Roosbeef - Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten (2008)

Label: Excelsior

1. Onder Invloed (5:23)
  2. Te Heet Gewassen (2:58)
  3. Jongen Gaat het Leger In (3:18)
  4. Volle Magen (3:38)
  5. Meisjes (3:48)
  6. Zomer (3:14)
  7. Boerderij (3:02)
  8. Buitenboord (4:30)
  9. Alleen (3:47)
  10. Alles Draait (2:40)
  11. Boerderij Deel II (6:51)
Pastichio Rocker
Wat een geniale titel. De vrouwelijke Spinvis?

Father McKenzie
Ik zat net hetzelfde te denken. Machtige titel, maar ik heb geen idee hoe of dit klinkt, misschien eens gaan you tuben en kijken of er iets van Roosbeef opstaat?

Tja, ik had mijn 15 euro liever in een kaartje voor concert van haar gestopt of in de cd van Annimal Collective - daar was denk ik meer te ontdekken geweest.

Textueel is het goed, puntig en raak - muzikaal kan het me niet echt boeien en die stem ...

Als je die teksten eenmaal gehoord (en gelezen) hebt, weet je het wel - ik hoef dezelfde mop ook niet driemaal te horen. En voor literatuurderigheid is het gewoon te dun.

Nogmaals, het kwam ook door de verwachtingslat die hoog was gelegd door de hyperigheid eromheen.

Coldplayer schreef:
Ik bedoelde het niet negatief, de teksten springen er meteen uit. Maar het klopt, een eerste indruk is bij mij vaak met een half oor en dan hoor je niet meteen alle betekenissen achter een liedje.

Ik bedoelde het ook niet negatief (dit maal ;-D), excusus als het zo overkwam, het was gewoon een constatering, waar toch wel een beetje een kern van waarheid in zit, toch?

avatar van Woody
Ik dacht nog na een paar luisterbeurten; leuk dit maar ben het waarschijnlijk snel zat. Tot mijn verbazing zet ik dit plaatje nog steeds geregeld op en raak ik constant in een goeie stemming.
jammer dat het soms wat te cabaresk (is dat een goed woord?) klinkt. vooral in de opbouw van bijvoorbeeld een nummer als; "volle magen" stoor ik mij daaraan. "Alles draait" vind ik de grote misser van de plaat. Maar daar tegenover staan dan weer pareltjes als "onder invloed", "te heet gewassen" en Boerderij. Toch maar omhoog naar 4*

Ik ben het ook nog niet zat maar heb wel een probleem: ik kan dit alleen maar opzetten als ik alleen thuis ben of met een koptelefoon op want ik geloof dat ik de enige ben die dit hier waardeert.
De hele tijd 'kan dat zeurwijf niet uit' moeten aanhoren is ook niet alles

avatar van YoG
YoG
Leuk album, niet meer dan dat, voor mij.
Ik vind haar stem veel weg hebben van die zanger van .. eh dat ene nummer... ''t is een kwestie van geduld voor heel holland limburgs lult.." is dat niet V.O.F. de Kunst?

Ik had er veel meer van verwacht .. het wordt een inderdaad na een tijdje een zeurplaat,, ik kan zoiets niet de hele uitzitten en aanhoren.
Voor mij meer een artiest om af en toe een nummer op de radio van te horen.
Ik ben benieuwd hoe zij zich verder ontwikkelt!

avatar van Bertus
YoG schreef:
Leuk album, niet meer dan dat, voor mij.

Roosbeef als Jack Poels

Ik blijf het een heerlijk plaatje vinden vol prachtige, kleine verhaaltjes. Bovendien is Roos life ontzettend goed! Ik ben ontzettend benieuwd hoe ze zich de komende jaren gaat ontwikkelen!

aERodynamIC schreef:
De hele tijd 'kan dat zeurwijf niet uit' moeten aanhoren is ook niet alles

Dat heet opvoeden

Maar het is wel herkenbaar, al heb ik bij dit album mazzel dat partner het ook prima kan verteren.

avatar van YoG
YoG
Bertus schreef:

Roosbeef als Jack Poels

Oh die dus.. en dan zonder de testosteron

avatar van Martin Visser
Roosbeef maakt alledaagse dingen surrealistisch

In het laatste stukje 2008 verscheen nog een prachtige plaat die niet veel eindejaarslijstjes heeft gehaald. Puur vanwege de datum, niet vanwege de waardering. Want Roosbeefs Ze willen wel je hond aaien maar niet met je praten heeft hoge ogen gegooid onder critici. En ook muziekliefhebbers kunnen Roosbeef wel waarderen, getuige de reacties die de band kreeg op Noorderslag.

En al die enthousiaste reacties zijn wat mij betreft terecht, want deze plaat met de wonderlijke naam is één van de beste Nederlandse platen van de afgelopen jaren. Noem het de jongemeisjesversie van Spinvis en je hebt het idee met een kloon te maken te hebben. Maar dat is niet het geval. De referentie Spinvis dringt zich alleen maar op, omdat ook Roosbeef zo moeilijk in een hokje te duwen is, net zomin als Spinvis. Overeenkomst is verder dat beiden woordkunstenaars zijn, waarbij de Nederlandstalige zang een bijzondere meerwaarde heeft. Gelukkig zijn de teksten van Roos Rebergen ook nog eens heel goed te verstaan. De zang zit lekker vooraan in het geluidsspectrum.

Want haar teksten zijn de helft van het plezier, en dat is in de popmuziek heel bijzonder. In een lofzang op de voorbije zomer zingt Roos: "Ik draag graag blote benen". Als ze verliefd is op een foute jongen, stelt ze haar moeder gerust: "Mamaatje, mamaatje, geen loverboy wil me hebben. Al leg ik er zelf een gouden ketting bij." Ze roept de sfeer van de middelbare school op in Buitenboord: "Ik ruik de geur van schimmelbroodjes. In plastic zakjes. In prullebakjes." En zo zit het vol met kleine, poëtische beschrijving van heel gewone dingen.

Roosbeef verbindt surrealisme aan het gewone. Haar liedjes gaan over normale dingen, over verliefdheid, over dronkenschap, over een beugel, over haar oudelijk huis. Maar ze geef er een dromerige sfeer aan. Ze vertelt vanuit de beleving van een naïef meisje dat op de rand van volwassenheid staat. Als haar vriend haar inruilt voor een meisje uit de Randstad zingt ze bijna kinderlijk: "Ze zegt: ik kom uit de Randstad. Nou, wat moet je dan met hem? Heb je 'n OV of zo?" Maar haar opmerkingsgave en vooral haar taalgevoel zijn die van een volwassene.

Aanvankelijk was ik bang dat de truc van grappige teksten na een draaibeurt weer uitgewerkt zou zijn. Maar gelukkig, gelukkig is dat niet het geval. Roosbeef blijft vertederen. Én haar muziek is sterk genoeg om te blijven boeien. Er is duidelijk langere tijd gewerkt om een mooi, volwassen geluid neer te zetten. De vernieuwing zit misschien niet in die muzikale omlijsting, maar doorsnee is die zeker ook niet. De variatie tussen stijlen is groot. De gemene deler is de minimale stijl. Geen overdosis geluid, maar een smaakvolle begeleiding van de piepende, hoge en door merg en been gaande stem van meisje Roos.

Mooi bericht, martin

Woody schreef:
Mooi bericht, martin

Staat ie bij jouw naast Joanna, Woody? Plankje voor meisjes irri-stemmen? Jammer da'j 'm al hebt. Live is het erg leuk, maar van de cd - geschikt het bezoek weg te jagen.

avatar van Martin Visser
Mjuman schreef:

vooral niet draaien met bezoek erbij. is zonde. gaat de schoonheid verloren in het gebabbel. lijkt me overigens ook geen criterium, of ie al dan niet draaibaar is met bezoek.

Ik bedoelde te zeggen dat het live een zekere charme heeft, die bij het draaien van de cd wegvalt. En die stem (van cd) kan ik na 10 min. niet meer hebben. Om dezelfde reden (de stem van Joanna) heb ik Woody Ys verkocht - dat plankje was dus een grapje!

Alsof Bettie Serveert een tribute aan het werk van Andre Manuel brengt.
Ben onder invloed van Roosbeef.

avatar van lauradance
Nou iedereen heeft er zo'n hoge pet van op, en daarom ben ik dit plaatje maar gaan luisteren in de winkel. (ik ben blij dat ik er geen geld aan uitgegeven heb) Heb de plaat niet helemaal afgeluisterd (ik kon het niet meer aan) dus geen cijfer van mij.
Maar nou ja, negatieve kippenvel! Omdat punt 1; de 'humor' van de liedjes totaal niet bij mij overkomt, ik vind het meer kinderachtig geblaat. Punt 2; De stem van de zangeres, niet lekker om aan te horen. Zij kan beter een beroep kiezen waarbij ze niet zingt. Dat dan in combinatie met de kinderachtige teksten en je hebt een soort kinderplaat. Daar had ik er vroeger 1 van, met Dikkertje Dap erop en blij dat ik ermee was! Nou deze kan ernaast op de plank.
Dan kan het allemaal live wel ontzettend gelikt zijn maar door dit album krijg je me nog met geen stok het theater in.

avatar van Lepel
@lauradance: Nee, ja, meid, vroeger hadden we tenminste nog vrouwen als Dido die meesterwerkjes afleverden. *hoestbui*. Sorry, het heerst.
Maar je hebt gelijk, Dikkertje Dap was min of meer geniaal. Om niet te zeggen: zijn tijd ver vooruit. Dus zet deze van Roosbeef er inderdaad naast, dan heb je in ieder geval twee degelijke albums op de plank.

avatar van lauradance
Dat is grappig, blijkbaar vind jij dit album helemaal geniaal, omdat ik het niet leuk vind ga je dan maar zangeressen waar ik wel van houd naar beneden halen. Goed punt!

@Lepel: nee Thom Yorke, da's een man met een zeeeer breed vocaal register, uche, uche - wat jij kan, kan ik ook (toptien inzien)!

Ik ben het met Lauradance eens: heb die schijf gekocht van duurzaam gespaarde zakcenten en wou dat ik het in iets anders had gestoken, zoals een Animal Collective.

Deez' daam' heeft "un voix a craquer les fenetres" maar dan door het glas weg te schuren. Niet mijn kopje thee

Mjuman schreef:

Mjuman, Heb jij een talent voor miskopen aan meisjes met irritante stemmen?
Ik kan me overigens goed voorstellen dat dit niet in de smaak valt en dat je je kan storen aan haar stemgeluid. (Maar om het nou met Dikkertje dap te vergelijken) Ik vind het fantastisch maar ik heb dan ook plankje voor meisjes met irritante stemmen

@Woody - die Dikkertje Dap vergelijking is van LauraDance.

Overigens heb ik datzelfde kriegelgevoel ook bij Spinvis - en dat schijnt knap te zijn. Mjulady vroeg me regelmatig na max. 15 min. of Roosbeef af mocht. Heb 'em maar weggeven. 'k was niet onder de invloed - al vond ik het wel grappig; dat krachtige/grappige van die teksten kan ik ook niet zo onderschrijven.

Die nwe Alela Diane gaan we wel proberen - haar én Marie Sioux vorig jaar life gezien op Motel Mosaique en toen vond ik het net te veel roots/Americana.

Ik ben meer van de folksy meiskes: Laura Marling, A Fine Frenzy en zo.

Mjuman schreef:
@Woody - die Dikkertje Dap vergelijking is van LauraDance.

Dat had ik wel gezien.

Nieuwe Alela klinkt nog meer americana als de vorige

Ik ben meer van de folksy meiskes: Laura Marling, A Fine Frenzy en zo.

Dan kan ik je deze Meg Baird - Dear Companion (2007) wel aanbevelen.

avatar van lauradance
De vergelijking met Dikkertje Dap gaat ook niet helemaal op, maar door de teksten en haar stem is het bijna net zo kinderlijk.

avatar van misja82
Het is een eigenaardig plaatje. Ik heb het een paar keer opgezet en van een aantal liedjes genoten. De stem, die ik eerder bijzonder cq apart wil omschrijven dan irritant, intrigeert me mateloos, maar kan me na een minuut of 10 ook weer erg tegen staan. De muziek die dit alles begeleid vind ik erg pakkend en zit goed in elkaar. Wat dat betreft is het qua muzikaal niveau sowieso voldoende.
De teksten lijken nu en dan wat kinderachtig maar dat gebeurt met veel dingen die op het eerste gezicht heel eenvoudig lijken, achteraf eerder geniaal zijn (zie veel kunst -> Mondriaan bijvoorbeeld).
Enfin, een plaatje waar je wat geduld mee moet hebben, niet geschikt om zomaar ergens als achtergronddeuntje te draaien maar erg prettig om heel af en toe eens te beluisteren en het gevoel te krijgen dat er gelukkig, ook in Nederland, nog kleine muzikale kunstwerkjes worden gemaakt. Of je het mooi vind of niet.

Ps. in de categorie "irritante meisjesstemmen" -> Russian Red - I Love Your Glasses (2007)

avatar van wendyvortex
Zelf van m'n 3e tot m'n 18e in Zevenaar gewoond. De buurplaats van Duiven. Beiden ontzettend vervelende slaapstadjes trouwens.
Op die boerderij werden concerten en een jaarlijks festival gehouden. Helaas nooit geweest.
Roosbeef een aantal jaren geleden nog eens live gezien met koninginnedag. Maar dit soort muziek en teksten moet je toch eigenlijk in een wat intiemer setting horen.
Overtreft wat mij betreft (de vergelijkbare) Spinvis en heeft ook wel raakvlakken met Antony.
Roosbeef is de top van wat Nederland momenteel te bieden heeft op muziekgebied.

wendyvortex schreef:

Eens - en dan heeft het wat. Maar niet voor thuis uit de speaker, maar dat geldt ook voor veel (bijv.) Ierse en Engelse folk: live uitsteekbaar, maar verder....

wendyvortex schreef:

Spinvis - kan 'k nix over zeggen - niet mijn ding; ik word er zo zenuwachtig van, krijg kriebels en ben bang dat mijn pinpas het niet meer doet.

"Raakvlakken" : ze wonen en werken allebei op aarde en maken muziek. Van Antony is wel eens geschreven dat ie ook wel voorkomt in het kringetje weirdo's rond Devandra Banhart en misschien zie je Spinvis ook wel als zodanig

wendyvortex schreef:
Roosbeef is de top van wat Nederland momenteel te bieden heeft op muziekgebied.

Misschien vanuit het (historische) perspectief van Zevenaar en zo; imo is dat een povere inschatting van de Nederlandse muzikescene en daarom hoop ik ook van ganserharte van niet, ik zet liever mijn geld op anderen (Kyteman bijv.) .

avatar van Wickerman
Duiven, he, Duiven! Niet Zevenaar. Je moet oppassen met wat je zegt. Als in Didam, wat aan de andere kant van Zevenaar ligt, zegt dat ze Zevenaarders zijn dan maken ze je af.

Ik ben geboren in Zevenaar.

avatar van @wards
Het is lang geleden dat ik een album zo vaak achter elkaar heb geluisterd zonder dat het me ook maar een moment gaat vervelen. voor iedereen die afkeer heeft tegen dit schijfje.
Probeer het te laten inwerken op je en geef het wat tijd.

Lang geleden dat er zoiets moois van Nederlandse bodem is gemaakt. . .

1e reactie: hé wat raar, ik weet niet of ik dat wil gaan luisteren

Even later, nadat ik ze voor het eerst gehoord had (Te Heet Gewassen) ben ik toch gaan downloaden. Vreemd, maar toch goed. Blij dat ik dat heb besloten. Album krijgt 4 sterren. De redenen dat ik het goed vind zijn al besproken, vooral in de meningen.