Guns N' Roses - Use Your Illusion I (1991)

Label: Geffen

1. Right Next Door to Hell (3:02)
  2. Dust N' Bones (4:59)
  3. Live and Let Die (3:03)
  4. Don't Cry (4:44)
  5. Perfect Crime (2:23)
  6. You Ain't the First (2:37)
  7. Bad Obsession (5:28)
  8. Back Off Bitch (5:04)
  9. Double Talkin' Jive (3:22)
  10. November Rain (8:59)
  11. The Garden (5:21)

met Alice Cooper

12. Garden of Eden (2:41)
  13. Don't Damn Me (5:19)
  14. Bad Apples (4:28)
  15. Dead Horse (4:18)
  16. Coma (10:16)
avatar van steph b
Misschien een beetje off-topic, maar toch mijn favoriete use your illusion album:

Right Next Door To Hell
Estranged
The Garden
You Ain't The First
Coma

Als ze dit als 1 album hadden uitgebracht, dan was dat wel een meesterwerk geweest toch?
Beetje fantaseren moet toch kunnen!

steph b schreef:

Estranged
The Garden
You Ain't The First
Coma

Beetje fantaseren moet toch kunnen!

Ik kan het hier alleen maar helemaal mee eens zijn! Exact ook de nummers die ik op 1 album had gezet als ik hun was

avatar van Ducoz
Ik zal in sommige ogen wel een kromme vergelijking maken, maar ik vind Stradlin toch wel een beetje dé Harrisson van Guns N' Roses

avatar van vielip
Sterker nog; toen Stradlin wegging bij Guns werd het er niet beter op qua songmateriaal. Iedereen heeft het altijd maar over Slash als DE gitarist van Guns maar daar doe je Stradlin echt te kort mee! Zéér ondergewaardeerd die gast.

avatar van Reint
Hallo allemaal, ik zag een tijdje geleden in een college van de universiteit weer eens het verpletterende School van Athene van Raphael. En toen viel mijn blik op één van de figuren in het schilderij, en ik vroeg me af waarom me dat zo bekend voorkwam en opeens wist ik het weer. Nu is mijn vraag aan jullie: wie kan de hoes terugvinden in het schilderij?

avatar van Ducoz
Haha, ja zeg! Dat wist ik niet, heb wel dit schilderij moeten bestuderen voor mn opleiding..

avatar van Poeha
Ik heb niet zo'n opleiding gedaan, maar idd hij staat erop

Nog steeds een geweldig trio
Back Off Bitch

Reint schreef:

Zouden er echt mensen bestaan die dat niet weten?

Ja.

MindRuler
Het duurde exact 3 seconden eer ik dat mannetje in de hoes ontdekte.
In dat opzicht is Edwynn's vraag een terechte opmerking.

avatar van Edwynn
Dat fresco is zo bekend dat ik mij moeilijk voor kan stellen dat bezitters van één of beide Illusionplaten niet weten waar de afbeelding op de cover nou vandaan komt.

Maar blijkbaar bestaat het echt. Voor die mensen is de School van Athene dan een mooie nieuwe ontdekking.

En nu hup, allemaal naar het Vaticaan.

Stijn_Slayer
Zolang ze de School van Athene maar gewoon kennen. Anders wordt de schande wel erg groot.

MindRuler
Edwynn schreef:

En nu hup, allemaal naar het Vaticaan.

Om het even on-topic te houden: Da's toch Right Next Door To Hell?

avatar van Edwynn
Ach, jij hebt gewoon een Bad Obsession met katholieken.

avatar van vielip
Als we zo gaan beginnen raken we vanzelf in een Coma....

avatar van Gunmaritallica
VET album! Ik heb appetite for destruction 5 sterren gegeven, ik geef deze er ook 5. Simpelweg omdat er géén slecht nummer opstaat. (is mijn mening overigens) elk nummer vind ik prachtig mooi gemaakt, met als favorieten November Rain, Bad Obsession, Don't Damn Me, en Don't Cry!

vielip schreef:
Als we zo gaan beginnen raken we vanzelf in een Coma....

Ach, You Ain't The First.

avatar van brain75
Pure nostalgie uit mijn tienerjaren dit album. Ik was echt zwaar GNR-verslaafd. Alles wat die gasten uitbrachten kocht ik.

Een kleine 20 jaar later ben ik een stukje nuchterder (en is mijn muzieksmaak ook aardig veranderd). Toch vind ik een hoop nummers van Use your illusion I nog zeer goed.

Absolute favorieten zijn Don't Cry en Double Talkin'Jive. Vroeger zou ik ook November Rain in het rijtje hebben gezet, maar die heb ik echt te vaak gehoord (al blijft die gitaarsolo aan het einde natuurlijk gaaf).

Een trapje lager, maar nog steeds lekker om te horen, zijn Right Next Door To Hell, You Ain't The First, Dead Horse en Coma (heerlijk vaaaaaaag!)

De rest van de nummers worden tegenwoordig toch wel geskipt op de MP3-speler. Achteraf vond ik Use You Illusion II net iets beter.

avatar van Kronos
Toch een straffe toer die Guns N' Roses in 91 heeft uitgehaald, de twee delen van Use Your Illusion. Hier zijn een heleboel klassiekers op te vinden.

avatar van Rogyros
Ik heb het album de laatste tijd weer een paar keer gedraaid en ik heb hem met een halve ster verlaagd. Ik vind nog steeds dat dit album beter in balans is dan II, maar er staan toch best wel wat nummers op die me weinig doen. De beide garden songs zijn regelrechte skippers. Het album heeft voor mij iets aan zeggingskracht verloren. Het doet me gemiddeld genomen wat minder. Ik miss uitschieters die wel op II staan. Maar goed, dat album heeft ook weer diepere dalen.

avatar van freakey
Rogyros schreef:
....Redelijk album van deze band. Zoals veel mensen vind ik ook dat ze er beter aan hadden gedaan om met een enkel album op de proppen te komen.

Inderdaad wordt dit door veel mensen gevonden, ook hier op Musicmeter... toch wordt ELK nummer van deze plaat minstens meerdere keren genoemd als favoriet.... hetzelfde geldt voor Use Your Illusion II....

avatar van Rogyros
Dat is wel een interessante constatering. Betekent in ieder geval dat we er niet uit gaan komen welke nummers dan op een album zouden moeten komen...

Nieuwstad
Dit album klinkt wat smeriger en meer sleazy dan UYI II. Qua songmateriaal dan. Ik vraag me af of anderen dat ook zo ervaren.

avatar van wizard
Ja, dat lijkt me een goede observatie. UYI II klinkt inderdaad wat gelikter, wat ook de reden was dat ik die plaat aanvankelijk beter kon waarderen.

avatar van Edwynn
Ook mee eens. Deze rockt net wat harder dan deeltje II. Right Next Door To Hell, Back Off Bitch en Double Talkin Jive zijn mijns insziens nummers die hét GnR gevoel belichamen. Flink snerend en er geen fuck om geven. De bombastische benadering van Live And Let Die wijkt niet zo heel erg af van die van McCartney maar smeert toch even lekker wat scherpe gitaarfratsen in je porum. Dust N' Bones is een soort woestijnballade die ook een typisch Hollywoodiaans sleazesfeertje in zich heeft. Cool album. Tijd om hem weer eens even op te leggen.

Edwynn schreef:
Tijd om hem weer eens even op te leggen.

Dat dacht ik inderdaad ook net. De laatste keer dat ik hem hoorde, een paar maanden geleden, viel het me op dat ik November Rain en Coma tussen de mindere nummers vond horen. Samen met You Aint the First, maar dat nummer heb ik nooit echt wat gevonden. NR en Coma vond ik echter geweldig toen ik het album kreeg.

avatar van little lion man
Het mindere broertje van 'Use Your Illusion II'. Dankzij 'November Rain' en 'Coma' toch een dikke voldoende.

avatar van lennon
Toen ik vorige week besloten had deze 2 eigenlijk wel op vinyl te willen hebben had ik me voorgenomen dat ik er op ging letten in de muziek winkels. Ik had ze eigenlijk nog niet gezien op vinyl, dus had het vermoeden dat dit nog wel een tijdje ging duren.

Niks is minder waar, 4 dagen later bij Velvet in Amersfoort stonden bij de net binnen bakken deze 2 exemplaren op me te wachten! You get what you wish for denk ik dan maar en nog mooie kwaliteit ook !

Enfin, al jaren op cd, maar nog nooit een aantal sterren toegekend hier... schande!

Ik vind beide albums erg lekker, en de volume knop gaat dan ook op 10 als ze aan staan! Coma is voor mij het absolute hoogtepunt van dit album! Alles is lekker, maar deze schiet er toch erg boven uit!

ruim 20 jaar oud, maar het rockt nog steeds, en misschien nu nog wel meer dan destijds!!!!

Toen GnR nog GnR was!!!

Naar aanleiding van Slash Live op 3x groen vinyl pakte ik deze plaat er nog eens bij. Als we Lies (wat deels live was) overslaan, dan waren de twee Use Your Illusion albums prima opvolgers van het monumentale Appetite For Destruction. Deel II vind ik net wat beter dan deel I, daar staan een aantal memorabele nummers op, waaronder het briljante Civil War. Maar ook dit deel I mag er wezen, uitgezonderd November Rain wat ik echt niet meer kan aanhoren.

Ik noem even de geweldige rocksongs Right Next door to Hell, Dust N' Bones, You Ain't the First, Bad Obsession, Back Off Bitch, Double Talkin' Jive & The Garden. Deels vuige rock, waarbij je ook aan de titels kan zien dat dit het wat steviger broertje is van de twee Use Your Illusions LP's. Sommige nummers zouden niet misstaan op Appetite. Daarom alleen al is dit album erg sterk.

avatar van adri1982
Er staan prachtige nummers op dit album, zoals 'Don't cry' en 'November rain', en ook 'Live and let die' is een van de betere covers die ik ken, maar er staan ook wat nummers op die misschien niet gehoeven hebben. Het is dat er naast deze drie hits ook 'The Garden' en 'Coma' op het album staan, anders had ik zelfs overwogen om 3,0 ster uit te delen.