Nirvana - "Bleach" (1989)

Alternatieve titel: Bleach

Label: Sub Pop

1. Blew (2:54)
  2. Floyd the Barber (2:17)
  3. About a Girl (2:48)
  10. Mr. Moustache (3:23)
  11. Sifting (5:22)
  12. Big Cheese * (3:42)
  13. Downer * (1:42)
  14. Intro [Live] * (0:53)
  15. School [Live] * (2:36)
  16. Floyd the Barber [Live] * (2:17)
  17. Dive [Live] * (3:42)
  18. Love Buzz [Live] * (2:58)
  19. Spank Thru [Live] * (2:59)
  20. Molly's Lips [Live] * (2:16)
  21. Sappy [Live] * (3:19)
  22. Scoff [Live] * (3:53)
  23. About a Girl [Live] * (2:28)
  24. Been a Son [Live] * (2:01)
  25. Blew [Live] * (4:32)
avatar van Robbie Keane
Kill_illuminati schreef:
Hiphop producer Dr. Dre had ongeveer 80.000 vinyls in zijn bezit. Hij heeft bijna alles verkocht en een van de weinige platen die hij heeft gehouden is Nirvana's Bleach (samen met Barry Whites Geatest Hits en Curtis Mayfields Super Fly). Over Bleach zei hij:

"That's one of my favorite albums ever made. I still listen to that shit to work out."

Dr. Dre zei ook dat hij een album ging maken in het teken van de planeten en dat Detox 10 jaar geleden uit ging komen.
Heb je die vent recentelijk gezien?
Die "workout" van hem zal niet veel voorstellen.
Het is dan ook een kort album maar toch...
Ik vind het zelf de minste van Nirvana, maar toch nog wel sterk...
Vooral About A Girl, dat live op Unplugged nog fijner is

avatar van lennon
1,5
dit album doet me op 2 nummers na echt niks.

Love buzz is leuk, en extra speciaal omdat het een cover van Nederlandse bodem is, en about a girl is een aanstekelijk deuntje.

Uiteraard opgehemeld na Smells like teen spirit, en na de dood van KC, maar zonder dat 2e album, had bijna niemand dit album ooit opgemerkt vermoed ik.

lennon schreef:

Valt wel mee hoor. Het was destijds regelmatig bij de VPRO op de radio. Daar ken ik overigens Nirvana van (About A Girl en Sliver).

Ik heb regelmatig van mensen gehoord dat ze de eerste waren die Nirvana goed vonden of dat zij Nirvana hebben ontdekt.

Nieuwstad
WesleyX16 schreef:

Jij bent net zo

Dezelfde mensen zeker die Joy Division in 1980 en Prince in 1981 in Paradiso hebben gezien.
Toevallig bij Green River op de thee kwamen samen met Eddie Vedder, en Ramones via de achteringang CBGB binnen geloost hebben.

Nirvana was een punkrockbandje, en in die kringen redelijk bekend, maar werd echt niet vaak genoemd.

avatar van WesleyX16
Ik was er 3 keer van plan naar toe te gaan. Bij Ein Abend In Wien, (Uiteindelijk niet gegaan) en vervolgens zou ik naar Pukkelpop gaan met een neef. Die kon het niet betalen en ik had geen zin in mijn eentje naar Belgie te gaan.

En in 94 hadden wij eindelijk kaartjes gekocht. Heeft die Kurt zelfmoord gepleegd.

Wat een gemiste kansen... Maar daar heb ik wel vaker last van....

Van Ein Abend In Wien heb ik ook nog steeds spijt van, dat ik toen niet besloten had om er een kaartje voor te kopen.
Niet alleen om Nirvana; geweldig programma.

avatar van WesleyX16
Ja dat geldt voor Pukkelpop ook trouwens. Kijk maar op Wikipedia Pukkelpop 91.

deric raven schreef:

Van die concerten waar 80 man bij was, maar als je gaat turven op het internet er zo het tienvoudige tegenkomt.

Ik geloof Wesley trouwens best. Zelf maakte ik ook al erg vroeg kennis met Nirvana (90/91?), maar destijds vond ik het nog maar herrie. Geen haar aan mijn hoofd die erover dacht een concert te bezoeken.

herman schreef:

Mijn toenmalige chef van mijn werk was daar!!! Ein Abend in Wien dus... (ja echt), hij maakte mij attent op Nirvana maar ik vond het maar 13 in dozijn....

Later alsnog om met Nevermind, ook kaartjes gekocht voor hun concert in Ahoy, maar ja, eenieder kent waarschijnlijk de geschiedenis....

Helaas wel.
Nooit eerder maakte de dood van een artiest zoveel indruk op mij.

avatar van freakey
We hebben dit TE bewust meegemaakt, einde was ook TE abrupt, nietwaar Deric...

Absoluut, ondanks dat we er bewust van waren dat dit kon gebeuren; kwam dit als een harde klap in mijn gezicht aan.
Was echt een paar dagen verdoofd.
Snap ook heel goed het gevoel wat velen hebben bij Ian Curtis.
Dat heb ik weer niet mee gemaakt.

Bleach is in combinatie met Incesticide zeker de moeite waard, al is het maar vanwege het ontwikkelingsproces.
Maar toen ik de eerste keer Bleach hoorde, had ik geen idee dat deze band zo groot zou worden.
Had ik toen meer bij Sonic Youth en Smashing Pumpkins.

avatar van Ducoz
Het was de wilskracht van Kurt Cobain die Nirvana echt groot maakte denk ik, en toen ze er eenmaal waren, was er geen weg meer terug..

Mooi aanloopje dit werk, ik moet kan helaas niet zeggen dat ik dit heb mee gemaakt, laat staan de dood van Kurt Cobain.
Maar zijn einde, waarvan iedereen het verhaal kent, zal hij toch zelf hebben gedaan.
Lees wat boeken over heroine verslavingen, neem bijvoorbeeld Nikki Sixx: The Heroin Diaries.
Dan komt al gauw aan het licht dat het bijna duidelijk is dat Kurt, helaas, zelf een einde aan heeft gemaakt. Hoewel ik daar vroeger niet zo in geloofde...

Terug naar dit album, een paar mensen zeggen dat dit niet zo boeiend is en dat er maar een x aantal goede songs op staan. Daar ben ik het niet mee eens, als je mij zou vragen welk album van Nirvana het beste zou zijn, dan zet ik in op deze plaat en eindig met Nevermind!

PriestMaiden
Kill_illuminati schreef:

"That’s one of my favorite albums ever made. I still listen to that shit to work out."

Haha, had ik niet verwacht dat hij Nirvana goed zou vinden Nu is mijn respect voor hem gestegen.

PriestMaiden
Negative Creep hoort luid afgespeeld worden, heerlijke track. Metalband Machine Head heeft het overlaatst gecoverd ook.

avatar van kaztor
deric raven schreef:

Ik zag Kurt vroeger vaak op de skelter voorbij gaan en van Jack Endino himself heb ik een door de band gesigneerd exemplaar van de witte vinylversie van dit album ontvangen toen we aan het vissen waren.

avatar van Kronos
Het was alweer wat jaren geleden dat ik dit album had beluisterd. Het is beter dan ik in gedachten had.

FightForMore
Een heel leuk debuut van mijn favoriete grunge band Nirvana. Eigenlijk geef ik dit stiekem een vijf.

avatar van Ernie Ball
0,5
Stiekem? Ik zal het niet doorvertellen...

avatar van Kronos
Heruitgegeven met een bonus die er mag zijn.

avatar van Gloeilamp
Ik heb laatst de 20th Anniversary Edition gekocht waar een live cd bijzat.
Mooi artwork en natuurlijk een vreselijk goede plaat!

avatar van Mosselino94
Mosselino94 schreef:

Dit album doet niet onder voor het meer commerciele Nevermind. Dit heeft meer een rauw geluid, mede door de mindere productie. Ook ben ik Nevermind sneller zat raar genoeg. Misschien komt dat ook wel door het idee en in wat voor bui ik ben, maar boeie! Goed debuutalbum!

Iets mijn mening veranderen, de "Geschwinde Grijsaerd" laat t mij anders vinden

Na weer Nirvana herontdekt te hebben, wat ook met de tijd gebeurt, het herontdekken van al geziene parels, is mijn mening veranderd: Nevermind is wél beter.
De muziek van Bleach is kwalitatief minder dan Nevermind net zoals het geluid en de teksten op Nevermind zeggen deze meer. Als geheel is Nevermind ook beter, het is meer een eenheid. Kurt was natuurlijk nog jong hier met dit album Bleach, onervaren en hij zou nog groeien in zijn muziek en teksten. Wat uiteindelijk leidt tot In Utero, wat ik het meesterwerk van Nirvana vind.

Dat ik Nevermind vroeger eerder zat werd, kwam waarschijnlijk ook hierdoor. Dit is nu niet meer het geval.

Ook zijn mn favorieten veranderd: Blew i.p.v. Swap Meet en About a Girl i.p.v. Sifting, al vind ik m op Unplugged nog stukken mooier en meer tot zijn recht komen, ook omdat hij daar langzamer is, past beter.

Zo is even mijn onnozele mening up-to-date gesteld naar eentje met misschien iets meer inhoud.

*(Geinteresseerden in mijn verwijzing naar de Geschwinde Grijsaerd: Lees "Sonnet" van P.C. Hooft)

avatar van Harderwiek
Pff, Negative Creep

lennon schreef:
dit album doet me op 2 nummers na echt niks.

Hé Lennon, wat is dit nou, alleen deze twee? Wat te denken van Floyd the Barber, School, Paper Cuts, Negative Creep en mijn persoonlijke favoriet Scoff. En bonustrack Downer is er ook één hoor! Oh ja: Blew, de opener. En het gitaartje op Mr. Moustache.

avatar van Ducoz
Big Cheese mag er anders ook zijn

avatar van alexvanderlinden
Volledige concert-registratie van oktober 1990 in een kleine club met veel nummers van Bleach: YouTube - Nirvana - Blind Pig, Ann Arbor 1990 (FULL CONCERT)
Leuk!

alexvanderlinden schreef:
Leuk!

Hee, ik heb die op cd....

avatar van Ducoz
Ik had hem ook, maar vond het geen fijne kwaliteit.
Dus die heb ik door verkocht!

Ducoz schreef:
Ik had hem ook, maar vond het geen fijne kwaliteit.
Dus die heb ik door verkocht!

Is inderdaad behoorlijk beroerd om naar te luisteren ja....