U2 - Pop (1997)

Ierland
Label: Island

1. Discothèque (5:19)
  2. Do You Feel Loved (5:07)
  3. Mofo (5:49)
  4. If God Will Send His Angels (5:22)
  5. Staring at the Sun (4:36)
  6. Last Night on Earth (4:45)
  7. Gone (4:26)
  8. Miami (4:52)
  9. The Playboy Mansion (4:40)
  10. If You Wear That Velvet Dress (5:15)
  11. Please (5:02)
  12. Wake Up Dead Man (4:52)
  13. Holy Joe [Guilty Mix] * (5:08)
totale tijdsduur: 1:00:05 (1:05:13)
1,0
Het dieptepunt van een geniale band. Curieus dat een band die zoveel meesterwerken heeft gemaakt dit heeft kunnen maken.

Blijkbaar zijn ze het daar zelf mee eens want enkel het enigszins redelijke staring at the sun wordt live gespeeld (en wake up dead man, maar dat is zo'n kort nummer dat die niet meetelt (de live versie dan))

avatar van kappeuter
Ha wat een stemmingmakerij Hobbes, of wat ben jij hier aan het overdrijven.
Niet zo toegankelijk misschien, en waarschijnlijk niet voor alle fans, blijkbaar.
Ik vind het een meesterwerk. Opzwepende muziek met een ideale mix van dance, pop en rock. 5 sterren

kappeuter schreef:

Ha wat een stemmingmakerij Hobbes, of wat ben jij hier aan het overdrijven.

Weet nog dat ik toendertijd vol trots die cd had gehaald en wel kon janken toen ik 't hoorde. Gelukkig is met All that you can't leave behind en vooral U2 Go Home - Live at Slane Castle een hoop goed gemaakt.

Toeganklijkheid maal ik niet om

Maar ondertussen...
Moet je ook eerst luisteren en dan kopen.

1,0
Toen was ik nog jong en onbezonnen

Gelukkig was dat in een tijd dat het "'t was een cadeau'tje, maar hij had um al" smoesje nog werkte

Als ik um weer eens tegenkom bij iemand zal ik er nog een luisterbeurt aan spenderen.

Graag Hobbes!

avatar van kappeuter
Ben blij dat ik een medestander heb aan Rolfwolf.

JonnieBrasco
Vijf sterren is ook wel weer een beetje veel van het goeie, ik hou het op 4. Want slecht, of een 'dieptepunt' is het zeker niet. Het is gewoon even een andere stijl dan we van ze gewend waren. Maar bijna alle nummers draai ik nog regelmatig, inderdaad om het lekkere, ja opzwepende muziek is. Je hebt gelijk kappeuter!

Ja, ik kan dit maffe techno-uistapje van U2 wel waarderen. Heerlijke bliepjes en diverse fraaie nummers, waarvan 'Please' mijn favoriet is.

Deze cd vereist trouwens wel een goede muziekinstallatie (die van mij is redelijk), anders wordt het al snel een vette geluidsbrij. Volgens mij had Pop iets subtieler geproduceerd kunnen worden.

Hobbes zei:
Het dieptepunt van een geniale band.

Jammer dat dit zinnetje zo resoluut helemaal bovenaan staat, dat drukt er gelijk zo'n negatieve stempel op, terwijl het maar subjectief is ...

Hobbes zei:

Waar baseer je dit op? Ik heb ook mooie live uitvoeringen van "Gone", "Please" en "Last Night on Earth" gezien.

Ik vind dit album zeker niet minder dan "Zooropa", dat ook een goed album is ...

Best een leuke plaat eigenlijk. En ik ben niet eens zo'n U2-fan. Verre van, zelfs.

JonnieBrasco
Ik denk dat dit zo'n album is dat pas over 5 a 10 jaar algemeen geaccepteerd is en een 4*-gemiddelde heeft. (De nieuwe Renault Megane vond toch ook bijna iedereen lelijk in het begin?)

Ik denk dat men dan pas echt gaat luisteren naar de inhoud en de artistieke schoonheid ontdekt. Gevoerd door gedrevenheid en inspiratie die naar mijn mening duidelijk aanwezig is.

Dieptepunt van U2? Nee, een hoogtepunt denk ik (ik ben een nieuwe Megane-rijder), met uitzondering van een enkel nummer als Mofo of Miami.

Ten
JonnieBrasco schreef:

Dieptepunt van U2? Nee, een hoogtepunt denk ik (ik ben dan ook zo iemand die in een nieuwe Renault Megane rijdt), met uitzondering van een enkel nummer als Mofo of Miami.

Kijk, neem nou een appel en een peer. In de praktijk is gebleken dat de appel langer sappig blijft dan de peer. Tot hun dood heeft de peer in een kleine tijd toch meer sap weten te produceren dan de appel, waardoor het sapniveau dan nihil is.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat de paradox die je zoekt in bepaalde vergelijkingen niet altijd zijn vruchten afwerpt. Het is een leuke CD maar dat de mensen deze cd dus plotseling super mooi gaan vinden lijkt me sterk.(Maar misschien komt dat omdat ik de Megane nog steeds geen mooie auto vind)

avatar van Zachary Glass
JonnieBrasco schreef:

Dieptepunt van U2? Nee, een hoogtepunt denk ik.

Nou, ik heb Elvis Costello ooit 'ns een paar nummers akoestisch horen brengen van deze cd (o.a. "Wake up dead man" , dacht ik) en het viel me op hoe sterk die nummers wel waren.

Hoogtepunt? Misschien - maar voor mij blijft dat toch wel degelijk "Achtung Baby" (ik heb hem terug op z'n rechtmatige plaats gezet in m'n toptien )

JonnieBrasco
Klopt, maar 'een hoogtepunt' (Pop) is ook wat anders dan 'het hoogtepunt' (Achtung Baby).

avatar van Zachary Glass
of: hoe lidwoorden een wereld van verschil kunnen maken

avatar van PsychoBoyJack
[b]JonnieBrasco schreef:[/]

Miami behoort voor mij juist weer tot 1 van de hoogte punten

avatar van Tompie
U2 wat uit de bocht... Maar mag het even voor deze schitterende band?

Ik geef vooral Flood de schuld: die man heeft al verschillende albums naar de kl**** geholpen vind ik. Wellicht een pretentieuze lul. Zoals hij Soulwax bijvoorbeeld er heeft toe kunnen brengen om zo een slecht album af te leveren... misdadig gewoon...
Nee, laat Flood er buiten en dit album zou heel wat beter hebben geklonken denk ik.

Nu vind ik dit ook zeker geen slecht album... ik heb er redelijk veel van kunnen genieten, maar tegenwoordig zal ik het toch niet te vaak meer opleggen... Veel sterke vondsten maken nog geen sterke, onverwoestbare nummers.

Ik heb dit album denk ik al 1000x gehoord (ik overdrijf echt niet, namelijk in auto), en ik vind dit album werkelijk subliem! Aan het begin stond ik er nogal skeptisch tegenover, maar elke keer ondek je nieuwe nummers die je vervolgens kunt dromen. De volume gaat extra omhoog als 'If God Will Send His Angels' langskomt, een geweldig nummer, vooral de bass...

4,5* (misschien een keer ophogen naar 5*)

Allmusic
Op de eerste drie nummers na is dit toch een vrij regulier U2-album, met diverse sterke nummers. OK, toegegeven, het is geen Joshua Tree, maar toch ook geen Zooropa (om over de rotzooi uitgebracht onder Passengers nog maar te zwijgen). 3,5*

Persoonlijk vind ik dit U2's minste album, tenminste als ik 'Boy' niet meetel, maar daar kan je de tekortkomingen nog vergeven omdat ze pas begonnen zijn.
Ik vind drie nummers echt goed: 'Staring at the sun', 'If God will send his angels' en 'Please'; dat laatste is lekker pathetisch. Die drie nummers behoren niet tot mijn U2-top10, maar zijn degelijk. Voor de rest kan ik niet genieten van dit album. Af en toe geef ik het een nieuwe kans, maar het lukt me niet. 'Discothèque' is zowat hun grootste misbaksel ooit, tenminste van de bekende nummers. De bijhorende clip is al even hatelijk. ik weet het, je moet die met een knipoog bekijken, maar dan nog. Echt U2-onwaardig nummer. Eigenlijk heel het album is onder hun niveau.

Kom, kom, Last Night On Earth en Discotheque zijn juist verfrissende nummers in het oeuvre van U2. Ik hoor ze liever dan de singles van de twee albums daarna. Staring At The Sun is trouwens zeker erg mooi.

avatar van andré
herman schreef:

Inderdaad, dit is gewoon de laatste goede U2-plaat. De eerste was Achtung Baby...

TMM
Pop stelt teleur, daar kun je niet omheen, een paar sterke songs afgewisseld met flops, staring en mofo zijn zalig. Het album was dan ook een soort experiment, niet al te serieus nemen best dus.

avatar van HiLL
TMM schreef:

Waarom experimenten niet serieus nemen?

avatar van c-moon
Eigenlijk had U2 beter met het beste van POP en ZOOROPA één goede plaat kunnen maken. Beide platen zijn in hetzelfde bedje ziek: enkele PRACHTSONGS en verder wat wegwerpliedjes.

POP's beste momenten, de juweeltjes zeg maar, naar mijn aanvoelen:
• Last Night On Earth
• Staring At The Sun
• Do You Feel Loved?
• Gone
• If God Will Send His Angels

Bij ZOOROPA is dat dan:
• Zooropa
• Stay (Faraway, So Close)
• Babyface
• Dirty Day

Je kan er nog enkele PASSENGERS tracks aan toevoegen, en je hebt een prachtige, veelzijdige U2-plaat:
• Miss Sarajevo
• Your Blue Room

just a thought... of course

avatar van EmDee
Dan mis ik toch wel t geweldige slotnummer van dit album. (wat een tekst!)

avatar van PsychoBoyJack
En ik Please en Miami .

avatar van c-moon
Met PLEASE kan ik volledig akkoord gaan, dat had ik over het hoofd gezien en is nochthans een meesterlijk nummer.

Even iets rechtzetten over Pop. In een vorig bericht zei ik dat er maar drie goede nummers zijn. Sinds ik 'Live at Slane Castle' gezien heb, besef ik dat ik één nummer veel te kort deed: Wake up dead man. Op de plaat kan ik het niet zo appreciëren, maar die liveversie is uitmuntend. Bono's stem kraakt heerlijk en de tekst is hemels mooi. Zo zie je maar dat je niet te vlug mag oordelen en je mening constant kan veranderen.