Jóhann Jóhannsson - Fordlândia (2008)

IJsland
Electronic / Neoklassiek
Label: 4AD

1. Fordlândia (13:42)
  2. Melodia (I) (1:56)
  3. The Rocket Builder (Lo Pan!) (6:24)
  4. Melodia (Ii) (1:48)
  5. Fordlândia - Aerial View (4:32)
  6. Melodia (Iii) (3:12)
  7. Chimaerica (3:22)
  8. Melodia (Iv) (2:45)
  9. The Great God Pan Is Dead (4:55)
  10. Melodia (Guidelines for a Space Propulsion Device Based on Heim's Quantum Theory) (9:33)
  11. How We Left Fordlândia (15:24)
88Fabian
Hele aparte klassieke muziek.ik hoor de muziek van deze artiest nu voor het eerst.en vind het fantastisch in elkaar gezet,er zitten morderne klanken in het klassiek.en dat op hele goeie manier gedaan.

avatar van alpeko
Martin Visser schreef:
je moet er wel de rust en de tijd voor nemen. als je dit als achtergrond opzet, dan ontgaat je gemakkelijk alle schoonheid.

Mee eens, Gisteren in de auto opgezet, maar dan wordt het al snel overstemd door motorgeluid en de jagende wind. Daarna voor het slapen gaan nog 'even' het laatste nummer geluisterd met een koptelefoon op. Dan dringt de schoonheid pas tot je door.

Mijn stem laat nog even op zich wachten totdat ik alles heb gehoord.

avatar van Teunnis
Dit is mijn eerste kennismaking met Johann Johannson en eigenlijk ook de eerste keer dat ik met alle aandacht neo-klassieke muziek luister. En wat is het prachtig!

Ik werd al meteen overdonderd met het opneningsnummer, wat een schoonheid! Ik durf nu al te zeggen dat deze plaat in mijn Top 10 van 2008 komt. Daarna komen nog geweldige nummers zoals The Rocket Builder, Chimaerica en The Great God Pan Is Dead.

Maar het mooiste moest nog komen. Bij de laatste twee nummers was ik helemaal in trance, ik werd helemaal meegesleepd met de ijskoude klanken.

Na de eerste luisterbeurt lijkt het een 5*-plaat, maar daarvoor moet ik het nog een aantal keren luisteren, wat ik ook zeker ga doen!

avatar van snarf349
wat de releases van 2008 betreft.. steekt deze er met kop en schouders bovenuit.
blijft voorlopig op 5* staan.

avatar van Tha)Sven
Ongelofelijk dat deze plaat zoveel stemmen gekregen heeft en toch een hoog gemiddelde houdt ..
Had niet verwacht dat dit bij zoveel mensen zou aanslaan.

avatar van dix
dix
Tha)Sven schreef:
Had niet verwacht dat dit bij zoveel mensen zou aanslaan.

ik ben ook een beetje verrast. persoonlijk vind ik dat deze JJ iets teveel op routine is gemaakt. Nog steeds een fantastische plaat, maar weinig nieuwe invalshoeken.

Zigstar
Had ik dit album drie dagen eerder ontdekt had hij nog wel eens hoog in mijn eindejaars top10 kunnen staan..
Filmmuziek zonder film, wat het veel interessanter maakt natuurlijk, want dan kun je zelf invullen waar dit allemaal over gaat. De titels van de nummers zetten de luisteraar alvast in de juiste richting.

avatar van Nakur
Ik had ook niet verwacht dat een artiest als JJ zoveel aandacht zou krijgen op musicmeter, zeker omdat zijn populairste album van deze website de 50 stemmen niet eens haalt. maar ik kan er niet rouwig om zijn, gezien het hoge en in mijn inziens terechte stemgemiddelde. Na 2 maanden intensief luisteren kan ik alleen maar achter mijn 5* blijven staan en ik vermoed dat het over 2 of 20 jaar hetzelfde zal zijn. Grootste pracht in een verfijnd jasje

Ik vond deze een behoorlijke teleurstelling. Beetje oppervlakkig werkje, zeker voor JJ begrippen. Ik mis diepgang en subtiliteit.

avatar van Nakur
Subtiliteit? Kun je dat beter uitleggen? Ik vind Fordlandia juist behoorlijk subtiel. Minder minimaal dan bijvoorbeeld zijn debuut of zijn 2e cd, maar hij weet zich behoorlijk in te houden met het grote arsenaal aan instrumenten.

avatar van ohmusica
Dromerig tot in het extreme toe. Soms raak ik het spoor bijster en en wordt door gedachten afgeleid, verdwaald in de muziek. Het is niet echt verrassend of vernieuwend, gelukkig ook geen effectbejag. Ben benieuwd of ik de cd vaker ga beluisteren.

avatar van dix
dix
bubbachups schreef:

Ik mis vooral verrassing. De plaat klinkt soms als een medley van de voorgaande vier.

avatar van Tha)Sven
Ongelofelijk dat ik zo'n parel van een album nog steeds geen fatsoenlijke luisterbeurt gegund heb.

avatar van Corporal Clegg
Bestaat er Ijslandse muziek ?
Natuurlijk zal er folk zijn, en dan is er natuurlijk Bjork.
Maar wellicht belichten bands zoals Sigur Ros en Johann Johannsson nog het best de sfeer van dit koude eiland.
Inderdaad een "hoofdtelefoon plaat".
Niet voor zomaar tussendoor, Hoewel je er ook rustig bij kunt werken. (Bureauwerk dan wel. Zagen in de werkplaats lijkt me niet zo handig. Daar is dan weer andere muziek voor geschreven zoals eh...AC/DC bijvoorbeeld.)

Sietse
Ja er is IJslandse muziek, je zou eens Steindór Andersen moeten luisteren. Die man heeft samen met Sigur Ros een album gemaakt, maar doet verder ook aan traditionele IJslandse liederen.

Ik heb ook ooit, tijdens mijn vakantie in IJsland, nog wat andere oude folk en rock en roll uit IJsland gehoord. Ergens toch wel heel erg knullig allemaal

Klik hier voor ruim 1500 albums uit IJsland. Zal vast ook wel wat oude folk en rock en roll bij zitten.

avatar van Tha)Sven
The Rocket Builder (Io Pan!)..
Wat een geweldig nummer

avatar van indie-nerd
beluister m nu voor t eerst..geniaal!

avatar van Nakur
De populariteit van deze plaat verbaast me nog steeds. Niet vanwege de kwaliteit maar vabwege het brede publiek dat Fordlândia ineens weet te vinden. Niet dat het slecht is, maar het is wel opmerkelijk.

avatar van indie-nerd
Werd eigenlijk wel is tijd voor in Nederland toch? Meeste mensen kennen pak m beet Sigur Rós nog geeneens! Olafur Arnalds moet ook veel bekender worden! dit is een goed begin!

avatar van Amicus
Nu bij Concerto Amsterdam voor 16,99 Euro, met een gratis kaartje voor zijn concert op 09-04-09 in de Melkweg, Melkweg Amsterdam

avatar van Urbanoetang
Amicus schreef:

Was er vrijdag nog en zag 'm liggen. Zeker meegenomen als ik dat had geweten.

avatar van Urbanoetang
Vanmiddag meegenomen. Dank voor de tip!

avatar van Teunnis
Amicus schreef:

Bedankt voor de tip
Ik heb hem zojuist besteld en ik ben 9 april van de partij!

avatar van Amicus
Hoe was het in de Melkweg ?

Klonk alles een beetje goed ?

Vond er geen reet aan.

The Rocket Builder is een erg mooi nummerke, moet ik zeggen. Als de rest net zo goed is, dan kan ik me goed voorstellen dat deze plaat me vele avonden vredig in slaap weet te sussen

avatar van vigil
Recensie:

dit album is briljant!

Ongehoord, wat johann johannsson hier gemaakt heeft. Dit album valt amper met iets te vergelijken, zijn vorige albums komen in de buurt maar dit album overstijgt zijn voorgangers toch met verve. Het concept van klassiek en electronisch te combineren (klassiek haalt wel nog de bovenhand mijns inziens) is reeds uitgeprobeerd door Jon Hopkins en Max Richter maar die slaagden er toch niet in hun muziek zo intens en overweldigend te laten overkomen.
"The Rocket Builder (to Pan!)" en "Melodia (Guidelines For A Space Propulsion Device Based On Heim's Quantum Theory)" zijn de meest krachtige nummers waarbij er niet overhaast naar een climax toe wordt gewerkt. Bij beide nummers werken de strijkers en de dromerige electronica perfect samen om u in een overweldigende roes te brengen. Het openingsnummer doet eigenlijk juist hetzelfde maar hierbij gebeurt dat toch voorzichtiger en met nog meer tempowisselingen en onderbrekingen.
De stukjes "Melodia" zorgen voor de gepaste rustpauzes om u van het ene nummer naar het volgende te vervoeren. Dit draagt bij tot het volledige album want zorgt er voor dat de kernnummers ten volle tot zijn recht komen.
Eigenlijk valt er niets slecht over dit album te zeggen, alle stukjes zijn noodzakelijk voor het geheel. Ok, ik geef het toe, saai verslag. Maar wat verpruts je ook je tijd met dit te lezen? Nestel je ergens in een comfortabele positie neer en laat je helemaal vervoeren door dit geslaagde huwelijk tussen electronica en strijkers.

avatar van djarend
bedoel je niet ongehoord Dit prachtige album is overigens tijdelijk in sommige winkels voor slechts een tientje te koop.....