Asia - Asia (1982)

Label: Geffen

1. Heat of the Moment (3:50)
  2. Only Time Will Tell (4:44)
  3. Sole Survivor (4:48)
  4. One Step Closer (4:16)
  5. Time Again (4:45)
  6. Wildest Dreams (5:10)
  7. Without You (5:04)
  8. Cutting It Fine (5:35)
  9. Here Comes the Feeling (5:42)
buizen
Recent zijn twee bandleden overleden. Meestal worden muzikanten niet zo oud. Er is nu veel gesteggel in Nederland over de pensioenleeftijd maar heel veel (bekende/beroemde) muzikanten werken 'gewoon' door tot hun dood. Mooi is dat.
Dit album mag van een (gekunstelde) 'supergroep' zijn, zet het ieder jaar nog wel regelmatig op. Wel altijd in de zomer trouwens. Heerlijke nummers en lekker 'perfect' uitgevoerd. Heat Of The Moment.. zo Amerikaans.

liefkleinhertje schreef:
Asia speelt dit jaar samen met Journey waar Billy Sherwood de opvolger is van John Wetton dus ben wel benieuwd hoe dat gaat klinken
Deze CD is meer dan uitstekend en ik heb dr weinig op aan te merken

Er moet dan sprake zijn dat de schoorsteen moet blijven roken, want anders laat je zo'n band met een boegbeeld als Wetton toch voor wat het is.
Sherwood draaft dus weer voor een overleden bandlid op.

avatar van Bluebird
bikkel2 schreef:

Laat maar fikken en voorlopig niet meer blussen. Mag in ieder geval hopen dat Wetton fatsoenlijk ter aarde is besteld. Sherwood mag dan een van Wettons beste vriendjes zijn geweest maar van zijn compositorische kwaliteiten ben ik allerminst onder de indruk. Wettons laatste soloalbum had er al duidelijk onder te lijden wat mij betreft.

Bluebird schreef:

DIE SLAG IS U!

avatar van Jester
Na lange tijd weer eens goed beluisterd, en het album is beter dan ik me herinnerde, sterker nog: er staat geen zwak nummer op. Natuurlijk moet je van een beetje vette bombast houden, en de stem van Wetton ligt ook niet iedereen (mij wel overigens), maar dan heb je hier een prima album aan.

Bij mij is het precies andersom.

Nergens slecht hoor, maar ik kan er niet veel meer mee.
De move van deze superband is volstrekt logisch voor toen, maar de hele stijl - nogal A.O.R -
spreekt mij weinig meer aan.
Muzikaal uiteraard knap, maar het is nu gedateerd.

avatar van Bluebird
bikkel2 schreef:
Muzikaal uiteraard knap, maar het is nu gedateerd.

Wat is gedateerd...... de Stones, Roger Waters en Ome Phil ja.

Zal me benieuwen hoe lang de band het nog in diverse bezettingen volhoudt met zo'n Sherwood als frontman. Wat mij betreft mag John Payne het weer gaan doen na het verscheiden van Wetton. Zou de inbreng ook weer aanmerkelijk ten goede komen.

Dit debuut is natuurlijk wel een klassieker die eigenlijk niet stuk kan en wat mij betreft dus tijdloos.

Sherwood heeft lang niet het karakterstieke als Wetton en ook niet van John Payne.
Wat stukjes op YT gezien, maar nee, niet goed genoeg. De hoge regionen vooral, is niet aan hem besteed.
Nee dit geraas uit 1982 is nogmaals best goed, maar ik kan er niet meer opgewonden van raken.
Ik kan er niets anders van maken.

avatar van LucM
Destijds een sensatie in de VS, deze supergroep maar in Europa is deze band nooit aangeslagen. Dat komt door de gladde productie en de typisch Amerikaanse sound (AOR).
Het debuut kan er nog mee door dankzij het redelijke songmateriaal maar origineel was deze band niet bepaald en het geluid klinkt heden ten dage (door de gladde, bombastische sound) vrij gedateerd.
De daaropvolgende albums zijn meer van hetzelfde maar minder.

avatar van gaucho
Ach ja, als 'men' vindt dat een bepaalde sound of een bepaalde formule anno 2017 niet meer kan, noemt men het al gauw gedateerd. Maar vrijwel elke vorm van popmuziek is tot op zekere hoogte gedateerd, al is het maar door de klank en de productietechnieken. En als je - zoals hier - in je enige hitsingle bovendien het jaar van verschijnen in een tekstregel noemt , maak je na '82 al helemaal geen kans meer om gewaardeerd te worden. Maar soms wou ik wel eens dat er anno nu weer eens een supergroep gevormd zou worden die dit soort mainstreamrock zou spelen. Oh, wacht, die bestaat.

Hier komen inderdaad een aantal mannen bij elkaar die toen al een indrukwekkend prog-verleden achter de rug hadden, met veel meer experimenteerdrift dan hier wordt getoond. Vanuit dat gezichtspunt valt dit natuurlijk tegen als je die mannen al wat langer volgde. Maar het was kennelijk duidelijk dat de heren deze koers wilden inslaan. De tijd was er muzikaal gezien inderdaad naar: AOR ruled the airwaves, met name in de VS.

Dat in acht nemend, vind ik dit een van de betere platen in het genre, misschien wel een van de beste. Tuurlijk, veiliger en gestroomlijnder dan eerder werk, maar ik kan hier desondanks prima van genieten. Opvolgers Alpha en Astra waren kwalitatief minder, maar nog altijd heel behoorlijk.

Naderhand werd Asia vooral het vehikel van Geoff Downes en ik heb altijd gedacht dat het zonder de karakteristieke stem van John Wetton echt een pak minder zou zijn. Ik ben pas de laatste jaren die latere Asia-albums aan het ontdekken. Tot dusver is er geen een die ook maar in de buurt komt van deze, maar over de hele linie vallen ze me niet eens tegen ten opzichte van mijn aanvankelijke verwachtingen. Zo zie je maar, inderdaad weer een kwestie van perspectief...

avatar van Casartelli
Aardige vergelijking wel, denk ik. Ik vind deze een stuk beter, maar goed, Asia kwam tot mij in een tijd dat ik daar veel opener voor stond, dat poetsen we sowieso niet meer weg. Niet bij het debuut en niet bij enig ander album t/m pakweg Arena.

avatar van DeWP
Als je uitgaat van een supergroep dan zou dit resultaat wel eens tegen kunnen vallen. Dan verwacht je er waarschijnlijk meer van. Toch is dit een prima album, met sterke nummers, melodieus en natuurlijk meer dan aardig gitaarwerk.

Lekker over de top , maar zeker niet hoogstaand. Met deze mensen aan boord zou je inderdaad meer verwachten. De move naar snel succes is te begrijpen , maar er had wel wat meer uitwerking en diepgang achter mogen zitten. Al met al niet slecht . 3 sterren.