U2 - How to Dismantle an Atomic Bomb (2004)

Ierland
Rock / Pop
Label: Island

1. Vertigo (3:14)
  2. Miracle Drug (3:59)
  3. Sometimes You Can't Make It on Your Own (5:08)
  4. Love and Peace Or Else (4:50)
  5. City of Blinding Lights (5:47)
  6. All Because of You (3:39)
  7. A Man and a Woman (4:30)
  8. Crumbs from Your Table (5:03)
  9. One Step Closer (3:51)
  10. Original of the Species (4:41)
  11. Yahweh (4:21)
  12. Fast Cars * (3:42)
devel-hunt schreef:
Kan iemand mij uitleggen wie dat bepaald en wat dat is?? Want ik vind 'How to Dismantle an Atomic Bomb' erg sterk!

Kan je één nummer van dit album noemen dat vergelijking kan doorstaan met hun beste nummers. Ik in iedergeval niet, maar het kan dat jij een andere smaak hebt.

avatar van devel-hunt
hallo! schreef:

Wie bepaald er dan wat hun beste nummers zijn?? Volgens mij niemand anders dan de luisteraar zelf, het is puur persoonlijk.

devel-hunt schreef:

Ja ok, dus ik persoonlijk vind dat er op dit album geen enkel nummer staat dat echte bij hun beste werk hoort. Ik vind het wel nog steeds een goede cd hoor.

avatar van hallo!
En nu dat je het zegt, vind ik het album toch iets beter dan ik had gedacht en even goed als zijn voorganger dus 4*

avatar van Hans Brouwer
"How to Dismantle an Atomic Bomb (2004)" is in z'n geheel een top U2 album. Kent geen zwakke nummers.

avatar van ArthurDZ
Hans Brouwer schreef:

...behalve A Man And A Woman, dat vind ik 1 van U2's slechtsten

avatar van devel-hunt
Ik vind deze CD een klasse beter als 'no line on the horizon'. Het geluid en de algehele productie is veel warmer en de nummers vind ik veel beter. Love and peace or else en crumbs from your table behoren tot hun beste nummers, zondermeer!

Geweldig album!Hier staan echt hele goede U2 liedjes op, ik ben dan ook een U2 fan al ruim 3 jaar. Mijn favoriete nummer van dit album is City Of Blinding Lights. Dat vind ik ook de beste van alle U2 nummers, het was ook m'n eerste U2 liedje. City Of Blinding Lights is ook een zeer goed nummer goede gitaar werk en zang

4,5 afgerond naar 5 (op het nippertje)

avatar van rudiger
Dit is ook een goed U2 album alleen moet je bij de begin tonen van All Because Of You het volume van de koptelefoon naar beneden draaien anders springen je trommelvliezen.

Klopt, is mij ook opgevallen - nummer vroeg van mij veel gewenning, eigenlijk toch wel een lekkere rauwe plaat - trouwens, nu de vergelijking toch wordt gemaakt, ik vind U2 op No Line On The Horizon origineler dan op dit album... dus.

avatar van Cor
Cor
Gedegen doorgezette lijn van 'All That You Can't Leave Behind'. Misschien een tikkie minder scherp. Maar opnieuw een acceptabele plaat van de Ieren. Er ontbreekt alleen een nummer waarvan je echt opveert van de bank. Maar goed, ze hebben toch nog geen slechte plaat afgeleverd en ze doen allang mee.

Zo, als opwarmer voor 'No Line On The Horizon' nog weer eens een keer door het hele reguliere oeuvre van U2 heengelopen. Altijd mooi om zo de ontwikkeling van een band te volgen.

Cor schreef:
Er ontbreekt alleen een nummer waarvan je echt opveert van de bank.

Wat dacht je van Original of the Species ?!

avatar van Ice Cream Man
devel-hunt schreef:

Damn right! Een klasse of twee hoger zelfs, wat mij betreft.

avatar van James Douglas
Welliswaar over de gehele linie iets gangbaarder dan zijn voorganger maar ik zou bijna het woord vervelend gaan gebruiken. Er iets tussen mij en de twee releases van U2 uit 2000 en 2004. Het grijpt me niet, ik proef slechts kruimels echte emotie en dat is een absolute voorwaarde voor mijn liefde voor U2. Terwijl men zo goed aan het decennium begon met The Ground Beneaht Her Feet. Ik ben blij met de opleving die men heeft met No Line On The Horizon waar ik die 'drive' en passie wel weer proef.

avatar van daniel1974nl
Ik denk dat het inderdaad zo is dat dit een sterk album is ook al slaat al het werk na Achtung Baby schril al tegen het voorgaande. Ook al is het niet zo back to Basic als zijn voorganger dat toch min of meer A Sort Of Homecoming was en meer in het verlengde lag van The Joshua Tree. De invloed van Brian Eno is nog steeds erg groot, al dat distortion gedoe, vervormde gitaren...ik dacht dat we daar na Pop wel overheen waren, maar blijkbaar dus nog niet helemaal.

Het album kent een aantal ontzettend sterke nummers. daarbij denk ik aan City Of Blinding Light, Miracle Drug, Crumbs from your table...maar vooral aan A MAn And A Woman.....dat is echt met recht een schitterend nummer.

Stijn_Slayer
Ik wilde een heel verhaal gaan ophangen waarom ik dit een waardeloos album vind, maar iemand is me voor geweest: The eleven worst songs of 2004. - thebestpageintheuniverse.net

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
hallo! schreef:

Makkelijk; Original of the Spieces. Prachtig gearrangeerd en geproduceerd nummer. Zo hebben ze er niet veel gemaakt!

Maartenn schreef:

Klopt helemaal !

Stijn_Slayer schreef:

Wat een belachelijk artikel. Werkelijk bullshit.
OK, je kunt een hekel aan een artiest hebben, geen probleem mee dat heb ik ook wel eens, maar om dan maar alle mogelijke domme smoezen te verzinnen om dit kracht bij te zetten gaat natuurlijk helemaal nergens over.

avatar van Edwynn

Fantastisch!

avatar van Demon.
Vertigo word over het algemeen toch als het beste U2 nummer bevonden? Dit album heeft wel een erg slechte score

avatar van ArthurDZ
Demon. schreef:
Vertigo word over het algemeen toch als het beste U2 nummer bevonden?

Vertigo is oke, maar word nu niet bepaald beschouwd als hun beste. One, Pride en With Or Without You vinden de meesten meestal beter.

Father McKenzie
88Fabian schreef:
Ik vind 'Fast Cars' Het beste nummer van deze CD.

Héérlijk he? je moet dan wel de special edition hebben. yahweh vind ik dan nèt vrij zwak, dus toch nog een climax na het mij weinig zeggende Yahweh, 'k hoor daar weinig sterke melodie in.
Voor de rest een zeerbehoorlijk album, al vind ik hun recentste No Line toch weer een stuk sterker dan dit album, dat volgens mij met veel moeite tot stand kwam, je hoort het er een beetje aan, toch?

avatar van bertus99
Father McKenzie schreef:

Ik heb de editie waarop Yahweh het laatste nummer is. Fast Car ken ik dus jammer genoeg niet niet. Misschien zou dat mijn waardering voor deze plaat iets verhogen.
Maar Yahwejh vind ik juist een van de beste van dit album, juist vanwege de melodie en de mooie uitroep "Yahweeeeeeh...
Maar de op deze cd staan me toch wat te veel vette ballades en het swingt te weinig. De laatse weken luister ik naar No Line on the Horizon die een stuk vitaler en opwindender klinkt dan Atomic Bomb.

Ik kan vooral no 2,3,4,7 en 10 op Atomic niet te vaak aanhoren.

bertus99 schreef:
Ik kan vooral no 2,3,4,7 en 10 op Atomic niet te vaak aanhoren.
En dat vind ik nou weer het setje beste nummers (met Original of the Species zelfs als een van U2's beste nummers ooit)! Leuk he, muziek

avatar van notsub
Het duurde wel even, maar eindelijk kan ik deze ook waarderen. Bij de release was ik toch wel teleurgesteld. Nu ontdek ik zeker leuke momenten. Vertigo is een hele goede opener en City of Blinding Lights is ook een mooie song. Zo wordt het nog geen U2 topper, maar gewoon een degelijk U2 album.

Father McKenzie
Jawel, degelijk, ik vind de recentste dan weer wèl een supersterk album.

avatar van LucM
Vertigo is echt een opzwepend nummer, ideaal om te draaien als je in een depressieve bui zit. Zoals eerder vermeld een typisch en dus geen verrassend U2-album maar globaal wel sterk. Opvolger No Line on the Horizon vind ik iets beter.

Stijn_Slayer schreef:

Ik heb echt wel een paar keer vreselijk gelachen, geweldig. Natuurlijk bewust wel alle 11 gekozen, dat is ook onzin. Maar er zit een kern van waarheid in.
Zoals enkelen hierboven ook al schreven, ergens tussen 2000 en 2004 is het gewoon vastgelopen. De spoeling wordt steeds dunner. Er zitten teveel formule-nummers tussen. Het klinkt gewoon overgeproduceerd, als een papje bij de bloemkool. Vertigo met dat Spaanse gedoe er doorheen, vreselijk. Donde esta? En dat Yahweh gejammer, hou op. Original of the Species vind ik nog wel leuk , maar als ik ze live zou zien spelen (heb ze in 2001 dacht ik voor het laatst gezien) en ik moet kiezen uit dat nummer of nagenoeg elk nummer uit de jaren 80, en ook heel wat uit de jaren 90, dan hoor ik liever een oudje. Stel je voor zeg, dit of bv. Acrobat , Homecoming of Drowning Man, echt kansloos zou het voor mij zijn.

Moet er nog wel bij vermelden dat als ze de nummers Mercy en Are you gonna wait forever? gewoon op de plaat hadden gezet ipv bv. All Because of You, One Step Closer, Vertigo, Sometimes you cant ... of Yahweh, dan zou er een halve of zelfs een heel punt bijkomen.
Onbegrijpelijk dat ze die geskipt hebben , met name Mercy. In mijn ogen het beste nummer dat ze deze eeuw hebben gemaakt.