Eminem - The Marshall Mathers LP (2000)

Label: Aftermath (II)

1. Public Service Announcement 2000 (Skit) (0:25)
  2. Kill You (4:24)
  3. Stan (6:43)

met Dido

4. Paul (Skit) (0:10)
  5. Who Knew (3:47)
  6. Steve Berman (Skit) (0:53)
  7. The Way I Am (4:44)
  8. The Real Slim Shady (4:50)
  9. Remember Me? (3:38)

met RBX en Sticky Fingaz

10. I'm Back (5:10)
  11. Marshall Mathers (5:20)
  12. Ken Kaniff (Skit) (1:01)
  13. Drug Ballad (5:00)

met Dina Rae

14. Amityville (4:14)

met Bizarre

15. Bitch Please II (4:48)

met Dr. Dre, Snoop Dogg, Nate Dogg en Xzibit

16. Kim (6:17)
  17. Under the Influence (5:22)

met D12

18. Criminal (5:19)
  19. Kids * (5:03)
  20. The Real Slim Shady [Instrumental] * (4:46)
  21. The Way I Am [Instrumental] * (4:52)
  22. Stan [Instrumental] * (6:45)
  23. The Way I Am [Danny Lohner Remix] * (4:53)

met Marilyn Manson

totale tijdsduur: 1:12:05 (1:38:24)
1,0
Als je het niet met me eens bent, hoef je het nog niet op mij persoonlijk af te reageren. Ik heb mijn mening gegeven, en vrij duidelijk ook volgens mij. Ik proef uit jou reactie alleen maar een soort jaloezie omtrent hoeveel reviews ik al dan niet post. Volgens mij is het de bedoeling van dit forum om je mening te geven over muziek. Dat is het enige wat ik hier doe. Je hoeft het niet met me eens te zijn. Het zou je sieren als je ook geen conclusies trekt over het aantal maal dat ik een album heb beluisterd. Die wetenschap kun je onmogelijk hebben. Elk album beluister ik een aanzienlijk aantal malen alvorens ik een oordeel vel. Ik snap dat mijn oordeel je niet aanstaat. Dat staat je vrij. Graag zelfs, maar dit vind ik beneden alle pijl.

Een soort van jaloezie...
Hoe kom je daar nou bij? Zelf schrijf ik soms ook reviews, omdat ik dat leuk vind en muziek mijn hobby is. Het valt simpelweg op, dat jij sinds een tijd enorm veel reviews schrijft. Dat zie je bij veel albums en in die 'meningenlijst', that's all.
Waar ik me aan erger is dat jij je soms niet hebt verdiept in de artiest, zoals hier. En jouw reactie van het is mijn mening en jij hebt een ander, is niet bepaald discussiëren (zie hierboven). Tot slot staaf jij jouw mening met het cijfer 1,0* en daar ben ik dan ook nog allergisch voor.
Mijn conclusie dat jij dit album niet een aanzienlijk aantal malen had gedraaid, trok ik uit het feit dat je de teksten walgelijk vond en je het niet kon aanhoren. Zo'n album luister je 1 of 2 keer, max. Dat is logica.

1,0
Jouw conclusies ten aanzien van het aantal luisterbeurten of het wel of niet verdiepen in een artiest zijn voor jouw rekening. Ten aanzien van mijn aantal reviews proef ik toch een nare ondertoon, maar die conclusie is voor mijn rekening. Ik begrijp ook niet goed waarom het aantal meningen dat ik post relevant is voor deze discussie. Feit is dat mijn mening omtrent dit album niet zal veranderen. Ik heb het volste recht om daar een lage beoordeling over te geven. Ik neem de moeite om het uit te leggen. Ik kan er ook voor kiezen gewoon te stemmen en het daarbij te laten. Ik heb precies aangeven waar ik moeite mee heb, niet alleen in mijn recensie, maar ook in de daaropvolgende discussie. Jij bent het er niet mee eens. Niks mis mee, maar pretendeer niet te weten hoe ik in elkaar steek en op basis van welke kennis en uitgangspunten ik muziek beoordeel.

Wat mij steekt is bovenal de inhoud. Ik heb ook inhoudelijk op jouw stukje gereageerd, maar daar ging jij niet op in. Jij stelt nu weer dat jouw mening niet zal veranderen, maar je gaat daarbij weer niet op die inhoudelijke argumenten in.

1,0
Dat klopt, omdat het een herhaling is van zetten uit eerdere berichten, maar goed, nogmaals: Ik snap je inhoudelijke argumenten wel. Ik wil ook nog wel beste begrijpen dat de heer Eminem bepaalde thema's wil aansnijden, maar zoals ik al in eerdere reacties heb aangegeven zorgt de gekozen vorm bij mij voor een misselijkmakende reactie. Op mij komt dat over als een soort verheerlijking. Als hij dat niet zo heeft bedoeld, dan moet ik in ieder geval vaststellen dat zijn manier van presenteren op mij een averechts effect heeft. Misschien begrijp ik het gewoon niet, en dat is dan mijn gebrek. Maar feit blijft dat ik, ondanks de goede bedoelingen van Eminem (en nu ga ik er gemakshalve vanuit dat hij die heeft), dit staaltje muziek niet kan waarderen.

avatar van Slowgaze
'Review' vind ik sowieso een vrij groot woord voor veel van de besprekingen op de site, en eerlijk is eerlijk, jouw stuk vind ik ook niet echt fantastisch, Ronald, maar daar hebben we het al over gehad. In een professionele recensie wordt een album met weinig andere argumenten dan puur morele argumenten afkeuren, waarschijnlijk echt niet goedgekeurd door de redactie; dan ben je gewoon een moraalridder en geen recensent. Bij Ronald merk ik veel 'verkeerd luisteren' op, vergelijkbaar met het verkeerd lezen van iets, en dat is jammer. Dan is 'Ik zal het allemaal wel niet begrijpen, want Eminem heeft ongetwijfeld een diepere laag in zijn muziek bedoeld' wel een wat makkelijke indekking, want die diepere laag (en geregeld meerdere lagen zelfs) in de meeste teksten is gewoon heel duidelijk aanwezig.

Soit, over het stuk van Ronald heb ik het al gehad. Ook de rest van de besprekingen bij dit album zou ik echt geen review, wat voor mijn gevoel min of meer gelijkstaat aan een recensie, willen noemen, al wordt er wel wat geargumenteerd, al blijft dat vaak maar heel impliciet of gewoon zwak. Ofschoon ik Ronalds argumenten niet heel gezond vind, is hij toch de enige die duidelijk en goed te volgen uitlegt wat hij er niet goed aan vindt, dat dan weer wel.

Ronald5150 schreef:
Ik snap je inhoudelijke argumenten wel. Ik wil ook nog wel beste begrijpen dat de heer Eminem bepaalde thema's wil aansnijden, maar zoals ik al in eerdere reacties heb aangegeven zorgt de gekozen vorm bij mij voor een misselijkmakende reactie. Op mij komt dat over als een soort verheerlijking. Als hij dat niet zo heeft bedoeld, dan moet ik in ieder geval vaststellen dat zijn manier van presenteren op mij een averechts effect heeft. Misschien begrijp ik het gewoon niet, en dat is dan mijn gebrek.....

In ieder geval bedankt voor deze inhoudelijke reactie. Toch proef ik hier enige nuance ten opzichte van jouw eerdere verhaal. En dat vind ik juist goed. Ik stel mijn mening hier ook wel eens bij, als andere users mij op bepaalde dingen wijzen die ik niet wist of waar zij anders tegenaan kijken om bepaalde redenen. Daar is zo'n site als Musicmeter ook weer voor en dat is juist mooi.

Slowgaze schreef:

Dank. Ik waardeer je eerlijkheid en we zijn het duidelijk niet eens. Geen punt, onze meningen liggen te ver van elkaar om nader tot elkaar te komen. That's life.

west schreef:

West, volgens mij is de kern van mijn reactie nog precies hetzelfde, maar goed kwestie van interpretatie. We zijn het in ieder geval eens over de toegevoegde waarde van deze site. Niets is zo subjectief als muziek, en discussie is alleen maar goed, niets mis mee. Soms komt het voor dat de meningen te ver uit elkaar liggen, en dat is bij dit album overduidelijk het geval. Er zijn ook vast genoeg albums, waar we elkaar beter weten te vinden.

avatar van iggy
Slowgaze schreef:

Helemaal mee eens! Sommige mensen nemen zich soms veel te serieus op deze site.
Prima plaat trouwens. Binnenkort schrijf ik er wel een review over.

Slowgaze schreef:

Dit wordt vloeken in de kerk, maar hoezo heeft Eminem zoveel lagen dan?
Ik zeg niet dat ik het perse oneens ben, ik wil eerst de definitie horen die je voor ogen had
Ik vind persoonlijk Eminem nu niet bepaald iemand met heel veel lagen, maar ik definieer lagen als iemand die iets spit met een duidelijke sociale/politieke boodschap en als er meerdere lagen zijn een persoonlijke view erbij. Eminem is naar mijn mening iemand die heel duidelijk rapt, als het kritisch bedoeld is hoor je dat meteen en als het een party/shock 2 shock track is kan je er niet veel meer uithalen (Lose it, My name is etc).

avatar van Slowgaze
Shelter schreef:
Dit wordt vloeken in de kerk, maar hoezo heeft Eminem zoveel lagen dan?

Nee maar even serieusch, kom ik op terug. Binnenkort al. Walla.

avatar van Johnny Marr
Waarschijnlijk het eerste album dat ik in zijn geheel heb gehoord, ik was een jaar of 12. Het was deze of 'The Eminem Show'. Alleen om dit gegeven en omdat ik het tot op de dag van vandaag nog steeds geweldig vind geef ik deze beide albums 5*, meer verdienen ze niet... HULDE!

'Kim' vind ik trouwens één van de allerbeste nummers op dit album, keihard maar zoooo geniaal eens je hem doorhebt...
'Remember Me?' vind ik trouwens ook erg onderschat, samen met 'Kill You' en 'Stan' toch wel mijn 4 absolute favorieten van dit goudklompje.

avatar van Yestsida
Eminem en Dr. Dre in topvorm!

Bijna elk nummer op dit album is pure genialiteit. Komischere tracks zoals Kill You, Who Knew, I'm Back en Criminal, harde nummers zoals The Way I Am, Remember Me? en Bitch Please II en serieuze composities als Stan en Marshall Mathers zijn briljant.

Dit album bevat één nummer dat er af had gemogen; Kim. Dat nummer is me te druk. De productie, het gekres van de gastheer en het vals gezang dat als refrein gebruikt wordt zorgen ervoor dat dit naar mijn mening één van Em's minste nummers is.

Eén van mijn favoriete albums allertijden.

avatar van Funky Bookie
Ik denk dat dit toch 1 van de mijlpalen in de hip-hop is.
Over de boodschap van Eminem is al genoeg gediscussieerd. Ik hoor iig bij de groep die denkt dat mijnheer Mathers meer wil vertellen dan dat je je vrouw moet afmaken en dat homo's eng zijn.

Ik vind de rapstijl van Em ongeëvenaard. Heel vloeiend, maar nog altijd zeer ritmisch. Verder zijn zijn volumewisselingen erg goed. Veel rappers zijn monotoom in hun vocalen, maar Eminem wisselt regelmatig af.
Dr. Dre is natuurlijk de echte beats dokter ( ) en zorgt ervoor dat het album muzikaal gezien prettig in het gehoor liogt.
Tsja, dan de teksten. Het is duidelijk dat die het meeste controversie oproepen en zoals bij veel controversiële artiesten voor hem, is het redelijk zwart-wit. Je vindt het of fantastisch, of helemaal niets. De teksten zijn soms keihard en soms heel grappig, maar zijn nooit letterlijk te nemen, want dan zou hij (zoals ie zelf al rapt) direct vastgezet moeten worden. Een paar voorbeelden:
Stan geeft aan hoe moeilijk fans kunnen zijn en Eminem is niet de eerste artiest die er veel moeite mee heeft hoe hij hier mee om moet gaan.
Kim gaat voor mij over liefdesverdriet, maar wel op een zeer extreme wijze. Borduurt tekstueel voort op "I used to love her, but i had to kill her" van GNR.
The Way I Am geeft in typische Eminem stijl aan, wat een succesvolle debuutplaat teweegbrengt en laat ook direct horen dat hij graag wil schockeren.

De skits van Eminem vind ik vaak ontzettend grappig en zijn dus een leuke aanvulling op deze plaat.
Het minste punt van dit album zijn voor mij juist de samenwerkingen. Een nummer met Snoop, Nate, Dre en X ziet er heel veelbelovend uit, maar blijft bij mij een beetje hangen in de middelmaat. Een fenomeen dat je vaak ziet als grote artiesten samenwerken.
Haal de nummers met anderen eraf (m.u.v. Stan) en je houdt een 5* plaat over.

Tenslotte: voor wat betreft de review discussie. Het vinkje staat voor je persoonlijke mening of een recensie. Iemands persoonlijke mening hoeft geen professionele review te zijn, dus ik heb met veel liefde het vinkje aangezet.

avatar van Shelter
Ik vind juist Stan super irriteren na verloop van tijd. Wellicht played out, dat ligt niet zozeer aan hem maar aan radio/tv.
tekstueel is het niet hoogstaand naar mijn mening, shockerend wel en het is ook niet alsof hij een kut flow heeft. Maar creatief met tekst heb je betere voorbeelden in de hiphop lijkt me.
Maar goed ik vind dit dus nog steeds wel een vet album van hem, de rest van het repetoire skip ik.

off topic: ik vind die diss naar Mariah Carey wel echt meesterlijk, weet niet op welk album die staat maar zij wordt goed figuurlijk genaaid daar

Helemaal mee eens Stan is het enigste nummer dat ik skip. Het nummer is niet slecht maar als je hem 3 x gehoord hebt dan ben je er klaar mee.

Dit album blijft goed na al die jaren ?

avatar van Funky Bookie
Shelter schreef:

Volgens mij op The Eminem show

avatar van Kill_illuminati
Funky Bookie schreef:

Volgens mij op The Eminem show

Het nummer Superman van dat album.

avatar van MB23
Bedoel je niet Bagpipes From Bagdad van Relapse?

avatar van Jar0on
Of The Warning? (staat alleen niet op een album, volgens mij).

Ikzelf blijf Stan echt heel geniaal vinden!

Jar0on schreef:
Of The Warning? (staat alleen niet op een album, volgens mij).

Ikzelf blijf Stan echt heel geniaal vinden!

The warning staat op meerdere mixtapes.

avatar van Ernie
LastKing schreef:

Dit album blijft goed na al die jaren ?

Toen ik deze orgineel bijkocht vorig jaar op CD dacht ik : oh ja daar is "stan", die grijsgedraaide single weer die ik al 12 jaar ken....man pas op koptelefoon met goed geluid viel dat nummer en die beat op zijn plaats bij mij. The real slim Shady had juist het omgekeerde effect over het album zelf ben ik het volledig met je eens. Classic!

avatar van Shelter
nee niet bagpipes maar volgens mij inderdaad The Warning.
Hij gebruikt samples van haar stem ook in die track en noemt haar naam meerdere keren specifiek dus het is heel duidelijk naar wie de diss is lol.
Heb hem op MP3, zou wellicht van een mixtape zijn

avatar van MJ_DA_MAN
Dat is idd The Warning. Een van de laatste echt goede tracks van Em.

Een klassieker natuurlijk. Voor mij persoonlijk het beste album van de 21ste eeuw. Zoveel nummers die eigenlijk niet kunnen, maar juist daarom zo goed zijn. De manier waarop Em rijmt, waarop hij zijn lyrics brengt. Zelfs de singles zijn van hoog niveau. Respect.

avatar van He$$el_01
Schandalig bijna hoe gemakkelijk Eminem laat zien hoeveel beter hij toendertijd was op rijmtechnisch gebied dan vrijwel alle andere rappers. Vooral op Bitch Please vind ik het goed te horen. Niet zo zeer omdat daarop zijn beste verse staat, maar meer omdat hij daar kinderlijk eenvoudig drie andere rappers helemaal zoek rapt, drie rappers die in die tijd toch zeker wat aanzien genoten.

avatar van Ernie
He$$el_01 schreef:

Dr. Dre is ook nooit echt een goede rapper geweest vind ik.
Nate dogg heb ik nog nooit horen rappen maar je hebt het ook over 3 rappers
Snoop Dogg is gwn erg grappig maar qua techniek vind ik hem niet superieur
Xzibit is wel erg goed en wordt er hier in mijn oren niet echt uitgerapt.

Eminem is natuurlijk wel de echte King op dit album, na 15 jaar staat dit album nog steeds fier overeind.

avatar van He$$el_01
Ernie schreef:

Dr. Dre is ook nooit echt een goede rapper geweest vind ik.
Nate dogg heb ik nog nooit horen rappen maar je hebt het ook over 3 rappers
Snoop Dogg is gwn erg grappig maar qua techniek vind ik hem niet superieur
Xzibit is wel erg goed en wordt er hier in mijn oren niet echt uitgerapt.

Klopt Dre is altijd een mindere rapper geweest, Snoop moet het niet van zijn techniek hebben, maar het zijn wel grote namen. Xzibit heeft een sterke verse, maar toch vind ik dat Eminem wel vrij eenvoudig de show steelt (niet de beste verwoording misschien aangezien het zijn eigen album is, maar toch). Helemaal als je nagaat dat het toch wel echt een nummer is met een aardige westcoast vibe.

Maar sowieso, Eminem ten tijde van MMLP, TES, 8 Mile en Devil's Night.

avatar van Weirdo Wizzy
Je vergeet SSLP