The Horrors - Primary Colours (2009)

Label: XL

1. Mirror's Image (4:51)
  2. Three Decades (2:50)
  3. Who Can Say (3:41)
  4. Do You Remember (3:28)
  5. New Ice Age (4:25)
  6. Scarlet Fields (4:43)
  7. I Only Think of You (7:07)
  8. I Can't Control Myself (3:28)
  9. Primary Colours (3:02)
  10. Sea Within a Sea (7:59)
avatar van otherfool
Zeer interessant mini-hypje, ik vind het op één of andere manier fascinerend klinken, zonder dat de plaat echt briljant is. Het doet me wat aan Turn on the Bright Lights denken. Prijsnummers zijn New Ice Age en Sea Within a Sea.

da laatste nummers is alvast leuk!

Hoor dit album nu voor de 4e keer en begin 't steeds mooier te vinden. Ik ken het debuut van hun trouwens helemaal niet, binnenkort maar eens luisteren dan.

Deze plaat is mij getipt door iemand die weet dat ik een groot MBV liefhebber ben. Tuurlijk klinkt dit ook wel weer totaal anders maar je hoort inderdaad de MBV invloeden.Vocalen doen me dan weer een beetje aan Joy Division denken.

Niet bijster origineel allemaal, maar op één of andere manier voor mij toch verrassend verfrissend en boeiend.

Gisteren gaf de Volkskrant de volgende recensie voor dit album:

Beste rock album van de laatste jaren.

Ga ik er toch maar eens naar luisteren.

Beste 'Britse' rock album..

avatar van Bart
En Pitchfork was ook al positiever, dan ik had verwacht: Pitchfork: The Horrors: Primary Colours

God, wat is dit trouwens een loodzwaar album. De plaat wordt wel steeds sterker naarmate ik 'm vaker beluister. En ja, je hoort er natuurlijk vele bands in terug. Maar dit stoort mij niet. Een paar nummers springen er echt uit:

* 'Mirror's Image' (een prachtig openingsnummer! Hoe de bass en de drums ineens de filmische sfeer binnendringen!)

* 'Scarlet Fields' (de stem van de zanger komt erg mooi uit op dit nummer!)

* 'Sea Within a Sea' (ik vind dit toch wel een mooie afsluiter hoor. Het nummer blijft me in ieder geval acht minuten lang boeien en dat vind ik een knappe prestatie.)

avatar van Premonition
Zwaar is dit album zeker en donker, maar niet topzwaar. Beste Britse rockalbum is teveel eer voor dit bijzondere album, maar Gijsbert Kamer heeft wel vaker de plank misgeslagen.
Allerlei bandjes komen naar boven als je dit album beluistert: Jesus and Mary Chain, Suede, glam Bowie, Joy Division (vooral de ritmesectie), Krautrock. The Chameleons en ook hun eerdere Amerikaanse voorbeelden (Cramps, Gun Club en The Stooges) hoor ik nog doorklinken (maar veel minder dan op het debuut).
Dit album is veel gevarieerder en gelaagder dan het debuut en gelukkig is dat vervelende orgeltje verdwenen.
In tegenstelling tot veel anderen hoor ik MBV er weinig in terug. Op de gitaren zit meer galm en delay, zodat het soms tegen shoegaze aan schurkt. Ik vind dit album veel meer een tachtiger jaren gevoel uitstralen, laat ik daar nou een liefhebber van zijn!

avatar van Doc
Doc
Premonition schreef:

In tegenstelling tot veel anderen hoor ik MBV er weinig in terug.

Dan heb je Do You Remember zeker nog niet gehoord?

Ik heb het overigens nog een best aantal herkansingen gegeven inminddels, maar ik geloof dat ik het er nu maar bij laat.
Dit is niks voor mij.

avatar van Barend G
west schreef:
Gisteren gaf de Volkskrant de volgende recensie voor dit album:

Beste rock album van de laatste jaren.

Er stond letterlijk: "Eén van de beste Britse rockplaten in tijden."
Da's toch wat anders.

Ja ik las ook in andere bladen erg lovende recensies. Toch nog maar eens een keer luisteren dan.

avatar van otherfool
luc011190 schreef:
Reden: productie (gedeeltelijk) door Geoff Barrow (muzikaal brein van Portishead).

Ja, dat was het. Eerst even naar Sea within a Sea luisteren en dan naar The Rip. Nu ja, beide redelijk briljant te noemen.

avatar van Nicolage Rico
Na de eerste geluiden doet dit album me heel veel denken aan Joy Division. Ik zal niet de enige zijn.

Maar dat is een goede band. Dit klinkt dan ook goed. Wel een album dat ik meer moet horen om er een oordeel over te geven.

avatar van Nanne-1995
Eerst dacht ik alleen dat Interpol, Editors en White Lies op Joy Division leken,
Maar nu ondek ik The Horrors en hun zijn nu de beste imitators.

Tock vind ik van deze vier bands ``Interpol`` verreweg de beste

Laatst Vond ik een cover van Joy Division `` No Love Lost`` Die werd gecovert door The Horrors,
Ik vond ze toen vreselijk maar later heb ik ze opniew opgezogd en ik ben nu wel onder de indruk van hun muziek.

avatar van nelis
Plaat kan me nog niet bekoren, ga hem zeker nog een aantal keren beluisteren.

avatar van Chameleon Day
Inmiddels een paar keer beluisterd. Zeker geen onaardige plaat. Behoorlijk "poppy" songstructuren - refreintje, coupletje - met een sausje dat teruggrijpt naar o.a. Jesus and Mary Chain, Bauhaus en Virgin Prunes. Maar dan wel een "light"-versie.

Toch ben ik niet helemaal overtuigd. Ihb 'Who Can Say' - met die tenenkrommende spoken words - 'I Only Think of You', 'Primary Colours' en eigenlijk ook het slotnummer, vind ik beneden de maat. Die nummers gaan mij snel vervelen.

Wie een wat zwaardere, minder poppy, beklemmender en angstaanjagender variant van de The Horrors wil horen, raad ik aan om eens naar dit album te luisteren.

Vooralsnog: 3 - 3,5*

avatar van TerryA
Chameleon Day schreef:
...met een sausje dat teruggrijpt naar o.a. Jesus and Mary Chain ...

in GB wordt de volgende single Who Can Say (track 3) - uit deze week als het goed is - en daar hoor ik The Jesus and Mary Chain in terug.

avatar van jannesvd
Om te beginnen sowieso beter dan de vorige. Er zitten af en toe hele goeie/mooie/lekkere stukken muziek in, maar ook is het vaak duidelijk gejat. Het is en blijft een hypeje maar luister er graag naar.
als je dit wat vind probeer dan humanzi - tremors(veel te weinig stemmen)

UnknownPleasure
Komop , Hype? tegenwoordig hoor je dat bij elke plaat . Als iets als 'goed' word gezien is dat niet meteen een hype hoor.

Buiten de singles heb ik verder nooit iets van the Horrors gehoord, maar dit album klinkt best aardig. Eerste nummer is meteen al erg goed met dat Neu!-achtige drumwerk. Verder hoor ik in de drukke nummers eigenlijk meer Primal Scream (bv. I Can't Control Myself, het nummer dat nu langs komt heeft dat wel - al zou het ook zo het melaatse broertje van Spiritualized's Come Together kunnen zijn, bedenk ik me nu) en Jesus & Mary Chain terug dan MBV.

Weet nog niet of ik dit nu een makkelijk doorslagje vind van oudere gelijkgezinde bands of niet, maar dat zullen volgende draaibeurten wel uitwijzen. In ieder geval is het wel een toegankelijk plaatje dat lekker wegluistert.

boomkat
UnknownPleasure schreef:

Hypes zijn er in alle soorten en maten. Genoeg dingetjes die het in bepaalde cirkels ontzettend goed doen en hier op musicmeter geen poot aan de grond krijgen. Misschien is 'hype' niet helemaal het juiste woord, maar ach, ik snap het wel.

The Horrors zijn meer een Would Be Hype.

Vanavond weer even geluisterd. Ik kan het niet echt helpen, maar ik vind het toch wel een leuk plaatje. Ook al klinkt het wel een beetje als H&M-postpunk... Misschien hebben ze wel een briljante plaat in zich, maar dan moeten ze wel iets meer hun eigen ding gaan doen. Op de een of andere manier doet het me wel wat denken aan een (helaas compleet genegeerde) band als Working for a Nuclear City, dat een toch iets eigener geluid heeft.

Bouke
Kijk, er komen dus nog wel goeie platen uit Engeland. Uitzonderingen, weliswaar, maar3 verdomd goeie uitzonderingen...

avatar van luc011190
herman schreef:
Working for a Nuclear City

ook erg goede band vind ik, maar die moeten gewoon een keer een echt goede plaat maken. Nu zijn het vooral hele lange wisselvalige dingen.

metronomy
hier in de Belgische pers lees ik vooral vergelijkingen met bands uit de jaren 60, terwijl hier vooral vergelijkingen worden gemaakt met de jaren 80.

Zelf is m'n interesse gewekt door de media aandacht rond dit album, dus toch een beetje een mini-hype

Het is jammer dat een hype altijd van die extreme reacties uitlokt. Sommigen gaan erin mee en vinden de cd briljant, en anderen verzetten zich juist tegen een hype en beoordelen de cd als waardeloos. De waarheid ligt - zoals zo vaak - in het midden. Een fijne cd voor liefhebbers van - inderdaad - Loveless met een paar stevige uitschieters (zoals Who Can Say - ik vind die spoken words juist fantastisch, met dat boem-boemboem-TSJAK) en een paar mindere goden.

Een ding is zeker: het inhuren van Barrow is een meesterlijke zet geweest. Hoe had het geklonken met een mindere producer achter de knoppen?

tondeman
herman schreef:

Helemaal eens.

avatar van trebremmit
Heerlijke post-punk plaat van deze band, lekkere zang en goeie nummers.

D-ark
Orgineel is het natuurlijk niet maar goed daar heeft de Engelse indiewereld al langer problemen mee.

Klinkt een beetje als My Bloody Valentine alleen dan met ontstemde valse gitaren, waarbij de zang regelmatig wat weg heeft van Alien Sex Fiend. Wat zeker al een verkeerde keuze is.
Sorry, maar echt gelukkig kan ik hier niet van worden.