The Horrors - Primary Colours (2009)

Label: XL

1. Mirror's Image (4:51)
  2. Three Decades (2:50)
  3. Who Can Say (3:41)
  4. Do You Remember (3:28)
  5. New Ice Age (4:25)
  6. Scarlet Fields (4:43)
  7. I Only Think of You (7:07)
  8. I Can't Control Myself (3:28)
  9. Primary Colours (3:02)
  10. Sea Within a Sea (7:59)
GELEKT

avatar van Facedown
Klinkt behoorlijk anders
Véél minder orgelriedeltjes die op Strange House oververtegenwoordigd waren. Tragere, volwassenere liedjes ook, geen mokerslagen als 'Sheena is a Parasite' en 'Draw Japan'. Jammer, want ik was wel fan die originaliteit.

D-ark
Mah, ik vindt het nog steeds een bijzonder fijne plaat...toch mis ik een beetje die orgel maar goed. Volwassen worden is goed als je platen als dit maakt

avatar van Gizzmann
Zijn ze dat ook op de cover art? In dat geval zijn ze toch wel een beetje veranderd in de negatieve zin van het woord. Veel minder uniek zo

D-ark
Ja dat zijn ze, en nee ik vindt dat totaal niet. Het leunt allemaal meer tegen sucide, Neu en My Bloody Valentine aan maar ja ik mis ook een beetje dat orgeltje nog....

avatar van Gizzmann
Dan moet ik vanaf nu mijn haar maar nog wat laten groeien (ben al goed op weg) en orgel leren spelen. Maak ik lekker mijn eigen horrorpunkbandje, de wereld heeft er een nodig!

Gizzmann schreef:

Ik 'speel' orgel dus misschien kan ik je helpen pim.

Gizzmann schreef:

Beetje jammer ja......

Maar goed, ik vind de nieuwe plaat zeker niet slecht! Iets minder rauw en inderdaad, het bekende orgeltje is helaas ook verleden tijd, maar hij is wel weer lekker. Met deze plaat gaan ze waarschijnlijk wel meer mensen bereiken.

D-ark
Sea Within a Sea is echt briljant.

Laurora
Ik ben er 5 juni bij, Electric Ballroom in Londen, optreden en promotie van hun nieuwe single.

avatar van Barend G
D-ark schreef:
Sea Within a Sea is echt briljant.

Net als Scarlet Fields. Briljante plaat.

UnknownPleasure
Sea within a sea is ongelofelijk goed inderdaad .. Eigenlijk gewoon zo'n 100 keer beter dan alles van hun vorige plaat, waarvan ik de originaliteit heel erg waardeerde.

Ik ben erg verrast.

moet nog even groeien maar wat is dit een fantastische plaat tot nu toe

avatar van luc011190
Ik vond ze als retrohipbandje als behoorlijk vet, maar dit klinkt zo op het eerste gehoor echt redelijk fantastisch.
Reden: productie (gedeeltelijk) door Geoff Barrow (muzikaal brein van Portishead). Ik hoor het geluid van de laatste Portishead hier ook wel in, krakende krautrockpercussie, spannende structuren, jankende gitaren. Vooral die eerste single klinkt echt briljant, ik ga dit veel luisteren de komende tijd.

Doc
De enige plaat van the Horrors die ik -afgezien van deze- ken, vind ik eigenlijk helemaal niet uitblinken in originaliteit. Strange House was gewoon lekkere garagerock met een beetje een sixties geluid. Niet heel erg bijzonder, maar wel goed. Met een leuke versie van "Jack the Ripper" en het deed verder ook wat aan de Cramps denken wat zeker geen slechte zaak is.

Deze plaat daarentegen bevalt me een stuk minder.
Ik vraag me eigenlijk voortdurend af waar ze toch mee bezig zijn op Primary Colours.
Geen energie, geen fijn orgeltje, geen rauwe rand....... en tja, laat dat nou net datgene zijn wat the Horrors op Strange House nog wel leuk maakte.
Wat er overblijft vind ik niet veel soeps eerlijk gezegd.
Sterker nog, ik vind het best wel slecht tot nu toe.

tondeman
Vond ze al kut als garage band, nu ze Neu! en MBV ontdekt hebben verandert er niet veel kan ik melden...In 2010 nog maar eens proberen met een dub-plaat? Part-time punks.

Shoegaze?

paranoidandroid
ik vind dit toch best goed hoor.. loveless-gitaren, postpunk ritmes, catchy synthesizerriffs, misschien niet heel uniek, maar wel fijn.

D-ark
Ja, hoor dit vele liever dan al die herhalende indierock bandjes.

paranoidandroid schreef:

Heel uniek is deze band nooit geweest, en dat is ook niet de reden dat ik ze op de vorige plaat nog best kon waarderen.
Die mix van Cramps, Gun Club en ook een klein beetje Sonics zorgde voor een heel aardig en toch ook eigen geluid. Misschien was het allemaal niet zo rock'nroll als eerder genoemde invloeden, maar nog altijd een stuk beter dan......

Primary Colours. Ok, daar gaan we dan.
Na Mirror's image kon het nog alle kanten op. Beetje My Bloody Valentine met een vleugje Bowie. Niet bijzonder, maar het kan altijd nog beter worden........
Dat het echter nog veel minder kan, komt tot uiting in Who Can Say, waar de band zijn naam eer aan doet. De volslagen misplaatste keyboards en de tenenkrommende spoken word zorgen inderdaad voor iets meer dan drie en een halve minuut complete horror.
Tijdens Do You Remember wat een schaamteloze kopie van My Bloody Valentine is, zit ik er nog van bij te komen.
Scarlet Fields begint hoopvol (leuk baslijntje), maar opnieuw verstieren de keyboards het genadeloos, en de MBV gitaren kunnen het al lang niet meer redden van de ondergang. Dat laatste truukje was na een paar nummers al verworden tot een herkauwde kauwgombal waar alle smaak van was verdwenen. Toch is het 1 van de nummers waar duidelijk meer in had gezeten naar mijn idee.
Echt heel slecht wordt het bij Only Think Of You. Die strijkers: Aaarrrggg!
De poging tot een episch einde van dit album middels Sea Within a Sea, mislukt tot slot jammerlijk. Alle slechte jaren 80 smaak (inclusief mislukte Depeche Mode imitatie) komt voorbij, en als de saaie, repeterende drums het album eindelijk beeindigen, ben ik blij dat het over is.

De nieuwe bescheten look en de berekenende stap richting populaire bands als Editors en White Lies maken het plaatje compleet. Niet helemaal geslaagd als rock'nroll bandje maar op deze plaat gaan ze pas echt de mist in.
Het zal commercieel wel aantrekkelijker zijn geweest, maar mij kan het niet bekoren. Maar dat had ik volgens mij al wel een beetje laten doorschemeren.

paranoidandroid
nouja, ik heb Kevin Shields aan mijn kant.

Doc
en ik zijn mooiste product als mijn avatar.....
helaas maakt ook dat weinig verschil in deze

avatar van Chameleon Day
paranoidandroid schreef:

....mijn interesse is gewekt....ben benieuwd wat dit is.

Laurora
Ik begrijp woorden als die van doc heel goed, de eerste keer dat ik deze plaat hoorde was ik teleurgesteld en geschrokken en ook ik dacht aan MBV en hier en daar hoorde ik er zelfs Interpol in. Toch een tweede keer luisteren, aangezien ik sowieso al naar hun optreden zou gaan en toch wel wilde voelen wat ze zouden gaan spelen.

Het klinkt misschien wel naar dingen die 100 x eerder zijn gedaan, alleen dit is dan ook 100 x beter. Ik heb namelijk helemaal niets met bandjes als MBV.
Velen zullen het wel niet met mij eens zijn, maar de mist zijn ze zeker niet in gegaan.

Laurora schreef:

Je gaat toch niet serieus menen dat je dit 100x beter vindt dan My Bloody Valentine he?

Doc schreef:

Haha, misschien niet 100, maar wel beter.
Zijn een paar nummer van MBV die ik geniaal vind, maar ook genoeg waar ik echt niet naar kan luisteren. Ik noem het niet slecht, het is gewoon niet mijn ding.

Laurora schreef:
Ik noem het niet slecht, het is gewoon niet mijn ding.

Dat kan prima. Ik heb ook zo mijn voorkeuren zegmaar....
Ik wil alleen maar zeggen dat wanneer je een MBV gitaartje goed kunt nabootsen, dat nog niet wil zeggen dat je mooie muziek kunt maken. En dat wordt op deze plaat toch wel pijnlijk duidelijk vind ik.
Daarnaast is de spoken word hilarisch slecht, de keyboards misplaatst, en over de strijkers in Only Think Of You.......... nou ja, ik zal niet langer in herhaling vallen....
Ik had mijn punt immers al gemaakt.

Doc schreef:

Dat kan prima. Ik heb ook zo mijn voorkeuren zegmaar....
Maar ik wil alleen maar zeggen dat wanneer je een MBV gitaartje goed kunt nabootsen, dat nog niet wil zeggen dat je mooie muziek kunt maken. En dat wordt op deze plaat toch wel pijnlijk duidelijk vind ik.
Daarnaast is de spoken word hilarisch slecht, de keyboards misplaatst, en over de strijkers.......... nou deja, ik zal niet langer in herhaling vallen....

Hahaha, we hebben duidelijk een verschillende mening, ik kan namelijk bijvoorbeeld de constante ruis in MBV totaal niet waarderen.
Misschien maakt mijn liefde voor de Horrors mij ook ietswat doof, maar slecht, nee.

D-ark
Ik vindt de horrors erg tof en my bloody valentine helemaal, maar ik kan met gemak snappen dat sommige mensen MBV geruis vinden.

avatar van TerryA
ik vind deze beter dan hun debut (debut vond ik ok maar meer hype dan quality) - deze vind ik meer intersant, en dus ook slim zet van deze band om niet zoals veel andere bands een 2de versie van hun debut te maken