U2 - Pop (1997)

Ierland
Label: Island

1. Discothèque (5:19)
  2. Do You Feel Loved (5:07)
  3. Mofo (5:49)
  4. If God Will Send His Angels (5:22)
  5. Staring at the Sun (4:36)
  6. Last Night on Earth (4:45)
  7. Gone (4:26)
  8. Miami (4:52)
  9. The Playboy Mansion (4:40)
  10. If You Wear That Velvet Dress (5:15)
  11. Please (5:02)
  12. Wake Up Dead Man (4:52)
  13. Holy Joe [Guilty Mix] * (5:08)
totale tijdsduur: 1:00:05 (1:05:13)
avatar van Kronos
Daar heeft mijn opmerking niets mee te maken. Het ging over dat een 2 niet te negatief is want nog 3 trapjes boven het laagst haalbare zit.

avatar van Chameleon Day
Kronos schreef:
Daar heeft mijn opmerking niets mee te maken.

Ja, ja, maar waar het om gaat, en daar slaat Premo den spijker heel hard en raak op den kop, dat dit album behoorlijk onbegrepen wordt door (zelfs 'die hard') liefhebbers van de band, als - zo lijkt het - de band zelf (wist ik niet). Maar goed, het is allemaal in het 'eye of the beholder'. Puike plaat dit; het laatste "grote" album van U2 - ga hem zo draaien. Is alweer een tijd terug...

avatar van Premonition
Chameleon Day schreef:
...dat dit album behoorlijk onbegrepen wordt door (zelfs 'die hard') liefhebbers van de band, als - zo lijkt het - de band zelf (wist ik niet).

U2 stond onder grote druk om de plaat te mixen, omdat de tour al gepland stond. Ze waren daarom ook niet tevreden met het eindresultaat (hoewel ze 2 jaar met tussenpozen in de studio bivakkeerden).
Vandaar dat op The Best of 1990-2000 een nieuwe (imo mindere ) mix van Gone, Discotheque en Staring at the Sun verscheen.

avatar van luigifort
The Playboy Mansion
If You Wear That Velvet Dress
Please
Wake Up Dead Man

vind ik nog goed tot zeer sterk, die andere 4 tamelijk gedrochten.

U2's over the top Playboy/Suikerspin/Poptrash album, een stapje verder nog dan Zooropa, maar zeker niet beter, iets té plastic. Kocht ik op de dag dat ie uitkwam. 17 Februari 1997, ik weet het nog goed. 13u bij de FRS (toen gingen veel winkels op een maandag pas open op dat tijdstip) in de Haarlemmerstraat te Leiden, tussen de colleges door. Meteen luisteren tussen de uren door die dag verder. Aan een medestudent vertelde ik dat ik naar het beste album ooit aan het luisteren was, inmiddels weet ik wel beter Mixes van Staring en Last Night zijn wel tamelijk tenenkrommend id en een nummer als Mofo (toen heel goed) vind ik nu echt een dud.

Do You Feel Loved, Velvet Dress en Discothèque is mijn top 3. Laatste 2 songs ook erg top!

avatar van milesdavisjr
De muzikale ontwikkeling van U2 is vaak onderwerp van discussie en dat is terecht naar mijn mening. Waar de onstuimige eerste platen al potentie lieten horen, de opvolgende schijven evolueerde in een uitgebalanceerd geheel raakte men gaandeweg de weg kwijt. Achtung Baby bleek de laatste echt goede plaat te zijn, bij vlagen gedurfd, hier en daar vernieuwend en afwisseling troef. Het kruit was hierna verschoten. Pop, Zooropa en alles wat hierna uitkwam kan mij niet boeien, hoewel All That You Can Leave Behind nog wel een aantal leuke tracks telt. Pop duurt een uur, is bij vlagen saai, klinkt haast alledaags en met 6 nummers die boven de 5 minuten klokken is het een lange zit. Weinig memorabele nummers en de grote flirt met het popgenre levert weliswaar enkele aardige momenten op maar veel te weinig om te spreken van een goed album wat mij betreft. Vreemd om te constateren dat het alweer bijna 30 jaar geleden is dat de Ieren een uitstekende plaat afleverden.

avatar van Hans Brouwer
milesdavisjr schreef:
Pop, Zooropa en alles wat hierna uitkwam kan mij niet boeien.
Zo jammer.

avatar van vielip
Hans Brouwer schreef:
Zo jammer.

Oké, matig boeien dan

avatar van Hans Brouwer
vielip schreef:
Oké, matig boeien dan
Vielip, smaken verschillen gelukkig.

avatar van milesdavisjr
Of het ging om zelfvertrouwen, geloof in eigen kunnen of simpelweg te maken had met het vullen van een plaat maar de lengte van Pop is echt te lang. Wederom is het een lange zit en heb ik moeite de aandacht er bij te kunnen houden. Hier en daar worden aardige ideeën omgezet in redelijke songs; Last Night on Earth en Gone maar nummers als Miami en The Playboy Mansion zijn hemeltergend saai. En dan moet If You Wear That Velvet Dress nog komen, slechter dan dit kan toch niet. Nee, voorganger Zooropa was al geen hoogvlieger, Pop is nog minder.

Tussenstand:

6. War
7. October
8. Zooropa
9. Pop

Ik was ooit resoluut met een niet geweldig oordeel over Pop.
Feitelijk is het achteraf bezien de laatste poging tot het verkennen van het experiment.
Pop is geen plaat die tot hun beste gerekend kan worden, mede omdat het geflirt met electronica en soms dance gerichte stijl misschien niet overal werkt. Daarintegen is er absoluut aansprekend werk en maakt U2 nog verre van een uitgebluste indruk.
Pop vergt wat geduld en heeft tijd nodig om te landen. Ik maakte ooit de vergissing om het te snel aan de kant te smijten.
Zooropa kon nog net, maar Pop niet. Onterecht, deze heeft zeker schone momenten.
Ik vind het eigenlijk een pakkender album dan alles wat zou volgen. U2 maakte hierna geen artistiek verrassende platen meer en mis ik vooral urgentie.
Liever een plaat waar getracht is om onverwachte wegen te bewandelen met enige struikelblokken, dan iets doen wat je als band al gedaan hebt en dan veel minder goed.
U2 heeft bewezen zichzelf en het publiek uit te dagen en dat bewonder ik zeker. En ik zal milder geworden zijn. Ook wel een ding natuurlijk.

avatar van luigifort
Helemaal mee eens. De plaat is verre van perfect, maar bevat genoeg experiment. Alle albums hierna zijn totaal overbodig...

avatar van Chameleon Day

6. War
7. October
8. Zooropa
9. Pop

Stop maar met je tour nu. Hierna wordt het voor jou niet meer te verdragen, vrees ik. Ik wens je heel veel sterkte!!