Digital.

Joy
develhunt,dus je vond queensryche in 1986 al theatraal gemaakt en onecht?

zou kunne maar vind het nog steeds klinklare onzin

later werk dik ok, na empire werd beduidend minder

en das een mening

avatar van Sir Spamalot
Wellicht heeft devel-hunt zich een beetje laten misleiden door de belachelijke kledij en make-up op de album-foto's. De muziek is toch echter prima in orde?

Ik heb al albums gehoord die veel theatraler zijn dan "Rage For Order". Het was toen al een mijlpaal en eigenlijk - voor mij en vele anderen - nog steeds!

Empyrium
Ja, devel-hunt wat is eigenlijk zo theatraal een deze plaat? Noem eens een voorbeeld?

Zelfde vraag hier!

idem

avatar van ozwald
ik ga het niet voor die meneer invullen maar Tate is natuurlijk wel een theatrale zanger. Deze plaat is daarbij, in vergelijk met zn voorganger en opvolger wel wat ''klinischer''. Neemt niet weg dat ie nog steeds errug goed te pruimen is na al die jaren. Maar da's idd een kwestie van smaak...

Joy
alles zit er in, tekstueel, muzikaal, conceptueel, alle ingredienten die uitmuntend werden uitgewerkt op OM staan op deze plaat

deze plaat vind ik mintens zo goed als OM

devel-hunt schreef:

Devel-Hunt, pro memorie. Waarom vind je dit zo theatraal?

Empyrium
Denk niet dat devel-hunt hier antwoord op kan geven, daar hij het album inhoudelijk niet kent.

avatar van Sir Spamalot
En daarom quoteer ik nooit albums die mij absoluut niet (inhoudelijk) bevallen: er komt enkel maar heibel van.

Laten we deze weg dan maar verlaten en zoals Queensrÿche vele malen heeft gedaan, een nieuwe weg inslaan. Volgende!

avatar van ricardo
Goede plaat deze,en zeker stukken beter dan Empire vind ik.Dit is inderdaad een beetje de opmaat voor OM.Ik vind deze wel iets minder energiekvol en met iets minder passie gespeeld dan OM,maar dat album is ook zo top dat dat niet te overtreffen valt.Waarschijnlijk op OM na het meest Queensryche dit album.

Empyrium
Als 15 jarige was ik erg onder de indruk van de werkstukje, en nu nog steeds eigenlijk.

Queensrÿche was de band die steeds vernieuwde en de lat erg hoog legt voor hunzelf, was telkens afvragen of een nieuwe plaat de vorige wist te overtreffen of uberhaupt wist te evenaren.

En elke plaat klonk anders en daarom zo knap dat ze met de ep/The Warning (metal a la Maiden/Priest maar ook nieuwe wegen betraden die nieuw waren voor Heavy Metal), Rage for Order (New Wave invloeden en kille, bijna wasteland taferelen), OM (een concept album waar de energie vanaf spat), Empire (een zijweg afslaande QR, richting sympho maar erg mooie stukken bevattend), Promised Land (het meest persoonlijke album van de heren, met veel acoustische instrumenten) en daarna werd het minder, ik ben waarschijnlijk de enige hier die Tribe vind aansluiten bij de eerste meesterwerken. Ben erg benieuwd waar ze nu mee komen. Vond OM II overbodig en Take Cover erg vlak en beneden het niveau. Hear in the Now Frontier moet je maar als laatste proberen, Ricardo.