David Crosby - If I Could Only Remember My Name (1971)

Label: Atlantic

1. Music Is Love (3:16)
  2. Cowboy Movie (8:02)
  3. Tamalpais High (At About 3) (3:29)
  4. Laughing (5:20)
  5. What Are Their Names (4:09)
  6. Traction in the Rain (3:40)
  7. Song with No Words (Tree with No Leaves) (5:53)
  8. Orleans (1:56)
  9. I'd Swear There Was Somebody Here (1:19)
  10. Kids and Dogs * (7:01)
uilenei
En hij heeft zich ook vaak niet begrepen gevoeld, las ik laatst, hahaha, heb ik nu ook ff last van.

avatar van Tony
Hij denkt dat je een meisje bent...

WPE
Ik ben zelf geen overdreven fan van CSNY, maar vind hun zangwerk wel heel erg goed.Deja Vu was natuurlijk de eerste plaat die ik van hen aanschafte, maar besloot ook om eens te luisteren naar solo-albums. En deze klinkt toch wel erg goed, mooie nummers, van een andere tijd....toen het leven nog wat overzichtelijker was....lekker hoor.

avatar van ChrisX
WPE schreef:

Ga dan voor al de eerste drie Crosby & Nash platen checken want die zijn wat mij betreft beter dan CSNY. Beide heren zijn begenadigde songschrijvers die op die eerste drie C&N platen veel beter tot hun recht komen. The Last Whale van Wind On The Water is zooo mooi.

avatar van Stijn_Slayer
WPE schreef:
toen het leven nog wat overzichtelijker was....

Al ging dat voor CSNY en met name Crosby niet op.

avatar van iggy
Tjee lekker plaatje zeg ! Het is is pas de eerste keer dat ik deze hoor maar daar zal het zeer zekers niet bij blijven ha.

avatar van iggy
13 luisterbeurten verder, en ik zit nog iedere keer weer geheel gekluisterd naar deze GEWELDIGE plaat te luisteren. Heerlijk wegdromen in mijn half verwilderde tuin op wat David hier laat horen en vooral laat voelen. Nu is wegdromen sowieso al een grote hobby van me en deze plaat leent zich daar meer dan voorteffelijk voor.
Af en toe krijg ik zelfs trek in een grote joint ha. Om me zelf nog verder te laten zinken in deze sfeervolle plaat. Sfeervol en intens, dat is oa waar deze plaat in uitblinkt. Crosby weet mij perfect te raken wat dat betreft. En dat in combinatie met ijzersterke nummers pffff. Elk nummer is raak wat mij betreft ! En zo wordt je heel subtiel steeds meer en verder van je sokjes gewaaid door Crosby en zijn pals, ditmaal niet geblazen. Daar is deze warme Crosby wind en sfeer me te wazig, te lief en te voorzichtig voor. Maar het effect blijft eender !

Mooi erg mooi om weer eens overwachts geheel over mijn nak te gaan van een plaat waarvan ik totaal geen verwachtings patroon en weet van had. Mooie site is dit toch !!!

5 Joints voor deze plaat.

avatar van Ducoz
Ik heb dit album al jaren op CD, maar draai het nu voor het eerst op plaat.. smijt die CD maar uit het raam... ik zweef hem bijna achterna, wat ik nu toch allemaal weer hoor..

avatar van Broem
Niet van cd maar een mooi Hi-res 24 bit - 96 kHz bestand. Klinkt fantastisch, fris, levendig en bij de tijd. Maar dat geldt uiteraard ook voor de muziek. Sinds erg lange tijd (30 jaar ofzo) dit album weer eens geluisterd maar nu met de oren en ervaring van nu. Heerlijk om zo'n album meteen weer te herkennen maar nu ook op waarde te schatten. Prachtige liedjes uit de absolute hoogtijdagen van Crosby.

avatar van Jaep
Niet het meest toegankelijke post-CSNY solo-album, maar wanneer je er de tijd voor neemt en beter leert kennen zéér de moeite waard.

Begrijp via Wikipedia dat het een van de favoriete albums van de vorige paus was. Ook de rest van de lijst is niet eens zo verkeerd (op een paar na...), toch wel curieus als je een beetje van Crosby weet.

avatar van chevy93
Daar waar ik Déjà Vu een aantal jaar terug nog grijs draaide, is die plaat nu gelijkwaardig geworden aan deze en Graham Nash / David Crosby - Graham Nash / David Crosby (1972). Alle drie op hun eigen manier weergaloze platen.

En Cowboy Movie is misschien wel het mooiste wat er door één van de leden van Crosby, Still en/of Nash op plaat gezet is.

avatar van Broem
chevy93 schreef:

Eens, fantastisch nummer

avatar van Ernie
Wat een plaat. Al een paar keer hiervoor gedraaid en goedgekeurd maar nu balanceert ie echt op het randje van een 4,5*. Tamalpais High (At About 3) is zo rustig, mooi en subtiel gespeeld en over Cowboy Movie kunnen boeken geschreven worden. Geniaal nummer dat geen seconde te lang duurt.
Het was een goed idee om dit album met mijn katerkop op te leggen

avatar van Cor
Cor
Mooie plaat van een fijne gitarist en uitstekende zanger. Rock, folk en bijna spirituele a-capella zang. Hij kan het allemaal. Hier en daar fijn ondersteund door zn oude maatjes.

avatar van fluidvirgo
Van de heren CSN(Y) trekt het solowerk van Crosby me veruit het meest. Nu is zijn oeuvre bij lange na niet zo omvangrijk als dat van bijvoorbeeld Neil Young - daar mag hij de vele verdovende middelen voor bedanken - maar dat mag de pret zeker niet drukken.

Tamalpais High, Laughing, Song with no words, Orleans, en eigenlijk ook de rest. De soms vreemde (jazzy) plotwendingen maken zijn songs erg interessant. Koppel hier de prachtige vocale harmonieën aan vast en je hebt een juweeltje in handen.

Deze LP ligt met regelmaat op mijn draaitafel en dat zal tot in de lengte van tijden denk ik wel voortduren. Hoewel zijn recente werk dit uitzonderlijke niveau misschien niet haalt, hoop ik dat hij zijn zeer productieve lijn van de laatste jaren doorzet, want hij heeft volgens mij nog veel te melden.

****1/2

Waarom mag je maar 2 favoriete tracks aanvinken!? Alle 9 even goed!

Laughing!

avatar van ZAP!
Fijne plaat om de dag na een wakkere nacht vol prog death metal mee te beginnen, met datzelfde zonnetje van de hoes momenteel op m'n rug. Geniaal? Daar ben ik nog wat terughoudend in, maar het klinkt allemaal wel heel fijn. Ben verder ook maar weinig bekend met Crosby dan wel CSNY...

****.

P.s.: de 2006 uitgave heeft nog 'Kids and Dogs' als bonus track, die heb ik even toegevoegd.

Mssr Renard
Tip van jurado direct maar opgepikt.

Dankzij de wonderen van muziekstreamen kan ik deze met een druk op de knop vinden.

Dit soort muziek (westcoast?) is op zijn best op lp. Dus ik zal zeker discogs wat afstruinen.

Er zit een flinke scheut psych, folk en blues in deze plaat, wat het ook veelzijdig maakt. Ik lust hier wel pap van.

avatar van jurado
Bijna de hele westcoast-discografie, vanaf The Byrds en Jefferson Airplane tot aan het rijke oeuvre van Neil Young vind ik te gek.
Deze jonge mensen hebben zoveel mooie muziek met elkaar gemaakt en iedereen deed het met elkaar, niet alleen op muzikaal vlak trouwens.
Op deze plaat werkten o.a mee; Graham Nash, Neil Young, leden van Jefferson Airplane, Santana en Grateful Dead.
David Crosby werkte op zijn beurt weer mee aan andere projecten.

Dit is een mooi voorbeeld van hoe verweven die hele scene met elkaar was.

Mssr Renard
Fantastisch mooie plaat die wat rommelig begint maar wanneer Cowboy Movie inzet, zit je er ook wel gelijk in.

Fijn gitaarwerk, goede zang, heel bluesy folkrock. Lekker meeslepend, niet langdradig. Ik wou dat ik van de Woodstock-generatie was.

Naar aanleiding van de updates deze gisteren en vandaag maar weer eens onder de loep genomen. Ik heb alles van de zingende walrus hier op de planken staan , maar ik heb er niet altijd zin in. Soms is het gehalte van gezapigheid zo hoog , dat ik iets ruigere klanken wens. Prachtige stem , prachtige composities , sympathieke peer , maar met mate voor mij. Een heel album wekt bij mij altijd een loomheid op die ik de hele dag met meezeul , en waardoor mijn productiviteit hard achteruit holt .Dus als ik Crosby draai , altijd in de wisselaar , samen met wapenbroeders Stills, Nash & Young . Het gebodene op dit album is echter wel 4 en halve ster waard .