Mastodon - Leviathan (2004)

Label: Relapse

1. Blood & Thunder (3:48)
  2. I Am Ahab (2:46)
  7. Naked Burn (3:42)
  8. Aqua Dementia (4:10)

met Scott Kelly

9. Hearts Alive (13:40)
  10. Joseph Merrick (3:33)
kijk, dit lijkt er op

bij de eerste noten bevalt het me meteen

we benne benieuwd naar de rest van de plaat

edit, nummer 5

er komen vele verschillende stijlen aan bod en dat verbaast me maar ik vind het allemaal even lekker

op naar de rest

Guardian of Isis
Nog eens mijn mening bijstellen: Ísland is een absoluut skipnummer, Aqua Dementia is ook niet helemaal mijn ding, en Hearts Alive had misschien een tikkeltje korter gekunnen. Maar voor de rest heb ik hier niets op aan te merken. Wat een sfeer heeft dit plaatje toch! Wanneer Troy "White! Whale! Holy! Grail!" buldert, zie ik de witte reus uit de woelige oceaan oprijzen voor de neuzen van de angstige matrozen in hun roerbootje. Iedereen deinst terug, behalve Ahab die zijn mannen moed inspreekt - of inschreeuwt - het beest af te maken. Blood & Thunder is en blijft voor mij één van Mastodon's top 5 nummers.

avatar van Tabossi
Even mierenneuken: Brent schreeuwt het 'White whale'-gedeelte . Wat de cd betreft: ontstijgt het toch al hooggelegen maaiveld dat we het Mastodon-imperium kunnen noemen. Het kwartet laat een ongelooflijk staaltje muzikaal kunnen zien, met een sfeer die je niet vaak tegenkomt. Althans: de vreemde omarming van folkloristische sprookjesverhalen met keihard beuken is gewoon uniek. Vreemd genoeg ben ik het met het gros oneens dat Hearts Alive zo geweldig is. Niet slecht, maar het betere beukwerk van Aqua Dementia, Megalodon, Naked Burn en Blood & Thunder weet mij meer te roeren. Remission is een betere hardrij-plaat, Blood Mountain weet de viruoziteit van de heren nog verder uit te diepen en Crack the Skye verkent een nog onaangeroerd gebied; dat van de rust. Maar Leviathan is - wat mij betreft - het magnum opus van een uiterst getalenteerd gezelschap dat haar kwaliteiten op een magische manier tot de grootste hoogten weet te brengen. Hulde.

Bobiej
Tabossi schreef:
Even mierenneuken: Brent schreeuwt het 'White whale'-gedeelte .

Mierenneuk ik daar even overheen, want Bill schreeuwt dat ook vrolijk mee .

Tabossi schreef:

mis ik iets?

mastodon, rust?

ok, vooruit, deze plaat kent zo in tegenstelling tot voorgangers idd rustige momenten, gelukkig nooit voor lang

guess who
hmm ik begin dit album nu pas te snappen.
eerst kon alleen het eerste nummer mij echt boeien, maar ik besloot hem toch nog maar een paar keer op te zetten. ondertussen zie ik in wat voor geniaal album dit is

vroeg 2, nu 4,5, geen 5, want dat laatste nummer kan me toch niet erg boeien

Guardian of Isis
Dat laatste nummer is gewoon even bekomen van het epische Hearts Alive, een "afterthought" zoals al gezegd.

avatar van Fake_world
Dit was toch wel mijn kennismaking met sludge, dus deze blijf ik in mijn hart dragen.

Razor Disk
Belachelijk vette hoes!

avatar van Ataloona
Ik ken alleen nog maar Crack the Sky van deze band.
Die vind ik inmiddels top!
Is deze en/of de andere aanteraden?

Joy
andere zijn harder lomper, maar zeker de moeite waard

avatar van Ataloona
Oké dus niet van die verschillende tempo en ritmewisselingen in de nummers?
Of zitten die er nog steeds in?

avatar van Nicholas123
Die zijn er ook nog wel degelijk. Het spel is gewoon een stuk harder en bruter.

avatar van Ataloona
Ik zal deze eens proberen. Hij zal me waarschijnlijk wel bevallen.

avatar van Tyraelxy
Prachtige plaat, progressive metal op zijn best, vooral Aqua Dementia en Megalodon zijn vette tracks. Een grote stap vooruit ten opzichte van hun eerste plaat, met veel meer experimenten. Vaak stoort een concept album me omdat het altijd probeert binnen de lijntjes te kleuren maar op dit album past het thema (Moby Dick) zeer goed bij de muziek. En het zorge ook voor die prachtige hoes! (die van de special edition is nog beter) Prachtplaat en 1 van mijn lievelingsplaten aller tijden! 5*

avatar van Wyverex
Heb hem nu voor de eerste keer geluisterd en ik begrijp meteen waarom het gemiddelde hier zo hoog ligt. Wat een plaatje! Vanaf het begin word je er echt in meegsleept tot het einde. Die drums . Over het hele plaatje vallen vooral de sterke solo's op. Een dikke 4 met grote kans op verhoging!

ForzaRob
Ik vind Blood & Thunder alleen niet helemaal op het album passen, ik weet niet precies waarom...niet echt een Mastodon nummer misschien

avatar van Nicholas123
Zo'n beetje hét Mastodonnummer bij uitstek.

avatar van Don Cappuccino
Zeker, die openingsfill van Dailor is echt geweldig, dat flikt hij ook op het volgende album bij The Wolf is Loose. Een van de beste drummers van de laatste 10 jaar!

avatar van Gajarigon
Da's inderdaad een ferme aftrapper. Blood & Thunder is ook mijn favoriet nummer van dit album.

voltazy
ForzaRob schreef:

PriestMaiden
Met Blood and Thunder is mijn interesse voor deze band begonnen, hier klinken ze nog harder als op de twee opvolgers, maar het gitaarwerk op de opvolgers vind ik toch beter. Iron Tusk is het tweede hoogtepunt. Goed album 4,5*

Tyraelxy schreef:
...op dit album past het thema (Moby Dick) zeer goed bij de muziek. En het zorge ook voor die prachtige hoes! (die van de special edition is nog beter)

Ik heb ook de special edition met extra hoes erom heen en een heel mooi "Moby Dick boekje": fraai hoor! Op sommige nummers wordt er voor mij wat te veel gegrunt ipv gezongen. Voorbeelden vind ik het uiterst matige I Am Ahab en Island. Het is ook zonde, want het gaat ten koste van de uitstekende gitaren op dit album. Zitten ze een beetje door hun eigen muziek heen te schreeuwen?

avatar van Kronos
Tja, metal is voor liefhebbers van metal.

By the way, er wordt in het geheel niet gegrunt op dit album.

avatar van Don Cappuccino
west, dan zal Crack the Skye je waarschijnlijk beter bevallen. Hier schreeuwen ze helemaal niet op (op een gastbijdrage van Scott Kelly van Neurosis na) en zijn de gitaren super. Jammer genoeg kan de band het live niet waarmaken bij het materiaal van dat album.

[quote]Don Cappuccino schreef:
west, dan zal Crack the Skye je waarschijnlijk beter bevallen. Hier schreeuwen ze helemaal niet op[quote]

Nou Don Cappuccino: die heb ik net gedownload! Ik ga 'm straks gelijk luisteren. Overigens vind ik een beetje (functioneel) geschreeuw helemaal niet erg. Zoals bijvoorbeeld op Hearts Alive van dit album.

Kronos schreef:
Tja, metal is voor liefhebbers van metal.

Het is even wennen als je tussen het soms fantastische gitaargeweld door de zanger hard en bruut hoort schreeuwen. Ik vind het dus niet altijd geslaagd, vooral op de nummers I Am Ahab & Island. Maar: dat zijn eigenlijk ook de minste nummers van dit album. Ook op Aqua Dementia vind ik het wat over the top. Gelukkig staat er ook veel moois op deze plaat.

Blood and Thunder zet de toon van de cd met geweldige gitaren. Wat een sound heeft dat nummer! Op Seabeast wordt ook gewoon gezongen en ik vind dat al die tegenstellingen op dat nummer toch mooi bij elkaar passen. De sfeer doet me soms aan de rauwe Nirvana denken.
Iron Tusk is net zo'n knaller als Blood & Thunder. De wat rustiger gitaren op Naked Burn zorgen voor wat broodnodige afwisseling. Maar de mooiste afwisseling tussen fraai ruig geweld en hele mooie gitaarpartijen ondersteund met woest gegrom vind je op Hearts Alive: een briljant nummer en een fraaie afsluiter. Want wat dat instrumentale riedeltje erna nog doet weet ik niet.

Als je de twee slechte nummers overslaat en het slotnummer dan blijft een rauw zeer krachtig en bij vlagen briljant metal album over.

avatar van oceanvolta
Ik vond het geschreeuw in eerste instantie ook niks maar ik ben het blijven luisteren vanwege de geweldige muziek. Let ook eens op de drums West, die zijn ook geweldig!
In ieder geval ben ik het geschreeuw na verloop van tijd gaan waarderen, wat zeg ik, ik vind het te gek!
Op Blood Mountain wordt al iets meer gezongen en op het meesterwerk Crack the Skye wordt bijna niet meer geschreeuwd. Ik ben benieuwd wat je daar van vindt West.

Ik heb gisteravond Crack the Skye geluisterd en vind het een majestueuse plaat. The Last Baron en The Czar zijn fantastisch!
Ik had inderdaad de drums op dit Leviathan niet genoemd: ja, die staan als een huis zeg. Deze band maakt wel erg goede muziek!

avatar van Spock2011
Heerlijk hard en zeer strak gespeeld. Die riffs van Blood and Thunder, I Am Ahab en Iron Tusk zijn echt fantastisch. Het concept is ook zeer mooi vormgegeven. Schitterende cover overigens, vooral die van de Limited Edition (daar staat de walvis helemaal op).