Prince - 1999 (1982)

Funk / Pop
Label: Warner Bros.

1. 1999 (6:22)
  2. Little Red Corvette (4:58)
  3. Delirious (3:56)
  4. Let's Pretend We're Married (7:20)
  5. D.M.S.R. (8:05)
  6. Automatic (9:24)
  7. Something in the Water (Does Not Compute) (4:00)
  8. Free (5:00)
  9. Lady Cab Driver (8:25)
  10. All the Critics Love U in New York (5:55)
  11. International Lover (6:35)
avatar van rolandobabel
dit is natuurlijk de tijd om zijn oeuvre door te pluizen. Sign o times en the world around in a day, daar valt veel van te genieten. Dit album -met alle respect voor de grootheid- vind ik aardig, maar het lijkt wel alsof het na 1999 en corvette op dezelfde maat, beat doorgaat en doorgaat en doorgaat.....

Dat gevoel heb ik ook wel, maar dit is ook wel een feest album; zeg maar de afterparty na een groot Prince concert.
Een grote jamsessie.
Nooit een concert van Prince mee gemaakt, maar dit is wel het gevoel dat het bij mij oproept.

avatar van Funky Bookie
1999, het 5e album van Prince en voor het eerst vind ik de voorganger iets beter. Neemt niet weg dat dit in vele opzichten een cruciaal Prince album is. The Revolution wordt voor het eerst genoemd, al krijgen ze nog niet alle credits. Prince deelt geheel in de stijl van Sly Stone de leadvocalen. Verder is het voor het eerst dat hij zijn normale stem gebruikt zonder allerlei vervormingen en voor het eerst dat de kleur paars een hele prominente rol speelt.
Het album zelf is vooral een lange jamsessie, waar je als je goed blijft luisteren absurd veel briljante dingen hoor, maar waar ik op andere momenten afgeleid wordt. Dit fenomeen maakt voor mij Controversy iets beter. Het album was bedoeld als dubbelalbum, maar het kostte moeite om Warner hiervan te overtuigen wat resulteert in vrij veel verschillende versies. De tracks dan.

1999
De opener met vocalen van Lisa Coleman en Dez Dickerson. Het einde der tijden is nabij en dus moeten we feesten, een bekend thema bij Prince. De stuwende synths zijn fantastisch en het is een nummer dat Prince zijn hele carrière is blijven spelen.

Little Red Corvette
Deed Prince met When You Were Mine al een geslaagde poging de perfecte popsong te schrijven, hier doet hij het nog eens dunnetjes over. De gitaarsolo van Dez is heerlijk en geeft het nummer iets extra's. In de tekst een heerlijke vergelijking tussen vrouwen en auto's alhoewel ik als jong joch niet helemaal wist wat een used Trojan Horse was.......

Delirious
Dit is voor mij vooral live een favoriet. De rock and roll feel van het nummer doet het live ontzettend goed. Op plaat is het minder energiek.

Let's Pretend We're Married
Tsja, Prince heeft een oplossing voor een vieze smaak in je mond op deze heerlijke funk track. Het eerste nummer van een trio aan experimentele electrofunk. Als je dit gedachteloos op de achtergrond zet, verlies je je aandacht, maar ga je luisteren dan kan je niet stilzitten en is het een groot genot.

D.M.S.R.
Nummer 2 in het drieluik geeft aan wat Prince het liefste met zijn tijd doet. Zware funk die eindeloos lijkt door te gaan. George Clinton zou een nummer als dit makkelijk een half uur kunnen laten duren. Zo gek maakt Prince het niet, maar wat een fantastisch nummer.

Automatic
Het slotstuk van dit funktrio is een stuk donkerder en pakt iets wat Prince nog was "vergeten": SM. Dit nummer is bijna hypnotiserend, maar zols gezegd als ik er niet voor in de stemming ben, kan ik er na 3 minuten klaar mee zijn.

Something in the Water (Does Not Compute)
Een fantastisch nummer gedreven door de Linn drumcomputer. Zelfs Prince kan gedumpt worden en dat schreeuwt hij hier van zich af.

Free
De eerste vingeroefening voor de power ballad die het volgende album zou dragen. Ik vind het fantastisch. Schitterende opbouw, hartverscheurend gezongen en ook nog eens een goede tekst. Het is op dit album een vreemde eend in de bijt en is de reden dat het zo lang geduurd heeft voordat Moonbeam Levels officieel uitkwam.

Lady Cab Driver
Tekstueel kan dit nummer natuurlijk echt niet, maar Prince kwam er mee weg en Jill Jones lijkt het zelfs fijn te vinden. Een bizar nummer, maar onweerstaanbaar funky.

All the Critics Love U in New York
Met alle live uitvoeringen in het achterhoofd houden de Critics inmiddels overal van je. Dit is voor mij niet zo hoogstaand als andere nummers op het album, maar nog altijd bovengemiddeld van kwaliteit.

International Lover
De afsluiter: seks vergeleken met een vlucht in een vliegtuig. Piloot Prince doet het fantastisch. Je wordt geboeid door de tekst, maar heel stiekum zijn de vocalen gemeen goed.

Dit album maakte van Prince een ster in Amerika waardoor hij het voor elkaar kreeg een film te maken die zorgde voor zijn wereldwijde doorbraak. Het album moet in zijn geheel beluisterd worden, vooral nummer 4, 5 en 6. Toch is het nog slechts de opmaat voor iets groters........

Sinds een week staan er weer video's officieel op YouTube. Erg prettig om ze weer terug te zien daar.

avatar van Jan Wessels
Het nummer 1999 was in die tijd een grote klapper op de dansvloer. Ik was toen 21 jaar en bedacht me, al dansend, dat het jaar 1999 nog wel heel erg ver weg was. Wat zou ik in dat jaar doen? Hoe zou het met de wereld zijn? En vooral: tjee, dan ben ik al 38 en een oude man!!!

Nu zijn we alweer achttien jaar na 1999. Time flies.

1999 vind ik overigens nog steeds een goed nummer, de rest van het album kon me nooit zo bekoren. Prince greep me pas bij de kladden met het Purple Rain album waarna ik hem weer losliet na de Batman soundtrack. Nog altijd ben ik blij dat ik indertijd met een stel vrienden naar zijn concert in het Galgenwaard stadion ben geweest. Wat een ervaring.

avatar van Twinpeaks
Door de deelname aan de Princemeter eigenlijk weer eens wat meer aandacht besteed aan de albums . Na zijn dood had ik echt moeite om het op te zetten . Dat gaat nu beter en ik hoor nu toch ook wel dat ik deze eerder wat laag heb beoordeeld. Heb nu ook meer oor voor de albumtracks en luister inderdaad op een andere manier . ik verhoog met een vol punt . dus naar 4,5

avatar van nico1616
Na al die jaren komt deze plaat voor mij op de hoogte van Purple Rain te staan.
1999 is misschien iets minder compact maar alles is er al: de hitsingles, the Revolution, het gitaarspel, het onweerstaanbare gekrijs ... Meesterlijk!

Er schijnt eind dit jaar een 2cd expanded set te verschijnen van 1999. Eindelijk!

lennon schreef:

Het lijkt er inderdaad van te gaan komen nu! Ook een dvd erbij zoals bij Purple Rain indertijd.

Het wordt wel een heel fijne release.. de lp set wordt echt stinkend duur.....

CD1/LP1&2 (Original Album with 2019 Remaster)
01 1999
02 Little Red Corvette
03 Delirious
04 Let’s Pretend We’re Married
05 D.M.S.R.
06 Automatic
07 Something In The Water (Does Not Compute)
08 Free
09 Lady Cab Driver
10 All The Critics Love U In New York
11 International Lover

CD2/LP3&4 (Promo Mixes and B-sides, 2019 Remaster)
01 1999 (7″ Stereo Edit)
02 1999 (7″ Mono Promo-Only Edit)
03 Free (Promo Only Edit
04 How Come You Don’t Call Me Anymore
05 Little Red Corvette (7″ Edit)
06 All The Critics Love U In New York (7″ Edit)
07 Lady Cab Driver (7″ Edit)
08 Little Red Corvette (Dance Remix Promo Only Edit)
09 Little Red Corvette (Special Dance Mix)
10 Delirious (7″ Edit)
11 Horny Toad
12 Automatic (7″ Edit)
13 Automatic (Video Version)
14 Let’s Pretend We’re Married (7″ Edit)
15 Let’s Pretend We’re Married (7″ Mono Promo Only Edit)
16 Irresistible Bitch
17 Let’s Pretend We’re Married (Video Version)
18 D.M.S.R. (Edit)

CD3/LP5&6 (Vault Tracks Pt 1, recorded between November 1981 and April 1982)
01 Feel U Up
07 Colleen
08 International Lover (Take 1) [Live In Studio]
09 Turn It Up
10 You’re All I Want
11 Something In The Water (Does Not Compute)
12 If It’ll Make U Happy
13 How Come U Don’t Call Me Anymore? (Take 2)

CD4/LP7&8 (Vault Tracks Pt 2, recorded between April 1982 and January 1983)
01 Possessed (1982 Version)
02 Delirious (Full Length)
03 Purple Music
04 Yah, You Know
05 Moonbeam Levels (2019 Remaster)
06 No Call U
07 Can’t Stop This Feeling I Got
08 Do Yourself A Favor
09 Don’t Let Him Fool Ya
10 Teacher, Teacher
11 Lady Cab Driver / I Wanna Be Your Lover / Little Red Corvette (Tour Demo)

CD5/LP9&10 (Live In Detroit at Masonic Temple Theater, Masonic Hall (Late Show) – November 30, 1982, Previously Unreleased)
01 Controversy
02 Let’s Work
03 Little Red Corvette
04 Do Me, Baby
05 Head
06 Uptown
07 Lisa’s Keyboard Interlude
08 How Come U Don’t Call Me Anymore?
09 Automatic
10 International Lover
11 1999
12 D.M.S.R.

DVD (Live at The Summit, Houston, TX, – December 29, 1982, Previously Unreleased)
01 Controversy
02 Let’s Work
03 Do Me, Baby
04 D.M.S.R.
05 Keyboard Interlude
06 Piano Improvisation
07 How Come U Don’t Call Me Anymore?
08 Lady Cab Driver
09 Automatic
10 International Lover
11 1999
12 Head

lennon schreef:
de lp set wordt echt stinkend duur.....

Dit hoef ik niet op lp. Ik heb genoeg aan mijn exemplaar die ik al sinds mijn 14e bezit (gekocht nadat ik Purple Rain in 1984 had gekocht).

De cd box set koop ik dan weer wel.

Leuk om veel bekende 'onbekende' nummers terug te zien die nu een officiële release krijgen

Holy Moses lennon: wat een nieuws! Ziet er wel goed uit zeg!

avatar van dazzler
Wat is jullie bron?

dazzler schreef:
Wat is jullie bron?

Diverse Prince fansites, plus de officiële Prince Estate site (via Facebook) Op 29 november de release.

En ook hier: Prince Classic, 1999, Reissues In Remastered 5CD/DVD, 10LP/DVD Boxes - musictap.com

In addition to the remastered album and studio tracks from the vault, the Super Deluxe Edition includes two complete live performances from the 1999 Tour: an audio recording captured on 11/30/82 in Detroit; and a video recording from 12/29/82 in Houston, presented on DVD.
In the liner notes for the Super Deluxe Edition, Rolling Stone critic David Fricke calls the 1999 reissue “an unprecedented immersion in the frenetic momentum and private working world of Prince in 1981 and 1982."

The Super Deluxe Edition features Prince's never-before-seen handwritten lyrics from the era, tape reels from the legendary vault, and rare photography from #AllenBeaulieu, plus liner notes by longtime Rolling Stone critic David Fricke, revered Guns N' Roses bassist and author Duff McKagan, and Prince scholars Andrea Swensson and Duane Tudahl.

avatar van Rumour
Mooi nieuws! Voor CD3 en 4 gaat deze op de wishlist.

Rumour schreef:
Mooi nieuws! Voor CD3 en 4 gaat deze op de wishlist.

Het lijkt erop dat je dan de dure deluxe box zal moeten aanschaffen

avatar van dazzler
Ik ga voor de dubbelaar. Voor mij volstaat het originele album en de 7" en 12" a- en b-kanten. De rest is een kluif voor de fans. Fijn dat je niet de hele box moet kopen om dat wat je al op vinyl hebt om te zetten in een digitaal geremasterde vorm. Ik moet trouwens dringend mijn score eens verhogen van 3* naar 4*.

Ik heb de deluxe cd/dvd versie besteld, ook niet goedkoop, maar de prijzen voor de vinyl-versie (zit daar de dvd ook bij?) vind ik een beetje too much en ik hoef dit niet echt op vinyl te hebben.

avatar van Rumour

Het lijkt erop dat je dan de dure deluxe box zal moeten aanschaffen

Er zit niets anders op. Ik ga mijn hofleverancier dodax in de gaten houden...

De LP set heeft de cd's niet, maar een download. wel de dvd

Was 175 op bol, maar ging al snel naar 215.

avatar van Funky Bookie
Ik doe toch de LP box maar weer. Ik blijf zwak......

Ik heb gisteren de deluxe 5CD/DVD versie op bol besteld voor 65 euro. Daar is hij nu nog steeds een stuk goedkoper als op amazon.de Dus sla gauw je slag, zou ik zeggen, mocht je interesse hebben. De prijs van de LP set vind ik zo belachelijk hoog dat ik mij niet heb laten verleiden.

Funky Bookie schreef:
Ik doe toch de LP box maar weer. Ik blijf zwak......

Ik zag 'm het goedkoopst voor 190 euro op fnac.com maar heb het zelf dus niet gedaan.