U2 - The Unforgettable Fire (1984)

Ierland
Label: Island

1. A Sort of Homecoming (5:28)
  2. Pride (In the Name of Love) (3:48)
  3. Wire (4:19)
  4. The Unforgettable Fire (4:55)
  5. Promenade (2:35)
  6. 4th of July (2:12)
  7. Bad (6:09)
  8. Indian Summer Sky (4:17)
  9. Elvis Presley and America (6:23)
  10. MLK (2:31)
  11. Disappearing Act * (4:35)
  12. A Sort of Homecoming [Live] * (4:07)
  13. Bad [Live] * (8:00)
  14. Love Comes Tumbling * (4:52)
  15. The Three Sunrises * (3:53)
  16. Yoshino Blossom * (3:39)
  17. Wire [Kervorkian Remix] * (5:12)
  18. Boomerang I * (2:48)
  19. Pride [In the Name of Love) (Extended Single Version] * (4:43)
  20. A Sort of Homecoming [Daniel Lanois Remix] * (3:18)
  21. 11 O'Clock Tick Tock [Long Version] * (4:11)
  22. Wire [Celtic Dub Mix] * (4:36)
  23. Bass Trap * (5:15)
  24. Boomerang II * (4:50)
  25. 4th of July [Long Version] * (2:26)
  26. Sixty Seconds in Kingdom Come * (3:15)
avatar van Snappy
sxesven schreef:
Mijn favoriete U2-plaat; uitstekend van begin tot eind. Alleen met Elvis Presley and America heb ik wat moeite, maar dat kan de schoonheid van de rest van The Unforgettable Fire moeilijk tenietdoen. Bevat vele van mijn U2-favorieten, waaronder Wire, Indian Summer Sky en A Sort of Homecoming. 4.5*

avatar van Flipper
Een van de top albums van dit Ierse gezelschap.

Trouwens op de live DVD 'U2 go home (Live from Slane Castle)' staat een documentaire over de opnamen van dit album. Mooie beelden van de opnames in Slane Castle en tijdens het mixen van het album, waarbij we het duo Eno/Lanois ook druk bezig zien.

Een uniek document.

Groet

avatar van the viking
Inderdaad een aantal van die sfeervolle geluiden die op dit album staan ,hoor je toch ook terug in het solo werk van Daniel Lanois!

het titelnummer is absoluut mijn favoriet

monique schreef:
het titelnummer is absoluut mijn favoriet

Inderdaad, verreweg het mooiste U2 nummer ooit gemaakt

avatar van marco straaten
ik vind "bad" het beste U2 nummer, vooral de uitvoering tijdens live aid 1985 is fantastisch
orbit schreef:

Inderdaad, verreweg het mooiste U2 nummer ooit gemaakt

avatar van Blue88
Mijn favoriet was altijd The Joshua Tree, maar na het ontdekken van dit album pas ik het maar aan. Dit album wordt zeker de favo zeg. Zo sfeervol ....

avatar van orbit
Deze plaat is eigenlijk veel beter dan the joshua tree, bad en wire (die geniale gitaar!!) alleen al zijn beter dan the joshua tree, laat staan het magistrale titelnummer!

avatar van Irish
Dit is zeker een geweldige plaat voor mij. ik heb hem zelfs nog op LP!
Toen ik voor het eerst The Joshua Tree luisterde kreeg ik het gevoel alsof ik naar The Unforgettable Fire aan het luisteren was.
Maar dat zal wel komen omdat het duo Eno/Lanois alletwee deze albums hebben geproduceerd.
A Sort Of Homecoming, Bad, Pride en Elvis Presley vind ik de hoogtepunten van dit album.
Ik heb eerlijk gezegd niet veel met de titelsong, maar dat zal vast wel komen doordat ik niet zoveel houd van de rustige nummers van U2

avatar van Droid
Samen met "Achtung Baby" m'n favoriete U2 album.
Perfect van het begin tot het eind. U2 is volwassener, de muziek heeft meer diepgang en de productie van Eno/Lanois is grandioos.
Het album valt eigenlijk in twee delen, het eerste deel is de traditionele U2, het tweede is meer rustig/experimenteel.
"The Unforgettable Fire" is één van de beste U2 nummers.

avatar van Jan Wessels
Ik heb nooit veel met U2 gehad (teveel pathos) en toch weten ze me soms te verrassen met een track. Het nummer The unforgettable fire is daar één van. Wat een wereldnummer. De rest van het album vind ik minder maar het is de reden dat ie bij mij in de kast staat. 3,5
(andere tracks die ik goed vind?: Hold me, kiss me, thrill me, kill me en Vertigo)

avatar van Saldek
.....devotie, bezieling, ontroerend en poetisch. Gewoon een prachtig album, nog steeds. Het heeft een bepaalde sfeer, magie of hoe je 't ook noemen wilt. Wel frappant vind ik dat er maar weinig zijn die iets kunnen vinden in 'Elvis Presley & America'. Misschien omdat Bono hier een beetje vaag zingt, 'k weet niet. Maar het is mijn favoriet van dit album.......Oneerlijk eigenlijk: het album kent volgens mij geen mindere nummers.

avatar van BlueVelvet
Jan Wessels schreef:

Vertigo vind ik dan weer zo'n standaard rock nummertje, 13-in-een-dozijn.
The Unforgettable Fire vind ook ik misschien wel het mooiste nummer van U2. Dit album beschouw ik ook dan als hun tweede beste (na Achtung Baby, alhoewel ze steeds dichter bij elkaar komen in mijn opinie).

avatar van Jumperjack
Het laatste goede album dat U2 maakte.

Wat mij betreft staat hier het beste nummer van U2 op.....The Unforgettable Fire! Het album geef ik 4,5 sterren.

avatar van musicboy
Jaap_4_always schreef:

Volledig akkoord.

avatar van Pinsnider
Ik vind dit zelf een bijzonder matig U2 album, al merk ik dat ik alleen sta in mijn mening... De singles (Pride, Bad, Unforgettable Fire) steken er naar mijn idee gigantisch ver bovenuit. Misschien is dat juist wel de reden dat ik de rest zo ontzettend slap vind. Met als dieptepunt A Sort of Homecoming...
De drie genoemde liedjes behoren dan wel weer tot mijn favorieten!! Vooral de Unforgettable Fire inderdaad!!!

avatar van the viking
Promenade en MLK zijn anders ook juweeltjes hoor

avatar van Pinsnider
Mwâh... Maar ik kan me wel voorstellen dat ik een uitzondering ben hier... Op zich klinken de liedjes kwalitatief goed, maar de meesten doen me niet zo veel...

avatar van Axel
Pinsnider schreef:

Is Bad een single geweest?

avatar van Edski
Pinsnider schreef:
Met als dieptepunt A Sort of Homecoming...

avatar van frankvankesteren
Beste U2-plaat ooit gemaakt, schitterend blijft het om te luisteren naar Pride bijvoorbeeld..maar om de singles hoeft U2 het allang niet meer te doen..het gaat hier om dat dit ook echt een goed album is

frankvankesteren schreef:

Deze plaat houdt moeiteloos stand inderdaad, itt enkele andere oude U2 werken..

avatar van Herr Meijer
Samen met Talk Talk de eerste cd die ik kocht, in 1985! Ongelooflijk – dan heb ik dus al 21 jaar cd's in mijn collectie.
Schitterende plaat.

avatar van freebird
Dit is nou 'ns 'n echte U2 klassieker, vooral de meer onbekende tracks spreken mij 't meest aan.
ook deze helemaal grijs gedraaid destijds.

'n 5

ebskia

Ik ben al voorzien..

ebskia schreef:
Ik heb deze cd te koop voor €6, PM me.

Zonde, niet verkopen. Krijg je altijd spijt van.

Feeder
Kheb zo het gevoel dat het grote uitverkoop is bij ebskia...

avatar van Jan Wessels
ebskia schreef: