U2 - Pop (1997)

Ierland
Label: Island

1. Discothèque (5:19)
  2. Do You Feel Loved (5:07)
  3. Mofo (5:49)
  4. If God Will Send His Angels (5:22)
  5. Staring at the Sun (4:36)
  6. Last Night on Earth (4:45)
  7. Gone (4:26)
  8. Miami (4:52)
  9. The Playboy Mansion (4:40)
  10. If You Wear That Velvet Dress (5:15)
  11. Please (5:02)
  12. Wake Up Dead Man (4:52)
  13. Holy Joe [Guilty Mix] * (5:08)
totale tijdsduur: 1:00:05 (1:05:13)
Jaap
Dit album vind ik een van de sterksten van deze jongens. Het is inderdaad experimenteel (denk maar aan Miami en Mofo). Dit album is vernieuwend en toen ik hem voor het eerst hoorde wilde ik niet eens geloven dat het U2 was. Ik dacht dat er een verkeerde cd in zat. Maar nummers als Please, Gone, Last night on earth en Do you feel loved zijn, ondanks de technosounds, op en top U2. Qua tekst is Bono hier zowat op z'n best. Stukken beter dan de laatse 2 cd's met een hoog ''save the world, justice will win'' gehalte (ook op de laatste cd's staan geweldige nummers). Dit album is een aanrader, ik zou zeggen de nummer 3 van alle U2-cd's; cool! origineel! Mijn bescheiden mening....

Ben het helemaal met Jaap eens. Met dit album hebben ze veel meer moed getoond dan met hun laatste 2 albums, waarbij ik het laatste Atomic Bomb ronduit teleurstellend vond.

Als er al zwakke nummers zijn op dit album, dan vind ik deze. Waarbij ik Discotheque waarschijnlijk destijds te vaak gehoord heb op de radio.
- Discothèque
- Miami
- The Playboy Mansion

De volgende nummers zijn stuk voor stuk juwelen, met een geweldige productie met steeds weer nieuwe sounds die je hoort naarmate je de plaat vaker luistert. Tevens blijft het heel herkenbaar U2 en oh zo verschillend van alles wat ze eerder hebben gemaakt. Echt topklasse!

- Mofo
- Gone
- If You Wear That Velvet Dress
- Please
- Wake Up Dead Man

Zooropa vond ik echt een matig album. Was duidelijk een album waarvan de nummers Achtung Baby niet gehaald hebben aangevuld met wat snel geproduceerd werk.

De live uitvoering van PLEASE tijdens de Popmart Tour in de Rotterdamse Kuip gevolgd door Where The Streets Have No Name... (zie de EP: "PopHeart Live in Rotterdam") Angstaanjagend mooi was dat. Beter heb ik sindsdien U2 live niet meer gehoord.

Met dit album heeft U2 mij getoond een echte wereldband te zijn. Niet stil blijven staan, maar blijven experimenteren. Ik zit niet te wachten op weer een Joshua Tree of een War CD. Bij de Atomic Bom had ik echt een gevoel dat het meer van hetzelfde was. Niets vernieuwends, veel herkenbare loopjes, niks spectaculairs.

Jaap
Ik sluit me aan bij Berndybear. Maar Zooropa matig...dat vind ik een beetje moeilijk te zeggen. Daar staan een van hun beste nummers op: Zooropa, Lemon, Stay (far away, so close) en Dirty Day. Maar ook baggernummers, dat zeker. Eigenlijk is Zooropa iets te kort, er hadden nummers bij gemoeten. Maar inderdaad; ik heb Atomic Bomb gekocht, was er eigenlijk meteen van weg omdat die naam erop stond: U2. Vertigo heb ik vaak genoeg gehoord op TMF en MTV, een kort maar krachtig nummer.

Maar inderdaad, waarom terug naar de oude tijden? Moet dat? Commercieel gezien blijkbaar wel, alsof Joshua Tree en War helemaal het einde zijn (niet dus). Back to base....alsjeblieft zeg.....Paul (Bono), Larry, Adam en David (The Edge), ga weer experimenteren en maak weer eens iets cools als Achtung Baby, Unforgettable fire of Pop.

Hoe gewaagd dit album dan ook mag zijn, ik vind het het minst leuke en goeie album dat ze tot nu toe ooit gemaakt hebben. 'Mofo' écht een wereldnummer moet ik gelijk toegeven, ook gelijk mijn favoriet op flop, uuuh sorry ik bedoel "Pop" en 'Last night on earth', en 'Gone' vind ik ook zeker de moeite waard en luisteren lekker weg. Maar de rest vind ik matig tot slecht. Vooral 'Miami' en 'The playboy mansion' vind ik walgelijk.
Ik ben niet graag negatief over U2, maar het moet dan maar een keertje.
"Pop" scoort voor mij nog net voldoende omdat het dus ook een paar juweeltjes bevat.

0,5
Ik sluit mij aan bij soundwave, Ik vind dit album echt helemaal niets. Ik heb tot nog toe vijf albums van U2 te weten: How to dismantle an atomic bomb, All that you can't leave behind, The best of 1980-1900, Achtung baby en Pop, waarvan ik Pop egt beduidend slechter vindt dan alle andere. Opzich best wel vreemd aangezien ik van de allernieuwste generatie ben, en dit nogal techno is. Maar ik vindt de oorspronkelijke U2-sound toch wel de beste, met nummers als 'Where the streets have no name' en 'Pride'bijvoorbeeld. En Achtung baby vind ik dan ook wel weer een topalbum.Maar ik blijf Pop gewoon niet goed vinden, misschien een beetje hard......

avatar van Lola3
Zwakste album van deze Ierse groep toch konden nummers als gone en staring at the sun me wel laten meezingen. Toch verwacht je meer van een groep als U2, zeker als je de andere albums zoals Achtung baby ziet.(zoals arendsoog al zei)

Sorry bono, maar deze keer blijft het bij een 2,5

avatar van fish
Mooi experiment! Ben nog steeds onder de indruk en elke keer dat ik luister, hoor ik weer iets nieuws. Op de een of andere manier verveelt dit album me nooit.

avatar van Premonition
Samen met October zet ik dit album van U2 het vaakst op.
Discothèque slaat natuurlijk de plank volledig mis en ook The Playboy Masion en Miami zijn draken van nummers, maar verder zijn het toch een indrukwekkende verzameling songs.

avatar van Droid
Ik heb het gevoel dat dit album niet helemaal af is. Kan opzich wel kloppen, want de heren hadden zelf gezegd dat ze te druk waren met de voorbereidingen van de Popmart tour, waardoor het album in de verdrukking kwam.
Hoedanook, het is een plaat met veel missers, maar toppers zoals "Do You Feel Loved" en "Last Night on Earth" zorgen er wel voor dat Pop toch van mij een 3,5* krijgt.

Ook ik vind dit een van de mindere albums.
Er staan een paar alleraardigste songs bij, maar daartegenover dan weer nummers die het ene oor in en het andere gelijk weer uit gaan.
Dat ze proberen te experimenteren met hun eigen sound kan ik alleen maar toejuichen... (dat het dan maar half geslaagd uitpakt is weer een ander verhaal).

avatar van frankvankesteren
Jammer dat dit album niet zo populair geworden is vergeleken bij al die anderen.. dit is zeker een van hun beste albums naar mijn mening

Een nummer als mofo is echt schitterend, super innovatief, typisch U2 en vooral heel mooi. De rest vanh et album ook maar deze springt er het meest uit.

*4,5

avatar van Droid
Ik moet wel toegeven dat, ondanks niet alle nummers even goed zijn, Pop een stuk spannender/gedurfder is dan de albums die daarna kwamen.

shappy1010
Destijds dit concert meegemaakt in de Kuip. Verschrikkelijk wat is een kloteplaat en wat een verschil met het grootste Achtung Baby. Alleen Mofo en de acoustische versie van Staring at the sun zijn wel aardig. Die videoclip van Discotheque moet toch wel het absolute dieptepunt zijn in de carriere van de mannen. Nou heb ik niks tegen humoristische videoclips. Maar een village people act is al zooovaak gedaan...bovendien kwam het helemaal niet grappig over ofzo.

Ik ben het wellicht wel eens met Droid, de platen daarna waren wel weer erg gewoontjes.

Maarja het zal de mannen aan hun kont roesten wat wij hier allemaal schreeuwen. De kassa rinkelde, de popmarkt tour was een groot succes en U2 is de enige grote band uit de 80's die nog te zien zijn op MTV en succesvol zijn bij jong publiek.

avatar van orbit
Vind hier ook weinig aan.. zelfs zooropa is stukken beter

avatar van freebird
Volgens mij is hier de U2-aftakeling begonnen ........

avatar van lullaby1987
1,0
orbit schreef:
Vind hier ook weinig aan.. zelfs zooropa is stukken beter

ben ik het mee eens naar mijn mening is dit de slechtste u2 plaat. de enige kleine lichtpuntjes zijn please en last night on earth....maar kom op! the playboy mansion slaat echt nergens op

Een van de mindere albums, Wake Up Dead Man vind ik wel goed. Over het algemeen ben ik toch wel tevreden met mijn aankoop maar ik had meer verwacht.

3.5*

avatar van FunkStar
Ik moet toegeven, het was even schrikken.
Na wat luister beurten viel het reuze mee. Gone, Staring at the sun, Please, Last night on earth zijn gewoon goede nummers. Mofo, Discoteque, Miami vind ik persoonlijk wat minder. Zelf vind ik dit album beter dan Zooropa.
De emotie van 'Please' deed me huiveren tijdens Popmart '97 in de Kuip. Ronduit geweldig. Het ziet ernaar uit dat U2 zich nu volledig los heeft gemaakt van mogelijke stromingen. Pop is intens, dynamisch en vooral krachtig.

avatar van Premonition
FunkStar schreef:
Pop is intens, dynamisch en vooral krachtig.

Je staat redelijk alleen Funkstar met deze mening, maar ik steun 'm van harte. Waar op Zooropa het experiment niet tot goede liedjes leidde, gebeurt dat op Pop over het algemeen wel.

avatar van FunkStar
Thanx, voor je steun!

Dieder
Wake Up Dead Man vind ik een geweldig goed nummer, maar Last Night On Earth, Do You Feel Loved en Mofo mogen er ook zijn. Klassiekers zijn Staring at the sun en Discotheque.

FatBottomedGirl
Zwaar ondergewaardeerd album. Behoort samen met Joshua Tree en Achtung Baby tot de beste van U2.

Last night on earth, Staring at the sun en Please zijn prachtig.

Pop is gewoon mijn favoriete u2 plaat.

avatar van dvdschaaf
Shit happens...

avatar van cornucopia
Tja, goede en slechte nummers lopen hier arm in arm... Eerste drie nummers zijn niet des U2, maar de laatste twee zijn geweldig!

Dit album is sterk, maar heeft geen goed evenwicht. Het heeft echt schitterende nummers (Mofo, If God Will Send His Angels, staring at the Sun, Last night on earth, Gone, Please en Wake up dead man zijn goed, zo niet heel erg goed)
Maar de mindere nummers (met name discotheque, Miami en the playboy mansion) zijn gewoon niet goed genoeg om er op te moeten staan.

Bij elkaar wordt het voor mij dan 3 sterren

Als er inderdaad één nummer op staat waar ik van zou moeten zeggen dit is je van het dan is het 'Mofo'.
Ten eerste is het erg origineel, ten tweede het is een waanzinnig verslavend goed nummer, alsof je een goed geoliede machine hoort draven,....ik weet niet of dit de juiste term is, maar in ieder geval heel erg apart en adrenaline opwekkend.
'Last night on earth' vind ik trouwens ook een kraker op dit album, een album waar ik trouwens niet zo heel erg positief over ben.

avatar van frankvankesteren
SoundWave schreef:

daar kan ik me meer dan goed in vinden

Ik vind dit nog steeds een geslaagd album. Echt mooi! Maar, ook onaf! Dat merk ik aan live-optredens die ik op youtube zie. In 2005 had U2 discothèque gespeeld en de versie die dan zie is zo anders dan wat je op deze cd hoort. Ook Please live of de video van please die je hier kunt zien is zeer anders dan de studioversie.

Nou heb ik weleens iets gelezen over plannen om POP opnieuw op te nemen, om hem eindelijk volledig af te hebben. De bandleden zijn niet tevreden hiermee, dus ja...wie weet...

Ik geef nog steeds 4,5 sterren voor dit album.

djeffibrelich
dappere poging van u2 maar vergeleken met hun eerdere werk is dit maar matig

ik vind alleen discotheque(dit is wat de band kan als ze zichzelf niet zo serieus nemen), if god will send his angels en if you wear that velvet dress goed

jammer