Prince - 1999 (1982)

Funk / Pop
Label: Warner Bros.

1. 1999 (6:22)
  2. Little Red Corvette (4:58)
  3. Delirious (3:56)
  4. Let's Pretend We're Married (7:20)
  5. D.M.S.R. (8:05)
  6. Automatic (9:24)
  7. Something in the Water (Does Not Compute) (4:00)
  8. Free (5:00)
  9. Lady Cab Driver (8:25)
  10. All the Critics Love U in New York (5:55)
  11. International Lover (6:35)
Zijn eerste, echte meesterwerk. In Nederland bgon dat ook door te dringen met het nummer 1999. Ik weet nog goed dat ik dat nummer op een feestje van de eerste klas middelbare school hoorde en dacht "o dat gruwelijke liedje", want ik vond er geen moer aan. Niet wetende dat Purple rain 2 jaar later alles bij mij zou veranderen en ik met terugwerkende kracht heel snel op deze mening terug zou komen

Jammer dat er ook wat mindere tracks op stonden.

sweetlake schreef:

Jammer dat er ook wat mindere tracks op stonden.

Welke dan ?

ja precies?noem er es 1?

avatar van george clinton
Voor mij is Prince one of the greatest en dit is mijn lievelingsalbum van hem. Ik vind hem nòg beter dan Purple Rain. Vanwege het duistere sfeertje, naar mijn gevoel is dit album ook meer coherent dan Purple Rain. Raar dat ie Lady Cab Driver nooit op single heeft uitgebracht. Misschien waren de lyrics te angry middenin? Of de tekst te depri? Toch een ontzettende ontroerende song en qua funk kan het wel tellen. T tedere t, t t t.

avatar van george clinton
Een taalkundige fout vraagt om correctie : one of the greatests.

george clinton schreef:

Ik vind 1999 ook beter dan Purple Rain. Niet dat er op 1999 een beter nummer staat dan the Beautiful Ones.. maar als geheel luister ik veel liever naar 1999. Ik mag de koude funkbeats van 1999. Heerlijk om 1999 te draaien voor het uitgaan. Dance, music, sex, romance!

Prachtig hoe hij de onzekerheid in de liefde verwoordt. Something in the water (does not compute) gaat daarover, echt geweldige tekst. Met als hoogtepunt een ultieme gil van His Royal Badness*.

Verder zijn Let's Pretend we're married DMSR wilder dan wild.
Kut, moet nu gaan. Bespreek later de.. rest.

Controversy+1999=Purple Rain.

THE RAINBOW CHILDREN*

En vergeten we daar dat geweldige Automatic niet (A-U-T-O-Matic.....)

fastpulseboy
idd erg fijn, vooral let's pretend en DMSR

Nicci
de plaat die mijn eerste kennismaking met prince was. 1999 vond ik een zeer geinig liedje. pas bij Parade zag ik overigens definitief het licht!

ook weer een klasse album,vooral little red corvette en het titelnummers zijn juweeltjes

Toen 1999 (zijn eerste dubbel-album) in 1982 verscheen was Prince in de VS al een enorme ster, in Europa was hij nog nauwelijks bekend.
Titelsong 1999 bracht daar verandering in. Het was de eerste echte hit voor Prince ook in Europa.
Het nummer refereert naar de dag des oordeels: de hemel zal paars kleuren en als dan toch dat einde komt dan doen we dat maar op feestelijke wijze.
Op zich een bijzonder nummer, want het is het eerste waarin Prince op een album de lead-vocals ook aan anderen toestaat. Lisa Coleman en Dez Dickerson openen het nummer zelfs.....
De riff van dit nummer werd overigens nog eens gebruikt in het door de Bangles bekend geworden Manic Monday.
Little Red Corvette is een in mijn ogen ultieme popsong (couplet, brug, refrein) en inmiddels wel Prince-klassieker te noemen.
Delirious is een heerlijk bijna treiterend deuntje. Zo venijnig dat het lang in je hoofd blijft doorgaan.
Een kraaiend kind sluit kant A van de LP af.
Een ander hoogtepunt is zeker Let's Pretend We're Married. Dit is een vrij lang nummer, zoals deze dubbelaar er wel meer heeft.
Qua taalgebruik is Prince duidelijk: I'll fuck you so bad it hurts, I wanna fuck the taste out of your mouth. Tja, de platenmaatschappij had graag een album gezien waarin hij minder expliciet was als bv op Dirty Mind.
D.M.S.R. is het tweede en tevens laatste nummer van kant B. Wederom een geweldig nummer. Het is droge funk waarin de synthesizer de blazers moet vervangen en wat wonderlijk goed lukt.
Dan volgt A-U-T-O-M-A-T-I-C. Wederom een lang dansnummer. Hierop horen we (vervormde) vrouwenstemmen die kronkelen dat het een lieve lust is. SM is hier het thema en dat laten de dames merken.
Something in the Water (Does Not Compute) is een zeer kaal nummer dat de perfecte overgang vormt naar de ballad Free. Hier opent een hartslag het nummer, gevolgd door voetstappen en voorbijrazende auto's. Het is qua tekst opeens een stuk serieuzer, alhoewel typische Prince-humor niet ontbreekt "I Know Your Heart Is Beating, My Drummer Tells Me So". In het koor zingen Wendy, Lisa en Vanity.
Lady Cab Driver is een ouderwets funknummer met Jill Jones als taxi-chauffeur. Ook zij moet er flink aan geloven in dit nummer.
All the Critics Love U in New York is een flinke uithaal naar critici.
International Lover is een ballad zoals we ze vaker tegenkomen bij Prince. Het sluit kant B van LP 2 af.
Opmerkelijk is dat toen deze cd voor het eerst op cd uitkwam het nummer D.M.S.R. ontbrak. Pas later kwam deze er gewoon weer bij op 1 cd. Want hoe je het ook went of keert: het kon allemaal net op 1 schijfje.
De toon was gezet: deze geilneef uit Minneapolis bewees een bijzonder artiest te zijn en zou hierna nog veel harder toeslaan met zijn grootste succes Purple Rain.....

fastpulseboy
heerlijk aerodynamic wat een mooi verhaal weer......ik vind deze ook zo tijdloos als maar zijn kan. heerlijk
manic monday werd trouwens samen met prince gemaakt...dwz hij had het nummer al klaar liggen voor de bangles.

Dat is uiteraard geen nieuwtje voor deze jongen. Hij had het nummer inderdaad al liggen en omdat hij gecharmeerd was van Susannah Hoffs kon de band het opnemen.
Zelf heeft Prince het nummer live uitgevoerd tijdens de Parade-tour.

fastpulseboy
ik heb het demootje met prince als zanger hier ook nog wel liggen.........
naast honderden andere demo's.......

Ik geloof dat ik die ook nog wel ergens heb liggen

avatar van snoopy
De beste album van Prince ooit.

avatar van FunkStar
Let's Pretend We're Married, Little Red Corvette en uiteraard 1999 staan op dit album. Ook lekker nummertje is Delirious.

avatar van Marty McFly
fastpulseboy schreef:

Het nummer was bedoeld voor het tweede album van Vanity 6, wat door het vertrek van mw. Vanity het eerste album van Apollonia 6 werd... maar daar dus niet op terecht kwam...

Dat wist ik niet. Susannah Hoffs was ook een goede vervanger geweest voor Vanity; Maar Susan 6 zal wel niet zo lekker in het gehoor liggen.
Manic Monday is trouwens een heerlijk nummer.

Ik weet het niet....Something in the Water heeft inderdaad een sterke tekst. Maar al die vreemde synthesizergeluidjes zijn gewoon irritant. Het is een nummer om nerveus van te worden terwijl het juist wél een mooie tekst heeft die ergens over gaat....jammer....

Maar 1999, Little Red Corvette en Lady Cab Driver zijn geweldig! Vooral Cab Driver....echt humor! Dat nummer heeft een heerlijke bas, heerlijke funky gitaar (zoals het hoort) en dat middengedeelte waarin het er wild aan toe gaat....gewoon grandioos! Hoe komt hij erop!

5 sterren voor deze 3 nummers, verder ken ik het album nog niet echt.

avatar van Rinus
Een van de Prince klassiekers, met uiteraard "1999", maar ook het mooie "Littel Red Corvette", "Lady Cab Driver", het stampende "Let's Pretend...."en het dampende "International lover". Op dubbel vinyl.

EVANSHEWSON
Rinus schreef:

Rinus vat dat hier goed samen, bravo !
4 sterren voor mij om de argumenten van Rinus kracht bij te zetten !

Veel mensen heb ik de grap horen maken "Ik ben fan van prince sinds 1999".... En als ik toen al geboren was geweest (dat wil dus zeggen, in '82) was ik vast één van hen geweest

avatar van Reijersen
Als ik het me goed herinner is dit de eerste plaat van Prince die ik hoorde. '1999' vond ik toen al een fantastisch nummer. Dat is nu nog steeds zo en Prince blijft me vaak toch ook wel boeien. Een ander gegeven bij Prince is dat ik vaak nummers in een album erg irritant vind. Dat is bij deze cd toch een stuk minder het geval.

4 sterren.

avatar van Herr Meijer
aERodynamIC schreef:

Ik had toentertijd (1985, 1986) dat cd'tje zonder Dance Music Sex Romance. Ik meen me te herinneren dat de eerste generaties cd's net aan 67, 68 minuten konden herbergen, en dat ze daarom maar dit nummer eraf lieten. Een dubbel-cd ervan maken was natuurlijk te duur, de schijfjes waren toen gewoon nog behoorlijk prijzig.

Ja die had ik ook. De LP had ik al in bezit (zowel de enkelaar als de dubbelaar) en toen ik alles op cd ging vervangen was er alleen nog maar die versie zonder DMSR: belachelijk natuurlijk.
Toen die eenmaal wel erbij verscheen heb ik die eerste versie van de hand gedaan, want 1999 zonder DMSR kan natuurlijk niet: voor mij is het immers één van de beste nummers van dit album.

avatar van ArthurDZ
zeer goed album al vind ik sommige nummers wat te lang(ik ben nog al ongeduldig). ik denk dat ik automatic nog nooit helemaal heb uitgeluisterd omdat ik het te lang vind. ik kan gewoon niet 10 min naar hetzelfde liedje luisteren, maar ik begrijp dat anderen dat wel kunnen. daarom zijn de kortere nummers ook mijn favorieten.

Nooit de beste nummers van dit album helemaal beluisteren en wel 5 sterren geven???

avatar van ArthurDZ
dat komt omdat ik de stukken die ik wel beluisterd heb prachtig vind.