Kanye West - 808s & Heartbreak (2008)

Pop / R&B
Label: Roc-a-Fella

1. Say You Will (6:18)
  2. Welcome to Heartbreak (4:23)

met Kid Cudi

met Mr Hudson

7. RoboCop (4:34)
  8. Street Lights (3:10)
  9. Bad News (3:59)
  10. See You in My Nightmares (4:18)

met Lil' Wayne

11. Coldest Winter (2:44)
  12. Pinocchio Story [Freestyle Live from Singapore] (6:02)
avatar van Slowgaze
Haveman, zit nou niet zo opzichtig naar een plaatsje in "MuMe Memorabele Quotes" te hengelen...

haveman
Zo opzichtig is het niet aangezien ik al in de discussie deelde voordat Arrie zei dat hij de vergelijking niet ZIET.

Ik beschouw het dan ook maar als een compliment.

avatar van XeeGen
Hij zou Pinocchio Story eigenlijk gewoon in de studio moeten opnemen, geweldig nummer

avatar van Silky & Smooth
Je zou eens VH1-Storytellers moeten kijken/luisteren. Daar mixt hij Pinocchio Stiry met Heartless. Erg leuk!

avatar van kingofmusic
beste album van kanye west, eigenlijk moet ik zeggen: enige goede album van kanye west.... love lockdown is de beste lied in zijn hele carriere (en toevallig rapt hij niet in die lied hmm... )

avatar van MJ_DA_MAN
kingofmusic schreef:
Je mag ook gerust zeggen dat je de rest van zijn albums niet kent.

avatar van Silky & Smooth
Het is toch niet nodig om overal op te reageren? Ik neem aan dat je inmiddels wel door hebt dat een discussie met hem energie verspilling is?

avatar van MJ_DA_MAN
Alsof het om de discussie gaat .

avatar van UmindC
MJ kan het, net zoals ik, niet laten om op zulk soort dingen te reageren.

avatar van Silky & Smooth
Ik kan me ook nog maar net inhouden, maar kingofmusic zet bij elk hip-hop album hetzelfde domme bericht neer. Ik heb echt geen zin om daar energie in te steken, ook al is het erg aanlokkelijk.

haveman
Ik ken kingofmusic niet en weet niet of hij de ander albums van Kanye kent. Maar ik ken ze wel en vind dit ook zijn beste album. For what it's worth...

avatar van Arrie
Maar vind je het ook zijn enige goede album?

Silky & Smooth schreef:

Tsja, ik heb me al paar keer laten gaan.

Arrie schreef:
Maar vind je het ook zijn enige goede album?

De andere krijgen van mij 3 sterren, dat is dus voldoende.

haveman schreef:

Ja, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat iemand wiens favoriete genre niet hip-hop is dit mooier vindt dan de rest.

haveman
Aan de andere kant is rnb ook niet mijn favoriete genre. Maar ieder genre heeft zo zn goede albums.

En het ene wat meer dan het andere.

avatar van UmindC
Het genre van dit album noem ik Hip-Hop noch R&B, volgens mij is dit pure pop.

haveman
Ik noem het een mix van die 3 genres.

avatar van UmindC
Dit is echt alles behalve Hip-Hop hoor.

avatar van Silky & Smooth
Ik denk meer aan een soort nieuw subgenre. Het is wel een mix van verschillende genres, ook hip-hop. Er zijn wel platen die minder hip-hop klinken dan dit en die vallen ook onder de categorie hip-hop. Toch zal als genre pop hier wel voldoende zijn.

avatar van nognooit
Volgens mij noemde Kanye het genre op deze plaat 'pop art'.

avatar van Silky & Smooth
Ja inderdaad, dat is een heel genre binnen kunst volgens mij.

avatar van nognooit
Zie hier de quote waarin Kanye dit album met 'pop-art' als genre aanduid: klik.

Gewoon pop met hiphop-invloeden. Ik ken niet het hele album, maar vind wat ik hiervan gehoord heb ook wel erg mooi. Het is een stuk persoonlijker dan zijn oudere werk, in ieder geval.

Pop Art is bovendien niet echt een nieuw genre, maar een kunststroming die al meer dan 60 jaar bestaat. Lees dit maar eens: Pop-art - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van UmindC
Interessant, dat heb ik nooit geweten.

avatar van Silky & Smooth
Andy Warhole is toch ook pop-art?

avatar van niels94
Dit album heeft werkelijk fantastische beats, enkele leuke nummers maar ik vind toch het feit dat het hele album met auto-tune is gedaan een bijzonder groot minpunt, het album kan mij niet echt boeien, maar is wel redelijk.

Een 3* voor de goede beats en omdat het toch een redelijk album is.

JanBetonde2e
Echt een heel goed album. Ik kan begrijpen dat veel mensen, vooral Hip-Hop fans teleurgesteld waren. Maar ik luister vrij weinig Hip-Hop, en heb dus lang getwijfeld of ik dit album wel moest gaan luisteren. Maar dit is eigenlijk gewoon pop muziek natuurlijk, en ook echt hele goede ook. Het heeft wel wat weg van de beats uit de jaren 80, en dat is ook zeker iets wat mij dus aanspreekt, ik neem mijn petje af voor Kanye West, dat hij, terwijl hij eigenlijk een rapper is, toch deze stap durfde te zetten. En met dit album aan kwam zetten, in plaats van een nieuw rap album. Hij zal vast veel fans verloren hebben, maar vast en zeker nieuwe fans gemaakt hebben, zoals mijzelf.

avatar van Slowgaze
Tja, Kanye West, ik ken hem voornamelijk als mediapersoonlijkheid met een grote bek. Dat 808s & Heartbreak meer low-key zou worden volgens hem, in een met allerlei "integere" anecdotes opgekalefaterd interview, bekeek ik met scepticisme.

Na twee jaar heb ik het album toch eens beluisterd, dankzij een vergelijking met mijn favoriete The Cure-album nota bene. Waar auto-tune me mateloos ergert, vind ik het hier wel meevallen. Sterker nog, juist door die verdraaiing komen de erg mooie openinsregels van Welcome to the Heartbreak nog wat harder aan. Dat vind ik hier ook een van de beste nummers, samen met het behoorlijk gothische en naar new wave overhellende Say You Will.

Jammer dat Kanye niet het niveau van de albumopener vasthoudt en de nummers door hun karakter intrigerend te noemen vallen, maar qua songmateriaal vaak gewoon matig zijn. Dieptepunt is wat mij betreft Amazing: wat een slap kutnummer is dat. Nee, met sterkere liedjes was dit een topper geweest, nu is het voornamelijk een kwestie van mooi geluid met matige liedjes. Het is een cliché, maar innerlijk gaat altijd nog boven uiterlijk in zulke gevallen.