Roosbeef - Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten (2008)

Label: Excelsior

1. Onder Invloed (5:23)
  2. Te Heet Gewassen (2:58)
  3. Jongen Gaat het Leger In (3:18)
  4. Volle Magen (3:38)
  5. Meisjes (3:48)
  6. Zomer (3:14)
  7. Boerderij (3:02)
  8. Buitenboord (4:30)
  9. Alleen (3:47)
  10. Alles Draait (2:40)
  11. Boerderij Deel II (6:51)
FatBottomedGirl
Leuk album! Gedichtjes ondersteunt met een melodietje. Het geeft je nog wat te lachen in de file.

Ze doet het goed, de cd-presentatie in Paradiso is al uitverkocht. Jammer, want ik had er graag bij willen zijn.

Verrassend leuk album inderdaad! Ik heb Roosbeef een paar jaar terug wel 's live gezien en toen vond ik het eerlijk gezegd niet al te best. Maar dit zou best nog 's in mijn top 10 van 2008 kunnen komen.

De Spinvis-vergelijkingen snap ik niet zo, dit zit meer in de hoek van Andre Manuel/Krang/Fratsen, etc.

D-ark
Het bijna altijd zo bij Nederlandse talige dingen. Krang is ook bijzonder tof(maar eens verder achteraan). Het blijft ook bijzonder lang leuk, ik heb hem al zeker 15 keer gedraait en het verveelt nog steeds niet.

avatar van kappottevic
ik ben verliefd...

D-ark
Ben onder invloed.....ben onder invloed van jou

avatar van Omsk
Wickerman schreef:
Een paar jaar terug heb ik dit bandje gezien als voorprogramma van Jarvis Cocker, ik was meteen verkocht en heb meteen het demo cdtje gekocht. Nu is er dan eindelijk de langspeler uit, prachtig. Geweldige teksten, met een prachtige minimale omlijsting. Heerlijk!

Is dit vergelijkbaar met de minimalistische nummers van Pulp/Cocker?

avatar van aad r
Leuke teksten en werkelijk prachtige muziek, verrassend goed plaatje daarom een 4,5 en het is ook leuk dat de tekst goed verstaanbaar is.

Omsk schreef:
Is dit vergelijkbaar met de minimalistische nummers van Pulp/Cocker?

Nee, vind ik niet. Compleet andere sfeer.

avatar van Kos
Kos
Hoe meer ik het hoor, hoe meer ik het beangstigende gevoel heb alsof ze er eigenlijk niks van kan en maar wat doet.

Hoop dat ik er naast zit.

avatar van Bertus
Je zit er naast!

avatar van midnight boom
herman schreef:

top 10 van 2008 is toch al geweest?

avatar van OldRottenhat
De MusicMeter top 10 van 2008 wel ja! Je eigen persoonlijke top 10 van 2008 kun je natuurlijk je hele leven nog wel aanpassen! Zelfs in het jaar 2197 nog!

Ik heb dit album met een half sterretje moeten verlagen! Het enthousiasme van de eerste luisterbeurt(en) is een klein beetje aan het vervagen! Desalniettemin blijft dit wel een mooi plaatje! 3,5*

avatar van masterdude
Roosbeef, de ene vind het geneuzel, de ander “muziekjes” om lekker om bij weg te dromen. Laar mij maar weg dromen dan.
Leuk dat deze muziek eigenlijk niet te definiëren is en een eigen stijl heeft. heb hem al meerdere malen opnieuw opgezet, trouwens live zijn ze ook zeer leuk om te zien.
Zeker 4* Originaliteitsprijs...

avatar van T.A.
Ah, lekker onschuldige muziek. Is altijd wel weer aardig om leuke muziek in de eigen Hollandse taal te horen.

avatar van Wickerman
herman schreef:
Nee, vind ik niet. Compleet andere sfeer.

Daar heeft Herman gelijk in. Waar Pulp vaak overdadig was qua muziek en zelfs op sommige punten wat kitsch, vooral in de beginperiode, is de muziek van Roosbeef zeer minimalistisch. De enige overeenkomst zou in de teksten kunnen zitten die beiden zeer poëtisch zijn, maar ook daar zitten weer grote verschillen in.

Toch vind ik Roosbeef een typische band die Jarvis goed zou vinden. Ik weet niet waarom.

avatar van yeahyeahyeah
Beetje gezocht om dit met Pulp te vergelijken. Hoewel... als je echt je best doet, zie je inderdaad wel overeenkomsten qua lyrics. Alledaagse onderwerpen gevangen in alledaagse woorden, maar dan nèt even die gevoelige snaar raken met quasi-terloops uit de mouw geschudde juweeltjes: 'Speel je koehandel met een ander?'

Roosbeef: ontroerend, grappig, schattig en zelfs met Te Heet Gewassen een potentiële hitsingle. Naar het einde toe begint het wel een beetje zeurderig te worden. Een heel album is nog wat veel van het goede.

avatar van Omsk
Okay, Roosbeef is dus Roosbeef en geen Pulp . Ben 'm nu aan het luisteren en het klinkt leuk, veel spannender dan Spinvis. Alleen meisje, meisje, leer het verschil tussen de F en de V .

avatar van Martin Visser
wat een pareltjes! lieve, mooie, ontroerende teksten. spinvisachtig, maar dan de wereld beschouwt door een jong, dromerig meisje

avatar van gemaster
Één van de weinige albums waarbij de teksten het album voor mij maken. Muzikaal is dit aardig, maar niet groots. De teksten zijn echter heel, maar dan ook heel erg goed. Soms ongelooflijk grappig en dan weer heel gevoelig. Roos is wat mij betreft een lyrisch talentje van de hoogste orde.

Dit album begint steeds beter te vallen: het jasje knelt niet meer maar zit nu comfortabel en ik voel me er happy in.
Roosbeef krijgt er een halfje bij.......

Mea culpa: ik heb de plaat zelf gekocht, afgaand op de positieve recensies en de grote belangstelling bij een (gratis) optreden in de Leeuwenberghkerk (we konden niet naar binnen). De verwachtingen waren hoog gespannen door alle zeer positieve geluiden. Maar ik had beter kunnen & moeten weten: ik hou niet echt van Nederlandse kleinkunst (wat een bizar woord eigenlijk) en ik heb last van een redelijke allergie t.o.v. muzikale zaken als Spinvis (and sound-alikes).

Ik weet dat ik ongetwijfeld nu aardig wat mensen over de staart rij, maar ik kan er niets aan doen - hetzelfde is me ook overkomen bij Eva de Roovere: na een viertal nummers gaat me dit echt zo vervelen dat ik me afvraag of het me de beloning (een Twix of KitKat na afloop) wel waard is om de schijf af te blijven luisteren.

En dan dringt het tot me door dat ik die beloning zelf verzonnen heb en dan vraag ik me af waarom ik nog blijf luisteren. Dringt zich onherroepelijk de vraag op of ik - als ik toch 'iets anders' had willen kopen - mijn 15 euro niet beter in Animal Collective had kunnen stoppen.

avatar van brooklyn
Kan me echt moeilijk voorstellen dat je je niet irriteert aan haar stem

brooklyn schreef:
Kan me echt moeilijk voorstellen dat je je niet irriteert aan haar stem

Ieder zijn smaak zeg ik dan

avatar van De-noir
Met deze Roosbeef ben ik eigenlijk nooit verder gekomen dan 'wel aardig'. Dit komt door het hierboven aangestipte commentaar van Mjuman, waar ik me goed in kan vinden. Deze muziek wekt net zoals Spinvis - als we de vergelijking dan toch willen maken - ook bij mij na enige tijd irritaties op. Naarmate je de nummers beter leert kennen worden ze steeds minder interessant. Een beetje als een grap, die naarmate je hem vaker vertelt, steeds minder in de smaakt valt. Ik heb het geprobeerd, maar kan er niet meer van maken helaas.

avatar van Coldplayer
Sommige artiesten zingen apart, raar, vreemd of hoe je het ook wil omschrijven, omdat ze niet anders kunnen. De manier waarop Roos zingt is bepalend voor de typische sound van album. Het is niet dat ze niet anders kan, dit ook een stijl van haar, waarschijnlijk bewust gekozen, perfect uitgevoerd en een goede ondersteuning (lees cruciale ondersteuning) voor de teksten.

Een eerste luisterbeurt kan de indruk wekken dat ze 'maar wat zingt'. Nu, na vele luisterbeurten ontdek ik nog steeds nieuwe betekenissen in de teksten. Tevens ga je na meer luistebeurten ineens beseffen dat ook instumentaal goed werk is geleverd.

Met het nummer Sing (zie link) heeft ze mij laten zien dat ze ook met een andere manier van zingen mijn aandacht kan vasthouden...

Roos(beef) Concert Video in Melkweg - The Max - 24 Dec 05 - Gratis op Fabchannel.com

Coldplayer schreef:

Het kan die indruk wekken, maar dan luister je wel met een half oor.

De teksten is iets wat meteen opvalt, daar waar andere artiesten nog wel eens poetisch willen gaan doen, zingt Roos over echte zaken en is het toch wel vrij helder wat ze allemaal zingt.

Mooiste openingszin blijft wel: "Jongen gaat het leger in, gratis rijbewijs, hij vindt groen een mooie kleur, maar hij ligt te huilen op zijn bed, want ook hij wordt uitgezet"

Vind dit nummer sowieso wel het sterkste qua tekst (al blijf ik ook wel erg gecharmeerd van "Je bent geemigreerd naar een ander hart", wat ook niet de meest ingewikkelde betekenis heeft).

Nu nog wat minder chagrijnig kijken, dan kunnen de optredens alleen maar leuker worden.

avatar van Coldplayer
Ik bedoelde het niet negatief, de teksten springen er meteen uit. Maar het klopt, een eerste indruk is bij mij vaak met een half oor en dan hoor je niet meteen alle betekenissen achter een liedje. Als je je er vanaf het begin voor inzet dit niet mooi te (willen) vinden, dan dringt het ook niet door denk ik.

Ik kan me iig helemaal vinden in je mening over het derde nummer. Zelf vind ik ook erg mooi:

"We zien die ander ook wel rennen, maar we kijken niet opzij"

en

"Ze staat, sigaretten te tellen te laat."

Later in het nummer zingt ze:
"Haar moeders kanker is net uitgestrooid, 't zit overal waar het niet hoort. Maar ze weet, het komt niet door het roken, ze wéét..."

avatar van YoG
YoG
Ik zag haar laatst bij De Wereld Draait Door... dat klonk geslaagd.
Geen opnieuw opgewarmde kliek maar lekker eigenwijze muziek.
Ik ga eens dit album beluisteren

Vanmiddag zei ik tegen Lin dat Roosbeef de laatste tijd een beetje mijn 'gekke zusje' is als ik haar beluister met name via mijn iPod (want dan beleef ik de teksten wat intenser).
Nooit verwacht, maar dit album vind ik per draaibeurt leuker en leuker worden!

En óók ik vind dit erg leuke muziek. The Heet Gewassen, Jongen Gaat het Leger In (die eerste zin inderdaad!) en van Boerderij word ik haast emotioneel. Leuke ontdekking....
Roosbeef!