Arcade Fire - Funeral (2004)

4,25 (2071)
2071 stemmen

Canada
Label: Merge

1. Neighborhood #1 (Tunnels) (4:48)
  2. Neighborhood #2 (Laïka) (3:32)
  3. Une Année Sans Lumiere (3:41)
  4. Neighborhood #3 (Power Out) (5:13)
  5. Neighborhood #4 (7 Kettles) (4:50)
  6. Crown of Love (4:42)
  7. Wake Up (5:35)
  8. Haiti (4:07)
  9. Rebellion (Lies) (5:11)
  10. In the Backseat (6:20)
avatar van Edgar18
Hieperdepiep.....

avatar van Thekillers87327
Goede maar overschatte plaat. Dit heeft naar mijn mening het in the aeroplane over the sea syndroom. Dat gezegd hebbende, tunnels is geniaal en kan ik van genieten!
Het is zeker orgineel en brengt een geweldige vibe met zich mee!

avatar van uwoga
Heerlijk album!

Arcade Fire heeft echt zijn eigen stijl die ik moeilijk kan beschrijven. Je voelt gewoon dat de muziek goed in elkaar zit, en elke noot voegt wat toe aan het nummer of de gehele sfeer van het album. De openingstrack Neighborhood #1 is erg goed maar mijn favoriet is zoals vele van jullie de meestertrack Rebellion.

Arbeidsdeskundige
Dit album slaagt erin een bijzonder melancholieke sfeer te scheppen.

Een mijlpaal van een album. 1 van de beste ooit. Na al die jaren hoor je nog steeds die ongelofelijke passie in dit album.

avatar van frolunda
The National en Arcade fire,twee bands die in het begin van deze eeuw vooral bij het,laten we zeggen wat muzikaal gevorderde publiek erg groot werden.
Kennelijk was ik in die periode met iets anders bezig want ik heb ze beide gemist,waarna ik zo'n vijf jaar geleden besloot een inhaalslag te gaan maken.Liefde op het eerste gezicht was het wat dat betreft beslist niet maar met Sleep well beast viel bij mij ook het kwartje aangaande the National.
Met Arcade fire wil het echter nog steeds niet lukken,ook niet nu ik de band met The Funeral hun,wellicht zwaarste geschut laat inzetten.Niet dat ik de band uit Montreal, Quebec geen kwaliteiten toedicht,die hebben ze zonder twijfel,iets wat een nummer als Neighborhood #3 (Power Out),wat me wel kan overtuigen,ook laat horen.
Maar in de meeste gevallen vind ik Arcade fire te gekunsteld klinken,krijgt hun muziek geen ruimte om te ademen en mis ik de echte extremen/risico's.Komt nog bij dat de zang mij niet echt aanspreekt.
Naast het al eerder genoemde Neighborhood #3 (Power Out) zijn Haiti en Rebellion (Lies) de uitzonderingen maar in zijn geheel kom ik ook bij Funeral weer niet verder dan een kleine voldoende.

Het heeft me 15 jaar en meerdere pogingen om er weer aan aan te beginnen gekost, maar afgelopen jaar viel het kwartje ineens. Niet elk nummer pakt me volledig in, maar over het geheel genomen een voorlopig, terughoudende 4*

avatar van Pinsnider
Hier een beetje vergelijkbaar... Heb hem bij een 2+1-gratis actie van Bol.com toch maar eens opgepikt en aandachtig gedraaid. Koptelefoon, teksten er bij. Dat werk. En de plaat is toch beter dan in mijn herinnering. Vooral een Crown of Love is magistraal. En verder zijn er genoeg fijne momenten, is de instrumentatie dik in orde en de thematiek aansprekend. Maar mensen, het zes-na-beste album allertijden? Echt? Op basis waarvan? Ik vind het vooral klinken als een opvolger van Pulp's Different Class, maar die zie ik niet in de top 10... Een goede plaat, ok. Maar uitzonderlijk? Buitencategorie? Ik hou het er bij dat hij een solide plek in mijn middenmoot krijgt. (een plek waar Twente hopelijk komend seizoen ook gaat eindigen, maar dat volledig terzijde)...