Placebo - Battle for the Sun (2009)

Label: [PIAS]

1. Kitty Litter (3:48)
  2. Ashtray Heart (3:33)
  3. Battle for the Sun (5:33)
  4. For What It's Worth (2:48)
  5. Devil in the Details (4:29)
  6. Bright Lights (3:24)
  7. Speak in Tongues (4:06)
  8. The Never-Ending Why (3:24)
  9. Julien (4:44)
  10. Happy You're Gone (3:51)
  11. Breathe Underwater (3:44)
  12. Come Undone (4:37)
  13. Kings of Medicine (4:14)
  14. Unisex * (4:04)
  15. The Movie on Your Eyelids * (3:53)
  16. Post Blue [Chinese Mix] * (5:25)

met Li Ya

17. Trigger Happy Hands * (4:16)
  18. Monster Truck * (2:52)
  19. Breath Underwater (Slow) * (5:31)
  20. Unisex (Redux) * (4:05)
  21. Because I Want You (Redux) * (4:20)
  22. Blind (Redux) * (4:06)
  23. Drag (Redux) * (3:34)
  24. Twenty Years (Redux) * (4:39)
  25. Soulmates (Redux) * (4:02)
  26. Trigger Happy Hands [Buffalo Daughter Remix] * (4:24)
avatar van Madjack71
Placebo destijds leren kennen door de sterke nummers; Without you i'm nothing, Every you Every me. Dat i.c.m. die klagende zang Brian Molko maakte dat ze toch boven het maaiveld uitstaken. De muziek had een geheel eigen sfeer, die kenmerkend was voor Placebo. Dit Placebo tapt ondertussen uit meerdere vaatjes en dat is ook ietwat ten koste gegaan van het eigen geluid. Stevig klinkt nu meer als stevig i.p.v. stevig met een twist.
Blijft over dat het een goede plaat is, maar m.i. met minder opvallende nummers, Ashtray Heart, Battle for the Sun, Come Undone en Julien zijn nummers die mij aanspreken.
De drummer in deze neemt een positieve rol in, mooi drumwerk.

Dit album zie ik met bonus-cd en shirt is dit 30- waard?

avatar van stoepkrijt
Eindelijk ben ik ook Battle for the Sun eens gaan luisteren, het enige Placebo-album dat ik nog niet kende. Dat had ik veel eerder moeten doen!

De eerste vijf albums van Placebo hebben voor mij allemaal een paar dingen gemeen: Over de gehele linie zijn ze erg goed, het is moeilijk om favoriete nummers aan te wijzen, omdat het niveau erg constant is, maar ze bevatten allemaal wel een of twee mindere nummers. Battle for the Sun breekt met die traditie. In positieve zin.
Datgene waarop dit album zich onderscheid van de andere vijf is het feit dat hier geen zwakke(re) nummers op staan. En met zwak bedoel ik: niet goed genoeg om met plezier te kunnen luisteren. Dit zijn stuk voor stuk puike nummers!
Het zou natuurlijk kunnen dat naar verloop van tijd de klad erin komt en dat ik dan wat nuchterder naar dit album kijk, maar voor nu ben ik hier behoorlijk weg van. Placebo's beste? Die uitspraak durf ik nog niet aan, maar het zo me niet verbazen als ik dat over een paar maanden wel durf.

avatar van Harderwiek
Toch wel een erg fijn en puur plaatje dit. Battle for the Sun maar ook zeker The Never-Ending Why zijn bijzonder sterke nummers.

avatar van Dibbel
Laatste plaat van Placebo, is eigenlijk de enige die ik tot nu goed beluisterd heb.
De snerende stem van Brian Molko is een love it or hate it geval, maar ik vind het prima zolang hij goede nummers zingt.
En dat gebeurt hier.
Hier staan bijna geen inzakkers op en derhalve is ieder nummer bijna goed.
Sterke melodieen dkwijls ook.
Soms doet het mij aan de Smashing Pumpkins denken, maar dan aan een iets opgefoktere variant.
Voor het merendeel dus spannende, enigszins jagende en dwingende rocknummers.
Beste nummers wat mij betreft het ietwat zeurende Battle For The Sun, het hitgevoelige (maar niet in Nederland) Ashtray Heart, het spannende For What Is Worth (ook hitgevoelig en was zelfs Radio-3 fahig), het stevigere The Never-Ending Why en het prachtige Come Undone.
Niet te vergeten Breathe Underwater en Julien.
En dan heb ik ze alweer bijna allemaal gehad.
Als ik dan al mindere nummers moet noemen, dan zouden het Bright Lights en Devil In The Details moeten zijn.
Nu die oudere albums ook maar weer eens opzoeken

avatar van FRNKY
Dibbel schreef:

Hier staan bijna geen inzakkers op en derhalve is ieder nummer bijna goed.
Dat eerste geldt eigenlijk voor al hun albums. Derhalve één van de meest constante bands die ik ken. Scoren gewoon altijd een ruime voldoende.

avatar van Erwin.c
Vieze tegenvaller deze cd, een powerdrummer die alleen maar rechtdoor kan en de nummers worden steeds rechtlijniger.
Ik mis de diepte, het venijn, het donkere.
Te bedacht deze cd.

avatar van SoNick
Ik vind het nog steeds een prima cd. Beluister de nummers nog zeer regelmatig.

avatar van Shelter
Eens met SoNick, ben niet echt een enorme rock fanaat maar kan dit nog steeds erg goed waarderen.

avatar van Gloeilamp
Come Undone

avatar van Castle
Niet de placebo van er voor, maar slecht nee.
Zoals eerdere reaktie, geen venijn, energie, de benodigde spark....

avatar van Dave82
Vind dit nog steeds een heerlijke plaat. Snap ook niet dat dit album hier een bijna gelijke score heeft als het imo veel mindere Loud Like Love uit 2013.