Nirvana - "Bleach" (1989)

Alternatieve titel: Bleach

Label: Sub Pop

1. Blew (2:54)
  2. Floyd the Barber (2:17)
  3. About a Girl (2:48)
  10. Mr. Moustache (3:23)
  11. Sifting (5:22)
  12. Big Cheese * (3:42)
  13. Downer * (1:42)
  14. Intro [Live] * (0:53)
  15. School [Live] * (2:36)
  16. Floyd the Barber [Live] * (2:17)
  17. Dive [Live] * (3:42)
  18. Love Buzz [Live] * (2:58)
  19. Spank Thru [Live] * (2:59)
  20. Molly's Lips [Live] * (2:16)
  21. Sappy [Live] * (3:19)
  22. Scoff [Live] * (3:53)
  23. About a Girl [Live] * (2:28)
  24. Been a Son [Live] * (2:01)
  25. Blew [Live] * (4:32)
sxesven
Het zal vast liggen aan m'n liefde voor retesnelle schreeuwerige noiserock, vrees ik. De spanning mis ik sowieso helaas compleet. Een kwestie van smaak, natuurlijk - ik hou het dan uiteindelijk liever bij In Utero. Zoals een Milk It uit de bocht vliegt, dat mag rustig geniaal genoemd worden. Het kunstje dat hier gedaan wordt is wat mij betreft écht al vele malen beter gedaan door bands die er vele malen minder waardering voor kregen.

Heerlijke plaat!!!
heel erg sterke nummers.
dit vind ik ook de beste van nirvana.
favoriten:blew, about a girl en floyd the babber
school is ook zo een lekker nummer 4,0*

verhoog stem naar 4,5*

avatar van eddy_lives
heerlijk cdtje, niks op aan te merken 4*

Davez
Ik hou niet zo van het drumgeluid op dit album. De meeste nummers lijken ook erg op elkaar en toch is het niet slecht. Het komt verrevan niet in de buurt van hun 2 volgende platen en de unplugged.
De stembain vind ik wel schitterend.

Mij lievelingsnummers :

blew
about a girl
negative creep
sifting
Mr Moustache

een vet album waar nirvana nog heel erg 'grunge'achtig klinkt

mijn favorieten Love Buzz, Negative Creep (waar ze nog wel veel klachten uit de seattlescene over krege vanwege t zinnetje 'daddys little girl aint a girl no more' wat verdacht veel weg heeft van mudhoneys 'sweet young thing aint sweet no more') en School (wie kan er met zo weinig tekst toch zo'n vet nr maken, dat zijn er niet veel)

bijna elk nr op bleach vind ik toch retecool

mugken schreef:
verhoog stem naar 4,5*

Verlaag mijn stem terug naar 4,0*,ik vvind de latere albums tog nog beter.

avatar van Snowblood
Geweldige plaat alleen jammer van de matte productie...

Ik vind dit Nirvana's beste.

Odelay
Snowblood schreef:
Geweldige plaat alleen jammer van de matte productie...

Ik vind dit Nirvana's beste.

Hmmm, ondanks de matte productie toch Nirvana´s beste ? Misschien moet je eens naar bijv. Nevermind luisteren. Die vind je vast beter geproduceerd. Maar is die te melodisch?;)

Als dit een 'geweldige' plaat is dan is Nevermind waarschijnlijk te melodieus ja. Vind ik althans ook. 4* voor dit plaatje

Als Nevermind er niet was geweest, dan stonden er hooguit 5 berichten bij dit album, en maximaal 25 stemmen. School en About A Girl zijn de uitschieters.

Ja dat denk ik wel. Feit is dat ik Nevermind vrijwel alleen heb gebruikt als ontdekking, de andere albums draai ik meer.

Probeer dan ook de oude albums van Mudhoney. Als dit album je aanspreekt, dan vind je die waarschijnlijk ook mooi. Een klasgenoot van mij draaide dit album voordat Nirvana "groot" werd; deed me toen niet veel. Ik ben het ook pas gaan waarderen nadat ik Smells Like Teen Spirit gehoord had.

Every Boy deserves fudge ofzo iets dan? Zal me pc es aan het werk zetten

Every Boy deserves fudge is

avatar van rien
Blijft een vet album dit, ik voer het me maatjes wel eens als ze goed lam zijn.
Normaal zijn ze niet zo van Nirvana maar dit doet altijd effe de mondhoeken omhoog trekken

avatar van Tribal Gathering
Aardig plaatje, maar ik draai hem bijna nooit meer.

Hoogtepunten : Blew, Negative Creep en Downer

avatar van kaztor
Lekkere cd. Wel eenvormig (dat is Nirvana-eigen, denk ik), maar toch lekker ruig en heftig. Een no-nonsense plaatje!

Charles Manson
heel lang niet geluisterd dit, moest het maar weer eens opzetten.
vroeger vond ik dit echt ruige muziek, keihard vond ik het, hihihihi.

Floyd The Barber vond/vind ik altijd wel heel cool.

Pieter Paal
Leuke titel voor een album.
Heel sympathiek om 'Love buzz' van Shocking Blue te coveren. Kurt Cobain was een grote fan van deze band en ik ben blij dat ze niet 'Venus' hebben genomen.
Andere albums sla ik wat hoger aan, maar deze hoort wel in ieders collectie thuis. 'About a girl' is hier mijn meest favoriete nummer.

Aardig, maar ik blijf toch bij In Utero.

EVANSHEWSON
deric raven schreef:

Zo moet dat ongeveer zijn, denk ik ook. Matig plaatje, maar er kwam hierna toch meer en vooral; beter!

***

Aangezien ik deze plaat nog niet heb kan ik geloof ik kiezen tussen een normale en een remaster zegt NLstore. Gekke is dat ze wel allebij op het zelfde jaartal (2002) van uitgave staan en bijna dezelfde prijs hebben, Kan dus ook goed dezelfde cd zijn. Remaster lijkt me voor deze cd echter niks ofwel? Iemand die um heeft?

avatar van FreakumDress
Ik heb deze cd gisteren gekocht, ik was eigenlijk nog niet geboren toen hij werd gereleased, en ik vind hem echt supergoed. About a Girl is zeker een van de beste Nirvana nummers

Feeder
Inderdaad een sterk nummer en in het geheel gewoon een sterke cd. (voor mij dan toch)

Stijn_Slayer
Geweldige cd, met nog die echte underground sound eraan.

Wolfgang1975
In mijn mening de beste Nirvana cd. Nevermind is natuurlijk ook 5 sterren waard, maar dat is voor mij vooral de cd waardoor ik Nirvana en dus ook Bleach heb ontdekt. In tegenstelling tot velen reken ik About A Girl (hoewel erg sterk) niet tot mijn favorieten op deze plaat. Dat zijn vooral Floyd The Barber ("Hallo Cobain, come on in. Floyd observes my hairy chin." , geniaal!!!), School en Mr. Moustache. De laatste wordt trouwens in de Nirvana biografie van Michael Azzerad, Come As You Are, middels een grappige comic van de hand van Kurt uitgelegd.

avatar van thetinderstick
In de loop der jaren is dit debuut van Nirvana steeds meer gaan groeien. Lang niet zo catchy als Nevermind zou worden, maar gewoon een erg sterk en lekker rauw debuut. 'About A Girl' is natuurlijk al een klassieker, maar ook 'Blew', 'Love Buzz' en 'Negative Creep' zijn al fantastische tracks. 4*

avatar van gd90
prachtig album, ik draai dit album meer als nirvana's best beschouwde album 'nevermind'. Mijn favorietjes op deze cd zijn floyd the barber, school en de klassieker about a girl

avatar van vin13
Beste Nirvanaplaat met mooie cover Love buzz(Shocking blue) en beste nr. van Nirvana: Negative creep. Groovend met veel onderhuidse agressie en gevoel. Kurt geeft op latere albums nog meer anatomische les, veel medische termen.