Doves - Kingdom of Rust (2009)

Label: Heavenly

1. Jetstream (5:30)
  2. Kingdom of Rust (5:11)
  3. The Outsiders (3:28)
  4. Winter Hill (5:18)
  5. 10:03 (4:04)
  6. The Greatest Denier (3:59)
  7. Birds Flew Backwards (2:51)
  8. Spellbound (5:39)
  9. Compulsion (5:14)
  10. House of Mirrors (4:20)
  11. Lifelines (4:26)
  12. Ship of Fools * (4:29)
  13. The Last Son * (4:49)
  14. Push Me On * (3:55)
avatar van Bill Evans
Bij nadere (her)beluistering vind ik dit toch wel de minste van de vier. Het begint nog best goed, met Jetstream en Kingdom of Rust, maar daarna wordt het alleen maar minder. Het lijkt hier of de inspiratie een beetje op is, althans dat is mijn gevoel. Waar hun andere albums me meestal wel van begin tot eind blijven boeien is dat hier niet het geval. Winter Hill, The Greatest Denier en Spellbound kunnen me verder nog wel enigszins bekoren, maar het niveau van voorgaande albums wordt ergens echt gehaald. Het warme-deken-gevoel, wat ik zo fijn vind van Doves heb ik hier niet.

avatar van Bill Evans
Kingdom of Rust is langzamerhand toch m'n meest gedraaide Doves-album geworden. Soms heel anders dan de voorgaande drie (Compulsion, House Of Mirrors), maar toch ook vaak gewoon het oude vertrouwde Doves-geluid. Bij herhaalde beluistering kruipen de meeste nummers wederom onder m'n huid. Vandaag maar eens besteld, om de vier studio-albums compleet te maken.

avatar van Outlaw104
Nieuwe single: Doves - Carousels

avatar van oceanvolta

Klinkt heerlijk vertrouwd, nu hopen op een album of nog beter, een concert!

Kingdom of Rust meteen maar weer eens opgezet. Het titelnummer blijft van hemelse schoonheid.

avatar van Outlaw104
oceanvolta schreef:
Klinkt heerlijk vertrouwd, nu hopen op een album of nog beter, een concert!
Beide, als ik het goed heb begrepen. Vorig jaar augustus kondigde Jimi Goodwin vlak voor hun laatste concerten het volgende al aan:
Our last 2 concerts until the next album is finished (not sure how long that will be)

Heb dit album echt grijs gedraaid. jetstream vind ik één van de mindere nummers. De hoogtepunten bevinden zich vanaf track 6. Mirrors vind ik dan weer wat minder. Al met al super album van Doves.