M.Nieuweboer schreef:
Na een korte, sfeervolle solo van Petrucci begint de band rond minuut 11 aan een geheel nieuw nummer
Het is gebaseerd op dezelfde akkoorden als het getokkel in de intro nochtans: G#m, B, F# en E. Ook rond minuut 14, wanneer het akoestisch gitaartje er weer in komt, zijn het die akkoorden. Als LaBrie op het einde van zijn tekst dan nog 'The Count of Tuscanyyyyy-yy-yy' zingt, komt de solo van in het begin ook terug, maar een octaafje hoger!

Je kan het ongeïnspireerd noemen, omdat ze naast Rush, Metallica en The Scorpions nu ook al zichzelf nadoen, maar ik vind The Count of Tuscany een zodanig prachtig einde hebben, dat ik er elke keer opnieuw tranen van in de ogen krijg. En de woo-oo-ooh's van LaBrie zijn voor mij géén tegenvaller - ik ken dat lied van Rush niet, waarmee het vergelijkbaar zou zijn.
Iedereen zou een playlist moeten maken van The Twelve-Step Suite van Mike Portnoy. Geschreven naar aanleiding van zijn afkickproces van alcohol. Te beginnen met The Glass Prison, dan This Dying Soul, The Root of All Evil, Repentance en The Shattered Fortress. Het perfecte einde, dat alle elementen nog eens aanslaat; favoriet uit die suite blijft wel The Glass Prison (en This Dying Soul). En grunts? Ik vind nergens grunts terug in Dream Theater. Zelfs niet in A Nightmare To Remember door Mike. Dat is gewoon lage, agressieve zang, die -het moet gezegd- niet erg geslaagd overkomt. In de fantastische progrock-band Transatlantic met Neal Morse bewijst Mike dat hij nog degelijk kan zingen, en zeker live. Opeth: dat zijn grunts
Verder geniet ik wel van je reviews, M.Nieuweboer. Er is tenminste argumentatie en geen loze. Sommigen die 2* geven vinden het gewoon 'niet leuk'
