The Horrors - Primary Colours (2009)

Label: XL

1. Mirror's Image (4:51)
  2. Three Decades (2:50)
  3. Who Can Say (3:41)
  4. Do You Remember (3:28)
  5. New Ice Age (4:25)
  6. Scarlet Fields (4:43)
  7. I Only Think of You (7:07)
  8. I Can't Control Myself (3:28)
  9. Primary Colours (3:02)
  10. Sea Within a Sea (7:59)
avatar van Lepel
The Horrors doen hun naam eer aan. Met hun synthesizer die hier en daar nogal overstuur door de muziek raast (waarbij ie zelfs zo nu en dan uit de bocht vliegt; valse melodieen komen vaker dan een keer voor) en het algehele gegalm van gitaar en zang, doet vermoeden dat The Horrors het album hebben gecomponeerd in een donker huis, waar deuren plots openvliegen, kasten zonder reden omvallen en stemmen te horen zijn die de grootste atheist doet twijfelen aan een of andere geestenwereld.
Sfeertje, ja.
Het klinkt mij allemaal alleraardigst.

Heb 'em nu een kleine week in huis en - i.t.t. de slechtweerballon die sommigen hier hebben gehesen - vind ik dit ok. Ja, tuurlijk hoor ik allerlei invloeden uit het verleden, maar dat kan de 'pret' niet drukken.

Dat opzettelijk 'vals'(er tegenaan) laten klinken van de muziek (I Only Think of You) - doet mij denken aan het openingsstuk op Berlin van Lou Reed - daar wordt die truuk ook uitgehaald; het creëert een soort Verfremdungseffect - zoals dat wordt genoemd.

Even doordraaien nog.

avatar van Nanne-1995
Ik heb zojuist alle 2 albums gedownload maar ik weet niet welke ik als eerst moet beluisteren,

avatar van starsailor
Nanne-1995 schreef:

Primary Colours

Laurora
Nanne-1995 schreef:

Wat vinden jullie?

Over het algemeen vindt blijkbaar bijna iedereen primary colours veel beter. Dus als je nou met strange house begint, kan het alleen maar beter worden. (for the record, ik vind ze beide goed)

avatar van OmeWillem
Ik vind dit wel een heel goede plaat zeg. Lekkere new wave. Eindelijk een band die wel een echte jaren 80 sound neemt en daar iets geoeds mee doet. Overigens vind ik de video van Sea within a Sea ook zeer tof. Hoe veel verschilt Strange House van deze plaat? Dan heb ik het over de sound.

Strange House vind ik meer richting Bauhaus en The Birthday Party gaan.

avatar van OmeWillem
Bauhaus, dat klinkt goed. Maar is het meer punk? Want in mijn geheugen is The Horrors een bandje uit de golf van Engelse indie-punkbands. Het lekkere aan dit album vind ik juist dat hij eigenlijk heel erg loom en noisy is.

Niet echt punk; wel rammelend.

avatar van WesleyX16
Chameleon Day schreef:
Inmiddels een paar keer beluisterd. Zeker geen onaardige plaat. Behoorlijk "poppy" songstructuren - refreintje, coupletje - met een sausje dat teruggrijpt naar o.a. Jesus and Mary Chain, Bauhaus en Virgin Prunes. Maar dan wel een "light"-versie.

Toch ben ik niet helemaal overtuigd. Ihb 'Who Can Say' - met die tenenkrommende spoken words - 'I Only Think of You', 'Primary Colours' en eigenlijk ook het slotnummer, vind ik beneden de maat. Die nummers gaan mij snel vervelen.

Wie een wat zwaardere, minder poppy, beklemmender en angstaanjagender variant van de The Horrors wil horen, raad ik aan om eens naar dit album te luisteren.

Vooralsnog: 3 - 3,5*

Oh maar dat ik juist hele mooie nummers. Ik vind ze juist naast A Place To Bury Strangers en FIlm School een van de beste nieuwe bandjes van de laatste paar jaar.
Oh ja. En de New Ice Age ook heel prachtig.

Laurora

avatar van orbit
Inderdaad, tappen uit een behoorlijk ander vaatje.. Entertainment's Gender heeft geen zak met shoegaze te maken bijvoorbeeld.

Misschien wel met krautrock? Op deze plaat hoor je af en toe ook wel heel duidelijk de motorik van Neu! terug.

JdW
Lekkere plaat. Niet bijster origineel ofzo maar ze kunnen pakkende songs schrijven waar de energie van afknalt!

Van de 'nieuwlichters' (als dat kan bij een vervolgalbum) bevalt dit album me tot nu toe het beste. Er zit een rafelrandje aan, zodat je wat weerstand moet overwinnen: zoals de synthesizers die inderdaad tegen het randje (vals) aanzitten of erover heen - bijv. in Three Decades, maar dat versterkt de sfeer.

De keyboards - als je die bijv. vergelijkt met een Echo Beach, ook een Farfisa, lijken af en toe op hol geslagen door stumulantia en de fuzz-gitaar kan zo bij MBV of J&MC vandaan komen; samen creëren ze een sfeer die bij tijd en wijle als beklemmend kan worden ervaren.

Veel is al hier gesuggereerd richting 'pose-rock', maar dat kan je - imo in sterkere mate - op andere bands van toepassing laten zijn.
Scarlet Fields doet mij qua drums/bas bijv, denken aan The Sound, ook met de ondersteuning van de synthesizer. En ook hier de synth er regelmatig tegenaan; dat effect is bewust gecreërd: je wordt er af toe zenuwachtig van. Net als bij I Think of You.
Als dat één van de intenties van dit album was, is men daarin goed geslaagd. Om Dustin Hoffman (The Marathon Man) te citeren: "No it is not at all safe".

Laurora schreef:

Beide bands tappen (mede) uit het Bauhaus-vaatje. The Horrors zijn wel veel gelikter, zowel qua sound als imago.

Chameleon Day schreef:
!!! citeert Laurora"Ik ben een grote liefhebber van Entertainment, maar zij lijken op geen enkele manier op The Horrors (en andersom). !!! einde citaat

Wat komt er dan wel uit dat vaatje. Hierboven gaf ik al aan wat ik hoorde: MBV, J&MC, beetje Sound, keyboards doen me ook aan iets anders denken. Maar waar hoor jij Bauhaus? Niet in zang iig?

Even een a-side: Entertainment - vind ik af en toe heftiger, meer breaks, theatraal, maar ook meer rock; deze Horrors zitten imo meer aan de wave-kant

Oordeel zelf over de Bauhaus-invloed:

New Ice Age

vs.

In the Flat Field

De gelijkenis zit hem zowel in het overstuurde gitaarwerk, als in de manier van zingen. Twee prima nummers overigens.

@CD - ik herken het er wel in, maar niet zo dominant als jij het formuleert (afgezien van dit ene nummer) - ik hoor meer en andere dingen - zie ook mijn eerdere post(s). Ik zal het album nog eens draaien en dan kom ik er weer op terug.

Oordeel zelf over de Bauhaus-invloed:

New Ice Age

vs.

In the Flat Field

Ik volg 'your line of reasoning' en vwb die paring hierboven ok. Kijk ik naar de andere tracks (6,9, 10) hoor ik bijv. ook Sound en een andere US invloed die ik niet even kan definiëren. Er zit ook wat van de sfeer van Berlin in. Bauhaus zit er een beetje in, maar imo zeker niet dominant. Kortom het is een amalgaam van invloeden die wel treffend zijn uitgewerkt; van de 'nieuwe' bands (ook White Lies) die dit jaar veel aandacht krijgen is het in dit geval denk ik wel terecht - dit is veel minder gepolijst, en juist dat rafelige randje vind ik wel iets hebben.

avatar van Chameleon Day
@Mjuman:gaan de deuntjes je niet vervelen na een luisterbeurt of 5? Dat was bij mij het geval. Het "rafelige" is idd niet onprettig, maar de nummers hebben naar mijn smaak te weinig om het lijf; te veel coupletje-refreintje. Te weinig muzikale diepgang.

Wat betreft die Bauhaus-invloeden: het ligt er zeker niet duimendik bovenop, maar het is wel een 'flavor' die in meerdere tracks terug te vinden is. Luister bv. ook naar: 'Three Decades' en 'Do You Remember' .

Eigenlijk vind ik alleen 'New Ice Age' overtuigend.

Als ik het bijv. benchmark tegen White Lies bijv. aan dat blijft dit verrassender (mede door de ruwe kantjes), ook na een tiental keer draaien. In eerste instantie is 4* misschien hoog, maar ja ik vind het leuker en verrassender dan The White Lies - ook al heb ik een relatief 'popoor' - en daarin heb ik een diepteinvestering gedaan door het vinyl ervan te kopen.

Maar goed ik ga het nog niet afzetten tegen de andere UK releases van dit jaar (zoals BfL).

avatar van TerryA
ik zie dat toen Damon Albarn (Blur, Gorillaz, Monkey, TGTB&TQ) deze album had gehoord heeft hij ze gelijk gevraagd om mee te doen op een nummer op de volgende Gorillaz album (die uitkomt in 2010) en heeft ook The Horrors volgende single "Whole New Way" voor hun gemixed.

a.s. dinsdag zijn The Horrors ook genomineerd met deze album voor de Mercury Music Prize (vorig jaar gewonnen door Elbow) - kan je a.s. dinsdag (8 september) live zien op BBC2

Muziek Info September 2009 @ AAPA

TerryA schreef:

Muziek Info September 2009 @ AAPA

Voor mij is dit mijn persoonlijke favoriet voor de Mercury Prize samen met La Roux.

Welk uur komt het op TerryA?

avatar van barrett
Hoe meer ik naar deze plaat luister hoe meer ik er door in de ban van graak...

plaat van het jaar 2009 (deel 1) totnutoe
ultieme kruising van joy division, jesus and mary chain, arcade fire-achtige muziek, beter kan (bijna) niet (maar dan moet je wel zo'n soort muzieksmaak hebben natuurlijk...)

NB Whole New Way volgende single van The Horrors?
Op de Japanse versie van de CD staat dit nummer er als extra bij, die heb ik al een tijdje in huis?

joydivision schreef:
plaat van het jaar 2009 (deel 1) totnutoe

Vergeet Neu! niet! Sommige nummers (zoals de afsluiter) hebben een drumgeluid dat bijna 1-op-1 gekopieerd is van Neu!'s motorik.

Fijne plaat inderdaad, outsider voor mijn jaarlijstje.

avatar van barrett
Voor mij zal deze wel hoog eindigen in mijn eindejaarslijstje... Voorlopig staat ie nog op 4 maar deze kan zeker lekker doorgroeien...