R.E.M. - Around the Sun (2004)

Label: Warner Bros.

1. Leaving New York (4:49)
  2. Electron Blue (4:12)
  3. The Outsiders (4:14)

met Q-Tip

4. Make It All OK (3:44)
  5. Final Straw (4:07)
  6. I Wanted to Be Wrong (4:35)
  7. Wanderlust (3:03)
  8. The Boy in the Well (5:22)
  9. Aftermath (3:53)
  10. High Speed Train (5:03)
  11. Worst Joke Ever (3:38)
  12. The Ascent of Man (4:07)
  13. Around the Sun (4:28)
Een score van 2,63 op RYM... wil iemand me aub een tik geven - het zou namelijk best kunnen dat ik in dromenland verkeer. Al is die score eerder van een night terror gehalte.

Het mag dan misschien niet het allersterkste R.E.M. plaatje zijn, ik ontdek desalniettemin iedere keer opnieuw een aangename luistertrip. Eenmaal ik de nummers in kwestie gehoord heb kunnen Electron Blue, Wanderlust en High Speed Train een hele dag door mijn hoofd spoken - en nee, niet op een irritante 'schiet me aub door mijn kop' manier.

Die RYM-gasten zijn gek. Gek zeg ik u!

avatar van harm1985
Teveel filler op dit album, dat daardoor zijn naam eer aandoet. Nummers 1, 8, 9 en 11 steken er bovenuit voor mij, maar nummers als Electron Blue, The Outsiders en The Descent of Man halen het gemiddelde behoorlijk omlaag. Laatstgenoemde is haast niet door te komen, die yeah yeah yeah zou Bono zich nog voor schamen. Zelf is REM er ook niet al te trots op dit album aangezien het bijna niet meer gespeeld werd na de bijbehorende tour.

avatar van luigifort
Staat op dit moment op hier. Leaving New York en Electron Blue zijn 2 hele mooie songs, vooral de eerste. The Outsiders heeft zeker ook zijn momenten, een prettige laidback vibe. Dan komen met Make It All OK en Final Straw op zich 2 hele mooie liedjes met mooie teksten en een onderhuidse sfeer, maar ga je langzaam toch al denken aan songs die ietwat veel hetzelfde zijn. Maar tot dan kan ik het nog hebben. Maar je weet dan ook dat je nog 7 (pfff) songs moet tot je bij de mooie afsluiter bent. Met I Wanted To Be Wrong kan ik dus na het gebodene niks meer, er zit ook weinig in. Wanderlust is mij iets te jolig en The Boy in the Well doet me vrij weinig. Ik veer pas weer een beetje op bij het melodieuze Aftermath, een fijne song met mooie tekst. De zang van Stipe emotioneert me hier wel. Maar daarna zijn we weer terug bij af met High Speed Train, filler pur sang. The Worst Joke Ever is niet veel beter. The Ascent of Man, serieus? En dan zijn we eindelijk aanbeland bij de prachtige afsluiter en titeltrack.

Wat ik me afvraag: hebben de bandleden het album na het maken niet vaak genoeg terugbeluisterd en geconcludeerd dat het wat pit miste?

De hoogtepunten zorgen bij mij voor een krappe 3,5 *

avatar van milesdavisjr

Exact mijn beleving, waarbij Leaving New York en Electron Blue voor mij ook de twee beste songs van de schijf zijn. Hierna gaat het plaatje langzaamaan als een nachtkaars uit, hoewel Make It All Ok en Worst Joke Ever mij ook nog wel kunnen bekoren.

avatar van Sandokan-veld
luigifort schreef:

Nou ja, ze zullen daarna niet voor niets Accelerate hebben gemaakt?

Sandokan-veld schreef:

Nou ja, ze zullen daarna niet voor niets Accelerate hebben gemaakt?

Die zal ongetwijfeld wat opgeleverd hebben, maar als van mij mag ie zo naast Monster worden geschoven.

avatar van R-Know
Ik vind dit toch wel een fijner album dan Accelerate. Dat is in vergelijk met deze een flinke bak herrie.
Dit zijn bijna allemaal lekkere rustige luisterliedjes.
Ja, deze pappa wordt ook een dagje ouder.

luigifort schreef:

De hoogtepunten zorgen bij mij voor een krappe 3,5 *

Bij sommige Plato-zaken was als je die cd overhandigde ter aankoop 'the inside joke' dan ook altijd: sambal bij?

avatar van EttaJamesBrown
Ik vind het een zeer genietbaar slotstuk.