MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Simple Minds - Graffiti Soul (2009)

mijn stem
3,69 (216)
216 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Universal

  1. Moscow Underground (5:01)
  2. Rockets (4:36)
  3. Stars Will Lead the Way (3:26)
  4. Light Travels (4:12)
  5. Kiss & Fly (5:01)
  6. Graffiti Soul (4:48)
  7. Blood Type "O" (3:49)
  8. This Is It (4:55)
  9. Shadows & Light (2:56)
  10. Rockin' in the Free World (4:17)
  11. A Song from Under the Floorboards * (4:39)
  12. Christine * (3:13)
  13. (Get a) Grip (On Yourself) * (3:53)
  14. Let the Day Begin * (3:02)
  15. Peace, Love & Understanding * (3:34)
  16. Teardrop * (5:33)
  17. Whiskey in the Jar * (4:00)
  18. Sloop John B * (4:35)
toon 8 bonustracks
totale tijdsduur: 43:01 (1:15:30)
zoeken in:
avatar van Mjuman
lowriderluuk schreef:
Ik zou de bands niet graag de kost willen geven die minder dan 100-150 stemmen voor hun albums hebben gekregen.


Ben even goed gaan zitten, want hier wil ik echt wat op zeggen. Is statistiek niet de wetenschap die werd beoefend door een geleerde die verdronk in water dat gemiddeld één meter diep was?

Er is een stelregel die zegt: "there is safety in numbers", maar da's niet helemaal juist. Die eerste stelling is helemaal juist - ik heb even de proef op de som genomen:

Dead Can Dance: één album slechts 170 stemmen - Within The Realm of a Dying Sun, wel mijn favoriete album.

XTC - English Settlement, het hoogst met 100 stemmen; niet mijn favoriet (Drums and Wires), maar doorgaans wel als beste XTC album beschouwd.

Talking Heads: twee albums boven de 150 Fear of Music (202) en Remain in Light (377); de laatste is mijn favo.

Ik zou geneigd zijn om te denken dat we misschien hier beïnvloed worden door wat anderen vinden (m.a.w. dat we graag 'politiek' correct zijn); of zou het zo zijn dat kwaliteit altijd boven komt drijven (in de ogen van velen); maar DCD heeft absoluut meerdere goede albums gemaakt.

Net zo goed als down-stemmers de waardering wellicht gemiddeld omhoog halen, zorgen de zeloten (de die-hards, die bij wijze van spreken nog 20 euro betalen voor een boodschappenlijstje van Jim Kerr op muziek) ervoor dat het gemiddelde weer omhoog gaat. Het ene valt tegen het andere weg (zulks wordt ook wel uitmiddelen genoemd).

lowriderluuk schreef:
Ik ben van mening dat juist en alleen de liefhebber uitstekend de albums in zijn/haar muziekstijl op waarde kan inschatten en dat het stemgemiddelde juist wordt gedrukt door zogenaamde anti-stemmers die voor de "fun" tegen stemmen.


Dat vind ik een redelijk elitaire stellingname. Ik hoop dat het eerder zo is dat kwaliteit op den duur boven komt drijven; pas op de langere duur ontstaat het zo noodzakelijke principe van de aesthetischer Distanz (metaforisch gesproken: je gaat ook niet met je neus op een impressionistisch schilderij ernaar staan kijken).

Hoe ik 'in 82 (a.) over New Gold Dream dacht, hoe ik er nu (b.) over denk en (c.) hoe ik er nu over denk dat ik er toen over dacht (lees het maar even goed) zijn 3 verschillende dingen; de a. en de c. beïnvloeden de b. Dus ook je eigen waardering is niet een discreet gegeven, maar eerder iets wat continue is. Mijn waardering voor SM en U2 was tot voor juli 2008 virtually dead sinds 1992/93.

Ik weet niet of ik daarmee dan nog wel een liefhebber of een kenner kan zijn. Misschien moet ik dan me dan maar richten op safe keuzes, wat de silent majority stemt. Ik blijf zo naïef om te veronderstellen dat kwaliteit loont; tja en dan zal het wat minder beoordeeld worden (More Songs about Buildings and Food - een album over het moderne neurotische stadsleven, 119 stemmen), to be frank, het zal mij jeuken dat er zo weing op gestemd is.

En wat Oor er nou van vindt of de wereldmeute, 'k vindt deze plaat ok, een goed en gedegen rock-opus.

avatar
lowriderluuk
@Mjuman Ik zal wel een boon zijn of jij ambtenaar, maar wil je met het bovenste gedeelte van jouw bericht zeggen dat we het eens zijn of niet of geen van beide of niet van toepassing?
Ik kan er geen chocola van maken.
De link waar jij aan reffereert is mijn reactie op het bericht van stuart om 11.59 betreffende aantal beoordelingen.

avatar van Mjuman
Hopelijk jij geen boon en ik geen ambtenaar.

Vwb die 100 - 150 ben ik het met je eens, maar verder wil ik het nuanceren - nix is zoas ' t liek; het is vele malen complexer (en jouw standpunt mbt liefhebbers van een band ervaar ik als een simplificatie).

Ook als liefhebber is je waardering van een bepaald album (of fim) aan verandering onderhevig. Zo ben ik altijd een groot liefhebber geweest van het filmwerk van Bernardo Bertolucci, ook van een van zijn oudere films, Il Conformista; totdat ik die film 3 jaar geleden nog eens terug zag, snapte ik totaal niet dat ik die ooit zo erg goed had gevonden.

avatar
lowriderluuk
Beste Mjuman, inderdaad hopelijk geen van beide, het eerste is trouwens aan anderen ter beoordeling.
Mijn reactie op het onderstaande bericht van Stuart ging er om dat als je alle albums weghaalt die minder dan 100-150 stemmen halen je nagenoeg geen albums overhoudt, het aantal stemmen kan nooit een criterium zijn of een album al dan niet goed/fraai is of op waarde te beoordelen omdat smaak subjectief is.
Als een album door slechts een handjevol liefhebbers hoog wordt gewaardeerd zou het best een uitstekend maar (nog) onbekend album kunnen zijn en je kunt niet zeggen "dat album heeft minder stemmen dus zal het wel niet goed zijn".

om 11.59 stuart schreef:
Zowel Joetoe als VDG hebben een punt, maar er stemmen in het begin natuurlijk met name fans/liefhebbers van deze band. Ik moet zeggen dat ik er nog te weinig van ken om het album te waarderen, maar vaak na een stem of 100-150 kun je het gemiddelde wat beter op "waarde" schatten (denk ik).

avatar
stuart
Ik denk dat er een beetje sprake is van een misverstand; geen enkel album hoeft voor mij weg, maar iedereen interpreteert het stemgemiddelde/stemaantal maar op zijn eigen manier. Ik bedoel meer dat bij een toename van de stemmen de pro- en contra stemmen, die min of meerautomatisch als fan of anti-fan stemmen, normaal gezien steeds meer wegvallen (of men moet alle leden van de desbetreffende fanclub hier lid maken ), dus wat dat betreft hetzelfde als MM hierover schrijft.

avatar van Mjuman
Nou begrijp ik het beter - we zijn het gewoon eens; kwantiteit is idd geen norm, ook al hoor je heel vaak de kreet "safety in numbers" dat grote aantal stemmers kan gewoon een heel andere smaak hebben dan jij zelf.

Bovdendien als ik het aantal stemmen als norm hanteer, is het dus volstrekt zinloos om een album toe te voegen: de albums die ik heb toegevoegd hebben - geloof ik - tot dusverre max. 4 stemmen (per album).

avatar
lowriderluuk
Inderdaad zijn we het gewoon bijna altijd eens, gaan we nou een feeste bouwen?
Ik ken een paar leuke bandjes......

avatar
stuart
Jullie hebben ook wel aardig dezelfde smaak als Post-punkers/ New-Wavers (ik duw jullie even in een hokje), toch.....dan is gelijkgezindheid niet echt bijzonder....

avatar van Mjuman
lowriderluuk schreef:
Inderdaad zijn we het gewoon bijna altijd eens, gaan we nou een feeste bouwen?
Ik ken een paar leuke bandjes......


Ik heb wel wat leuke muziek om te draaien; de laatste keer dat er iets sociaals werd gezegd (bij JD), heeft een mod ons meteen naar het topic MuMe-meeting verplaatst.

@Stu: geeft nix dat duwen, zetten we het raam open. Ben wel eens op een gekkere manier een huis (ook een hokje; als er maar Graffiti Soul wordt gedraaid) in of uit geraakt.

avatar
stuart
Mooi...

avatar van Hans Brouwer
StayVisible schreef:
En dat "Neon Lights" zo slecht scoort komt mede door de fans.
Mischien moet je juist wel geen uitgesproken Simple Minds fan zijn om "Neon Lights" te kunnen waarderen.

avatar
lowriderluuk
Een feestje hoort wel gezellig te zijn jongens !!!
Ik wou maar even zeggen, we duwen niemand een hok uit of in.

Ben wel bang dat dit topic afdwaald, Herman zal wel langskomen.
We kunnen nu nog in alle berichten GS toevoegen, lijkt het nog ergens op.

avatar van musicboy
lowriderluuk schreef:
Een feestje hoort wel gezellig te zijn jongens !!!
Ik wou maar even zeggen, we duwen niemand een hok uit of in.

Ben wel bang dat dit topic afdwaald, Herman zal wel langskomen.
We kunnen nu nog in alle berichten GS toevoegen, lijkt het nog ergens op.


We dwalen inderdaad sterk af. Over het geven van een stem kan je urenlang discussiëren. Ikzelf sta in het onderwijs en ik beoordeel het een beetje als punten voor leerlingen. Een 3 is 60%, dat betekent geslaagd zonder glans, voldoende. Een 4 is 80% en dus heel goed. Ik geef dus makkelijk een 3 en stel vast dat sommigen een 3 daarentegen als echt goed beschouwen. Kwestie van invalshoek. Ik denk dat herman zich hier zal koesthouden, hij wordt alleen wat nijdig als ik eens mijn mening over Eminem geef.

avatar van Mjuman
We liggen per slot van rekening 36 pag. achter op het laatste album van de Ierse band waarvan we nu niet de naam zullen noemen.

avatar
lowriderluuk
musicboy schreef:
Een 3 is 60%, dat betekent geslaagd zonder glans, voldoende. Een 4 is 80% en dus heel goed. Ik geef dus makkelijk een 3 en stel vast dat sommigen een 3 daarentegen als echt goed beschouwen.
euheueheuh, okee, dan betekent een 2 waarschijnlijk geslaagd MET glans?, dan is mij ineens duidelijk waarom ik kleine zelfstandige ben geworden en geen grote.

avatar van musicboy
Ik zie het zo:
0,5 = pure kots zoals onze vriend Eminem, geef ik zo goed als nooit
1 = heel, heel zwak, maar toch nog beter dan Eminem of Lotti
1,5 = heel zwak
2 = zwak, nipt gezakt, kan stukken beter
2,5 = net de helft, voldoende, maar niks van meerwaarde
3 = 60%, dus geslaagd zonder glans, mag er zijn
3,5 = goed, degelijk, in orde, maar steekt er niet boven uit
4 = goed, steekt er boven uit
4,5 = heel goed, heel sterk album, pareltje
5 = perfect, komt haast niet voor, New Gold Dream
Voila. Hoewel het niemand een bal zal kunnen schelen.

avatar
Father McKenzie
Na het mij erg tegenvallende Good News From The Next World, uit 1995 ook alweer zie ik, heb ik me nooit meer aan een regulier album van ze gewaagd.
Has Beens, zoveel was me duidelijk.

Nu, jaren later, lees ik vele positieve kritieken, uiteraard vooral van fans, maar toch...

Ik waagde de gok vandaag, nam hem mee en kon er uitgebreid van genieten in de camion - méér dan 2 uur file, dan heb je tijd - en ik moet zeggen, een plaat van dit niveau had ik echt niet meer voor mogelijk gehouden.

Catchy songs, goede en gevarieerde melodielijnen, lekkere gitaar- en synthspartijen, de band lijkt een tweede adem gekregen te hebben.
Ik schrijf ze dus nog niet definitief af.

Voor mij een lekkere comeback plaat, echt. Allez, ik ben in een milde bui, dus ****.

favorieten; Moscow Undergroud, Rockets, Light Travels, This Is It en de titelsong. Echt mindere of slechte dingen heb ik gelukkig niet gehoord.
Een verademing, jawel.

avatar van joetoe
3,0
lowriderluuk schreef:
Heel simpel Stuart, als alle SM liefhebbers 5* geven en er komt ene joep die denkt leuk te wezen en geeft 1* gaat de score onbedoeld naar beneden en vise versa.


Helemaal mee eens, zoals bij U2 - " no line on the horizon" nogal is gebeurd

avatar van ASimons
5,0
Jongens, wat een literair geweld ! Even in vogelvlucht : jaren 80 ( NGD, SITR en OUAT ) hoogtepunt, periode ervoor fantastische experimentele ongehoorde en interessante pop, jaren 90 onsamenhangend, maar toch weer interessante songs op iedere release, echter niet consistent, 21e eeuw : ommekeer met Cry, mijns inziens het eerste solo album van Jim Kerr, dit heeft hem doen besluiten om toch weer als band te gaan opereren, met als resultaat B&W 050505, opgaande lijn weer te pakken en nu, Graffiti Soul, een solide en puike plaat. Wanneer ze het voor elkaar kunnen krijgen om het volgende projekt in dezelfde samenstelling te doen dan zou het mij niet verbazen dat ze weer helemaal "hot" zijn.

avatar
stuart
@Joetoe: ik zie dat hier toch niet zo in die mate gebeuren, toch ; U2 is een grote naam en heeft heel veel succes gehad en daar komt veel antipathie bij kijken en de SM zijn/waren al zeker een jaar of 15 niet meer zo bekend bij het gros van de mensen, dus hebben vast minder anti-stemmers....(het scheelt haast een generatie)

avatar van VanDeGriend
4,0
joetoe schreef:
Helemaal mee eens, zoals bij U2 - " no line on the horizon" nogal is gebeurd
Het kan natuurlijk zomaar zijn dat er U2 liefhebbers zijn die dat ding een matige plaat vinden?

Maar komt inderdaad wel voor hoor... maar als of U2 of SM of een andere bekende act een echt geweldige plaat maakt, dan zie je dat heus wel terug in de scores.

En verder zie je bij U2 en ook bij deze SM nogal wat "users"opduiken die precies 1 x hebben ingelogd en 1 stem (5* op de betreffende plaat) hebben gegeven. Dus ja.....

avatar van deric raven
3,0
Volgens het stem gemiddelde is deze beter dan Empires & Dance

avatar van VanDeGriend
4,0
Mwah...totaal niet te vergelijken platen eigenlijk.....en ik moet nog even bezien of t enthousiasme voor deze GS beklijft, maar zo heel gek vind ik t eigenlijk niet. Heb zelf beide op 4 staan als is die van E&D uiteraard wat solider want gebaseerd op meer draaibeurten

avatar van joetoe
3,0
VanDeGriend schreef:
(quote)
Het kan natuurlijk zomaar zijn dat er U2 liefhebbers zijn die dat ding een matige plaat vinden?

Maar komt inderdaad wel voor hoor... maar als of U2 of SM of een andere bekende act een echt geweldige plaat maakt, dan zie je dat heus wel terug in de scores.

En verder zie je bij U2 en ook bij deze SM nogal wat "users"opduiken die precies 1 x hebben ingelogd en 1 stem (5* op de betreffende plaat) hebben gegeven. Dus ja.....


Uiteraard !


maar ik heb het over de (bewuste) anti stemmers, en dat waren er nogal wat mijns inziens (onnodig) veel bij NLOTH, gewoon lopen pijpzeiken en 1 * geven omdat je Bono een eikel vindt.

maar na (bijna) 500 stemmen toch nog een gemiddelde van 3,52 !!

avatar van Ayreonfreak
Niet meer bij te houden hier die berichten over dit album....

avatar
lowriderluuk
Ayreonfreak schreef:
Niet meer bij te houden hier die berichten over dit album....

Je wordt ook een dagje ouder....

avatar
Father McKenzie
Ik heb nooit zo die belachelijke tegenstand begrepen tussen U2 fans en Simple Minds fans. Wie van goede muziek houdt, komt vanzelf wel bij wat platen van beide bands uit, toch?
Zo was het in de sixties ook met Beatles en Stones, later werd zo'n belachelijk tegenstandersverhaaltje herhaald met Blur en Oasis, ach, die persjongens moeten ook wat.
Ik hou zowel van Beatles als van Stones, zo ook van Simple Minds als U2. En beide bands hebben zowel schitterende albums als platen die wat minder uitgevallen zijn, niet meer dan normaal.

En ik ben gewoon blij met dit nieuwe mooie plaatje van ouwe rukkers Simple Minds, joepie!

avatar van SirNoodle
3,5
Father McKenzie schreef:
Zo was het in de sixties ook met Beatles en Stones, later werd zo'n belachelijk tegenstandersverhaaltje herhaald met Blur en Oasis, ach, die persjongens moeten ook wat.
Ik hou zowel van Beatles als van Stones, zo ook van Simple Minds als U2.


Damon Albarn - Jim Kerr - Mick Jagger: yup, dat lijkt me het juiste rijtje tov Noel Gallagher - The Edge - Paul McCartney. Maar wat doe je dan met Bono, en Liam? Die dragen toch totaal andere zonnebrillen dan John Lennon?

Over graffiti soul: stars will lead the way komt er voor mij echt bovenuitsteken de laatste tijd, die intro die behoorlijk gedragen/vol klinkt, en dat hemelse gitaarwerk van Charlie.

Enige minpuntje aan de plaat: het staat weer zo ongelooflijk vol geluid, zo'n echte wall of sound, soms had ik liever wat meer subtiliteit gehad (light travels heeft dat bijvoorbeeld wel).

Ik vind dit trouwens een echte avondplaat, schemerduister, op de terugweg van iets, mijmerend over wat gepasseerd is en wat nog komen zal...

avatar van rkdev
3,5
Father McKenzie schreef:
Ik heb nooit zo die belachelijke tegenstand begrepen tussen U2 fans en Simple Minds fans. Wie van goede muziek houdt, komt vanzelf wel bij wat platen van beide bands uit, toch?
Zo was het in de sixties ook met Beatles en Stones, later werd zo'n belachelijk tegenstandersverhaaltje herhaald met Blur en Oasis, ach, die persjongens moeten ook wat.
Ik hou zowel van Beatles als van Stones, zo ook van Simple Minds als U2. En beide bands hebben zowel schitterende albums als platen die wat minder uitgevallen zijn, niet meer dan normaal.

En ik ben gewoon blij met dit nieuwe mooie plaatje van ouwe rukkers Simple Minds, joepie!


Amen !

avatar
lowriderluuk
deric raven schreef:
Volgens het stem gemiddelde is deze beter dan Empires & Dance

Dan mag het stemgemiddelde van Simple Minds - Empires and Dance (1980) wel opkrikt worden, van mij reeds lang de welverdiende maximale punten.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 22:02 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 22:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.