Kanye West - 808s & Heartbreak (2008)

Pop / R&B
Label: Roc-a-Fella

1. Say You Will (6:18)
  2. Welcome to Heartbreak (4:23)

met Kid Cudi

met Mr Hudson

7. RoboCop (4:34)
  8. Street Lights (3:10)
  9. Bad News (3:59)
  10. See You in My Nightmares (4:18)

met Lil' Wayne

11. Coldest Winter (2:44)
  12. Pinocchio Story [Freestyle Live from Singapore] (6:02)
avatar van Dungeon
Mensen die niet weten wat pop art is mogen zich afvragen of ze wel op een goede school gezeten hebben.

avatar van Game
Dungeon schreef:

Niet iedereen heeft kunstgeschiedenis gehad

Ik weet niet helemaal wat ik van dit album moet vinden. Muzikaal is het wel aardig en het is leuk dat Kanye het over de persoonlijke boeg gooit, maar het hiphop-jargon in de teksten staat me niet echt aan. Verder mis ik ook een beetje de emotionele diepgang, het blijft allemaal redelijk oppervlakkig. Krappe 3,5* dan maar vanwege nummers als Love Lockdown.

Wel aardige - maar misschien ook wat makkelijke - symboliek trouwens, die beat/hartslag in het eerste nummer die er opeens mee ophoudt.

avatar van Slowgaze
Game schreef:

Niet iedereen heeft kunstgeschiedenis gehad

Kom nou, dit is iets dat iedereen zo'n beetje hoort te weten, al is het maar omdat Andy Warhol zo vreselijk overschat is. Ik heb ook nooit kunstgeschiedenis gehad op school en toch ben ik nog redelijk thuis op gebied van beeldende kunst.

avatar van SvV
SvV
Welcome to Heartbreak en RoboCop

The-Batman
Heel cool album 'Robocop' en 'Coldest Winter' zijn super.

haveman
Na de eerste 3 albums had ik dit nooit kunnen denken, maar met zijn laatste 2 albums(vooral deze), groeit hij uit tot één van mijn favoriete artiesten en dit album zelfs bijna tot mijn favoriete album ooit. Hij stijgt weer in mijn top 10.

Persoonlijk denk ik dat de lage waardering (gedeeltelijk) voortkomt uit de korte spanningsboog die vooral veel jongeren hebben. Ik werk in het onderwijs en doe veel met muziek. Ik merk dat wanneer ik echt met ze naar muziek ga luisteren(zonder beelden erbij) dat ze het liefst zoveel mogelijk veranderingen horen. Zelfs wanneer ik sommige nummers van Wutang laat horen, hoor ik regelmatig; "ze rappen wel 4 minuten op dezelfde beat!" Ik denk dit ook gedeeltelijk terug te zien in de trackwaardering. Mijn favoriete tracks zijn juist de nummers waarin op het eerste gehoor weinig gebeurd; Say You Will, Bad News en Welcome To Heartbreak. Laat dit nou net ook bijna de minst gewaardeerde tracks hier zijn. Kan natuurlijk ook allemaal toeval zijn, maar ik vind het eerlijk gezegd best grappig dat er over de nieuwe Kanye wordt gezegd dat het een meesterwerk is, en dat ik voor die tijd als 'rocker' dit album al zag als een meesterwerk.

avatar van Raul
herman schreef:

ik vind het juist een heel erg emotioneel album
gaat door merg en been hier en daar (Coldest Winter & Heartless)

Ezechiël²
Ik vind het een tamelijk leeg album. Door middel van een hoop trucjes is geprobeerd het zo emotioneel mogelijk over te laten komen maar het werkt voor geen meter. De autotune is stront irritant en is duidelijk bedoeld voor mensen die echt totaal niet kunnen zingen. Ik ben bang dat de muziek wereld alleen maar meer bevuild gaat worden met deze goedkope meuk. Op Youtube is een filmpje te vinden van een gast die zo vals zingt als een kraai, hup autotune erover en mijnheer klinkt als Kanye West.

Het is een leeg plastic omhulsel met een hoop fake emotie, ik geloof er geen drol van in ieder geval. Een gemiddelde Idols deelnemer is nog geloofwaardiger. Mensen die dit emotioneel vinden, vinden dat van Ke$ha waarschijnlijk ook. Nu hoeft muziek voor mij niet per definitie een zware emotionele lading te hebben, maar bij dit album is het duidelijk de bedoeling dat we in huilen uitbarsten. Dat doe ikook wel maar dan vanwege dit soort wanproducten.

avatar van Angelo
Ezechiël² schreef:
Mensen die dit emotioneel vinden, vinden dat van Ke$ha waarschijnlijk ook.

Welk punt probeer je te maken? Iedereen ervaart muziek op z'n eigen manier. Overigens ben ik het niet met je eens als het om het woord ‘emotie’ gaat. Je kunt emotie zowel bezingen als vertalen (ofwel in een andere vorm weergeven). Soms levert een tekst an sich al genoeg (aan) emotie, dan hoef je het niet met extra gevoel en/of dramatiek te brengen. Daarnaast kun je je afvragen in hoeveel van de huidige (hitlijsten)muziek, wel enige vorm van emotie zit, dat percentage is nihil.
Kanye (en Ke$ha trouwens ook) zijn daar nou niet bepaald een uitblinkers in...
Dan over dit album. Tja, ik vind het niet zijn beste, maar er staan voor mij veel degelijke en zelfs een paar goede nummers op. ‘Say you will’, ‘Welcome to the heartbreak’, ‘Amazing’, ‘Bad news’ en ‘Coldest winter’ bijvoorbeeld. Wat ikzelf erg mooi vind aan dit album als geheel, is dat alle nummers een bepaalde vorm van afstandelijkheid uitstralen (ondanks het tekstuele gebied). Wat betreft de autotune op dit album ben ik van mening dat het perfect past bij de nummers, en in tegenstelling tot andere artiesten, vind ik het bij Kanye West zelfs bovengemiddeld goed uitpakken. Het enige nummer dat mij nooit heeft geboeid is ‘See you in my nightmares’ met Lil Waye (al is dat voornamelijk te danken aan Lil Wayne). Ook ‘Robocop’ lijkt een misser op dit album.
Voor de rest gewoon oké, ik kan me vinden in het huidige gemiddelde die dit album hier krijgt.

avatar van toris
Eigenlijk is dit album lang nog niet zo slecht! De beats zijn sowieso allemaal van hoge klasse, en de autotune van Kanye is nog best om aan te horen. Zal nooit een van mijn favoriete albums worden, maar het kan ermee door.

Angelo schreef:

Welk punt probeer je te maken? Iedereen ervaart muziek op z'n eigen manier. Overigens ben ik het niet met je eens als het om het woord 'emotie' gaat. Je kunt emotie zowel bezingen als vertalen (ofwel in een andere vorm weergeven). Soms levert een tekst an sich al genoeg (aan) emotie, dan hoef je het niet met extra gevoel en/of dramatiek te brengen. Daarnaast kun je je afvragen in hoeveel van de huidige (hitlijsten)muziek, wel enige vorm van emotie zit, dat percentage is nihil.

Ik kan het niet volledig met je eens zijn. Ik ben van mening dat je als 'zanger' (wat Kanye overduidelijk niet is, rapper overigens ook niet) de luisteraar moet laten delen in je leed. (in dit geval, met deze teksten) De luisteraar moet je geloven. Ik ben het daarom niet volledig met je eens. Ik kan namelijk een heel emotioneel passage uit mijn leven schrijven en het door Jamai in laten zingen, maar de vraag is, weet Jamai het dan over te brengen? Vooral met muziek, maar ook met gedichten bijvoorbeeld is de voordracht van de tekst toch wel van een essentieel belang lijkt mij. Je moet kunnen voelen dat de gene die het voordraagt het zelf ook heel erg vind, want met een ongeïnteresseerde en monotone stem kan ik mij niet voorstellen dat je iemand weet te raken.

De vergelijking met Ke$ha had meer te maken met het overmatig gebruik (elke gebruik is al te veel) van de autotune. Dit Kanye album staat voor mij gelijk aan de kwaliteit die Ke$ha levert. Maar je hebt gelijk dat ik dat anders had kunnen verwoorden.

Wat betreft je allerlaatste zin, dat is waarschijnlijk het verschil tussen jou en mij. Ik boycot zo'n 95% van de huidige hitlijsten, omdat ik weet dat dat percentage gewoonweg rommel is en inderdaad de emotie in de meeste nummers is nihil. De echt goede en gemeende muziek pik ik er wel uit. Ik heb het idee dat jij toch een stuk anders naar muziek luister dan mijzelf (ik ben kieskeuriger denk ik). Wat absoluut geen probleem is overigens.

avatar van Silky & Smooth
Angelo heeft naar mijn mening wel gelijk dat iedereen muziek, en daarbij ook emotie, op zijn of haar eigen manier ervaart. Er zullen waarschijnlijk mensen zijn die jou levensverhaal gezongen door Jamai met veel emotie kunnen ervaren door bijvoorbeeld alleen het verhaal. Daarnaast kan de manier van overbrengen ook per persoon verschillen. Ik ervaar in het geval van 808s Kanye's emotie wel, heel sterk zelfs. Voor anderen is dit onmogelijk, want er zit geen emotie in het blikken geluid van de vocoder. Als laatst vind ik ook niet dat je een zanger hoeft te zijn om te zingen. In sommige gevallen kan passie en delivery een heel deel van de zang op poetsen.

avatar van Angelo
Ezechiël² schreef:

Zoals ik al zei, iedereen ervaart zijn muziek op z'n eigen manier. Jij voelt de emoties niet bij dit album, terwijl een ander dat wel doet. Hetgeen jij hierboven hebt opgeschreven doen veel zangers, zangers die hier op MusicMeter ook erg gerespecteerd worden (vooral in het rock genre). Ongeïnteresseerd overkomen en monotoon zingen betekent per definitie niet dat het gevoelloos is, dat kun je wel zien aan de hoge waardering voor een aantal zangers die iets dergelijks doen (alleen dan uiteraard zonder autotune). Daarnaast kun je je afvragen waar de perfecte balans dan ligt. Is het wel geloofwaardig dat een artiest bij een tekst dat ook maar een beetje droevigheid bevat, al gelijk met krokodillentranen komt aanzetten en het nogal over de top zingt? Voor sommigen ongetwijfeld wel, en voor anderen weer niet.

Hieruit blijkt voor mij dan weer dat jij dus geen échte kritische blik op dit album van Kanye werpt. Als jij het kwaliteitsverschil tussen Ke$ha en Kanye niet hoort (laat ik zeggen: de structuur/opbouw van de nummers), dan heb je denk ik niet goed genoeg geluisterd naar dit album. Zoals ik al zei is dit niet z'n beste, maar om het te vergelijken met het werk van Ke$ha vind ik toch wel erg extreem.

Waarop baseer je dat ik niet kieskeurig genoeg zou zijn? Ik heb veel recente albums met een onvoldoende beoordeeld (Katy, Rihanna etc.). Maar inderdaad, ik heb ook een aantal popalbums beoordeeld met een (ruime) voldoende. Bij bijna alle beoordelingen staat ook waarom ik tot een dergelijk cijfer kom. Dat veel van de huidige muziek uit de hitlijsten emotieloos is, vind ik niet zo raar. Wil je dan dan een 10-jarig kind (lijst is voornamelijk aangepast aan de smaak van tieners en twingtigers), al naar de tekstueel 'zwaardere' nummers gaat luisteren? "Anders luisteren" zoals jij het noemt, heeft denk ik te maken met het feit dat voor jou, vrijwel alleen de muziek van weleer jou goed bevalt. Ik luister conform de huidige situatie van de muziekindustrie. Als bijvoorbeeld Alicia Keys een nieuwe plaat heeft gemaakt, ga ik niet een conclusie trekken als "Goh, wat is dit slecht in vergelijking met Aretha Franklin uit de jaren '60/'70". Als ik dat zou doen, dan kan ik beter helemaal niet meer naar de huidige popmuziek luisteren. Maar goed, ik vrees dat we het ook hier niet over eens zullen worden, wat absoluut geen probleem is overigens.

avatar van UmindC
Ik ben het geheel met je eens hoor, Angelo. En de vergelijking Ke$ha - Kanye West slaat nergens op, ik vind dat Kanye wel degelijk emotie in dit album heeft gelegd. Dat gaat niet zozeer over zijn stem - want zingen kan hij natuurlijk niet - maar meer over de lyrics en de ongelofelijk goede beats die het bevat. Ke$ha daarentegen zingt ongeïnspireerd en haar nummers hebben, voor zover ik ze ken, totaal geen inhoud. Een wereld van verschil.

Maar goed, smaken verschillen, en daar is helemaal niets mis mee.

Silky & Smooth schreef:
Dat ben ik ook met Angelo eens Daarom gebruikte ik ook de zin dat ik het niet volledig met hem eens was. Daarbij had hij dan weer wel een paar argumenten waarin hij gelijk had alleen ben ik daar niet verder op ingegaan.

UmindC schreef:

Je bent het met Angelo eens maar doet vervolgens geheel hetzelfde als ik deed. Ik vind in ieder geval dat de vergelijking met Ke$ha niet scheef gaat, want ik gaf al aan dat ik de vergelijking maakte door het overvloedig gebruik van de autotune, wat ze beide (Kanye & Ke$ha) doen. Tevens gaf ik al aan Angelo aan dat ik dat wellicht anders had kunnen formuleren.

Maar goed hoe jij Ke$ha (haar muziek) omschrijft dat is precies hoe ik beide artiesten ervaar.

Angelo schreef:
Naar deze cd heb ik goed geluisterd, naar Ke$ha wat minder goed. Maar zoals ik zei ging de vergelijking meer om de autotune en had ik het anders moeten formuleren.

Dit bedoelde ik eigenlijk met mijn woordje 'kieskeurig' wist daar alleen geen ander woord voor wat misschien minder negatief zou over komen. Ik vind genoeg muziek uit 'deze tijd' wel goed. Bijv. Alicia Keys of Duffy of Winehouse. Bij hun heb ik het gevoel dat dat muziek uit hun hart is. Dat is dus hoe ik muziek ervaar. De rest ervaar ik als snel scoren. Al gaat dat snel scoren voor dit album niet op dan, maar hier bespeur ik persoonlijk een hoop plastic geneuzel.

Maar goed, ik vrees dat we het ook hier niet over eens zullen worden
We zijn het vaak genoeg ook wel eens, alleen komt daar geen discussie over Wat onze vorige discussie betreft denk ik dat als we op een andere toon tegen elkaar in waren gegaan (van beide kanten) je het uiteindelijk voor het grootste gedeelte met mij eens zou zijn. En dan doel ik uiteraard niet op ieders smaak van muziek, wat persoonlijk is (maar goed, dat is compleet off-topic)

Ezechiël² schreef:

Ik bedoel dat jij Kanye met Ke$ha vergelijkt, en dat ik vind dat je die 2 niet kan vergelijken. Daarbij gebruikt Kanye de auto-tune op een hele andere manier dan Ke$ha, een manier die mij wel aanspreekt, en jou blijkbaar niet.

Ezechiël²
Ze kunnen beide niet zingen, de autotune haalt de pitch uit je stem. Ze gebruiken de autotune beide voor het zingen. Dus wat dat betreft is het vrijwel hetzelfde. Ze maken bijde een ander soort muziek, maar dat staat los van de autotune.

avatar van UmindC
Natuurlijk, ze gebruiken het om te zingen, maar dat wil dan nog niet zeggen dat ze het op dezelfde manier gebruiken.

avatar van Silky & Smooth
De functie is bij beiden anders. Kanye heeft autotune veel origineler gebruikt dan Ke$ha, die het naar mijn mening puur doet vanwege de populariteit. Ik wil niet zeggen dat Kanye West dat niet gedaan heeft, maar hij heeft het ook als oplossing gekozen voor het ontbreken van zijn zangtalent.

UmindC schreef:

Je bent in de war met intenties. Ze gebruiken het met andere intenties volgens jou, maar ze gebruiken het op dezelfde manier, namelijk de pitch uit hun stem verwijderen zodat het niet vals klinkt.

avatar van UmindC
Nee, dat ben ik niet. De auto-tune stem van Kanye klinkt toch ook heel anders dan die van Ke$ha, zoals Silky & Smooth al zegt; de functie is anders. Intenties hebben daar niks mee te maken. Ze maken allebei op een andere manier gebruik van auto-tune. Bij de een vind ik het goed, en bij de andere niet.

Ezechiël²
Gast, dat heeft ook met genre te maken, het klinkt inderdaad iets anders, maar ze gebruiken het beide om de pitch uit hun stem te verwijderen anders klinken ze vals. Dat hun stemmen verschillend klinken lijkt me logisch, ga ik daarom ook maar niet op in.

avatar van UmindC
Volgens mij begrijp jij me niet.

Ezechiël²
Ik begrijp je heel goed, ik weet ook heel goed waar autotune voor gebruikt wordt en wat autotune doet. Het nadeel van autotune is ook dat het snel allemaal hetzelfde klinkt. Een maat van mij die zelf muziek maakt gebrukit ook te pas en te onpas autotune (waar ik dus niet van hou) ik ben mij ook heel goed bewust hoe autotune werkt helaas. Feit is dat het 99,9% van de tijd gebruikt wordt voor talentlozen zodat het lijkt alsof het nog redelijk klinkt.

Je mag het van mij overigens prachtig vinden. Smaken verschillen nu eenmaal.

avatar van UmindC
Je zal best weten wat auto-tune doet, maar je kan het op verschillende manieren gebruiken. En je kan er gewoon niet omheen dat Kanye het op dit album anders gebruikt dan Ke$ha, want dat is gewoon zo.

Kanye West is trouwens ook niet talentloos, maar goed, dit terzijde.

avatar van Arrie
Ezechiël² schreef:

Ik vind dit album dus juist wel heel erg emotioneel, en Ke$ha absoluut niet. Dat het op jou zo niet overkomt, oke, dat kan. Maar fake emotie zou ik het niet noemen (zeker niet als je weet wat hem allemaal is overkomen). De autotune gebruikt hij op zo'n manier dat het de emotie juist alleen maar versterkt en in combinatie met de beats heel goed een sfeer weet neer te zetten. De enige overeenkomst met Ke$ha is dat ze autotune gebruiken, maar dan heb je het ook echt wel gehad...

Precies. ^

Arrie schreef:

Daar ben ik het dus niet mee eens, sterker nog ik vind dat het door de autotune alleen maar nog meer plastic gaat klinken. Ik heb eerder het gevoel dat er meer van gemaakt wordt dan het daadwerkelijk is. Voor sommige maakt de autotune het emotioneler blijkbaar maar het is ten eerste gebruikt om de pitch uit zijn stem te verwijderen omdat mijnheer West vals zingt. Dat het voor sommige daardoor emotioneler klinkt is meer een bijkomstigheid mijn inziens. Dat is wat ik bedoel.

Dat wat betreft die fake emotie heb ik dat volgens mij heel erg uitgebreid uitgelegd eerder op dit topic. Maar goed dat gaat dan over hoe ik het ervaar.

Als Kanye West daar autotune voor nodig heeft is dat dus precies wat ik bedoel. Als je namelijk iets zingt wat jou zelf heel erg diep raakt dan hoor je dat ook aan je stem. Neem bijvoorbeeld Michael Jackson met een nummer als Earth Song, los wat je van het nummer vind, je hoort dat het hem heel erg veel doet. Dan komt het uit je diepst van je hart. En daar gaat het mij om.

avatar van Arrie
Ezechiël² schreef:

Knap dat je weet waarom meneer West het heeft gebruikt. Maar laten we geen conclusies stellen over dingen waar we slechts vermoedens over kunnen hebben. Ik kan me zelf dan weer heel goed voorstellen dat hij het ook zeker heeft gebruikt omdat het zo goed bij de producties past.