Queensrÿche - Rage for Order (1986)

Rock / Metal
Label: EMI

1. Walk in the Shadows (3:34)
  2. I Dream in Infrared (4:18)
  3. The Whisper (3:36)
  4. Gonna Get Close to You (4:38)
  5. The Killing Words (3:57)
  6. Surgical Strike (3:24)
  7. Neue Regel (4:55)
  8. Chemical Youth (We Are Rebellion) (4:15)
  9. London (5:06)
  10. Screaming in Digital (3:37)
  11. I Will Remember (4:25)
  12. Gonna Get Close to You [12" Version] * (5:46)
  13. The Killing Words [Live] * (4:10)
  14. I Dream in Infrared [1991 Acoustic Remix] * (4:02)
  15. Walk in the Shadows [Live] * (3:43)
avatar van Kronos
Met die twee albums (The Warning en Operation: Mindcrime) zou ik om te beginnen ook verder gaan als je Rage for Order pas hebt ontdekt.

Hou er rekening mee dat alle albums in stijl verschillen. Als je Rage for Order II wil vinden zullen de andere albums tegenvallen.

avatar van The Cat woman
Mensen bedank voor de tips. Ik ga mezelf eerst aan de eerste drie albums wagen. Ik laat via MuMe wel weten wat ik er van vind.

The Cat woman schreef:
ik zou empire en promised land
er ook nog aan toe voegen als ik jou was (tip)

avatar van Sir Spamalot
Alle ervaringen zijn persoonlijk en blijven dat ook. Ik ken niet alle platen ter wereld en dat kan ook niet. Heel dikwijls heb ik al opmerkingen gemaakt over de "mindere" productie van vele van "mijn" albums, maar dat stoort me niet zo vaak, het is de kwaliteit van de nummers die telt. Kwaliteit in overvloed bevatten de nummers hier, het geluid vind ik van het beste wat ik ooit heb gehoord met mijn kennis van al die duizenden albums ooit. Op vinyl heb ik deze maar ook op cd, want het vinylleke vertoont al slijtagesporen door de duizenden draaibeurten van een album dat ik maar nooit beu kan geraken, zelfs als miezerig mp3 op de computer blijft dit ongelooflijk fantastisch klinken. De laatste tijd heb ik vele "meningen" op vele albums neergezet, bij albums als deze weet ik werkelijk niet hoe ik er aan moet beginnen. Die uitdaging blijft voorlopig nog te groot. Waanzinnig mooi album van een eens waanzinnig goede groep. Wereldtop. Ook lukt het om die "lap tekst" te plaatsen...

avatar van ekim
Voor mij is dit de beste die ze gemaakt hebben.
Ooit in '86 naar een concert geweest waar ze in het voorprogramma stonden van Bon Jovi. In de pauze liep de Rijnhal half leeg... Bon Jovi was natuurlijk niet cool... Er stonden jonge meisjes in het publiek die niet wisten wat ze hoorden en zagen. Queensrijche was voor hun een bak herrie. Na de pauze hadden ze het rijk alleen...

ekim schreef:
Voor mij is dit de beste die ze gemaakt hebben.
Grappig, ik heb hetzelfde konsert gezien, na Queensryche hebben we wat aan de bar gehongen, bon jovi was toen nog onbekend, ik heb het tour shirt nog van rage for order.

avatar van Edwynn
Volgens was Bon Jovi toen juist doorgebroken. Ze waren dus vrij bekend. Zo bekend dat ze zelfs headlineden.
Queensrÿche in het voorprogramma zetten, was wat merkwaardig. Die trokken een heel ander publiek. Zeker in de jaren 80 waren mensen daar nogal gevoelig voor

avatar van Lonesome Crow
Heb Queensrÿche ooit gezien in het voorprogramma van Metallica in Leiden, ook al zo'n merkwaardige combi.

avatar van glenn53
Ja, dat kwam doordat ze hetzelfde management hadden.

Queensryche's eerste headliner tour was volgens mij in 1990 in de Jaap Edenhal met de Empire tour

avatar van musicborst
glenn53 schreef:
Ja, dat kwam doordat ze hetzelfde management hadden.

Yeah, met Sister Marie in de hoofdrol.... Mijn eerste en enige Queensryche concert.

Lonesome Crow schreef:

Ik zag ze in het voorprogramma van DIO (jaap Edenhal)
Dit album past uitstekend in de albums die ze destijds uitbrachten. Steeds werden ze een stukje beter.

avatar van Edwynn
Lang geleden zag ik op een zonnig vakantieadres VH1 (denk ik) met een top 100 van 80's hardrock en metal. Een nogal Amerikaans georiënteerd lijstje was het. Het interessante aan dat lijstje was dat vooral artiesten over andere artiesten aan het woord waren. Verrassend genoeg zag ik Richie Sambora de loftrompet afsteken over Rage For Order en met name het nummer Screaming In Digital. Dat had ik niet achter hem gezocht. Geen idee of dat lijstje nog wel eens wordt uitgezonden of dat het op nog ergens op de tube te zien is.

Lonesome Crow schreef:
was ook weer zo eentje die nog in mijn geheugen zit ....

avatar van blondegod
Heerlijk album! Dit heeft bij mij trouwens wel wat luisterbeurten nodig gehad. In het begin vond ik de cd wat "blikkerig" en "ouderwets" klinken. Komt misschien ook omdat ik eerst Empire en Operation mindcrime in mijn verzameling had en deze klinken toch wat volwassener. Niettemin een heerlijk album.

avatar van Brutus
Ik ben niet zo kapot van dit album.
Ik vind de E.P. en The warning vele malen beter.

avatar van gigage
Ik vind de voorgangers ook beter, hoewel ik het album nu beter kan hebben dan toen. Maar London vind ik nog steeds een "minder fijn" nummer. Waarbij de tekst tussen de aanhalingstekens netjes gecensureerd is.

avatar van Kronos
Ik vond en vind dit album een logisch vervolg.

Het eerste tegenvallende album van Queensrÿche was voor mij Operation: Mindcrime. Het is een conceptalbum en dat spreekt blijkbaar aan, maar ik vind het muzikaal gewoon conventioneler dan Rage for Order. Een trend die zich helaas voort zette op Empire.

Ik had liever gezien dat de band zich na Rage for Order gewoon nog in dezelfde richting verder ontwikkeld had.

avatar van gigage
Operation Mindcrime is inderdaad conventioneler maar ook meer een Metal album. Dat gevoel heb ik bij Empire niet, maar ik snap je relaas. Promised Land sluit weer beter aan bij The Warning.
Ik vond het stapje toen net te groot door oa Gonna get close to you, maar dat telt nu allemaal niet meer.

avatar van Zagato
Voor mij is dit het beste Queensryche album, kort gevolgd door The Warning en Operation Mindcrime. Rage for Order komt uit het voor mij legendarische metal jaar 1986. Er staat geen slecht nummer op dit album ( nee zelfs de Dalbello cover niet), voor mij is Neue Regel de absolute topper. Dit niveau zullen ze waarschijnlijk nooit meer halen zonder DeGarmo en Tate (good riddance overigens in het laatste geval).

Ozric Spacefolk
Zagato schreef:
nee zelfs de Dalbello cover niet)

Wat is er mis met Dalbello?

Ozric Spacefolk schreef:

Wat is er mis met Dalbello?

Niks, maar dat is over het algemeen het meest bekritiseerde nummer op het album.

Ozric Spacefolk
Het nummer staat op de vierde plek van favoriete nummers van de users. Dan vraag ik me af wie die criticasters zijn.

avatar van Guillaume
Hun beste album voor mij. Geweldige overgang van London naar Screaming....

avatar van Zagato
Gisteren dit meesterwerk weer eens op gezet. Wat een geweldig album is dit toch, ik word er bijna weemoedig van. Ik herinner me nog dat ik de nacht voordat het album uitkwam niet kon slapen, dat is daarna niet heel vaak meer voorgekomen.

avatar van Johnny Marr
Neue Regel blijft toch wel m'n favoriet van dit schitterende album, al zijn de voorganger en de twee opvolgers nóg beter vind ik.

avatar van BoyOnHeavenHill
Nog altijd prijs ik de ambitie, de muzikaliteit, de variatie en de kracht van Queensrÿche, en Rage for order is zéker een andere plaat dan The warning, maar ook na vele malen luisteren vind ik deze toch een stuk minder. Dat ligt voor mij vooral aan de composities die maar niet willen beklijven en de melodieën die me niet pakken; er is op zich niet veel mis met het album, maar nummers als The whisper, Neue Regel en Chemical youth blijven gewoon niet in mijn geheugen zitten, hoe vaak ik ze ook draai. Vier nummers springen eruit : de twee uitstekende openers, het wanhopige The killing words en het kwetsbare slotnummer, samen een kwartet nummers met heel veel zeggingskracht en vol overtuiging gebracht, en als de hele plaat van dit niveau was zou ik op vijf sterren uitkomen, maar de overige voor mij enigszins gezichtsloze nummers, de paar vervelende "stadion"-koortjes ("Walk with me!", "London, London" –slechte inzet van het refrein trouwens–) en het vervelende Gonna get close to you met z'n gitaareffect dat me zo doet denken aan Edge of seventeen van Stevie Nicks (een niet-passende associatie) halen het niveau flink omlaag voor mij. Rage in order staat in de kast want hij "hoort erbij", de productie en de gitaren zijn scherp en de theatrale maar zeer expressieve en extreem gevarieerde zang van alleskunner Geoff Tate blijft een genot, maar als geheel wil het kwartje bij mij maar niet vallen. (Nu ik het album tijdens het schrijven van dit stukje nog een keer draai blijkt ook Screaming in digital toch wel een sterk nummer, dus op basis daarvan en omdat ik dit vanwege hun andere platen uit deze periode toch een heel bijzondere band vind geef ik Rage for order toch wat meer sterren dan ik oorspronkelijk van plan was. 3½* is natuurlijk voor geen enkele plaat slecht, maar vergeleken met de voorganger en de opvolger toch een beetje een teleurstelling.)

avatar van gigage
Ik ben het grotendeels wel met BoyOn HeavenHill eensch (behalve dan dat Neue Regel het bij mij wel goed doet) . De prog metal is veel meer vervangen door toegevoegde electronica en op een refrein gebaseerde songs. Nog steeds wel een prima plaat maar dat deze 0.01 hoger scoort dan The Warning is natuurlijk schandelijk!

avatar van Kronos
De drie eerste nummers behoren tot het beste wat Queensrÿche heeft gemaakt. Daarna vind ik het minder worden. Gonna Get Close to You doet het niet voor mij. En het album lijkt in zijn geheel te lijden onder een al te grote vernieuwingsdrang, met als resultaat een afstandelijk geluid. Maar verder niets dan lof natuurlijk.

88/100

Na 25 jaar deze cd weer eens geluisterd. Wat een geweldig album is dit toch eigenlijk. Verbazingwekkend dat ik de nummers bijna allemaal nog kon meezingen.
Als ik Queensryche wilde luisteren zet ik altijd Operation Mindcrime op. Dit album staat in mijn top 10 allertijden. Helaas heb ik daarmee dit album jaren links laten liggen.

avatar van gigage
Volgens wiki zou de song The prophecy ook bij deze opnamesessie hebben gehoord. Dat zou kunnen maar werd al eerder live gespeeld en met het ontbreken van toetsen of andere elektronische gadgets past het beter bij The Warning. Daar is die dan ook maar toegevoegd als bonus track.