Prince - 1999 (1982)

Funk / Pop
Label: Warner Bros.

1. 1999 (6:13)
  2. Little Red Corvette (5:03)
  3. Delirious (4:00)
  4. Let's Pretend We're Married (7:19)
  5. D.M.S.R. (8:17)
  6. Automatic (9:26)
  7. Something in the Water (Does Not Compute) (4:02)
  8. Free (5:07)
  9. Lady Cab Driver (8:17)
  10. All the Critics Love U in New York (5:57)
  11. International Lover (6:37)
  12. 1999 [7" Stereo Edit] * (3:36)
  13. 1999 [7" Mono Promo-Only Edit] * (3:35)
  14. Free [Promo-Only Edit] * (4:35)
  15. How Come U Don't Call Me Anymore ("1999" B-Side) * (3:54)
  16. Little Red Corvette [7" Edit] * (3:08)
  17. All the Critics Love U in New York [7" Edit] * (3:15)
  18. Lady Cab Driver [7" Edit] * (5:05)
  19. Little Red Corvette [Dance Remix Promo-Only Edit] * (4:33)
  20. Little Red Corvette [Special Dance Mix] * (8:30)
  21. Delirious [7" Edit] * (2:38)
  22. Horny Toad ("Delirious" B-Side) * (2:13)
  23. Automatic [7" Edit] * (3:39)
  24. Automatic [Video Version] * (8:20)
  25. Let's Pretend We're Married [7" Edit] * (3:44)
  26. Let's Pretend We're Married [7" Mono Promo-Only Edit] * (3:43)
  27. Irresistible Bitch ("Let's Pretend We're Married" B-Side) * (4:13)
  28. Let's Pretend We're Married [Video Version] * (4:02)
  29. D.M.S.R. [Edit] * (5:05)
  30. Feel U Up * (6:41)
  31. Irresistible Bitch * (4:39)
  32. Money Don't Grow on Trees * (4:19)
  33. Vagina * (3:28)
  34. Rearrange * (6:11)
  35. Bold Generation * (5:53)
  36. Colleen * (5:29)
  37. International Lover [Take 1] [Live in Studio] * (7:19)
  38. Turn It Up * (5:23)
  39. You're All I Want * (3:00)
  40. Something in the Water (Does Not Compute) * (3:59)
  41. If It'll Make U Happy * (4:11)
  42. How Come U Don't Call Me Anymore? [Take 2] * (6:11)
  43. Possessed [1982 Version] * (8:47)
  44. Delirious (Full-Length) * (5:59)
  45. Purple Music * (10:58)
  46. Yah, You Know * (3:10)
  47. Moonbeam Levels [2019 Remaster] * (4:22)
  48. No Call U * (4:29)
  49. Can't Stop This Feeling I Got * (2:40)
  50. Do Yourself a Favor * (9:00)
totale tijdsduur: 1:10:18 (4:24:14)
Dan nog vind ik het raar: je hebt goed beschouwd het album dus niet in z'n geheel beluisterd (omdat je lange nummers niet kunt uitluisteren en daar staan er hier nogal wat van op) en dat zou weer betekenen dat stemmen eigenlijk niet zo netjes is. Maar goed: twijfelgeval, vooruit. Blijft over dat ik dan nog steeds niet snap dat je op 5 sterren komt voor een album waarvan je nummers niet uit kunt zitten.
Natuurlijk ben ik blij met 5 sterren hoor maar ik vind het een merkwaardig verhaal.

avatar van ArthurDZ
zodra ik eens tijd heb, zal ik het album helemaal uitluisteren. om zeker te zijn.want nu ik erover nadenk heb je wel gelijk. ik moet zekerheid hebben.

LoveStoned
Wat een foute cover
'Little Red Corvette', 'Delirious' & '1999' deden me wel wat, maar daar blijft het bij...

Ik vind het juist een mooie cover. Na al die jaren vind ik dit echt een typische Prince cover.
Toch leuk dat getal 1999 in een paarse regen.

deric raven schreef:
een typische Prince cover.

Met in dit geval wat subtiele (of juist niet) 'grapjes'

Nou, aERo; verklaar je nader.

'Grapjes' is niet helemaal het juiste woord denk ik, maar zo staat the Revolution al aangekondigd op de hoes maar dan in spiegelbeeld. Het verwijst naar het vorige album Controversy: de 'rude boy' button keert terug en ook de studs van het jasje dat hij op die hoes draagt. Ook zijn ogen en mond van die vorige hoes zijn hier te zien. De 1 in 1999 lijkt me wel duidelijk dacht ik zo
Ook komt het gecombineerde man/vrouw teken hier voor het eerst naar voren (hij veranderde zijn naam later tijdelijk in dit onuitspreekbare teken).

Leuke weetjes aERo. Allemaal feiten die mij nooit opvielen.
Ik wist alleen dat zijn volgende album genoemd werd naar de paarse regen, die je hier op de achtergrond ziet.

Paarse regen zie ik niet hoor, wel een paarse achtergrond
Ik heb overigens de LP erbij gepakt en ik zag gelijk dat ik dit album ook in de enkele LP-versie bezit (met een andere hoes). Dat was ik helemaal vergeten.
Blijkbaar waren er dus 2 versies van dit album. Toen het later op cd verscheen stond op de eerste persingen het nummer DMSR niet omdat dit er niet meer op zou passen (To enable the release of 1999 as a single compact disc, the song DMSR has been omitted from the original LP edition). Op latere persingen werd het alsnog toegevoegd. Voor mij toen zaak om die eerste cd versie te vervangen uiteraard.

avatar van Twinpeaks
Lekker plaat van Prince ,die helaas toch iets te lang duurt.Er staan geen slechte nummers op,maar degene die erop staan duren vaak net ff iets te lang om de gehele aandacht vast te houden.Favorieten zijn hier het titelnummer ,Little Red Corvette en Let's Pretend We're Married.Ook Automatic met zijn repeterende beat klinkt top ,alhoewel had dat nummer iets ingekort mogen worden.Voor de rest allemaal klasse songs zonder uitschieters.

avatar van ArthurDZ
Twinpeaks schreef:

Daar ben ik het helemaal met je eens!

Ik vind de lange versies juist de kracht van dit album.

avatar van Snakeskin
Alom geprezen Prince plaat en dat is volkomen terecht. Wat heet, doordat Purple Rain zo breed is uitgemeten is de klasse van deze plaat een beetje ondergesneeuwd en dat is niet terecht, omdat het met Sign of the Times een highligt is in het oeuvre van Prince. Althans zo kijk ik er tegen aan. Wat een top artiest is deze man overigens, hij bracht in een tijdspanne van vijf jaar deze plaat, Purple Rain, Around the world in a day, Parade en Sign of the times uit. U2 doet over evenveel reguliere albums zestiien jaar over. R. E. M. is dan wel een band die qua productie met Prince kan wedijveren. Prince is een topper en deze plaat is onderbelicht terwijl het juist de schijnwerpers op zich gericht verdiende te hebben.

avatar van Paalhaas
Snakeskin schreef:

Wat een rare manier om het te bekijken. Je hebt het alleen over kwantiteit en nergens over kwaliteit. Als ik nu om de week een plaatje uit ga geven, ben ik dan een nog grotere topartiest dan Prince en REM?

aERodynamIC schreef:

hahaha alles behalve de met sperma bedekte penis die de 1 voorstelt

Stijn_Slayer
Dit vond ik een tegenvaller. Door alle positieve berichten had ik hier meer van verwacht. De nummers duren te lang en ik vind op 'Let's Pretend We're Married' na eigenlijk geen enkel nummer erg boeiend.

Zometeen snel door gaan met Parade.

Father McKenzie
Ik vind Lady Cab Driver een zalige beat hebben.

Verder staan er 2 klassiekers op; de titelsong en Little Red Corvette.
Als album vind ik dit lang niet slecht.
Van Controversy hield ik méér, en zijn beste moest ie nog maken (Sign O' The Times, Parade, 3121 en ook nog Lovesexy vind ik).

avatar van principal2000
Wederom een klassieker van Prince. Sommige nummer hadden van mij korter gekund (All The Critics...), maar anderen zijn juist eerder te kort (Lady Cabdriver).

avatar van Snakeskin
Paalhaas schreef:

Wat raar dat jij het zo bekijkt. Zijn productie onderbouwt juist zijn wezen als topartiest. Ik vindt zijn productie zeer opmerkelijk waarbij ik de nadruk van zijn wezen als topartiest leg op zijn kwantiteit in vergelijking tot een band die ook een hoeveelheid opmerkelijke albums heeft afgeleverd maar daar een veel langere periode voor uit trekt, in dit geval U2. Het is een vergelijking.Met excuses voor de late reactie.Whatever!

avatar van lennon
FunkStar schreef:
Ook lekker nummertje is Delirious.

Ook hiervan bestaat een langere uitvoering, waarvan ik het echt jammer vindt dat ie het niet op dit album heeft gehaald... maar ja, kan niet alles hebben...

Is het einde van dit nummer nou ooit gebruikt voor zo'n nummer van Aliyaah (of hoe je dat ook schrijft?) dat baby geluidje bedoel ik dan...

En ook van dit album heb ik de Japanse SHM cd. Dat betekent een stuk helderder op de cd gezet vorig jaar met remastering. Klinkt een stuk beter dan de originele cd (zie verder de toelichting / discussie bij Sign 'O' The Times). En ook deze is mooi verpakt als Mini LP. Opvallend is dat er wel twee mini lp/cd hoezen bij zitten, maar dit keer is wel alles op 1 cd gezet. Eén lege huls dus.

avatar van avdj
Prince: de artiest met de meest walgelijke hoezen die je kunt voorstellen. Laat ik zijn controversiële persoonlijkheid opzij zetten en de muziek maar beoordelen...

Die valt me op dit album niet eens tegen. Het is o zo '80 maar wel degelijk onderscheidend. De ritmes zijn eigenlijk best lekker, zonde van de toch wat te lange speelduur. Ach ja, elke grote artiest wil sinds The White Album blijkbaar een dubbelaar maken...

avatar van LucM
Dit album verscheen voor zijn gigantisch succes Purple Rain en is hierdoor wat ondergesneeuwd. Toch bewees dit album dat Prince toen al veel in zijn mars had. Eigenzinnig, eigentijds en toch tijdloos. De eerste 3 songs en Lady Cab Driver vind ik de beste hierop maar echte inzakkers staan hier niet op, al zijn sommige nummers wat te uitgesponnen. Maar het beste moest nog komen zoals Purple Rain en vooral Sign O' The Times.

Stijn_Slayer
Stijn_Slayer schreef:

Ik begin 'm meer en meer te waarderen, al blijf ik erbij dat veel nummers eigenlijk wat te lang zijn.

Xibalba
Het blijft een ééntonig verhaal, maar weer opent de plaat met de beste nummers aan het begin. [1999 en Little Red Corvette] Zo ervaar ik het tot nu toe bij elke Prince plaat. Het nummer Free vind ik ook een mooi nummer. De rest doet mij gewoon helemaal niets.

Snakeskin schreef:

Ik kon mij hier altijd in vinden. Nu ik 1999 vanwege het Prince concert in Antwerpen nog eens helemaal op de koptelefoon heb geluisterd, heb ik mijn score toch met 0,5* verlaagd. Daarmee hoort 'ie niet meer bij het allerbeste werk van Prince: die andere albums die jij noemt. Ik vind dit album van het niveau van Dirty Mind & Controversy (niet bepaald verkeerd dus!).
Dat is omdat ik een aantal nummers van 1999 toch echt wat minder vind, in het bijzonder twee nummers van LP kant 3: Something In The Water & de mindere ballad Free, met ook nog eens een wat tenenkrommende tekst. Dat Prince in de jaren '80 wel ballads kon maken, laat hij bijvoorbeeld horen op International Lover, hoewel ook dat niet een heel bijzonder nummer is. Automatic daarentegen is een heerlijk Prince funknummer.

Side 1 met de 2 grote hits 1999 en Little Red Corvette is natuurlijk wel top. Alleen heb ik deze hits inmiddels te vaak gehoord. Delirious vind ik wel een fantastisch funknummer van Prince. D.M.S.R. is dat ook en eigenlijk een nog beter feestnummer dan 1999 is. Let's Pretend We're Married is alles waaar de dirty mind Prince voor staat in die tijd.
Op Side 4 vinden we nog Lady Cab Driver, waar na het kreunende middenstuk een geweldig samenspel van gitaar en funky synths te horen is. International Lover is een prima old skool rap van Prince.

Kortom, overall een echt goed album. Maar er staan dus een paar nummers op die niet tot het hoge niveau horen, wat Prince op zijn volgende platen wel laat horen. Het klinkt soms iets te 80's, soms wat gedateerd. De lange versies die op dit album staan, horen ook bij die tijd. Ik was zelf een groot 12 inch liefhebber. Echter, niet bij alle nummers zijn de lange versies even geslaagd: het is soms wat te lang uitgesponnen. Maar ja, liever wat teveel, dan te weinig.

Ezechiël
Even een vraagje: Valt dit album niet onder Prince and the Revolution? Het staat ook op de hoes namelijk [welliswaar in de letters van PRINCE verborgen] Maar volgens mij was dit het eerste album van Prince and the Revolution

Nicci
'Officieel' niet, maar natuurlijk spelen er muzikanten mee die later ook in The Revolution spelen.

haveman
Deze meneer heeft nogal wat uitgebracht en veel ken ik (nog) niet, maar tot nu toe is dit voor mij toch wel het beste album. De nummers kunnen mij niet lang genoeg duren.

De eerste 3 nummers vind ik wel wat minder dan de rest.

Nicci
haveman schreef:

De eerste 3 nummers vind ik wel wat minder dan de rest.

Dan denk ik dat er in jou een heuse prince-liefhebber schuilt!