R.E.M. - Around the Sun (2004)

Label: Warner Bros.

1. Leaving New York (4:49)
  2. Electron Blue (4:12)
  3. The Outsiders (4:14)

met Q-Tip

4. Make It All OK (3:44)
  5. Final Straw (4:07)
  6. I Wanted to Be Wrong (4:35)
  7. Wanderlust (3:03)
  8. The Boy in the Well (5:22)
  9. Aftermath (3:53)
  10. High Speed Train (5:03)
  11. Worst Joke Ever (3:38)
  12. The Ascent of Man (4:07)
  13. Around the Sun (4:28)
Een score van 2,63 op RYM... wil iemand me aub een tik geven - het zou namelijk best kunnen dat ik in dromenland verkeer. Al is die score eerder van een night terror gehalte.

Het mag dan misschien niet het allersterkste R.E.M. plaatje zijn, ik ontdek desalniettemin iedere keer opnieuw een aangename luistertrip. Eenmaal ik de nummers in kwestie gehoord heb kunnen Electron Blue, Wanderlust en High Speed Train een hele dag door mijn hoofd spoken - en nee, niet op een irritante 'schiet me aub door mijn kop' manier.

Die RYM-gasten zijn gek. Gek zeg ik u!

avatar van harm1985
Teveel filler op dit album, dat daardoor zijn naam eer aandoet. Nummers 1, 8, 9 en 11 steken er bovenuit voor mij, maar nummers als Electron Blue, The Outsiders en The Descent of Man halen het gemiddelde behoorlijk omlaag. Laatstgenoemde is haast niet door te komen, die yeah yeah yeah zou Bono zich nog voor schamen. Zelf is REM er ook niet al te trots op dit album aangezien het bijna niet meer gespeeld werd na de bijbehorende tour.

avatar van luigifort
Staat op dit moment op hier. Leaving New York en Electron Blue zijn 2 hele mooie songs, vooral de eerste. The Outsiders heeft zeker ook zijn momenten, een prettige laidback vibe. Dan komen met Make It All OK en Final Straw op zich 2 hele mooie liedjes met mooie teksten en een onderhuidse sfeer, maar ga je langzaam toch al denken aan songs die ietwat veel hetzelfde zijn. Maar tot dan kan ik het nog hebben. Maar je weet dan ook dat je nog 7 (pfff) songs moet tot je bij de mooie afsluiter bent. Met I Wanted To Be Wrong kan ik dus na het gebodene niks meer, er zit ook weinig in. Wanderlust is mij iets te jolig en The Boy in the Well doet me vrij weinig. Ik veer pas weer een beetje op bij het melodieuze Aftermath, een fijne song met mooie tekst. De zang van Stipe emotioneert me hier wel. Maar daarna zijn we weer terug bij af met High Speed Train, filler pur sang. The Worst Joke Ever is niet veel beter. The Ascent of Man, serieus? En dan zijn we eindelijk aanbeland bij de prachtige afsluiter en titeltrack.

Wat ik me afvraag: hebben de bandleden het album na het maken niet vaak genoeg terugbeluisterd en geconcludeerd dat het wat pit miste?

De hoogtepunten zorgen bij mij voor een krappe 3,5 *

avatar van milesdavisjr

Exact mijn beleving, waarbij Leaving New York en Electron Blue voor mij ook de twee beste songs van de schijf zijn. Hierna gaat het plaatje langzaamaan als een nachtkaars uit, hoewel Make It All Ok en Worst Joke Ever mij ook nog wel kunnen bekoren.

avatar van Sandokan-veld
luigifort schreef:

Nou ja, ze zullen daarna niet voor niets Accelerate hebben gemaakt?

Sandokan-veld schreef:

Nou ja, ze zullen daarna niet voor niets Accelerate hebben gemaakt?

Die zal ongetwijfeld wat opgeleverd hebben, maar als van mij mag ie zo naast Monster worden geschoven.

avatar van R-Know
Ik vind dit toch wel een fijner album dan Accelerate. Dat is in vergelijk met deze een flinke bak herrie.
Dit zijn bijna allemaal lekkere rustige luisterliedjes.
Ja, deze pappa wordt ook een dagje ouder.

De hoogtepunten zorgen bij mij voor een krappe 3,5 *

Bij sommige Plato-zaken was als je die cd overhandigde ter aankoop 'the inside joke' dan ook altijd: sambal bij?

avatar van EttaJamesBrown
Ik vind het een zeer genietbaar slotstuk.

Casartelli schreef:
misschien moet ik zo maar eens een 2e R.E.M.-album in mijn toptien zetten

Daar is het blijkbaar nooit van gekomen

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
In het grootste deel van mijn MuMe-leven heb ik 1 album per artiest in mijn toptien gehad. Lang geleden ben ik daar kortstondig van afgeweken. Wellicht net toen...

Over Around the Sun zal het sowieso niet gegaan zijn - die 3½* waar die nu op staat is wel ongeveer het maximum wat-ie bereikt heeft.

avatar van luigifort
R.E.M. - Around the Sun (2004)

Weer een nieuw decennium en blijkbaar is het tijd voor elke 3 jaar een album Peter Buck keek later op deze tijd terug en vroeg zich af of ze überhaupt nog wel bezig waren met echt platen te maken ipv te experimenteren met geluidjes en bliepjes. Dat is ms overdreven, maar je kunt je id afvragen over de laatste 3 platen, inclusief deze, waar de gitaar gebleven is. Zoals Peter Buck oa zelf verwoordde: 'a bunch of people that are so bored with the material that they can't stand it anymore' en ook Michael was nadien tamelijk ontevreden over het album. Zo ver wil ik niet gaan. Ik heb het album vandaag weer een aantal keren beluisterd en ik merk dat ik 'm eigenlijk wat beter ben gaan vinden nog. Leaving New York was de eerste single. Het werd een top 5 hit in de UK. De videoclip kan ik me nog herinneren van de televisie, ik vond het een mooie song. Maar ook dit album kocht ik niet. De overige 3 singles deden het een stuk minder in de charts. In de VS deden alle 4 de singles niks, raar volk. Met iets meer dan 2 miljoen verkochte exemplaren de helft minder dan Reveal.

Leaving New York is de opener en ook de beste en mooiste song van het hele album. Zo vaak gehoord en nu pas bedenk ik me dat dit eigenlijk wel op Up had gepast. Eigenlijk ligt de sound van het hele album sowieso dichter bij Up dan bij Reveal en dat is een pluspunt. Sowieso is dit album qua sound consistenter en de kwaliteit van het geluid over the board veel beter en stabieler dan Reveal dat voor mijn gevoel veel meer all over the place is. Een lieflijke ballad van de band met Michael die zingt over het verlaten van zijn thuisstad New York als ie weer eens op reis of tour moest waarschijnlijk. Vooral de laatste ronde met het refrein met alle zang van Michael door elkaar en over elkaar heen is echt prachtig.

Opgevolgd door Electron Blue, zeker ook behorende tot de beste songs van het album. Hier ook gewoon die Up vibe in feel, piano en vocals. Michael's zang dat klinkt alsof het uit een vacuum komt, zo helder. Prachtig opgenomen dus.

The Outsiders heeft een beetje een triphoppy feel of tiphoppy ms wel, gezien ook het feit dat rapper Q-Tip op het eind nog een stukje mee mag doen. Ook wel een faveje van mij, heerlijke melodieën in vers en refrein. Een understated broeierige feel ook wel in de song, mooi. 3 mooie songs om te beginnen dus al.

Make It All Okay is een iets mindere song voor mij. Op zich nog wel ok, maar ook iets teveel niets aan de hand. Doet me ergens al wel denken aan songs van het volgende album Accelerate qua feel.

Final Straw heeft ook wel die Accelerate feel ergens. Hun anti-oorlogsong. Beetje westernachtige en countryachtige vibe. Mooie onderhuidse song van de band. Mooi, maar geen topper.

I Wanted To Be Wrong vind ik een stuk mooier. Vooral Michael's prachtige uithalen aan het eind van de verzen in 'I don't understand' en de pastorale sfeer. Ook hier weer mooi, maar geen übertopper.

Wanderlust is de joligerd van het album. Duidelijk een single ook. Echt zo'n song waar je letterlijk en figuurlijk op kunt stappen, dat ritme heeft het ook. Heerlijk hoe Michael ook de hoogte in gaat hier. Fijn deuntje, fijne song.

Boy in the Well is een slowburner, maar wel een mooie slowburner op zich. Maar hoort niet tot mijn faves van het album. Iets teveel samey ook misschien.

Aftermath is dan wel weer een regelrechte parel, denk wel in mijn top 3. Wat een schitterende en lieflijke song met prachtige lyrics. Zo uplifting ook! Ook een single overigens, dat kun je wel horen ook. Vooral het ritme en de melodie in de verzen en Michael's zang is zo ontwapenend. Bijzonder mooi!

High Speed Train heeft een langzame en dreigende sfeer, maar is voor mij duidelijk een fillertrack. Het zakt dan niet door de ondergrens zoals een aantal songs op Reveal, maar veel scheelt het niet. Deze doet me niet zoveel.

The Worst Joke Ever is een stukje beter, maar bereikt eigenlijk ook niet een bepaalde gewenste hoogte. Vooral de verzen niet, het refrein is nog best mooi. Doet ms nog het meest aan een Reveal song denken.

The Ascent of Man is een tamelijk overbodige song. Verzen ook hier weinig bijzonder. En het yeah yeah yeah refrein van Michael kan ik eigenlijk niet uitstaan. Eigenlijk zijn de laatste 3 songs R.E.M. onwaardig.

Around the Sun is dan wel een waardige afsluiter. De eerste keer ook dat een album van ze een titelsong heeft. Deze zit op aardig gelijk niveau met Leaving New York voor mij. Ook weer een parel dus. Een transcendental vibe. Mooie verzen en nog mooiere refreinen. Understated, maar toch alles overstijgend.

Eindoordeel: voor mijn gevoel een stukje beter dan Reveal, al staan er hier, zeker op kant B, aardig wat draken op. Ik tel hier 5 zeer goede songs, 3 aardige songs en 6 tamelijk matige waarvan 3 echt draken. Een hogere score dan Reveal, maar hoeveel hoger? De hoge hoogten hier helpen zeker mee, maar ik vind het lastig om een volle 4 sterren hieraan te geven. 3,75 * dan, maar dan kom je toch gewoon onder Chronic Town terecht.

3,75 *

12. Chronic Town
13. Around the Sun
14. Reveal

avatar van Sandokan-veld
Michael Stipe zei volgens Wikipedia ook dat hij de liedjes prima vond, maar dat ze als band hun focus verloren tijdens de opnames. Daar slaat ie de spijker wel op de kop, denk ik: eigenlijk vind ik elk liedje op deze plaat wel mooi (al kom je inderdaad tegen het einde wel in een dipje terecht), maar als album straalt dit een soort steriele stroperigheid uit waardoor ik het eigenlijk zelden draai. In ieder geval kan ik wel respect opbrengen voor hoe R.E.M. zichzelf in de studio opnieuw probeerde uit te vinden na het vertrek van Bill Berry, een proces dat met dit album een natuurlijk einde bereikt.

avatar van vigil
Nee, ook niet mijn album. Opener Leaving New York is best heel mooi maar dan heb je ook gelijk het hoogtepunt weer gehad.

Ik ben toen overigens wel naar de bijbehorende tour geweest in Ahoy

R.E.M. Concert Setlist at Ahoy, Rotterdam on February 3, 2005 | setlist.fm

avatar van luigifort
Toen vond je het album nog wel wat beter dat je naar het concert ging? Of meer vanwege hun oudere werk?

Prima setlist wel

avatar van vigil
Voor mij het minste album, dus dat zal de reden niet geweest zijn. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of ik het album al had toen ik de kaartjes kocht.

avatar van vigil
Wel weet ik nog dat onze vrind Stipey van te voren flink met de blauwe oogschaduw had lopen spelen...

avatar van luigifort
Wat was daar het idee achter?

luigifort schreef:
Wat was daar het idee achter?

Omdat hij niet altijd even goed te volgen is...

Stipe: 'I Wear Make-up To Hide Away' | Contactmusic.com

avatar van Mjuman
Voor wat het waard is, ik vind dat er een aantal prachtige songs op staan, zoals de eerste drie. Vind het ook een beter album dan Reveal.

Album druipt inderdaad van de melancholie - en ik las er altijd in dat Stipe altijd het buitenbeentje is geweest, het jongetje dat bij het kiezen van het elftal altijd als laatste aan de beurt kwam, de outsider. Misschien bevat het album te veel melancholie voor de rockies of de popperds onder ons.

Vind het album twee klassen beter dan Monster dat ik na 2-3 herdraaibeurten in de nwe versie iets meer ben gaan waarderen.

Stipe is natuurlijk wel iemand die er veel tijd en eer in steekt om de goegemeente op het verkeerde been te zetten

avatar van vigil
Wat is een bericht waard zonder een paar (subtiele) steken onder water, niets toch.

vigil schreef:

Wie de schoen past, trekke hem aan

Jij hebt in ieder geval R.E.M. live gezien - mij is dat tot drie keer toe niet gelukt, om verschillende redenen (w.o. annulering, ziekte)

Ik ook nooit, dom dom

Ik ook nooit, dom dom

Ik zelfs 2x

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Voor mij het minste album, dus dat zal de reden niet geweest zijn.
Ik dacht toch dat jij er vroeger wel meer in hoorde?

Voor mij een album dat laag begon, maar uiteindelijk nog vrij solide geëindigd is, al is het lang geleden dat ik hem voor het laatst gehoord heb. Leaving New York was inderdaad een fijne blikvanger, Electron Blue was nagenoeg even fijn en Final Straw rondt de blauwe sterren af. Naar het eind werd het wat veel van hetzelfde.

Casartelli schreef:
Ik dacht toch dat jij er vroeger wel meer in hoorde?

Volgens mij niet echt, 7 aug 2006 heb ik hier een 3 voor gegeven dus dat onderstreept het wel.

Jullie kunnen me wat: dit blijft een geweldig album

avatar van thetinderstick
aERodynamIC schreef:
Jullie kunnen me wat: dit blijft een geweldig album

Hah! Blijft toch een van hun minste, samen met Accelerate.
Maar ´Leaving New York´, ´Electron Blue´ en ´I Wanted to Be Wrong´ zijn wel topsongs.

avatar van luigifort
Ms wel het album dat de meningen het meest verdeelt, wie had dat gedacht