Nirvana - "Bleach" (1989)

Alternatieve titel: Bleach

Label: Sub Pop

1. Blew (2:54)
  2. Floyd the Barber (2:17)
  3. About a Girl (2:48)
  10. Mr. Moustache (3:23)
  11. Sifting (5:22)
  12. Big Cheese * (3:42)
  13. Downer * (1:42)
  14. Intro [Live] * (0:53)
  15. School [Live] * (2:36)
  16. Floyd the Barber [Live] * (2:17)
  17. Dive [Live] * (3:42)
  18. Love Buzz [Live] * (2:58)
  19. Spank Thru [Live] * (2:59)
  20. Molly's Lips [Live] * (2:16)
  21. Sappy [Live] * (3:19)
  22. Scoff [Live] * (3:53)
  23. About a Girl [Live] * (2:28)
  24. Been a Son [Live] * (2:01)
  25. Blew [Live] * (4:32)
avatar van IllumSphere
Ik heb helemaal niets met het subgenre grunge, maar voor Nirvana wil ik graag een uitzondering maken. Dit album vind ik persoonlijk meer de punk kant opgaan, maar dat is zeker niet erg. De nummers zijn lekker rauw en ookal hou ik daar niet echt van, hier vind ik het geen probleem. Mijn favoriete nummers zijn Love Buzz, Negative Creep en Mr. Moustache.

avatar van slaapkamermug
Gewoon erg goed metal album. Soms grunge, ok. Maar dit is eigenlijk gewoon metal. Als je dat niet hoort ben je gehersenspoeld door de websites die dit album als zodanig grunge duiden.

Meneertje Cobain schijnt trouwens een teringhekel gehad te hebben aan het spelen van Love Buzz, maar Krist Novoselic vond het wel een aardig nummer naar het schijnt. Het origineel is van Shocking Blue, een Nederlandse band, geschreven door Robbie van Leeuwen.
Novoselic heeft blijkbaar een zwak voor hippie muziek daar hij ook verantwoordelijk is voor de
intro van Territorial Pissings waarin hij "The Youngbloods - Get Together" aanhaalt:

YouTube - If Krist Novoselic Had Been In The Youngbloods

En "about a girl" is er een om in te lijsten zo mooi. Maar dan toch echt vast onmiskenbaar het nummer waarop sommige mensen beweren dat nirvana samenhangt van beatlesinvloeden. Dat is een valse weergave van de feiten. De helft van alle nummers op Nevermind op zich is al ontvankelijk om vergeleken te worden met de Beatles. Je moet het alleen durven en kunnen vertalen naar de sound van toen, en dan bedoel ik inclusief de teksten.

avatar van Ducoz
Dat eerste deel van je bericht is onzin.. Kurt was een groot liefhebbet van jaren '60 muziek, in ieder geval als tiener.... Met lennon als grootte held. Begin jaren '80 ontdekte hij punk en de Melvins. En dat is waarom Bleach zo klinkt als het doet..

Dat 2e is al helemaal bullshit... Lees eens eem Nirvana bio zou ik zeggen.. Met jou commentaar ben je verre van serieus te nemen....

Stijn_Slayer
Ik zou ook eens aanraden om helder te krijgen wat metal is en misschien eens te beginnen met het dagboek van Cobain of een goede bio, want wat ik nu toch allemaal lees....

avatar van Ducoz
Dat stukje van Territorial Pissings is overigens niet van de Youngbloods.. maar van dit nummer:
YouTube - Jefferson Airplane - Let's Get Together (vanaf 00:40 sec)
Wat een jaar eerder werd uitgebracht dan de eerste LP van de Youngbloods..

Ducoz schreef:
YouTube - Jefferson Airplane - Let's Get Together (vanaf 00:40 sec)
Wat een jaar eerder werd uitgebracht dan de eerste LP van de Youngbloods..

Novoselic had het in Azerrads biografie over de uitvoering van de Youngbloods, Leo Blokhuis wannabe. En maakt het uberhaupt iets uit?

Stijn_Slayer schreef:

De helft van Bleach IS metal. Daar kan ik niets aan doen, dat is gewoon een kwestie van het horen van metal riffs in nummers op bleach. Dat de zogenaamde kenners dit in het verkeerde keelgat schiet dat ik het zo noem is tot daar aan toe, maar Kurt Cobain noemde dit zelf een Metal Album. Lees jij eens wat interviews met hem omtrent dit album en vertel mij dan eens waarom hij geconfronteerd met de vraag of dit een metal album is of niet, hij de interviewers van repliek dient dat metal tijdens zijn jeugd een grote rol gespeeld heeft: Black Flag, Melvins, etc.

Kom niet aan met nonsens dat nummers als met name Negative Creep, Big Cheese, Sifting en Swap Meat geen metal zijn.
Dan zit je echt in een heel eng wereldje van jezelf, hoor. Ik vraag me af waarom je liever hebt dat het geen metal album is. Strookt dat niet met je nirvana-exegetische alto-normen?

avatar van Ducoz
Behoorlijk kortzichtig, zeker als je alles onder een genre schaard...

Stijn_Slayer
Ik heb net de discussie bij Incesticide gelezen, en ik brand me hier niet aan. Slaapkamermug heeft duidelijk geen idee van wat metal is en dan heeft een discussie geen zin.

Er valt voor mij niets te winnen in deze discussie. Komt er nog een of ander alto verwijt uit het niets vallen (ik ben niet eens een alto). Ik zou 'm bijna terugketsen door iets met een slaapkamermug en een vlakke hand, maar laat maar.

avatar van Ducoz
Ach, hij maakt zijn username wel waar...

avatar van freakey
Deze cd maar eens opnieuw aangeschaft, zit een lekker metal concert als extra bij...

avatar van HammerHead
slaapkamermug schreef:
metal...: Black Flag, Melvins, etc.

Bands als Black Flag en Melvins werden juist beïnvloed door metal, maar waren het op zichzelf niet.

krakkemikkig
Ik zit nu naar de extra’s Live At Pine Street Theatre te luisteren. Wat klinkt Cobain hier nog fris en vol passie. Hier heeft hij er nog lol in, dat kun je horen. Echt een groot verschil met latere optredens. De drummer maakt wat foutjes zo af en toe, maar herrie kan ik dit optreden dan weer niet noemen. Dit is best leuk. De bassist heeft smaak. Als je fan bent van Shocking Blue. Die zangeres zingt sexier en beter dan Amy Winehouse en Adele bij elkaar. En de muziek is ook fantastisch. De cover hier is leuk gedaan. Het fleurt het optreden op. En ik hoor zo waar een leuke gitaar-solo in het laatste nummer. Dit moet ik toch eens hoger gaan beoordelen dan het latere werk van Nirvana. Sloeg Cobain in deze periode ook al zijn instrumenten kapot? Of zat hij toen minder vol van frustraties?

avatar van rolandobabel
Live at pine street theatre is de beste (live) cd van Nirvana. Reading of Whiskah kan hier niet tegenop. Spank thru hoort snel te beginnen, niet langzaam en het toont de band jong, fris en wild.

avatar van natalielala
Dit is echt mijn middelbare school soundtrack, ontzettend vaak gedraaid. Favorieten waren en zijn School (duh), Paper Cuts, Swap Meet, Sifting en Big Cheese. About A Girl is natuurlijk ook mooi, al vind ik de Unplugged In New York versie daarvan vele malen beter. Ik hou in ieder geval van de rauwheid op Bleach, je hoort dat er niet meer dan 600 dollar is besteed, het is een echte garageplaat. Voor geliktheid moet je Nevermind maar opzetten (een steengoede plaat overigens, maar voor lomp gitaar-, bas- en drumwerk moet je echt bij het debuut zijn).

avatar van Drs. DAJA
Misschien zijn de nummers qua schrijfwerk op Bleach wel net zo goed als op Nevermind en In Utero maar dat is echt iets om te concluderen na het beluisteren van Nirvana's MTV: Unplugged album want Bleach is lelijk en leeg geproduceerd. De kracht van Nirvana wordt niet ten volste benut en ondanks kritieken dat dit meer de "garage-sound" zou hebben durf ik te beweren dat ik ze rauwer vind klinken op vrijwel al hun andere werk. Het cijfer gaat dus uit naar de uitstekende nummers.

avatar van Shelter
Lekker Nirvana album die behoorlijk anders klinkt dan het latere/bekendere werk.
Hij wordt amper genoemd hier, maar ik vind juist Love Buzz een heel vet nummer.
About A girl is de tweede favoriet, maar eigenlijk is de gehele linie van een goede kwaliteit met wat kleine uitschieters naar boven.

avatar van adri1982
Zeer goed album, maar dit album bestaat eigenlijk uit 13 nummers. Ik heb ook 'Big cheese' en 'Downer' als track 12 en 13 op mijn cd staan.

Potverdikke adri1982, dit is ronduit eng!

Vandaag heb ik dit album sinds lang nog eens uit de kast getrokken en had het gevoel dat de laatste 2 nummers enigszins verschilden van de rest. Ging hierover een vraag posten maar je was me voor. Hoe zit dat nu met die originele uitgave, bevatte die slechts 11 nummers? (idd, ik zou het kunnen opzoeken maar ik vind het antwoord van een muziekliefhebber leuker)

Leeds schreef:

Kijk, aan zo'n mens hebben we iets
Maar wat ik me dan afvraag: wat vindt een mens met kennis van zaken zoals Leeds van deze toevoeging?

Franck Maudit schreef:

Kijk, aan zo'n mens hebben we iets

Om eerlijk te zijn, geen idee. Want de bonustracks heb ik niet.

Leeds schreef:
De originele versie had 11 nummers. Zowel op vinyl als op CD.
Vreemd! Mijn jongere broer heeft/had ook de cd met incl. 'Big cheese' en 'Downer'. Ik heb altijd alleen de 13-nummers cd gekend.

adri1982 schreef:

Idd, vreemd. Ik heb de originele cd liggen. Zwarte cd met grijze letters. Op de achterkant rechtsboven staat er TUP CD6 en onderaan made in England. Ook de originele lp heb ik liggen. Ook UK druk en TUP LP6 staat eveneens rechtsboven op de achterkant maar met barcode. De labels zijn grijs.

avatar van Kronos
Misschien toch maar gewoon eens Wiki raadplegen hè.

12. Big Cheese (cassette and CD bonus track; originally on the B-side of the "Love Buzz" single)
13. Downer (CD only bonus track; added for the 1992 reissue)

De bas en het gitaarspel klinken hier al goed, maar de drum klinkt nog wel heel primitief.

deric raven schreef:
Dat vind ik juist het mooie aan dit album.

avatar van WesleyX16
Dit was mijn eerste kennismaking met Nirvana. Ik had toen een CD'tje gehuurd. En daar stond geen Love Buzz op. Er stonden toen 11 nummers op. Welke andere ik heb moeten missen. Dat weet ik niet meer. Ik heb later de CD versie gekocht en daar stonden er ineens 13 nummers op. Maar toen de VPRO de nummers About a girl en Dive draaiden, was ik al direct om met Nirvana. Ik was destijds een beetje uitgekeken op New Wave en was op zoek naar nieuwe muziek. Dat waren o.a. Sonic Youth, Dinosaur Jr., Buffalo Tom, The Pixies, Thin White Rope en Soundgarden.

avatar van Shelter
Buffalo Tom is eigenlijk zo'n band waar weinig bijzonders gebeurt maar toch klinkt het lekker.

avatar van Funky Bookie
Dit album heeft in mijn ogen niets met Grunge te maken.
Het komt op mij over als een lekker punk album. Dit is ook de manier waarop Nirvana zich live manifesteerde.
Album klinkt als een opgepoetste demosessie, maar dat mag de pret niet drukken.