Roosbeef - Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten (2008)

Label: Excelsior

1. Onder Invloed (5:23)
  2. Te Heet Gewassen (2:58)
  3. Jongen Gaat het Leger In (3:18)
  4. Volle Magen (3:38)
  5. Meisjes (3:48)
  6. Zomer (3:14)
  7. Boerderij (3:02)
  8. Buitenboord (4:30)
  9. Alleen (3:47)
  10. Alles Draait (2:40)
  11. Boerderij Deel II (6:51)
Dit is best leuk, doet me een beetje aan Regina Spektor denken.

avatar van Them
Doc schreef:
Je zou het kunnen vergelijken met een slecht vertelde grap. Iemand doet heel erg zijn best om het grappig te laten zijn maar niemand lacht.
Dat is een beetje wat er op deze plaat gebeurt in mijn beleving.
(tja..... of ik begrijp de grap niet...... dat kan ook nog)

Jij begrijpt de grap heel goed. Hij is gewoon ontzettend slecht.

avatar van Doc
1,5
Doc
Them schreef:

Jij begrijpt de grap heel goed. Hij is gewoon ontzettend slecht.

Daar was ik al bang voor

avatar van Ceasar
Of je hebt geen gevoel voor humor. Eén van de beste Nederlandse albums van de laatste tijd.

Iemand nog een mening over Sirene dat ze al een tijd live spelen?

Ik vindt hem erg tof de 3 keer ik hem gehoor heb.

avatar van Woody
Wel mooi nummer. Ook weer een iets gevoeliger nummer met een mooie climax aan het einde. Maar ik hou persoonlijk iets meer van de kleine geneuzel nummertjes.

Ze speelt live ook vaak een cover van Daniel Johnston "Het leven van een kunstenaar" geweldig nummer. Pakt in het nederlands ook mooi uit.

Jazeker(wel maar een keer gehoord). Vroegen ze als iemand Johnston kende: echt drie man(waaronder ik) die ja schreeuwde.

avatar van TerryA
ik vind het een slim zet dat ze op deze album NIET in engels verder gaat want dan was het een ramp (ik had haar eerder infantile engels talig pogingen een paar jaar geleden moeten aanhoren) maar goed is dit ook niet!
ze komt over als iemand die manufactured is in haar delivery ... dit wel doen, dat niet proberen, deze kleren dragen (live en tijdens interviews), deze sort loops en geluiden wel proberen te gebruiken (soms te vaak in een song) ... hoger dan een 5 uit 10 kom ik niet maar zou het intersanter vinden als ze de volgende keer een poging deed met meer natural feel
beter dan een Anouk maar mag lang niet in dezelfde class komen als bijv Mathilde Santing

avatar van Wickerman
Ik zag haar eens door de stad lopen en daar was ze net zo kierewiet.

Ik vindt haar uitstraling ook niet zo als een act. Ja ze kleed zich wat apart en dat haar valt natuurlijk op maar het doet totaal niet gemaakt aan.

LoveStoned
Sommige nummers (Boerderij & Alles Draait) zijn me een beetje te experimenteel. Maar dat went nog wel denk ik. Roosbeef is een redding in de donkere tijden van de Nederpop... Acda & De Munnik, Nick & Simon en De Toppers. Misschien niet allemaal van het zelfde genre, maar alle drie bagger. Roosbeef begon al spetterend, en kon bij mij niet meer op vanaf de zin "Zelfs Bløf, ja die brak bij mij een snaar...". Heet Gewassen is natuurlijk het hoogtepunt van het album. Ben ik blijkbaar toch niet de enige die zich ergert aan de Randstad. Daarom vind ik de volgorden van het album niet goed. Want de drie eerste nummers zijn meteen een van de mooiste (op 'Buitenboord' na), waardoor de volgende tracks steeds meer tegenvallen. Een dikke 4 voor de prachtige stukje Nederpop.

avatar van CHM82
pfff wat een gelul over haar teksten... moeilijk (bij voorbaat: niet als in de trant van "ik begrijp het niet")

quasi poetisch, amateuristisch, wellicht (wat verschilt dit trouwens van charmante knulligheid?) Welke waarde/betekenis iedereen aan deze woorden hecht is uiteraard een kwestie van interpretatie.

Nee het zijn geen diepzinnige teksten en 'mooie' zinnen, maar slecht is het niet
en:
ja ze is 20/21 (?). tijdsgeest. en idd een meisjesgeest

bowi01
top plaat!

Wickerman schreef:
Ik zag haar eens door de stad lopen en daar was ze net zo kierewiet.

Haha inderdaad, ze is net zo gek als ze zich voordoet.

LoveStoned schreef:

Het is m.i. niet een aanklacht tegen de Randstad, maar meer tegen het stijgend blonde domme meisjes gehalte die hun vriendjes van het platteland moeten halen, omdat niemand in de Randstad daar nog intrapt ;-D.

avatar van Wickerman
Ik denk wel dat het een aanklacht is tegen mensen uit de Randstad. Roos leeft in Utrecht en daar wordt wel degelijk neergekeken op mensen uit de Achterhoek, waar Roos vandaan komt. Vrienden van mij wonen ook in Utrecht en zijn met hun Achterhoekse roots haast een curiositeit. Ik kan me goed voorstellen dat meisjes uit de Randstad akelig doen tegen 'domme boerinnen' van achter Utrecht.

Wickerman schreef:

Een aanklacht tegen de Randstad, maar er dan wel leven? Beetje zoals de mensen uit Emmen en omstreken, die niets met het westen te maken willen hebben, maar oh wee als de directe trein naar Amsterdam dreigt te verdwijnen. Een discrepantie als je het mij vraagt.

Maar vooralsnog is Heet gewassen natuurlijk gewoon een liefdesliedje, waar toevallig een meisje uit de Randstad een rol in speelt en het "heb je een OV of zo" komt op mij echt niet over als een complete aanklacht tegen de Randstad (immers speelt Roos hier volgens mij erg graag), maar is het meer een "wat kom je hier met mijn vriendje doen dan."

En wat ze in Utrecht doen moeten ze vooral helemaal zelf weten, maar misschien denken de andere bijna 7 miljoen mensen er wel heel anders over ;-D

fastpulseboy
Wickerman schreef:

volgens mij is het altijd een selffulfilling prophecy. Alsof in zo'n mini landje als NL grote verschillen bestaan. Het is het opkijken van boeren naar de "randstad" in de eerste plaats, daardoor werkt men het neerkijken in de hand. Maar dat is mijn mening....

(willie) schreef:

Misschien wil ze wel iets met het westen te maken hebben, maar komt de negativiteit vanuit de mensen uit de Randstad en daar reageert zij dan weer op. Net zoals immigranten die wel mee willen doen, maar als tweederangsburgers behandeld worden en daar tegen in opstand komen.

fastpulseboy schreef:

Kan kloppen. Het opkijken van dorpelingen naar de grote stad en je daardoor wat kwetsbaarder opstellen.

avatar van Madjack71
LoveStoned schreef: Weet iemand wanneer ze naar Limburg komen. Het liefste Zuid-Limburg. En in Maastricht zou al helemaal top zijn!

A.s zondag op het Zomerparkfeest in Venlo in de Spiegeltent om 15:00 voor nop.

Heb er het e.e.a van gehoord. Ietwat een Rivella Light gevoel...beetje vreemd maar wel lekker.

avatar van revadebe
"Te heet gewassen" steekt met kop en schouders boven de rest uit vind ik, maar verder toch ook best goed album, vooral ook tekstueel. De muziek was wel even wennen.

Ik vond het wel mooi dat ik, tijdens het kranten bezorgen 's ochtends vroeg met mijn iPod aan, er pas achter kwam waar de titel 'Buitenboord' op slaat.

avatar van otherfool
Staan een paar briljante liedjes op (Onder Invloed, De Boerderij) maar ik luister er eerlijkheidshalve echt zelden naar. Een hele plaat Roosbeef is wat teveel gevraagd blijkbaar.

Doe toch maar 3* dan.

Wickerman schreef:

Duiven ligt niet eens in de Achterhoek..

avatar van Wickerman
Waar ligt het dan? In Zeeland?

Gelderland is te verdelen in drie gebieden: de Achterhoek, de Betuwe en de Veluwe. Dus Duiven ligt wel degelijk in de Achterhoek, daar het achter Arnhem ligt. Tenzij je de Liemers ook nog als apart gebied gaat beschouwen, dan ligt Duiven in de Liemers.

avatar van TvO
TvO
Wikipediawijsheid: Achterhoek - Wikipedia - nl.wikipedia.org

De Achterhoek begint pas bij Doesburg

Mag dit album nog mee in de 2009 lijstjes? Vorig jaar heeft dit album de lijst moeten missen (late release)

elrayo
hij zit liever op het strand. ik zeg daar heb je ook veel zand

elrayo schreef:
hij zit liever op het strand. ik zeg daar heb je ook veel zand

Alleen maar op kamers hoor, mijn roots liggen in de Achterhoek.

Wij rekenen dat gedeelte van Duiven en Arnhem etc. nooit mee.

Ontopic: Hele vervelende plaat dit, pretentieus gewauwel vind ik het.

avatar van levenvergeten
Woutt schreef:

Ontopic: Hele vervelende plaat dit, pretentieus gewauwel vind ik het.

Pretentieus?

Woutt
Ja, ik vind de meeste teksten ronduit belachelijk, maar het zal wel een grote kunstwaarde hebben als je dit schrijft:

En toen jij het uitgemaakt had
en toen jij het uitgemaakt had
Heb ik mijn donorkaart ingevuld
Zodat er iemand nog met mijn hart speelt

en dit:

Ben je net zo glücklich als Sissi in het bos
Ben je net zo glücklich als Sissi in het bos
Maar het paleis
Het paleis slokt haar op
Het paleis

avatar van jurado
Woutt schreef:

Ben het helemaal met je eens , tekstueel is dit echt ontzettend slecht.(muzikaal ook niet hoogstaand)
Geweldig overgewaardeerde artieste , jammer want er loopt zoveel beters rond in Nederland.