The Horrors - Primary Colours (2009)

Label: XL

1. Mirror's Image (4:51)
  2. Three Decades (2:50)
  3. Who Can Say (3:41)
  4. Do You Remember (3:28)
  5. New Ice Age (4:25)
  6. Scarlet Fields (4:43)
  7. I Only Think of You (7:07)
  8. I Can't Control Myself (3:28)
  9. Primary Colours (3:02)
  10. Sea Within a Sea (7:59)
Laurora
Zang als die van Alien Sex Fiend???
Ik hoor het niet, gelukkig niet, al heb ik ook niks tegen de stem van Alien Sex Fiend, maar dat terzijde.

Mark E. Corrigan
Nieuwe single is echt tenenkrommend slecht zeg.

Ik zit eerlijk gezegd nog een beetje te twijfelen of ik deze cd ga aanschaffen.... De reacties hier zijn nogal wisselend en ik vraag me af in hoeverre het echt beter is als de gemiddelde new wave plaat, anderzijds is de indruk die ik van de singel zeer goed en de recensies zijn ook lovend. Iemand advies??

Doc
De reacties zijn inderdaad wisselend. Ik heb zo'n vermoeden dat dit ook het geval zal zijn met eventuele adviezen om al dan niet over te gaan tot aanschaf van deze plaat.
Ik zou zeggen: gewoon proberen, en als het je niet bevalt, heb je een leuke onderzetter voor je bierglas.
(ik heb daar al voldoende van, dus ik zie er maar van af)

Mark E. Corrigan
Downloaden een optie?

avatar van titan
titan (crew)
Hun debuutalbum is volledig langs mij heen gegaan, maar ik ben blij dat ik dit album niet links heb laten liggen. Natuurlijk is het niet bijster origineel, maar de afzonderlijke delen (ik denk aan Clinic, A place to bury strangers, My bloody valentine, Neu!, Suicide, Joy Division, The Chameleons, Spiritualized, Interpol en The Verve) zijn dat als som weer wel en voor de majestueuze afsluiter Sea Within a Sea ga ik alvast een plekje in mijn top 1000 reserveren.

avatar van Shinobi
Op aanraden van een vriend maar eens via de bekende weg binnengehaald. En eerlijk gezegd vond ik het niet al te bijzonder, gewoon een middelmatig bandje dat weer tot een hype wordt gebombardeerd.

2, 0 Sterren van mij.

avatar van Chronos85
Dit grijpt mij ook niet helemaal, om eerlijk te zijn. Alleen de laatste twee nummers waaronder de titeltrack kunnen mij enigszins boeien. De rest is teveel van hetzelfde. Qua compositie en instrumentgebruik klopt het wel maar het is gewoon niet heel spannend... 3*

avatar van starsailor
titan schreef:
Hun debuutalbum is volledig langs mij heen gegaan, maar ik ben blij dat ik dit album niet links heb laten liggen. Natuurlijk is het niet bijster origineel,(ik denk aan Clinic, A place to bury strangers, My bloody valentine, Neu!, Suicide, Joy Division, The Chameleons, Spiritualized, Interpol en The Verve)

Ja, dit bericht kan ik bijna zo goed als kopiëren en dat doe ik dan ook (ook niet bijster origineel):

Hun debuutalbum heb ik volledig langs mij heen laten gaan, maar ik ben blij dat ik dit album niet links heb laten liggen. Natuurlijk is het niet bijster origineel (ik denk aan My Bloody Valentine, Bauhaus, The Jesus & Mary Chain, Spiritualized) maar deze jongens hebben gezien hun, in mijn ogen, zeer matig debuut een goede weg ingeslagen! Maar laten we niet vergeten dat je ook een steengoed album af kunt leveren zonder origineel te zijn.

avatar van luc011190
Ik sta nog steeds achter mijn woorden over het geweldige productiewerk, maar voor de rest stelt deze plaat eigenlijk niet heel veel voor. Ik was een beetje verblind door die unieke krautrockpercussie en gitaarspeelseltjes van Barrow, maar als je dat weglaat zijn dit eigenlijk helemaal niet zulke goede liedjes. Ook niet zo'n fijne zanger vind ik.

Dit is dan letterlijk uit de Volkskrant recensie:
"Maar wanneer het lange hypnotiserende Sea Within A Sea de plaat afsluit, is de conclusie duidelijk: The Horrors heeft een bij vlagen verbluffende plaat gemaakt."

Mijn reactie hierop: verbluffend?
Dit is een heel aardig jaren '80 rock album, uitgebracht in 2009. De verschillende namen van bands waar ze gebruik van maken / op lijken staan hiervoor al vermeld. Ik miste alleen New Order: eerder nog dan Joy Division. Ze hebben in ieder geval een aardige platenverzameling.
Sterke tracks: Do You Remember? New Ice Age, Scarlet Fields, I Can Control Myself (Doors achtig) en inderdaad het ijzersterke Sea Within A Sea. Dat laatste nummer is echt goed en eindigt met een lange synth solo (waarin ik Alphaville hoor). Daardoor deed het mij weer denken aan Lucid Dreams van Franz Ferdinand. Dat vind ik dan wel grappig, dat beide bands onafhankelijk van elkaar zo'n vergelijkbare lange track uitbrengen. Een andere groep uit 2009 uit dezelfde hoek: White Lies.
Vanwege dat slotnummer kom ik toch uit op 4,0* (= 8 = goed)

Laurora
Ik vind dat iedereen elkaar een beetje nalult, alsof het een bewuste actie is deze plaat niet bijzonder te vinden, omdat het ergens op lijkt. Nu zal mijn waarderen wel over de top zijn met mijn 5 sterren (ik vind het dan ook écht goed, smaken verschillen), maar ik vind dat de reacties hier qua "klinkt als / niet origineel" erg simpel. Luister deze plaat eens wat vaker en je hoort wel degelijk dat er iets speciaals in zit en je merkt dan ook dat de eerder gemaakte vergelijkingen (want ik dacht precies 't zelfde toen ik de plaat voor de eerste keer hoorde) vrijwel niet meer te vinden zijn.
En natuurlijk bestaat er ook nog de optie dat je het gewoon erg slecht vindt.

ow.... fijn dat het mag

Luister het album aandachtig en hoor dat je hier niet echt met grote muzikanten te maken hebt.
Is dat het speciale waar op gedoeld wordt?

Kan natuurlijk ook dat mijn mp3-tjes zijn krom getrokken door de zon waardoor het vals klinkt.

Laurora
Haha doc, alsof ik het zo bracht, ik ben gewoon wat enthousiast, doe normaal.

Doc
Ok, normaal...... ik doe mijn best.....
Natuurlijk is het fijn dat je enthousiast bent en dat je van deze plaat kunt genieten en dat gun ik je ook zeker wel.

Ik heb alleen het gevoel dat mensen die het goed vinden elkaar even hard "nalullen" als mensen die het slecht / niet origineel vinden.
Overigens heb ik geen enkel probleem met dergelijke "bewuste acties" hoor.
Ik bedoel...... wat moet ik dan...... zeggen: "sorry dat ik het slecht vind, maar het ging per ongeluk?"
Hehehe..... mooie boel zou dat worden.

Albums onder de 2,5 sterren geef ik geen beoordeling.
Die hebben advies nodig om tot een goed eindresultaat te komen.

Doc
hehehe..... als ik diarree heb, dan ga ik het toch ook niet ophouden?

Luister eens naar hun eerste album; die is nog slechter.

Doc
Heb ik gedaan, en ik vind em beter.

Ken je The Birthday Party?
Die deden ze op het eerste album na bij de Mini Playback Show.

Die ken ik ja.
Maar als dat zo is, dan hadden ze wel een verdomd mooi glitterpakje uitgekozen bij Henny.

Maar goed.... het zegt meer over deze plaat dan over de vorige trouwens.
Want zo goed vond ik die eerste nou ook weer niet.

Mijn conclusie is dat Deric Raven en Doc dit geen goede plaat vinden.

Laurora schreef:

Ik vind deze plaat bewust niet bijzonder, maar niet omdat het ergens op lijkt.
Maar eerder omdat het nergens op lijkt

(strakke conclusie west)

Tja, ik draai dit - net zoals White Lies, Noisettes en Bat for Lashes - mede omdat een mens ook wel wil meelullen op het dorpsplein, bij bij de kapper en in de kroeg.

Vind ik Bat for Lashes en Noisettes nog een redelijk eigen geluid hebben, ontbeer ik dat bij zowel White Lies als The Horrors: gewoon goed geluisterd en gekopieerd en handig gebracht. Beide vallen voor mij in de categorie prettig, maar niet essentieel. Als autonome muziek-uiting zijn ze IMO redelijk overbodig omdat ze niets nieuws of verrassends aan de bestaande muziek toevoegen.

De WL en TH albums zijn kwalitatief redelijk gelijkwaardig en zitten voor mij tussen 3 en 3,5*. White Lies is glad gepolijste rock - daar is niets op tegen, maar ga dan niet doen alsof dat zo uniek is en deze The Horros tinnef. Dat vind ik een beetje bleek.

Kromme vergelijking; The Horrors met White Lies.
Je gaat Jesus and Mary Chain toch ook niet met Tears for Fears vergelijken?

deric raven schreef:
Kromme vergelijking; The Horrors met White Lies.
Je gaat Jesus and Mary Chain toch ook niet met Tears for Fears vergelijken?

En dat is nou weer een vlot geformuleerde redenering zonder veel diepgang: het zijn tijdgenoten, net als White Lies en The Horrors tijdgenoten zijn. Heb je een beperkt budget of ben je bewust aan het consuminderen dan probeer je - net als vroeger in de 80's toen er minder budget was - wat betreft min of meer gelijktijdig verschijnende albums bewuste keuzen te maken, wat biedt mij het meeste voor mijn geld, waar doet mij het meeste.

Als zodanig zou ik mijn geld op geen van 2'n zetten - ik heb White Lies weliswaar gekocht - mede door de hype er omheen - maar ik heb de laatste tijd zelden zo weinig slechte 'bang for the buck' gekregen, of het moest het boek van Robert Vuijsje zijn (16,50) dat ik gevoegelijk in de categorie pulp rangschik.

Vergelijken mag - dat doet eenieder constant: ga ik uit eten, of ga ik naar Depeche Mode (in Düsseldorf), koop ik een Bermuda of toch die drie cd's - da's ook vergelijken. Bovendien ging het niet zozeer om het vergelijken, maar meer om het feit dat je de ene band (WL) de hemel in prijst en de andere The Horrors nogal met de grond gelijk maakt.

Voor alle duidelijkheid: voor mij zitten ze alle twee in de categorie zeker niet storend, leuk/aardig, -3 - 3, 25* maar geen pottenbrekers, niet blijvend dus.

Doc
het zal wel met de crisis te maken hebben

Lost Highway
Mjuman schreef:

Al die bandjes/artiesten zijn een pak minder mainstream dan je laat uitschijnen, dit terzijde.
Ik kan me wel vinden in jouw conclusie. White Lies vind ik niet slecht maar te gladjes; op het album van Bat For Lashes staan een aantal zeer fraaie dingen afgewisseld met behoorlijke dieptepunten; hetzelfde geldt voor The Horrors die geen slechte muziek maken maar waarvan ik mijn laatste spaargeld niet aan hun cd zou spenderen. Van Noisettes ken ik enkel de single en die spreekt mij ook al niet aan. Veel net niet muziek in 2009. Goed, het kan allemaal nog een stuk erger hoor, luister maar eens naar Gossip, dat is pas halfbakken gekopieerde post-punk. Vergeleken met Decorate. Decorate. of Dragons ( bands die nota bene geen airplay krijgen ) is het allemaal maar bleekjes.

Lost Highway schreef:
Veel net niet muziek in 2009.

Ik vind 2009 anders een prima jaar tot nu toe