Iron Maiden - Brave New World (2000)

Label: EMI

1. The Wicker Man (4:35)
  2. Ghost of the Navigator (6:50)
  3. Brave New World (6:18)
  4. Blood Brothers (7:14)
  5. The Mercenary (4:42)
  6. Dream of Mirrors (9:21)
  7. The Fallen Angel (4:00)
  8. The Nomad (9:06)
  9. Out of the Silent Planet (6:25)
  10. The Thin Line Between Love & Hate (8:26)
avatar van metallica1997
begint goed met de eerste 4 nummers maar zakt steeds iets verder in toch vind ik dit album 20X beter dan z'n voorgangers

avatar van Don Cappuccino
Bedoel je met de voorgangers de albums met Blaze Bailey of alle albums? Ik vind de albums uit de jaren ´80 namelijk veel beter dan dit album.

avatar van B.Robertson
De songs zijn beter dan The Angel and the Gambler maar er zit niets bij dat Futureal of The Clansman overtreft. Brave New World heeft te veel lange nummers.

Don Cappuccino schreef:

ja ik bedoel de album met Blaze
ik vind de eerdere albums met Bruce namelijk ook beter dan deze

avatar van metallica1997
behalve dan Fear of the dark en No prayer for the dying

avatar van Brutus
Dit is weer een Topalbum van Iron Maiden.

Het heeft de band goed gedaan, dat Bruce een aantal jaren is weggeweest.

De lange nummers op dit album zijn van begin tot eind fantastisch.

dat kon je van de lange nummers op
Somewhere in Time en
Seventh son of a seventh son niet zeggen.

Daar was je blij dat ze afgelopen waren.

avatar van Edwynn
Ik ben heel erg benieuwd wat je nu precies beter vindt aan de epics van Brave New World dan de epics op Seventh Son en Somewhere In Time.

avatar van vielip
Nou anders ik wel! Die op Seventh son en Somewhere in time behoren namelijk tot de beste die Maiden ooit opgenomen heeft vind ik.

avatar van Lau1986
Het comback album van Iron Maiden en ik vind het toch best een geslaagd album. Hij opent heerlijk met the Wicker Man, wat gewoon een erg lekkere Iron Maiden song is. Daarna Ghost of the Navigator, wat ik een erg goed nummer vind, één van de beste van de cd. Heerlijke opbouw. Daarna zijn Brave New World en Blood Brothers ook pareltjes. Bij the Mercenary en Dream of Mirrors vind ik het wat minder worden. Het zit allemaal wel goed in elkaar, maar er zitten wat mij betreft te veel herhalingen in de teksten. Na een tijdje heb je dat wel gehoord. The Fallen Angel vind ik wel een aardig nummer en the Nomad, heeft ook heerlijke stukken, maar de plaat word weer geweldig afgesloten met The Thin Line Between Love & Hate. Erg mooi nummer vind ik dat.

avatar van mic
mic
Eindelijk krijgt Iron Miaden eens een metal-productie. Tracks 2 en 3 zijn subliem. Ook 1 en 8 ook wel...de rest is toch niet zo heel erg sterk.

metallica1997 schreef:
begint goed met de eerste 4 nummers maar zakt steeds iets verder in

De eerste vier nummers vind ik echt heel goed, The Mercenary best aardig: zeg maar side A van de LP klinkt prima. Side B is wat minder, hoewel The Fallen Angel heel aardig is, stukken van The Nomad en het begin van Dream of Mirrors. Het slotnummer The Thin Line Between Love & Hate is wel weer een topper.
Bij elkaar levert dat toch heel wat goede (stukken) muziek op.

De productie had wat helderder gekund. Het klinkt mij wat te blikkerig allemaal. Ik vind dat vooral een nadeel voor de gitaren en de bas en juist die wil ik het liefst zo goed mogelijk horen. Als er overigens solo's gespeeld worden dan klinkt het geluid wat beter.

Je leest natuurlijk vaker dat Iron Maiden live nog beter klinkt dan op cd, maar hier vind ik dat nog wat meer dan anders. De nummers van Side A worden op Rock in Rio gespeeld. Afgezien dat de productie van dat album beter is, worden de nummers daar met meer power en diepgang neergezet. HET voorbeeld daarvan vind ik Blood Brothers wat hier een echt goed nummer is, maar daar fantastisch klinkt en overkomt.

Tot slot een eervolle vermelding voor het artwork van dit Brave New World. Wat een magistrale cover zeg!

MindRuler
Redelijk goed Maiden-album maar de nummers van BNW die op RIR worden gebracht, klinken eigenlijk veel beter. Met The Wicker Man hebben ze eindelijk weer eens een knaller als openingssong.

BNW op RIR

avatar van wizard
'Brave New World op Rock in Rio' vrmd k, mr k wt ht k nt hlml zkr, bn tnsltt gn IM xprt.

Oftewel, helemaal uitschrijven leest wel zo lekker, zeker voor de mensen die de hele discografie van een band niet kennen.

Grazie! De nummers van Brave New World gespeeld op Rock in Rio waardeer ik met 4,5* / 5,0* en op het album zelf met 4,0*. Vreemd he dat ze het op het album wat "dof en duf" neerzetten? Een productie en opname meer richting ''live'' muziek zou het album goed doen.

avatar van Edwynn
Dat heeft denk ik meer te maken met de geweldige liveplaat die Rock In Rio is, in mijn beleving. Hoewel het nooit de impact heeft van Live After Death, overklast Rock In Rio die dubbelaar uit 85 zoals Barcelona Vitesse zou overklassen.

Termen als dof en duf schieten me niet direct te binnen bij beluistering van Brave New World. Ik vind de band juist weer enorm gedreven klinken na het slappe Virtual XI. Het gejaagde Ghost Of The Navigator is daar een mooi voorbeeld van. De ballade Blood Brothers kon me aanvankelijk niet bekoren, maar inmiddels vind ik dat ook één van de prijsnummers. Een beetje een meedeiner, maar wel een hele mooie.

avatar van Sinnerman
Het thema word wel erg uitgesponnen in Blood Brothers, maar het middenstuk met orkest/synths is prachtig en wat mij betreft onweerstaanbaar. Ghost of the Navigator is súper! Het beginstuk van Nomad zou zomaar van Joe Satriani kunnen zijn, lekker. Rest van Nomad lijkt een ruig broertje van To tame a land, mooie oosterse lijnen..!

Het album als geheel vind ik fris en heel welkom na de albums sinds Seventh son of a seventh son.

Na Prayer for the Dying was mijn interesse voor Maiden weg, tot Rock in Rio(!) en ik heb jarenlang Brave New World links laten liggen. Jammer, blijkt nu...

Ik bedoel vooral geluidstechnisch klinkt dit Brave New World wat dof en duf. De nummers, vooral de eerste vier en de laatste, zijn uitstekend. Geluidstechnisch is de live plaat Rock in Rio beter. Maar je hebt gelijk Edwynn, niet alleen geluidstechnisch: dat is echt een geweldige liveplaat. En omdat Iron Maiden een geweldige liveband is, overtreft het de albumopnames.

Ik vind Blood Brothers live op Rock in Rio werkelijk een subliem nummer. 1 van mijn favoriete live nummers van Iron Maiden. En dat wil toch wat zeggen.

west schreef:
Blood Brothers live op Rock in Rio

Kippevel met grote K.

avatar van wizard
Ik denk dat ik dan maar eens achter Rock in Rio aan moet, want ben nu dit album voor het eerst in lange tijd maar weer aan het luisteren.

*gaap*

Een nummer wordt niet per se goed of episch als je hem maar lang genoeg uitrekt. Vergeleken met hun werk uit de jaren '80 (ja, daar vergelijk ik mee, want ik vind Piece of Mind, Seventh Son en vooral Somewhere in Time hun beste werk) missen de nummers op dit album een eigen gezicht en spanning. Daarbij is het album me (veel) te lang. 45 minuten was ook voldoende geweest.

wizard schreef:

*gaap*

En Powerslave niet te vergeten!
BNW is inderdaad iets te lang, komt nog bij dat de betere nummers vooraan zitten zodat je het effect krijgt van een lange rit uit te zitten.

avatar van AOVV
Ligt het nu aan de terugkeer van Bruce Dickinson na twee platen met Bayley, dat ik dit zo hoog (lees: 4 sterren) heb gewaardeerd? Die 4 sterren zijn in ieder geval wel overdreven. De binnenkomer is nochtans één van jewelste: 'The Wicker Man' is een knaller van formaat. Daarna worden de nummers lang, ellenlang uitgesponnen, wat de spanning niet altijd ten goede komt, en de intensiteit al helemaal niet. Men kan spreken over sterke composities, zeer zeker, maar de songs op 'Brave New World' zijn gaandeweg hun aantrekkingskracht aan het verliezen jegens mij..

Halfje eraf, 3,5 sterren

west schreef:

Bij elkaar levert dat toch heel wat goede (stukken) muziek op.

Ben het wel mee eens met de opmerking over de productie, met name het verschil tussen de Wicker Man hier en op Rock in Rio is erg groot.
Ook tracks als Brave new world, Ghost of the navigator en dream of mirrors wat voor mij toch goede Maiden nrs zijn, Komen naar mijn gevoel niet helemaal tot leven.

avatar van Alexepex
Ik ben na het concert van afgelopen 8 juni te Arnhem de cd's weer is aan het beluisteren en ben nu aanbeland bij Brave New World.

Mijn mening over Brave New World blijft onveranderd; het is en blijft een dijk van een cd!

De eerste na tussenpaus Balley(s), dus weer met Bruce Dickinson als Opper-sirene en met in zijn kielzog Adrian Smith.
Drie gitaristen, dat klinkt leuk maar is dit ook een voordeel?
De gitaren klinken voller, dat wel maar het is vrij lastig om te bepalen of je er nou twee of drie hoort. Nou is Janick Gers meer een gitarist die veel show aan zijn 'spel' toevoegt, dus rijst het vermoeden dat Dave Murray en Adrian Smith het merendeel van de solo's op zich nemen maar dat is live, en dit is de cd.

Alles welbeschouwd kan ik enorm van deze cd genieten.
Zoals altijd een knaller als opener en zo'n echte twijfelgeval op nummer twee die je pas na een tijdje weet te waarderen.
Uitschieters zijn voor mij Blood Brothers (weergaloos), Dream Of Mirrors (met een heerlijk chaotisch eindje), The Falling Angel (een klassieke Maiden stamper), The Noman (tsja, 'goed' is een understatement) en, toch wel, The Thin Line Between Love & Hate.

Toentertijd zou ik zeggen Welkom terug, Bruce!
Tegenwoordig ben ik er nog steeds erg blij mee.

Een 4,5!

avatar van vielip
Nummer 2 een echt twijfelgeval?
Dat nummer stak bij mij bij de eerste luisterbeurt gelijk al metershoog boven opener The wicker man uit! Ghost of the navigator is een ware Maiden klassieker naar mijn bescheiden mening!

Na veel van Iron Maiden weer eens gedraaid te hebben ivm het concert afgelopen woensdag, verhoog ik Brave New World naar 4,5* Er staat wel heel veel goede muziek op en zoals ik al schreef: side A vind ik vrij briljant. 'Gewoon' ook heel veel echt sterke nummers op dit album. Ik vind dit één van Maiden's beste albums.

avatar van Brunniepoo
vielip schreef:
Nummer 2 een echt twijfelgeval?

Daar ben ik het helemaal mee eens, misschien wel het beste nummer van dit album, mijns inziens. Als geheel vind ik dit overigens de beste van Iron Maiden, mede omdat ik het een consistenter album vind dan de jaren '80-albums.

avatar van Alexepex
Ach, zoals ik al zei; een twijfelgeval die je pas na een tijdje weet te waarderen.

Inmiddels, en dan praat ik over heel wat jaartjes, vind ik het wel een goed nummer.
Maiden heeft hier wel een paar meer van.
Met Infinite Dreams had ik bijvoorbeeld hetzelfde probleem.

avatar van Edwynn
Sinds kort komt bij mij Out Of The Silent Planet bovendrijven. Viel me nooit zo op. Nu ben ik er gek op.

avatar van Von Helsing
Dit was toch een ijzersterk comeback album met Bruce Dickinson. Een voor Iron Maiden moderne productie en een aantal songs die zekere tot hun betere gerekend kunnen worden: Dream of Mirrors, Ghost of the Navigator, Blood Brothers en Brave New World.