Frank Zappa - The Best Band You Never Heard in Your Life (1991)

Rock / Jazz
Label: Barking Pumpkin

1. Heavy Duty Judy (6:04)
  2. Ring of Fire (2:01)
  3. Cosmik Debris (4:32)
  4. Find Her Finer (2:42)
  5. Who Needs the Peace Corps? (2:41)
  6. I Left My Heart in San Francisco (0:36)
  7. Zomby Woof (5:42)
  8. Bolero (5:33)
  9. Zoot Allures (5:19)
  10. Mr. Green Genes (7:07)
  11. Florentine Pogen (3:41)
  12. Andy (7:12)
  13. Inca Roads (5:51)
  14. Sofa #1 (8:20)
  15. Purple Haze (2:27)
  16. Sunshine of Your Love (2:30)
  17. Let's Move to Cleveland (5:52)
  18. When Irish Eyes Are Smiling (0:47)
  19. "Godfather Part II' Theme (0:30)
  20. A Few Moments with Brother A. West (4:01)
  21. The Torture Never Stops Part 1 (5:20)
  22. Theme from 'Bonanza' (0:29)
  23. Lonesome Cowboy Burt [Swaggart Version] (4:54)
  24. The Torture Never Stops Part Two (10:48)
  25. More Trouble Every Day [Swaggart Version] (5:29)
  26. Penguin in Bondage [Swaggart Version] (5:05)
  27. The Eric Dolphy Memorial Barbecue (9:19)
  28. Stairway to Heaven (9:20)
avatar van ricardo
Het minst goede live album van mijn favoriete Zappa live albums is dit. Wel helemaal grijsgedraaid, dat wel want zo goed vind ik dit album dan weer wel. Alleen de flauwe covers en het melige gedoe moet ik soms echt voor in de stemming zijn om ervan te genieten, en das vaak met de piepm vol.

Stijn_Slayer
Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat er behalve de eerder genoemde covers niets op te merken is aan dit live album. Deze band is ontiegelijk veelzijdig en strak. De composities zijn uitmuntend, en Zappa was inmiddels uitgegroeid tot een fenomenale gitarist.

Wat wil je nog meer?

avatar van Tony
Ik vind dit misschien wel de beste concertregistratie van Zappa die ik ken. Komt vooral vanwege het eerste deel van het concert, omdat de meeste nummers van mijn favoriete Zappa album "One Size Fits All" op de setlist stonden, maar ook omdat er i.t.t. andere concertregistraties behoorlijk relaxed gemusiceerd wordt en het aantal grappen en grollen tot een minimum (vooral tot het tweede deel van het concert) beperkt blijven. Dat bevalt me vooralsnog erg goed! En ach, dat monotoon opgelezen Purple Haze had niet zo gehoeven, maar in vind Stairway fantastisch; Zappa laat de gitaarsolo uitvoeren door de blazerssectie, waardoor hij er de spot mee lijkt te drijven. Ik vind dat typische Zappa humor!

avatar van Tony
Kleinigheidje, maar volgens mij klopt met ingang van Bolero de tijdsaanduiding niet meer. Bolero (5:19), Zoot Allures (7:07), etc. Sofa #1 (2:49), daarna klopt het weer. Of heb ik dan een andere CD versie dan hierboven aangegeven?

avatar van kaztor
Bolero moet eigenlijk als bonustrack worden aangegeven. De Europese 'nieuwe' versie heeft 'm namelijk niet meer.

avatar van ricardo
Maar dan is het geen bonustrack, maar gewoon een ontbrekende track t.o.v het origineel.

avatar van Tony
* = niet op elke versie van dit album aanwezig

Bedoelt kaztor, maar dat heeft niks te maken met het verkeerd aangeven van de tijdsduur van een aantal nummers. Ik vroeg me af, of de lengte van de nummers hier verkeerd staat, of we te maken hebben met verschillende CD versies. Van dat laatste kan ik niks terug vinden namelijk.

kaztor schreef:

Wist ik niet, op Make A Jazz Noise zijn wel al vrij vlug 2 stukjes verwijderd vanwege rechtenkwesties... is dat bij Bolero ook de reden?

avatar van Stalin
freakey schreef:

When this CD came out, there was a LOT of trouble with Zappa's "Bolero" cover. Ravel's estate had tons of objections to it, and the result was that Zappa had to remove "Bolero" from the European version, where the estate's copyright was still effective. (Rumour has it that Zappa even had to publish a written apology somewhere, stating that it was never his "intent" to "pervert" the composition, or somesuch.) "Bolero" stayed on American versions. Japanese versions without "Bolero" have been reported.

LIINK

avatar van freakey
Bedankt voor de research Zappa-vriend!!

avatar van Tony
Ik ben op zoek geweest naar de 2012 remaster van deze. Heb 'm nog niet gevonden. Weet iemand of Bolero wel op de remaster staat?

avatar van ricardo
Nope bolero staat volgens mij alleen maar op de oorspronkelijke Europese versie.

avatar van kaztor
Volgens mij is de remaster nog niet uitgekomen, maar de kans is groot dat het slechts een heruitgave betreft. Niet alle albums van de nieuwe uitgaves zijn/worden geremastered.

Hier kun je zien welke heruitgaves relevanter zijn dan andere.

avatar van Tony
Daar had ik zelf natuurlijk ook aan kunnen denken, de all you need the know (en nog veel meer dat ik echt niet hoef te weten) website over Frank Zappa. Thanks kaztor!! Het is overigens een hele waslijst die ze aanraden om te vervangen door de remaster, pfff. Net vorig jaar een hoop Zappa op CD aangeschaft, krijg je dit. Isn't it ironic zou Alanis Morrisette zingen.

Denk dat ik Chunga's Revenge, Zoot Allures en Sheik Yerbouti om te beginnen eens als remaster ga bestellen. Deze doe ik er dan wel bij. In Amerika is Bolero er nooit vanaf gehaald, alleen in Europa. Dus als ik 'm op zappa.com bestel moet het goed komen met die Bolero, lijkt mij.

avatar van ricardo
Dit album heb ik inmiddels ook gezien in een Nederlandse cd shop, met dezelfde hoes en met bolero ertussen op track 8.

Ik heb de oude Europese versie met die cartoon tekening kaft, maar zonder bolero, maar om deze voor deze kaft en bolero er nog bij te kopen vond ik ook wat overdreven. Had hem in mijn handen, maar toch maar laten liggen.

ricardo schreef:

De cartoon hoes is juist de heruitgave hoor....

avatar van Tony
Ricardo bedoelt de remaster uit 2012, dat is de hoes zoals hierboven staat, maar dan zonder de foto van band en orkest in het paarse vlak, dat is dan zwart. Deze versie is inderdaad in de winkels gesignaleerd en heb ik ook besteld, incl. Bolero. De erven Ravel hebben tegen deze remaster nog niets ondernomen blijkbaar.

avatar van ricardo
Klopt het was een hoes net als deze maar volgens mij stond de band er niet in maar is hij gewoon zwart aan de binnenkant, dat is dus de nieuwe remaster zeg maar?

Resumé:

1991: Met hierboven staande hoes met Bolero (Barking Pumpkin)
1995: Met "cartoon" hoes zonder Bolero (Ryko)
2012: Met deze hoes met zwart vlak i.p.v. foto en weer met Bolero (Zappa records)

avatar van De buurman
Dankzij wat Zappa kenners hierzo heb ik me aan deze gewaagd. Ik ben gek op Zappa's big band werk, zo blijkt. Ik kom nog amper aan cd 2 toe, en Make A Jazz Noise Here ligt ook nog te wachten op meer draaiuren. Maar jongens wat een superband had Zappa hier... Wat had ik die man graag een keer live gezien. Ik vermoed dat als je veel naar Frank Zappa luistert, je toch wat anders gaat aankijken tegen veel rockbands.

De buurman schreef:

Haha, ja, andere bands komen dan vanzelf een treetje lager in je algemene muziekachting te staan. Dat is velen hier, ik incluis, overkomen. Mooi toch? Dat je nou eindelijk de beste muziek ooit gemaakt (volgens velen...) aan het ontdekken bent? Had je Roxy & Elsewhere eigenlijk al gecheckt? Dat is misschien wel zijn beste live registratie. Zoooooo swingend en virtuoos tegelijk. Veel plezier!

avatar van ricardo
Bij zappa gaat het vooral om het veelzijdige en de immense variatie die de man op zijn albums gezet heeft. En live staat er altijd een superband superstrak te spelen. Het moeilijkste met zoveel muzikanten op een podium met zulke drukke en veelzijdige muziek lijkt me vooral de timing.

Ben al een paar keer naar zappa Plays zappa geweest, maar over de timing verbaas ik mij nog het meest over.

Maar er is echt wel meer dan alleen maar zappa, zou niet best zijn.

Maar de meest unieke muziek in mijn collectie is beslist dat van deze besnorde man.

avatar van Tony
Even off-topic. Ik heb Dweezel nog nooit gezien, is dat niet een Zappa coverband, zonder het genie ervoor? Ik weet het, dichter bij de heilige graal zullen we nooit meer komen, maar toch, het gemis van the real thing weerhoudt me. Of mis ik echt iets als ik die aan me voorbij laat gaan?

Tony schreef:

Beetje gelijk heb je wel, maar je moet het toch eens gaan bekijken als je interesse in Frank Zappa hebt, Dweezil heeft zich tot in de puntjes de gitaarstijl van pappa Zappa aangeleerd en de band is net zo strak als Frank zich altijd wenste, coverband is toch te weinig eer voor Dweezil....

avatar van ricardo
Er zijn vaak genoeg oud bandleden van de originele bandbezettingen van Zappa te bewonderen geweest in de zappa plays zappa band. Als je voor eens en altijd wilt weten hoe dweezil met band speelt schaf dan gewoon de dvd uit 2008 aan. Napoleon Murpy Brock verzorgt de zang, en Terry Bozzio verzorgt er een gastoptreden. Een super helder beeld en gewoon een pracht optreden is dat, dat is een dvd waar een Zappa liefhebber als jij Tony geen spijt van krijgt zeker weten.

En ben het met friekie eens dat coverband te weinig eer is, het is beslist meer dan dat.

avatar van freakey
Die DVD bevat inderdaad de steropstelling van de ZPZ band maar echt live gaan kijken heeft wel mijn voorkeur....

ricardo schreef:

Dit is de bezetting van de huidige ZPZ band die door de USA tourt:

Dweezil Zappa: Guitar
Scheila Gonzalez: Saxophone, Flute, Keyboards & Vocals
Ben Thomas: Vocals
Chris Norton: Keyboards
Kurt Morgan: Bass
Ryan Brown: Drums

Niet direct de grote namen uit de Zappa bands, volgens mij... Kon niet vinden of ie ook naar Europa gaat komen.

Tony schreef:

Dit is de bezetting van de huidige ZPZ band die door de USA tourt:

Dweezil Zappa: Guitar
Scheila Gonzalez: Saxophone, Flute, Keyboards & Vocals
Ben Thomas: Vocals
Chris Norton: Keyboards
Kurt Morgan: Bass
Ryan Brown: Drums

Vaultsmurf Joe Travers niet meer op drums??

avatar van ricardo
Als je een groot zappa liefhebber bent kun je geen buil vallen om eens een optreden van hun bij te wonen. Een kaartje kost rond de 30 euro. Ik ben vorig jaar heengeweest en in 2009, en het viel mij op dat vorig jaar hij met de helft minder bandleden op het podium stond dan in 2009. Vorig jaar met een 6 personen en in 2009 wel met 13, ook bij dweezil slaat de crisis blijkbaar toe. De minder bandleden werd gecompenseerd met elecktronische hulpmiddelen als keybords vooral.

Vorig jaar nog wel Joe travers op drums.

Die dvd uit 2008 is echt de moeite, ligt overal voor een tientje kun je heerlijk een avondje genieten van de virtuositeit van de muziek van de familie Zappa, hoezo coverband , het blijft immers in de familie.

avatar van Tony
Okee, okee, de DVD staat op de lijst. Moet toch binnenkort even een dubbel gekregen CD gaan ruilen, wellicht dat ik dan de DVD vindt. Hoewel, de DVD van Roxy komt er ook aan "binnenkort", die moet ik ook hebben natuurlijk.