U2 - The Unforgettable Fire (1984)

Ierland
Label: Island

1. A Sort of Homecoming (5:28)
  2. Pride (In the Name of Love) (3:48)
  3. Wire (4:19)
  4. The Unforgettable Fire (4:55)
  5. Promenade (2:35)
  6. 4th of July (2:12)
  7. Bad (6:09)
  8. Indian Summer Sky (4:17)
  9. Elvis Presley and America (6:23)
  10. MLK (2:31)
  11. Disappearing Act * (4:35)
  12. A Sort of Homecoming [Live] * (4:07)
  13. Bad [Live] * (8:00)
  14. Love Comes Tumbling * (4:52)
  15. The Three Sunrises * (3:53)
  16. Yoshino Blossom * (3:39)
  17. Wire [Kervorkian Remix] * (5:12)
  18. Boomerang I * (2:48)
  19. Pride [In the Name of Love) (Extended Single Version] * (4:43)
  20. A Sort of Homecoming [Daniel Lanois Remix] * (3:18)
  21. 11 O'Clock Tick Tock [Long Version] * (4:11)
  22. Wire [Celtic Dub Mix] * (4:36)
  23. Bass Trap * (5:15)
  24. Boomerang II * (4:50)
  25. 4th of July [Long Version] * (2:26)
  26. Sixty Seconds in Kingdom Come * (3:15)
avatar van lullaby1987
mooi album van de heren. bad, wire, sort of comecoming, pride, mlk, idian summer sky allemaal top nummers en het titelnummer is een van de beste u2 nummers ooit ...helaas doet de rest van de nummers me weinig of niks

4.0

Goed album, ik snap niet waarom TUF en Bad niet op U218 staan Want dit vind ik juist de best songs van deze plaat.

avatar van FunkStar
Op deze plaat nam U2 afscheid van hun oude sound. Zonde! Aleen Pride en Wire komen in de buurt van het lekkere rockgeluid van de eerste albums, maar verder er is al dat grauwe, eentonige (en voor een breed publiek toegankelijkere) geluid van Joshua Tree te horen, vooral op de 2de helft. Met ingang van deze plaat werdt U2 groter en daarmee ebde voor mij het rauwe randje weg.
The Unforgettable Fire is het absolute hoogtepunt van het album!

Men
Frenk schreef:

Mee eens!!
Ook Pride is een mooi nummer. MLK vind ik meer een soort van inleiding op een song. Dit is vaker live gedaan door U2, ter inleiding van Where The Streets Have No Name bijvoorbeeld.

4.5*

Wat een fantastich album... Bad, A sort of homecoming, The Unforgettable Fire en MLK, Pride op 1 plaat.... deze nummers zouden op de best of moeten staan( ook al zijn TUF en Pride de enige singles) ook Wire heeft wel iets moois..

avatar van Tribal Gathering
Het U2 album met een van de minste (Pride) en een van de beste U2 singles (Unforgettable fire).

Wire is op zich best een goed nummer, maar lijkt op de verkeerde plaat beland.

Eigenlijk is er verder weinig aan te merken op dit album. Het is niet mijn favoriete U2 album, maar is altijd prettig om naar te luisteren. Behalve The unforgettable fire zijn wat mij betreft Bad, Indian summer sky en A sort of homecoming de hoogtepunten. MLK eindigt het album op een mooie manier.

avatar van jurado
Wat zo mooi is aan de jaren 80 U2 sound, het klinkt (gelukkig ) niet jaren 80 en daardoor zijn die u2 platen tijdloos.

Brian Eno .... hulde

Deze plaat heeft weer een vaste plek gevonden in de cd-speler in de auto, voor tijdens Elvis Presley and America gaat de volumeknop omhoog.

Joncho schreef:

Ah.......mogen we hieruit concluderen dat je 'EP&A' een strak nummer vindt?

avatar van Rinus
Nooit begrepen, waarom iedereen dit nou zo'n goed album vond en vindt. Kant 1 was OK, maar kant 2 (vanaf "Bad") heeft mij nooit in vuur en vlam gezet. Het beste nummer is natuurlijk "Pride".

avatar van kaztor
FunkStar schreef:

Ah, dus je hebt weer eens een reviewtje gejat van me?

3,5.

EVANSHEWSON
Beetje experimentele plaat deze vierde. De klankendokter Brian Eno
doet hier zijn intrede dacht ik.
Feit is dat hun klank zeer ruimtelijk werd en wijds, maar dat er behalve enkele sterke songs (Pride, Bad, The Unforgettable Fire) eigenlijk veel "probeersels" op staan zoals het aparte Elvis Presley and America. The Edge haalt steeds maar nieuwe klanken uit zijn gitaar, maar deze plaat heeft voor mij voorlopig méér vorm dan echte inhoud.
Bij de opvolger zou dit gelukkig anders worden;
Daarom : 4 sterren ****

Frenk schreef:

Helemaal mee eens! Bad is samen met Who's gonna ride your wild horses het beste nummer van U2!!

avatar van rudiger
goed U2 album met prachtige songs , oa mijn favo nummer BAD.
4 sterren .

avatar van Peter88
Eén van de beste albums van U2. A Sort of Homecoming is een mooie opener, en vind ik 1 van de beste nummers van U2. Ik hoop dat ze dat nummer nog eens live spelen in de toekomst. De rest van het album is ook erg goed. Naast de singles Pride en de titelsong, zijn Bad en MLK ook klassiekers geworden. Al vind ik Bad in de live versie beter. Vooral die versie van Bad die U2 deed op Live Aid is geniaal

avatar van LeRoi
Mooie hoes, mooie band en mooie plaat.
'Bad' is prachtig!

avatar van marco straaten
Bad vind ik absoluut hun beste nummer ooit; ik vergeet ook nooit die uitvoering van live aid (meer dan fantastisch).
Dit nummer staat bij mij absoluut in de top 3 aller tijden.
LeRoi schreef:
Mooie hoes, mooie band en mooie plaat.
'Bad' is prachtig!

avatar van Lamontagne
Super mooi album met een hele mooie productie ook.
Het begin van het titelnummer brengt me nog steeds kippevel.

Het hele album is lang zo "Bad" nog niet

4,5 ster

avatar van citizen
Ook Brian Eno had hier het een en ander aan toe te voegen, dat is duidelijk te horen. In de muziek maar ook in de productie. Mooi geproduceerd, uitgebalanceerd geluid. Over de songs is hier al meer dan genoeg gezegd, al zie ik de titel Elvis Presley And America wat weinig. Bij deze: voor mij het mooiste U2-lied.

citizen schreef:

Wat leuk! Dat kom je bijna niet tegen, iemand met een voorkeur voor EP&A. Inderdaad, het nummer is er een zo f****** origineel en schitterend diepgaand. Getekend door eenzaamheid staat deze als het ware fier boven het woelige landschap, de dynamiek van het U2-ensemble. Majesteus nummer, beslist.

Thunder
Voor mij is dit het mooiste U2 album. Ik krijg altijd een beetje een winters gevoel bij deze muziek. De nummers zijn dromerig, soms wat experimenteel en Bono's vocalen zijn beter dan ooit. Wat ik zo mooi vind aan deze plaat en wat ik mis bij latere U2 platen is de coherentie in sfeer. Deze plaat heeft jarenlang in mijn top tien van favouriete platen gestaan. Vijf sterren voor dit album.

avatar van Rodajc
Toen ik het in 1984 kocht, was dit voor mij het absolute summum van muziek maken. Beter kon in mijn ogen niet.
Terug luisterend is dit album toch sterk verouderd. Vooral dat zweverig Bono-gezever irriteert me nu mateloos. Volgens mij dacht hij in deze periode echt dat hij Jezus Christus himself was.
Toch zijn enkele nummers nog steeds het beluisteren waard (Pride,Bad) en staat op dit album een van hun allerbeste : The Unforgettable Fire.

avatar van Running On Empty
Rodajc schreef:
Vooral dat zweverig Bono-gezever irriteert me nu mateloos. Volgens mij dacht hij in deze periode echt dat hij Jezus.

Tijdens U2 concerten denkt hij dat nog steeds en dan denk ik altijd: man hou je waffel en ga spelen.

avatar van Bulldozer
Ik weet niet hoe het komt, maar "A sort of homecoming" vind ik het beste nummer wat U2 ooit heeft gemaakt. Wat een gedrevenheid en wat een emotie spat er vanaf!
Verdere absolute hoogtepunten vind ik "Wire", het titelnummer en "Bad".

avatar van Saldek
'........and the wind will crack in wintertime, in a bomblast lightening waltz. No spoken word, just a scream.....'. Zowiezo een bar mooie song - 'A sort of homecoming' - ,maar wanneer hij met heel hart en ziel zich in dit stuk uitstort gaat mij door merg en been. Wat dat betreft ga ik met Bulldozer mee dat dit een buitengewoon mooi (en heftig tegelijk) nummer is. Ik weet het niet wat het met dat nummer is, maar velen die ik ken hiermee bekend zijnde hebben ook niets met dit nummer. Iets wat ik nooit begrepen heb. Maar who's givin' a ..... Ik vind 'm mooi, en dat volstaat voor mij.

EVANSHEWSON
Bulldozer schreef:
Verdere absolute hoogtepunten vind ik "Wire", het titelnummer en "Bad".

Dàt nummer komt hier totaal niet uit de verf, klinkt zelfs irritant slecht, véél beter staat het op Wide Awake in America, zo'n duizend keer beter en genietbaarder, maar it's all perception, zoals steeds...

Al bij al is dit album een stap voorwaarts, het was wat minder rechttoe rechtaan rock'n roll, maar de muziek werd wat zweverig door inbreng van Eno en Lanois.

Alléén, er stonden niet genoeg sterke songs, op er staan flink wat richtingloze dingen op zoals Elvis Presley and America en Promenade, de volgende plaat zou echter alles goed maken en de band op het allerhoogste niveau denkbaar optillen. Met The Joshua Tree werden ze rockband nummer 1 van hun generatie.

avatar van kaztor
Ben het daar toch niet mee eens, Pat.

Voor mij is dit de laatste U2-plaat met het gedreven elan die de begintijd zo kenmerkt. Vanaf The Joshua Tree mis ik dat, hoewel het dan nog bij vlagen naar boven komt (Bullet The Blue Sky, Desire). Vooral Achtung Baby is dan ook nog een sterke plaat, maar van een andere orde. Van de studio-albums vind ik War zowieso onovertroffen.

Ben deze nu weer eens aan het beluisteren. Wat klinkt dat Wire toch lekker opgefokt!

M'n eerder genoemde (en door de meestervervalser Funkstar verkondigde) opmerking zwak ik bij deze ook iets af; Dat valt eigenlijk allemaal nog wel mee op deze plaat, en ik ga hoger naar een 4.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Tja, een erg diepe onvoldoende kan het album waar The Unforgettable Fire en Bad op staan nooit krijgen, maar toch... deze twee toppers en nog enkele wel aardige nummers (Wire, Indian Summer Sky) staan temidden van nogal wat muzikale navelstaarderij. U2 was een goede band die het meestal ook wel in zich hadden om goede liedjes te schrijven, maar het metaniveau waarop nummers als Elvis Presley and America en dergelijke moesten aanspreken, slaagt toch minder.

Het is me dan ook volstrekt onduidelijk waarom dit album door zovelen hoger aangeslagen wordt dan een album als The Joshua Tree dat wel grotendeels vol eersteklas songmateriaal staat.

avatar van Chameleon Day
@Casartelli: Ik denk dat het er ook mee te maken heeft of de sfeer van dit album je aanstaat. Het is echt een album waarvoor je moet gaan zitten en jezelf moet openstellen.

Duidelijk is te horen dat ze op dit album heel veel aandacht geschonken hebben aan het oproepen van een mystieke, melancholische, introverte en broeierige sfeer. Het album is eigenlijk nauwelijks nog rock-gerelateerd. Met name op het tweede deel van het album komt dit sterk naar voren.

Deze 'sound' is overigens geheel toe te schrijven aan het producersduo Eno/Lanois - - die op dit album als vijfde en zesde bandlid optreden (luister vooral ook eens naar het album 'Acadie' van Lanois dat op onderdelen dezelfde sfeer heeft). Zij hebben heel goed beluisterd welk geluid er op dat moment in U2 zat en dat op meesterlijke wijze naar boven gehaald.

'The Joshua Tree' is daarentegen heel anders van aard, veel meer gericht op meer conventionele songs, hetgeen voor U2 uiteindelijk de dijkdoorbraak was naar het grote publiek.

Mij spreekt dit album overigens zeer aan. Samen met 'October' en - zij het iets minder - 'Zooropa' mijn favoriete U2-album. Het toppunt is 'Elvis Presley and America'. Laat je meevoeren door de hypnotiserende sfeer van dat nummer!

bikkel
Het was het eerste album van U2 waar ik toendertijd mee in aanraking kwam.Mede ook door de single Pride(in the name of love)
Het is een sfeervol geheel en de meeste nummers spreken mij nog zeer aan.Enige smetje is eigenlijk het behoorlijk lome Elvis Presley in America,hier wordt nogal lang(te) voorborduurt op het zelfde thema.Nummers als A Short Of Homecoming,Pride,het prachtige tiitelnummer,het felle Wire en de parel Bad zijn geweldige U2 nummers
Het was erg dapper van de groep om deze stap naar een ander geluid te maken.Iets wat ook later in een later stadium goed uitpakte.