Arcade Fire - Funeral (2004)

4,24
1956 stemmen

Canada
Label: Merge

1. Neighborhood #1 (Tunnels) (4:48)
  2. Neighborhood #2 (Laïka) (3:32)
  3. Une Année Sans Lumiere (3:41)
  4. Neighborhood #3 (Power Out) (5:13)
  5. Neighborhood #4 (7 Kettles) (4:50)
  6. Crown of Love (4:42)
  7. Wake Up (5:35)
  8. Haiti (4:07)
  9. Rebellion (Lies) (5:11)
  10. In the Backseat (6:20)
1157 BERICHTEN 16 MENINGEN

geplaatst: 17 januari, 14:27 uur [permalink]
Omsk schreef:
.........Toch zint me niets aan dit album, aan het hele blogotheque-sfeertje, aan het Franse gelul (welaan, het zijn Canadezen, zo'n ventje als Beirut spant natuurlijk helemaal de kroon), het dwangmatig willen bezingen van zeemeeuwen en schimmen - zing toch eens over echte dingen! En loop niet met je uitgestreken kop gericht op een vergeten tweesnarig instrument van je Moldaavse oma door een afgebladderd trappenhuis te zagen. Ik lieg niet. Die beelden heb ik gezien! Ze zingen in liften, in zolderkamers, ze zouden nog op een houtvlot zingen als hun ebbenhouten balalaika niet nat werd.......

Ben lichtelijk uitgeschakeld door een rug die nog niet zo'n zin in 2017 heeft en dan ga je gekke dingen doen, 35 pagina's lezen over een album dat je niet eens raakt bijvoorbeeld. Ik kwam iig tot pagina 19 onderaan waar ik echt voluit in de lach schoot. Thx Omsk namens een ouwe lul die AF echter nog steeds niet kan waarderen

(maar blijf ik het proberen en er glimpt hoop, er zijn nummers bij die groeien)

Mjuman
geplaatst: 17 januari, 15:30 uur [permalink]
Frenz schreef:

(maar blijf ik het proberen en er glimpt hoop, er zijn nummers bij die groeien)

Tuurlijk man, blijf nummers proberen, maar bedenk wel dat als je boven de 68 komt, je over de kop slaat en dat is heel slecht voor de oudere, gevoelige rug. 😎

Mocht 't nou nix worden kan je altijd nog kiezen voor een ander type vuur, het innerlijke vuur

geplaatst: 17 januari, 22:43 uur [permalink]
Geinig, The Crazy Horse zonder zijn zuiver zingende zanger, of geinig, beetje weird.

Nee, de lach die Omsk naar boven haalde zorgde er ook voor dat ik in Built To Spill gedoken ben.

geplaatst: 17 januari, 23:07 uur [permalink]
Ik snap sowieso voor geen meter die 'dit album krijgt een hoge score maar ik snap het niet'-attitude.
Boeit het jou niet? Luister dan iets anders. Wie waarde hecht aan cijfers komt inzake gevoelsmatige zaken bedrogen uit. Fuck die score. Alsof je jezelf moet verdedigen tegenover een getal. De wereld is al gek genoeg zonder.

avatar van dix
dix
geplaatst: 17 januari, 23:28 uur [permalink]
Cured schreef:
Ik vraag me af hoeveel 40+ ers dit album (zeer) goed vinden....ik denk niet veel.

Gekocht toen ie uitkwam ... ik was indertijd nét veertig geworden. Het kan dus zeker wel.

geplaatst: 18 januari, 00:05 uur [permalink]
Het gaat me zeker niet om een getal of een score, bij de exercitie om de talloze pagina's af te struinen gaat het me juist om het subjectieve en de inkadering. Een bijvangst is overigens ook dat ik (voor mij) nieuwe bands ontdek.

Mjuman
geplaatst: 18 januari, 11:37 uur [permalink]
Frenz schreef:

Daar zijn eenvoudigere methoden voor 😛

MuMe-exegese is nl een tijdrovende bezigheid. De verschillende jaarlijsten - zie ook het topic alhier - afstruinen en dan bijv beginnen bij hooggenoteerde albums die *niet* in meerdere lijsten staan, levert al meer op, dan wel in combinatie met eigen interesse en reputatie van lijstpostende site. Pitchfork is een site die mij erg weinig tips oplevert.

Zelf Arcade Fire leveren kennen via Neon Bible, dat ik louter om de intrigerende cover heb gekocht; vervolgens teruggeploegd en 'klant' gebleven.

avatar van Kronos
geplaatst: 18 januari, 16:03 uur [permalink]
dix schreef:

En waarom ook niet. Dit is toch gewoon popmuziek?

geplaatst: 18 januari, 16:55 uur [permalink]
Mjuman schreef:
....Daar zijn eenvoudigere methoden voor 😛......

I know, maar het heeft wel wat, zeker als je tijd hebt. Zo heb ik Neutral Milk Hotel (Oh Comely gaat nog steeds door merg en been) en eerder (via Alt-J herinner ik me) Sufjan Stevens gevonden.
Bovendien is het alleraardigst om de meningen door de tijd te zien veranderen en de tijdgeest te vangen die hier en daar doordruppelt.

Maar voornamelijk errug saai (een enkele creatieve scribent (of invalshoek) daargelaten): mijn favoriete track is die, nee die vind ik niks, ik vind die het leukiest, dat idee

Kronos, sommige hebben nog niet de rijpheid (en die heeft niets met leeftijd te maken) om in te zien dat openstaan voor iets nieuws niet hoeft op te houden nadat het brein gestopt is met groeien.

avatar van brandos
geplaatst: 3 maart, 12:25 uur [permalink]
Omsk zegt:
Toch zint me niets aan dit album, aan het hele blogotheque-sfeertje
Ja ook ik heb sinds lange tijd (b.v. sinds de betere Bowie-albums als Scary monsters en 1.Outside) niet zo'n pretentieus album als deze gehoord. Groots geluid, grote woorden, zware onderwerpen. Het punt is wel dat ze deze pretentie volledig waarmaken. En dat ze qua pretentie ook kunnen terug schakelen; 'the suburbs' is wat dat betreft (niet qua omvang natuurlijk) weer een veel 'kleiner' album. Dat getuigt toch van zelfkennis. Ik moet toch constateren dat dit een album is die blijft opvallen. Van het soort albums die in de late sixties en seventies met regelmaat op ons neerdaalden en daarna (begrijpelijkerwijs) steeds minder frequent tot ons kwamen.

avatar van niels94
geplaatst: 3 maart, 21:31 uur [permalink]
brandos schreef:

geplaatst: 3 maart, 23:46 uur [permalink]
niels94 schreef:
Vanwaar 'begrijpelijkerwijs', als ik vragen mag?

Redelijke vraag. Met het antwoord kan je een kleine bibliotheek vullen. Ik meen het. Maar misschien kan brandos ons in enigszins beknopte wijze verder helpen.

avatar van EttaJamesBrown
geplaatst: 3 maart, 23:56 uur [permalink]
Omdat John Lennon doodgeschoten is?
Omdat Jimi Hendrix en Jim Morrison vrij abrupt met muziekmaken gestopt zijn?

Funeralmatig bezien.

geplaatst: 4 maart, 00:01 uur [permalink]
Dit is serieuze materie EttaJamesBrown!

Zeker na middernacht. Maar dat kon je op het moment van schrijven niet weten.

avatar van EttaJamesBrown
geplaatst: 4 maart, 00:10 uur [permalink]
Wat kon ik niet weten? Dat het middernacht zou gaan worden of dat jij pas na middernacht zou gaan reageren? Dat jij zou reageren wist ik wel.

In mijn bescheiden mening is er niets 'begrijperlijkerwijs' , zelfs niet als je het met haakjes verpakt. Zal wel mijn gebrek aan begrip zijn, begrijp je?

Ik word graag op het juiste spoor gebracht.

geplaatst: 4 maart, 00:16 uur [permalink]
EttaJamesBrown schreef:

U begrijpt dat ik begrijp.

Het is een mooie nacht wanneer je samen begrijpen mag.

Zelfs wanneer niets begrijperlijkerwijs is.

avatar van brandos
geplaatst: 6 maart, 12:53 uur [permalink]
niels94vraagt:
Vanwaar 'begrijpelijkerwijs', als ik vragen mag?
Een goeie vraag, waar ik niet meteen afkeuring van de betreffende stelling in beluister, maar gewoon de vraag: hoe dat zo? Je zou kunnen verwachten dat ieder de muziek van zijn of haar pubertijd/adolescentie het meest intensief beluistert en daarmee ook het hoogst waardeert en dan was het achteraf beschouwd dus allemaal vroeger (toen dus) beter. Maar dat is het niet helemaal als ik voor mezelf spreek. Ik werd in de jaren tachtig een bewuste luisteraar, maar waardeer de popmuziek uit de jaren zeventig toch nog net iets meer. Ik denk dat de intensiteit van grensverlegging en de 'klassiekerdichtheid' in de popmuziek dus lager ligt dan toen. Een reden zal zijn dat er toen veel terrein braak lag en er goede omstandigheden waren om dat terrein massaal te exploreren. Toevalligerwijs veel talent (Bowie, Joni Mitchell, L&McC, J&R) tegelijkertijd actief, maar ook de media die popmuziek dus echt als massacultuur bij de mensen bracht. Goede economische omstandigheden om te produceren en te consumeren, maar vooral uniek van die tijd was dat popmuziek echt de stem werd van de mondiger wordende jeugd (tegen een eerst in beginsel nog onderdrukkende moraal) gecombineerd met een zeker geloof dat dat ook iets zou uithalen. Nu kan alles, maar valt weinig meer op. Een nieuwe Bowie hoeft niet te worden verwacht omdat we er al 1 hadden; er zijn zoveel meer referenties. En wordt er voor muziek weinig meer betaald; het is bijna een vrij goed als zuurstof geworden. Dit laatste stuurt eerder naar risicoloze producten dan naar muziek die vraagt om een lange adem.