De Staat - Wait for Evolution (2009)

Label: Excelsior

1. Sleep Tight (4:06)
  2. The Fantastic Journey of the Underground Man (3:25)
  3. I Am Here to Lose Control (5:21)
  4. Wait for Evolution (3:30)
  5. Habibi (3:15)
  6. We're Gonna Die (3:58)
  7. My Blind Baby (5:14)
  8. Kill the Man (4:13)
  9. Meet the Devil (6:21)
  10. You'll Be the Leader (3:01)
  11. Taste It (2:27)
  12. Love It (3:29)
  13. Because I Am a Cage Fighter * (3:23)
avatar van SoNick
Vreemde naam voor een band met internationale alure...

Marco dB schreef:
Was erbij in de W2. Ik vind de plaat aardig en was nieuwsgierig naar de buzz. Nou, er stond wel een BAND te spelen. Poses oke, maar als je zo strak speelt is dat meer dan gerechtvaardigd.

Ik begrijp wat je bedoelt. Heb ze 1 keer live gezien, en vond ze toen inderdaad erg goed spelen. Maar ja.... het gaat hier om de beoordeling van de plaat en niet om wat ze live doen. Als ik dat laatste zou moeten beoordelen dan zou het een stuk positiever uitvallen.
Nou hoort het met dit soort muziek live ook beter te zijn dan op plaat vind ik, maar in dit geval vind ik het verschil wel groot hoor.
Hmmm..... misschien kunnen ze bij de volgende plaat beter kiezen voor een registratie van een live concert. DVD'tje erbij....... zoiets

Waitingforthesun
Prima plaat maar niet meer dan dat. Veel poses en trucjes. Vind de teksten inhoudelijk een drama. Nee dit is duidelijk de nieuwe 3fm hype. Gelukkig wel wat beter dan dat super slechte bandje genaamd voicst. Overigens moet ik bekennen dat ik ze live erg goed vond spelen.

avatar van Oldfart

........al die opwinding hiervoor:

.............

Welke opwinding?

avatar van Arrie
De Staat was begin dit jaar nogal een hype.

Doc
Een hype ontstaat door overdrijving en overschatting. Anders kan er volgens mij geen sprake zijn van een hype.
Eventuele (onterechte) opwinding zou daar dan het het directe gevolg van kunnen zijn, maar in dit geval vind ik dat allemaal wel meevallen.
De plaat komt hier gemiddeld nog niet aan een 3,5 met een vrij nuchtere algehele constatering dat het live een goede band is.
Zeker voor een band van eigen bodem. En volgens mij geldt deze constatering niet alleen op musicmeter.
Ik kan dan ook niet anders concluderen dan dat er geen sprake is van overdrijving of overschatting. Hoogstens een tikkeltje overbelichting. De band krijgt wellicht ietsje te veel (media)aandacht dan het verdient ten opzichte van andere veelbelovende (nederlandse) bands.
Maar een hype lijkt me wat overdreven gesteld.
Ik denk eigenlijk dat het eerder een hype is om te beweren dat dit een hype is, dan dat het er daadwerkelijk 1 is.

Kosinski
Eerder gaf ik al aan dat de band een beter zanger verdiende.
De man "zingt" echt afschuwelijk lelijk Engels.
Na een paar draaibeurten gaat naast de zanger ook de rest van deze CD op de stapel voor de 2e hands bakken.
Wat een irritant album is dit zeg.

1/5

avatar van aerogp1
Welke bedoel je? Er zijn 2 zangers, al hoor ik trouwens weinig verschil tussen beide.

En lelijk Engels, tsja je kunt onderhand geen knauwende cockney verwachten he.. Het blijft van origine Nederlands, en daar heb ik geen problemen mee.

1,5
Het accent doet er niet zo toe, maar vooral de geforceerd stoere en daardoor kinderachtige zang.

Ongeloofelijk toch, die "kop boven het maaiveld is hem er keihard afknallen" mentaliteit in Nederland.

Er staat hier gewoon een talentvolle groep met ballen, die een redelijk goede cd hebben afgeleverd en er is niks mis mee om een keertje stoer, cool en hip te zijn, het zijn geen vieze woorden die garant staan voor top 40 muziek o.i.d.

Wees blij dat er nog Nederlandse groepen zijn die eens wat anders proberen, lef hebben etc. Niet dat je daarom de cd verplicht moet goed vinden, maar de redenen die hier genoemd worden zijn wel sneu, bijna alsof een aantal mensen jaloerse fossielen zijn.

Doc
Een talentvolle groep is het zeker, en wat je zegt over die "kop boven het maaiveld is hem er keihard afknallen" mentaliteit in Nederland vind ik ook wel dat bandjes die het goed doen soms te snel worden afgemaakt.
Maar ik vind deze band / plaat niks te maken hebben met ballen of lef.
Dat is volgens mij niet de reden dat ze boven het maaiveld uitkomen.
Een flinke dosis inzet, enthousiasme en talent dat wel......

Er worden op deze plaat namelijk nergens echt risico's genomen, het klinkt allemaal nog wat te lief (op plaat althans), en deze band kan volgens mij nog veel beter dan dit. (al vind ik het live al heel wat)
Volgens mij is het vooralsnog voor niemand leuk als dit een hype wordt, want dan krijg je idd allerlei critici die de band al met de grond gelijk maken voordat het de kans krijgt om er ook echt uit te halen wat erin zit zegmaar....
Gewoon nog even een jaartje stoer doen, goeie live optredens geven, en dan met de volgende plaat alle critici, sneue mensen en overige jaloerse fossielen (zoals freakyy ze noemt) de mond snoeren. Moet kunnen.....

bobbee
Ik begin de cd steeds meer te waarderen. Een half puntje rbij. Hoe vaker ik het hoor hoe mooier ik hem vindt en hoe minder de minder goede dingen storen.
Vanmiddag heb ik ademloos zitten luisteren naar nrs. 11 en 12. De dame die mee zingt doet me denken aan PJ Harvey. Qua stem dan.

Bijna vergeten te melden dat ik in sommige gitaarstukjes Snakefinger terug hoor. Ik weet niet of jullie die kennen. Snakefinger combineerde die vreemde Residents sound met de blues. En maakte een paar top cds eind jaren 70/ begin jaren 80.
De gitaar solo halverwege 'I am here to lose control' kan zo van een Snakefinger cd komen.

Kortom de invloeden vliegen je om de oren. Alleen dat al maakt deze cd zo aardig.

avatar van Lennonlover
We're Gonna Die is het enige nummer dat er echt uitspringt, en de gitaar op Meet The Devil. De rest van de cd is inspiratieloos, een beetje verdwaald kortom, niet top.

avatar van aerogp1
Zonder enige verwachting ging ik deze plaat luisteren, bij voorbaat was ik al negatief gestemd door alle reacties en het lage gemiddelde hier.

Toch viel het me echt niet tegen. Komt dit echt uit Nijmegen?
Misschien geen hoogvlieger, maar absoluut een fris geluid van Neerlandse bodem, op een manier die ik nog niet eerder gehoord had.

Toppers zijn 'We're gonna Die' en 'Meet the Devil'. Die krakende zangstem klinkt lekker fout:

I'm going to hell tonight
I'm meeting the devil for a fight

Dieptepunt is de intro van het titelnummer 'Wait for Evolution'. Ronduit lelijke vocals met een soort gemaakte stoere intonatie waarmee de plank volledig misgeslagen wordt.

Al met al kom ik op een dikke 3,5 ster.

avatar van aerogp1
Ik hoorde net dat ze op Parkpop staan!

avatar van muismat
Dikke shit! live helemaal te gek, op cd misschien nog niet 100 % overtuigend, maar geloof mij, live blazen ze je helemaal weg!
Dit album krijgt van mij 4 sterren.
Tot de volgende keer!

avatar van -Brent-
Snap niet dat er hier zo kritisch wordt gereageerd. Klinkt toch, zeker voor een Nederlandse band, hartstikke fijn?

Ik beoordeel Nederlandse bands net zo kritisch als buitenlandse bands.
Met veel geluk zie ik ze morgen in Nijmegen. Ben benieuwd of ze live wel overtuigen.

avatar van Mindshifter
Leuke plaat. Het is 1 truukje wat ze constant herhalen, op den duur misschien een beetje saai, maar wel goed uitgevoerd. *3,5

avatar van HaanHoen
Voor de liefhebbers: De Staat treed 5 mei op in Haarlem op bevrijdingspop.

avatar van Eardrum
best aardig.

avatar van midnight boom
HaanHoen schreef:
Voor de liefhebbers: De Staat treed 5 mei op in Haarlem op bevrijdingspop.

JA was het beste optreden die ik dit jaar heb gezien!

avatar van bonothecat
In eens had ik daarnet "Laat ik de Staat weer eens beluisteren". En ben nu 3 nummers onderweg, en heb nu al weer behoefte aan wat anders. Die 3,0* is toch wel rijkelijk beloond. De hype over deze band begrijp ik niet helemaal.

avatar van beruk
Puike plaat,hier en daar wat gezocht klinkend (zo van , laten we hier nog wat leuks doen) had wat ruiger mogen worden opgenomen.

Ik ben het eens met freakyy. De CD was even wennen, maar ik vind het echt te gek!

avatar van kramerdude
De plaat is geniaal, maar live is het allemaal zoooo veel beter. Ga het zien!

avatar van Tommeh
kramerdude schreef:
De plaat is geniaal, maar live is het allemaal zoooo veel beter. Ga het zien!
Hier ben ik het mee eens. Afgelopen zondag live gezien en wát een show. Ik stond werkelijk versteld. Direct de CD gekocht. Nummers als I am here to lose control en Habibi doen het op de CD al prima, maar live spat de energie en spanning er écht af.

Gaat dat zien!