The Horrors - Primary Colours (2009)

Label: XL

1. Mirror's Image (4:51)
  2. Three Decades (2:50)
  3. Who Can Say (3:41)
  4. Do You Remember (3:28)
  5. New Ice Age (4:25)
  6. Scarlet Fields (4:43)
  7. I Only Think of You (7:07)
  8. I Can't Control Myself (3:28)
  9. Primary Colours (3:02)
  10. Sea Within a Sea (7:59)
avatar van Figureheads
Ben ik even blij dat ik met "Primary Colours" -in deze band ben gestapt-.
Niet dat "Strange House" slecht is, maar dit album overtreft toch echt wel zijn voorganger. The Horrors weten een goede en boeiende sfeer neer te zetten. 1 van de eerste band die NA "My Bloody Valentine" de "shoegaze" elementen goed weten in te zetten. Van de nieuwe lichting bevallen ze mij toch het beste. Ik moet mijn mening terugnemen. Niet alle muziek van vandaag is kut, je moet er alleen beter naar zoeken...

In het voorprogramma van Muse in Antwerpen lees ik net. Toch even checken wat ik te horen krijg dan.

Dat zou ik maar doen, dit plaatje is een stuk beter dan de laatste Mjoesz.

Alleen al die brug in Who Can Say.

zot voorprogramma dan, amai!:) ik kan kiezen. naar het concert van muse (geen fan meer, maar 't is in co.) én horrors. of dag ervoor naar the horrors alleen. dilemma.

avatar van Barend G
Horrors in het voorprogramma van Muse???
Wacht maar, over een paar jaar is 't andersom

Euh, ben jij van deze wereld? Muse is een megagrote band.
Anyway, heb deze plaat nog eens opgezet. Ronduit gewéldige plaat! Elk nummer is goed. Eindejaarslijstje,for sure!

avatar van barrett
Ja voor mij komt deze er toch ook wel op ... samen met ... dat zal nog een bedenkmoment nodig hebben...

Lost Highway
joydivision schreef:
NB Whole New Way volgende single van The Horrors?
Op de Japanse versie van de CD staat dit nummer er als extra bij, die heb ik al een tijdje in huis?

Joy Division, Bauhaus, 80's? Tegenwoordig wordt echt alles herleid naar de New Wave, dit is gewoon sixties retro net als pakweg The Black Angels. The Doors, The Velvet Underground, The Stones, een flinke scheut Psychobilly en Garagerock. Heb hem uiteindelijk toch aangeschaft en reeds twee keer beluisterd. Later meer toelichting.

@LH - veel namen, weinig lijn. Mag ik je deze goudklompjes aanraden; idd sixties, maar wel late en psycho - veel moois, beloof ik je.

Lost Highway schreef:

Vergeet ook de krautrock niet! Veel drumwerk op deze plaat is zo van Neu! overgenomen.

Album van het jaar volgens N.M.E. Volkomen terecht!!!

avatar van Chameleon Day
Pffff....ech nie....

Eens met CD.

avatar van Near
Laat Sea within a Sea de voorbode zijn voor een ware psychedelia/shoegaze/Krautrock-revival in 2010. Wat een heerlijk nummer...

...en ook de rest van de plaat mag er zeker wezen!

avatar van OmeWillem
Near schreef:

...en ook de rest van de plaat mag er zeker wezen!

Dat zou heel erg fijn zijn. Vandaag deze plaat nog gedraaid en hij blijft te gek. Ik had verwacht dat het wel een beetje afgelopen zou zijn met 'de nieuwe new wave' maar deze plaat kan wel een hele nieuwe golf veroorzaken in het nieuwe decennium. Dat de jaren '80 terug waren was al langer te horen op de radio en persoonlijk heb ik dan liever de kille klanken van New Wave dan de gladde synthpop. Laat die revival maar komen van psychedelica/shoegaze/krautrock.

Tof plaatje, maar of het een revolutie in garagerockland betekent betwijfel ik toch beetje
Verschillende goeie nummers zoals new ice age, who can say en het oppermachtige sea within the sea. Wijze gitaareffecten maar toch ook paar matige nummers naar mijn goesting.
Toch een 4 dankzij het afsluitend nummer

Ze spelen trouwens 17 februari in Gent en komen dag erachter naar Nederland. Jeej

Amai wat een lelijke emoticons eigenlijk, waarom valt mij dat nu pas op

avatar van Near
koenlacroix schreef:

O, en vergeet Scarlet Fields niet! Zeer "My Bloody Valentine"-y .

avatar van DjFrankie
Geweldige plaat, ben erg benieuwd naar het optreden in Njimegen in Februari.
Sea Within a Sea is een geweldige afsluiter van dit album.

Berichten over recente concerten van The Horrors verplaatst naar The Horrors (II)

Toch maar eens een luisterbeurtje geven, schijnt dat ze het voorprogramma zijn van Muse deze zomer

The Deftone
Deze is een stuk beter dan hun eerste album. Niet dat die echt slecht was, maar op enkele momenten na wat saai.
Deze is daarentegen op geen moment saai en boeit me veel meer, van begin tot eind.
Een heel erg meevallertje.

Ravenous
Niet elk nummer is raak, maar als geheel een sterke, overtuigende plaat. Lekker rammelend, degelijke baspartijen en prettig geklooi met gitaareffecten. Duidelijke shoegaze (MBV) invloeden.

New Ice Age als favoriet. Prachtig alleen die dreigende gitaarpartijen op het begin. Bijna hypnotiserend.

avatar van Helicon
Heel aardige plaat met heerlijke Britse psychedelische, shoegaze-achtige, nu/new wave sixties/seventies (etc?) herrie.
New Ice Age is een geweldig nummer en ook de aflsuiter mag ik heel graag horen

Het nummer I only think of you kan ik niets mee. Dat wil niet loskomen. Je wacht op iets dat gaat komen, maar dat komt niet. frustrerend nummer.

avatar van tsjong
Dit is heel erg Joy Division. Mirror's Image is erg goed!

avatar van stef212
Ik hoor hier toch veel Suede in op de één of andere manier. Kan natuurlijk ook gewoon aan het stemtimbre van Faris liggen.

avatar van wibro
Dit album heeft toch alle kenmerken van de new wave van de beginjaren tachtig. Het deed mij enigszins denken aan de muziek van de Psychedelic Furs.
Beste nummer van dit album is voor mij toch zonder meer het bijzonder mooie "New Ice Age".

avatar van DjFrankie
wibro schreef:

komen in December in Roosje Wim, ik ben er ook bij

avatar van Hanszel
Wat een geniaal album is dit toch eigenlijk . Heb ze hiermee leren kennen, daarna Skying (ook mooi) en toen ook maar Strange House aangeschaft. Drie eigenlijk zeer verschillende cd's maar toch wel met een duidelijk eigen geluid.

Deze is zo heerlijk donker, echt lekker! Lampen uit 's avonds, muziek aan (ogen dicht) en genieten!

avatar van Reint
stef212 schreef:

Ja, wanneer Faris 'klaagt' (New Ice Age) klinkt hij precies als Brett Anderson. Daarnaast is er ook qua woede in het gitaarspel en drumwerk wel degelijk een overeenkomst met Suede-nummers als So Young, Animal Nitrate en We Are The Pigs. Maar uiteindelijk zijn The Horrors toch wat vuiler en verknipt waar Suede elegant is.

Ik wordt trouwens een beetje moe van mensen die zeggen dat 'net als Joy Division klinkt', alsof het echt de enige band is waar The Horrors naar hebben geluisterd.