Queensrÿche - Rage for Order (1986)

Rock / Metal
Label: EMI

1. Walk in the Shadows (3:34)
  2. I Dream in Infra Red (4:18)
  3. The Whisper (3:36)
  4. Gonna Get Close to You (4:38)
  5. The Killing Words (3:57)
  6. Surgical Strike (3:24)
  7. Neue Regel (4:55)
  8. Chemical Youth (We Are Rebellion) (4:15)
  9. London (5:06)
  10. Screaming in Digital (3:37)
  11. I Will Remember (4:25)
  12. Gonna Get Close to You [12" Version] * (5:46)
  13. The Killing Words [Live] * (4:10)
  14. I Dream in Infrared [1991 Acoustic Remix] * (4:02)
  15. Walk in the Shadows [Live] * (3:43)
avatar van ozwald
vergeet ook The Warning niet!!

Kon destijds nooit kiezen welke het beste is: Warning, Rage of OM. Kan die keuze nu trouwens ook nog steeds niet maken. Alledrie van een zeer hoog niveau.

avatar van James Douglas
Ware woorden, dit is de opmaat naar het hieropvolgende meesterwerk. Hier staan naar mijn mening, individueel, drie van de mooiste songs van deze heren uit Seatle op. Te weten I dream in Infra Red, The Killing Words en I Will Remember. Deze weten te ontroeren. Het aspect waarop ik deze band zo waardeer, meer dan het 'heavy' aspect.

De rest van het album is ook prima, alleen raakt het mij allemaal wat minder. Dit met name vanaf track 6 totdat de afsluiter haar schoonheid weer laat horen.

Empyrium
Weet iemand trouwens van wij die vrouwenstem is aan het eind van The Whisper? Ik zou zweren dat het Lisa Dalbello is, zo vlak voor haar song. Of hoor ik nu echt stemmen in mijn hoofd.......

Stem verhoogd naar een 6.

Joy
lijkt mij ook stem ook van een of andere jingle als in , ziekenhuisjingles

avatar van Epitaph
Een iets industriële sound op deze plaat van de heren uit Seattle, die ietwat onderdoet bij z'n voorganger, maar dat mag de pret niet drukken.
Zag ze toen voor het eerst als support van Bonn Jofie .

avatar van James Douglas
Och ja, en toen stond de Rijnhal voor de helft vol met Queensrÿche-liefhebbers en die kwamen niet voor (Oooh she's a little runaway), althans toen waarschijnlijk niet. Was ik erbij? Nee, maar ik las dat in de laatste Aardschok

Joy
off topic, het debuut van bon jovi vind ik eigenlijk een prima plaatje
khad queensryche live rage for order wel willen zien spelen

helaas nooit gezien

avatar van Epitaph
Ik wel 5 keer, in de goeie oude tijd.

avatar van James Douglas
Er is ook niet zoveel mis met Bon Jovi (t/m 1995, althans) naar mijn bescheiden mening. Maar in die tijd trok Queensrÿche toch nog vooral liefhebbers van (heavy)metal aan, lijkt mij. Dat is met het succes van O:M en Empire wat verlegd. Ik ga het nog eens proberen met de wat meer 'heavy' songs. Die andere songs hebben zoveel schoonheid, waarschijnlijk mis ik iets.

avatar van ricardo
Vandaag dit album even weer gedraaid, maar komt aardig in de buurt van OM vind ik als je hem vaker hebt beluisterd, dezelfde invloeden zitten er in ieder geval wel in, ook een erg goede plaat eigenlijk, en de echte opmaat voor OM dat zeker.

avatar van Rinus
Nog altijd vind ik dit een minder album dan The warning. De nummers klinken vaak "gezochter" dan op het vorige album. Duidelijk voorbeeld van het "moeilijke tweede album" na een succesvol debuut. Op CD.

Joy
ik denk, duidelijk een voorbeeld van een band die experiment niet schuwde en zocht naar een plek tussen de metallicas en slayers, voorbode van wat nog ging komen, OM

avatar van ricardo
Jawel, dit is inderdaad de perfecte opmaat voor OM, die ik gewoon nog stukken beter vind. Je hoort hier ook de losse nummers gewoon op, en dat terwijl OM als concept in elkaar zit, en alles bij elkaar hoort.

avatar van ricardo
Je kunt alles org van Queensryche in huis gaan halen,maar in de praktijk komt het er vaak op neer dat je dan voornamelijk deze en OM zal gaan draaien denk ik.

Joy
warning en het debuut niet vergeten

allebei een 5

empire ook dik in orde

avatar van James Douglas
En ik vind 'Promised Land' hun beste werk. Één van de meest eigenwijze bands uit de jaren tachtig en begin jaren negentig. Ik blijf erbij dat dit album individueel een paar van hun beste tracks herbergt en dat de rest daar een klein beetje bij achterblijft. Maar die songs zijn dan ook zó mooi.

avatar van Sir Spamalot
Het is altijd een klassegroep geweest behalve dan (iedereen weet het zeker). Rage For Order is formidabel, samen met The Warning, Operation: Mindcrime en Empire en The Promised Land. Beluister dit album eens met de hoofdtelefoon op en huiver. Eigenlijk is dit een klassieker zoals ik het begrijp: geen enkel minpunt te vinden.

avatar van itbites
Wat een geweldige CD blijft dit toch. Mooie sound, licht experimenteel en wonderschone zanglijnen en melodieën.
Walk in the Shadows knalt er al meteen goed in, I Dream in Infra Red is ook geweldig (let op die emotionele voordracht van Geoff in de coupletten), maar mijn persoonlijke favoriet blijft London.
Klassieker!

avatar van notsub
Dit is er één die ik destijds heel vaak gedraaid heb. Het geluid is stukken beter dan op het debuut en men durft duidelijk een weg in te slaan en niet hetzelfde kunstje nog eens te doen. De band laat je gelijk meegaan op Walk In The Shadows om dan met het emotionele I Dream In Infra Red te vervolgen. De hardere nummers als The Whisper en Chemical Youth vormen een mooi contrast met het meeslepende London (met een geweldige solo) en het rustige I Will Remember. Dat sluit het album prachtig af. Het moment van de CD is Neue Regel, waarin de effecten een mooie aanvulling vormen op de hypnotiserende zanglijnen. Het directe geluid en fraaie composities laten horen dat de band groeiende was.

avatar van ricardo
De perfecte opmaat voor hun magnum opus OM is dit album. Blijft gewoon een erg lekker album van deze band, en dit blijf ik op OM na absoluut hun beste album vinden.

avatar van ozwald
het mag nog een hele poos duren, maar als ze me de aarde in laten zakken of de oven in schuiven mag I will Remember gedraaid worden! Na 22 jaar nog steeds kippenvel...

avatar van ricardo
Na het strontsaaie album Empire te hebben beluisterd heb ik deze nog maar even opgezet. Dit album staat bol van de pakkende songs met een lekker ritme. Dit album geeft mij een erg goed gevoel. Deze vind ik gewoon een stuk beter dan het maar saaie en doorkabbelende Empire. 2 goede albums van Queensryche blijf ik nu ook nog bij, deze en OM. De rest maakt mij niet uit.

Pssst, Promised Land

avatar van ricardo
Misschien die ooit nog eens gaan proberen, maar hopen dat daar de songs wat pakkender op zijn en dat dat album weer iets minder poppy en wat 'harder' klinkt dan Empire, dan zout wat zijn.

avatar van steve harris
nog steeds erg mooi zag ze voor het eerst in 1986 in het voorprogramma van bon jovi, wij kwamen naar arnhem voor queensryche

PriestMaiden
Walk in The Shadows is een uitstekende opener en is ook voor mij het sterkste nummer van deze plaat. De andere nummers zijn ook van een hoog niveau. Opvolger Operation:Mindcrime is nog ietsje beter.

avatar van Edwynn
Walk In The Shadows vind ik juist het zwakste nummer van de plaat. Die fantastische mechanische, klinische sfeer die dit album doordrenkt is pas vanaf het tweede nummer goed waarneembaar.
De opener is in dat licht een wat vreemde eend in de bijt want hier betreft het een redelijk gewone commerciële rocker.
Dat het allesbehalve een slecht nummer is, zegt wel iets over de hoogwaardige kwaliteit van de rest van het album. Zelfs de ietwat overbodige cover van Lisa Dalbello past wel in de sfeer van het album.

De echte prijsstukken staan m.i. op de b kant. Surgical Strike, Screaming In Digital en Neue Regel laten Queensrÿche in optima forma horen.

Wie het album in een nieuwe versie op cd koopt, krijgt de audio tracks van de Live In Tokyo uit '84 er trouwens bij. Dat is nog eens een leuke toevoeging

avatar van James Douglas
Grappig, ik heb precies het tegenovergestelde. Ik word meer gegrepen door de emotionele a-kant en natuurlijk de afsluiter. Maar zaten die audiotracks van Live in Tokyo niet als toevoeging bij de eerste EP?

avatar van Edwynn
James Douglas schreef:

Stom van mij, je hebt gelijk. Ik kreeg van een collega deze versies van inderdaad de EP en Rage For Order om de bonustracks eens te beluisteren. Beetje van in de war geraakt.

avatar van James Douglas
De bonustracks van Rage for Order zijn overigens ook wel de moeite waard met live-uitvoeringen van Walk in the Shadows en The Killing Words.