Prince - 1999 (1982)

Funk / Pop
Label: Warner Bros.

1. 1999 (6:22)
  2. Little Red Corvette (4:58)
  3. Delirious (3:56)
  4. Let's Pretend We're Married (7:20)
  5. D.M.S.R. (8:05)
  6. Automatic (9:24)
  7. Something in the Water (Does Not Compute) (4:00)
  8. Free (5:00)
  9. Lady Cab Driver (8:25)
  10. All the Critics Love U in New York (5:55)
  11. International Lover (6:35)
haveman
Misschien kun je dit motiveren in een pm, maar kijkende naar de stemmen die ik tot nu toe op Prince heb uitgebracht moet ik er een paar verhogen. Ga ik nu doen.

avatar van laxus11
Little red corvette Blijft voor mij een van de beste Prince Platen
Delirious is trouwens ook niet verkeerd

avatar van Ataloona
D.M.S.R. is mijn favoriet van dit album, vooral live is dat nummer genieten.
Heel vaak word dat nummer elke keer weer anders gespeeld. Vooral de versie van de Small Club 1988 bootleg is erg mooi

avatar van muziekobsessie
Ik ben door het optreden in ahoy zondag weer helemaal bezeten van dit prachtige album en in 't bijzonder "something in the water". De demo versie is trouwens ook geweldig die is met piano en zang zonder effect echt weergaloos. Ook leuk dat voor een aantal nummers langere versies te vinden zijn: delirious van 6 minuten, little red corvette etc. Had destijds ook eerst de verkeerde korte versie-lp gekocht.
Ik vind ook de lange nummers de kracht van dit album want ze vervelen geen seconde.

Ik had ook die andere LP eerst gekocht (met Prince zelf op de hoes). Heel snel heb ik toen de dubbelaar gekocht. Hetzelfde gebeurde met de cd: daar ontbraken bij de eerste versie ook wat nummers (omdat het niet op 1 cd zou passen wat bullshit was). Ook die heb ik toenzeer snel vervangen door de versie waar wel alles op staat.

avatar van muziekobsessie
En toch is die andere hoes eigenlijk veel leuker

avatar van rkdev
Sterke plaat van Prince die tegen het einde helaas wat inzakt.
Het album begint natuurlijk fantastisch met het partynummer '1999' gevolgd door nog eens 5 zeer sterke nummers!!
Het eerste mindere nummer is 'Something in the Water', maar deze wordt meteen gecompenseerd door wederom 2 sterke tracks (heeft Prince ooit Modjo om credits voor diens "Lady (Hear Me Tonight)" gevraagd ). Dan komt de grote draak van deze plaat. Het monotone 'All the Critics Love U in New York' klinkt als een demo in 1 take (het doet me qua stijl wat denken aan nummers van McCartney II). Ik kan er niks mee. Het album wordt afgesloten met de ballad 'International Lover', geen slecht nummer maar ook niet echt mijn ding.

Ik sluit af met een quote van West, die het voor mij perfect omschrijft:
west schreef:
Kortom, overall een echt goed album. Maar er staan dus een paar nummers op die niet tot het hoge niveau horen, wat Prince op zijn volgende platen wel laat horen.

All the Critics Love U in New York een draak?

aERodynamIC schreef:
All the Critics Love U in New York een draak?
Sorry, smaken verschillen (staat hier op de site trouwens ook bijna onderaan bij de favorieten).

De demo van all the critics is overigens wel lekker... en ik deel de mening ook niet met je rkdev, ik vind m super!

@aERodynamIC en lennon:
naar aanleiding van jullie reacties zojuist het nummer nogmaals gedraaid, en ondanks dat de bass en gitaar lekker zijn vind ik de rest van het nummer een uitermate hoog irritatiegehalte hebben.
Sorry, dit nummer is echt niet mijn ding. Waarschijnlijk ben ik daarom ook een Prince liefhebber (met 'maar' pakweg 20 cd's van de man in m'n kast), en geen fan.

^Tja, dat kan natuurlijk... Nummer is groot favoriet onder een grote schare fans, maar als het je ding niet is, houdt het op..

Misschien gaat het lampje ooit nog een keer branden

lennon schreef:
Misschien gaat het lampje ooit nog een keer branden
Dat sluit ik ook absoluut niet uit, is al met meer liedjes gebeurd door de jaren heen.

rkdev schreef:

Heeft daar toch niks mee te maken? Je zegt het zelf al: smaken verschillen

avatar van Marty McFly
Take a bath hippie!

Prince was ten tijden van het nummer 1999 vooral voor mij de persoon achter Vanity 6.
Ook in de clip van 1999 vooral veel lingerie, waar een artiest als Madonna op voort borduurde.
Leuk geslaagd nummertje, met de herkenbare drums; die vervolgens de jaren 80 domineerde.
Denk je echt dat ik verwachtte dat deze artiest de jaren 80 zo zou veranderen.
Echt niet, dus.
Pas toen ik de eerste keer When Doves Cry hoorde (alleen het intro al), wist ik dat we hier met een blijvertje te doen hadden.
Toch is er muzikaal gezien weinig verschil tussen de albums 1999 en Purple Rain; al zijn de composities op laatst genoemde gewoon van een hoger nivo.

avatar van musiquenonstop
Na het verschijnen van Sign The Times (waar ik toen en nu nog helemaal weg van ben) dacht ik dat het tijd werd me in deze man te verdiepen. Deze plaat aangeschaft, toen bleek het voor mij toch op te houden.

Na de opener 1999 vind ik Little Red Corvette nog een aardig nummer, en daar hield de plaat voor mij al op. Wanneer de sound van een album niet mijn ding is, dan kan ik me niet echt in de songs verdiepen. Na enkele draaibeurten is deze de kast niet meer uit gekomen.

avatar van nico1616
aERodynamIC schreef:

Dan moest je wel weten dat er een dubbelaar was. Toen ik in 1983 als 15-jarige de LP 1999 kocht, was het me op geen enkele manier duidelijk dat het om een soort van highlightsversie van een dubbelelpee ging. Dit stond op mijn LP:
A1 1999
A2 Little Red Corvette
A3 Delirious
A4 Free
B1 Let's Pretend We're Married
B2 Something in the Water (Does Not Compute)
B3 Lady Cab Driver
Dit is voor mij een absoluut 5* album.

Ik denk dat het ongeveer 15 jaar heeft geduurd voor ik doorhad dat er 4 extra nummers waren, waaraan ik nog steeds niet gewend ben. Ik vind ze beduidend minder dan de rest ...

avatar van matthijs
musiquenonstop schreef:

Dit is herkenbaar: in het algemeen en voor deze plaat in het bijzonder. Ik ben een enorme liefhebber van elektronische muziek, en dit album drijft flink op synth-blazers en drummachines, toch bevalt deze sound me niet, het hele album lang. Bij Purple Rain had ik daar geen probleem mee; volgens mij is de sound daar niet enorm anders, maar het songmateriaal is wat mij betreft een stuk sterker!
Dit gezegd hebbende, het titelnummer van 1999 is nog steeds een lekker nummer, vooral de volledige versie (met name de laatste 3 minuten)

Nu ik dit album op High Quality 180 gram vinyl afspeel, hoor je nog beter alle details. En dan hoor je dat ook dit album van Prince erg goed in elkaar zit en erg lekker klinkt. De lengte van sommige nummers stoort mij daarom minder dan tot nu toe en ik verhoog mijn score alsnog tot 4,5*, want er staat genoeg moois op deze dubbelaar. Absolute favoriet blijft D.M.S.R.: ronduit briljant nummer is dat toch!

Is dat een re-release? Ik heb nog gewoon mijn oude exemplaren (de dubbel versie en de enkele versie).
Zal die eens draaien en luisteren hoe dat klinkt.

avatar van Kronos
Het verschil zit wellicht niet in de oren maar vooral tussen de oren van west, denk ik. Momenteel van hem nergens lovende woorden meer over SHM CD's. Tegenwoordig valt bij allerlei albums te lezen dat die plots nóg beter worden dan ze ooit waren, afgespeeld vanaf een muziekdrager waarop een ronkende naam als Very Limited Gold Edition, Exclusive Multicoloured Audiophile High Quality 180 Gram Double Virgin Vinyl kleeft.

Alles wat ik op Shm CD's heb, koop ik natuurlijk niet op (180 gram) vinyl: ik ben toch niet gek!
Wel goed en verrassend dat je de kwaliteiten van de Shm CD's hebt onthouden Kronos.

Is dat een re-release?.

Ja, in 2011 uitgebracht. Mooie is het label wat niet meer het WB label is, maar de ogen van Prince erop.

Overigens vermoed ik dat er nu weer een re-release zal komen. Want na Purple Rain komt de rest van de catalogus ook aan de beurt, en met extra's

Die ogen zijn best creepy... maar ook wel weer mooi gedaan.

avatar van blur8
Geweldig dat Prince het voor elkaar krijgt om met een nieuwe toonzetting een song als Something in the Water een tweede leven te geven.
3RDEYEGIRL - Something In The Water (Paisley Park Rehearsal - Oct 30, 2013) - YouTube

1999 is een feestalbum.
Dit is hoe Prince tegen de toekomst aankijkt.
Rond de eeuwwisseling zal dansbare muziek weer heersen.
En hij heeft het absoluut niet verkeerd ingeschat.
House en Dance doen het goed, en dit zal zich ook na het jaar 2000 verder ontwikkelen.
Uiteraard klinkt het nummer 1999 zo’n 17 jaar later gedateerd en minder futuristisch als verwacht, en is de single versie een stuk korter en krachtiger dan de albumversie, sorry puristen, maar dit is mijn mening.
Ik ben ook meer een liefhebber van de kortere Prince nummers.
Het grote probleem op 1999 vind ik dus over het algemeen de lengte van de songs.
Vaak mond het uit op een soort van jamsessie, en voorbeelden als Sly Stone en George Clinton komen daar prima mee weg.
Nee, dan hoor ik liever Prince in zijn compactheid van ander voorbeeld Rick James, tenzij hij mij omver blaast in een geweldige gitaarsolo zoals in Purple Rain.
Ik sluit ook met dat album af.
Opener Let’s Go Crazy lag nog aardig in de lijn van het niks aan de hand gevoel 1999.
Vervolgens liet hij ook een meer gevoelige Prince zien aan een groter publiek, en werd hij een heel stuk succesvoller.
Toch knap, hoe deze normaal zo gesloten, kleine man zich durft open te stellen als een groot meester.

1999 was een magisch jaartal.. de overgang naar een nieuw millenium.. Maar dat was nog zo enorm ver weg, bijna niet voor te stellen. Ik zou 27 zijn als het zover was. Dat duurde nog eeuwen dus. Nu in 2015 weet ik wel beter. De tijd vliegt, en 1999 ligt ver achter ons. Maar de plaat gaat nog steeds goed mee. Ik kocht 'm in 1985, want het was een dubbel lp, en daar moest wel even voor gespaard worden natuurlijk. Maar trots als een pauw ben ik overgegaan tot de aanschaf zodra het kon. Er was ook een 1 lp versie, maar ik had al snel gezien dat ik toch echt de complete set wilde hebben. Warner wilde eigenlijk niet dat Prince een dubbelaar op de markt bracht, en daarom is de 1 lp versie een soort compromis geweest, maar totaal overbodig natuurlijk. Later toen de cd op de markt kwam was de dubbelaar te lang voor een cd (er kon toen nog maar 74 minuten op een cd) dus werd DMSR er vanaf gelaten. Weer een verminking, maar toen er 80 minuten op een cd kon werd dit gelukkig nog gecorrigeerd.
De hoes laat allerlei dingen zien, de rude boy button van Controversy, de band naam Revolution staat in spiegelbeeld in de I van Prince, dus de band was er al, maar kreeg nog geen vernoeming op de release. En de 1 in 1999 is een geslachtsdeel. Ook zien we het mannen en vrouwen teken al bij elkaar staan, later zou deze evolueren in het symbool van Prince. In de 1e 9 van 1999 is die combi ook al te vinden.

1.1999 (6:22)
Dat dit nummer niet voor de wereldwijde doorbraak heeft gezorgd begrijp ik echt niet. Het heeft werkelijk alles, de sound, de melodie, het meezing gehalte, de dance vibe... Bescheiden hit geweest. Zelfs toen het werkelijk 1999 was en opnieuw werd uitgebracht deed het weinig. Door de toen nog bestaande issues met Warner kwam Prince met een her opgenomen versie (de new master) die eigenlijk afbreuk deed aan dit originele nummer. Snel vergeten dus maar. Het is duidelijk, Prince is gekomen om een feestje te maken op dit album! Laat maar komen zou ik zeggen!

2.Little Red Corvette (4:58)
Wederom een sterk nummer met een zeer aanstekelijk refrein. Ook een single geweest die veel meer eer had verdiend dan dat het kreeg. Het werd wel een hit, en kwam ook op MTV (wat bijzonder was voor een gekleurde artiest) De 12 inch versie bevat een leuk uitgebreid stuk wat niet te horen is op deze versie. Ook live speelt hij dit nummer nog regelmatig, en tijdens de laatste tournees heeft hij er meer gitaar in verwerkt, wat echt erg mooi past in het nummer. Knappe song, en absoluut een klassieker in het oevre van Prince.

3.Delirious (3:56)
Een Rock 'n Roll achtig nummer wat altijd een feest is als de man 'm live brengt (is al even geleden). Leuk nummer, vrolijk, en dat het synth geluid achterhaald klinkt maakt het alleen maar leuker! Ook een single geweest, maar deed niks. Het einde waarin een baby te horen is, is volgens mij nog eens gebruikt in als een sample in een Aliyaah track?

4.Let's Pretend We're Married (7:20)
Interessant intro.. De opbouw van de song maakt het spannend. De eerste zin maakt al duidelijk dat we hier te maken hebben met een nummer over sex. Vrije sex zonder "strings attached" want There ain't nothin' wrong if it feels all right probeert hij zijn prooi te overtuigen. Tevens geeft hij gewoon toe vreemd te gaan, maar dat is ok: My girl's gone and she don't care at all Ik was 13 toen ik dit nummer luisterde, en begreep al aardig wat Engels, maar hoorde ik dat nou goed? I wanna fuck you so bad it hurts, it hurts, it hurts en I sincerely wanna fuck the taste out of your mouth.. dat was toch wel even wat zeg! Mijn onschuldige geest zou niet meer hetzelfde zijn... Dat maakte dit nummer alleen maar interessanter natuurlijk! Dat hij het lef had dit zo op plaat te zetten zeg! Wat een held! Behalve de schunnige tekst vind ik het nummer erg goed. Ooit is dit nummer nog eens verschrikkelijk verkracht door Tina Turner.

5.D.M.S.R. (8:05)
Een nummer wat heel erg 70's Disco/Funk klinkt. Een typisch Prince feest nummer. In het midden van de song lijkt hij duidelijk te willen maken dat hij de man achter Vanity en the Time is:
Jamie Starr's a thief
It's time 2 fix your clock
Vanity 6 is so sweet

Als we dat al niet wisten, weten we dat nu. Ik vind dit een heerlijk nummer, vooral muzikaal erg aanstekelijk

6.Automatic (9:24)
Een wat donkere song met lekkere herkenbare Prince sound. Ik kan er eeuwig van genieten. Let eens op de bas aan het eind van de song, wat lekker zeg! De teksten in de song doen vermoeden dat het hier om een SM achtige sex gaat, De clip bevestigd dat enigszins, maar helemaal duidelijk is de tekst me niet. De song duurt duurt net geen 10 minuten, maar dat stoort me niet. Prince gooit er nog een mooie one liner uit: They say nothing's perfect but they don't know you wellicht een mooie om ooit eens te gebruiken om een iemand te versieren?

7.Something in the Water (Does Not Compute) (4:00)
Weer die fantastische Lynn Drum. Wat een mooie sound heeft die toch. Prince heeft natuurlijk geen alleen recht op die sound, maar heeft m wel groot gemaakt, waardoor ie autmatisch aan de man wordt gelinkt. Prince lijkt teleurgesteld in zijn vriendin in deze tekst. Onzeker, verdrietig... Hij schreeuwt het lekker uit in de song. Hij verwerkt het verdriet met "Bitch, I don't even think you're special"En zo ga je weer verder inderdaad. Dit nummer speelt hij nog regelmatig, en is enorm poplair onder de fans! En terecht!

8.Free (5:00)
Prince heeft ons gelukkig ook nog iets te melden qua moraal: Don't cry unless you're happy, don't smile unless you're blue, Never let that lonely monster take control of U geniet meer van het leven... en misschien wel heel erg nodig om in deze dagen te realiseren:
Be glad that U r free
Free 2 change your mind
Free 2 go most anywhere, anytime
Be glad that U r free
There's many a man who's not

Ze zouden het zo in een campagne kunnen gebruiken voor opvang voor de vele vluchtelingen die momenteel Europa instromen. Het is zo simpel, maar het is natuurlijk wel zo. Veel dingen vinden we gewoon, en Prince zet ons even terug op de aarde met deze tekst, die ten alle tijden geldt. Mooi nummer, wat ik altijd lekker mee loop te bleren, want daar nodigt het echt voor uit.

9.Lady Cab Driver (8:25)
Dit nummer kon me als klein ventje niet bekoren, maar inmiddels wel. Dit was ook het nummer wat ik natuurlijk halverwege altijd zachter moest zetten, want anders zouden mijn ouders denken dat ik keiharde porno zou zitten te kijken. Vanity kreunt er in dit nummer lekker op los, en dat was spannend natuurlijk, maar ik schaamde me er ook wel een beetje voor. De muziek is lekker funky.
In een seksueel getinte sfeer neemt Prince de taxi chauffeuse mee in extase, en reageert zich dan af op allerlei maatschappelijke problemen. Ieder zijn hobby zeg maar. Ik vind het een bijzondere combinatie. Maar, ook voor God heeft Prince een stootje over: That's for, that's for the creator of man en dat is dan toch wel weer sympathiek. Het instrumentale deel wat na deze sessie volgt vind ik het beste stuk in het nummer. Zo enorm funky, Prince op en top!

10.All the Critics Love U in New York (5:55)
Weer een nummer met de combinatie van maatschappij en sex. Prince komt er toch mee weg, en het is weer een heerlijk nummer. Ook dit wordt nog veel gespeeld tijdens live shows, waar New York dan wordt vervangen door de plaats waar de man voet heeft gezet.

11.International Lover (6:35)
De vlucht is bijna over, en Prince wil ons veilig laten landen met zijn maatschappij Prince International. Een typische Prince ballad, die natuurlijk weer uitmondt in sex. Dat geeft niet, zijn ballads zijn daarom zo lekker om te horen.Als Prince aankondigt We are now making our final approach to Satisfaction is de plaat ten einde gekomen. Die bevrediging heb ik ook bereikt, muzikaal gezien. Remember, next time you fly, fly the International Lover, dat doe ik zeker, want de muzikale verslaving wordt alleen maar gevoed door het beluisteren van deze paarse muziek.

De singles van dit album brachten nog 3 nieuwe songs mee
How Come U Don't Call Me Anymore (B-kant 1999), Horny Toad (B-kant Delirious) en Irresistible Bitch (B-kant Let's Pretend We're Married).
How Come U Don't Call Me Anymore is een mooie piano begleide song, en had echt niet misstaan op deze plaat. Alicia Keys heeft er in 2001 nog een aardige hit mee.
Horny Toad neigt wat naar Delirious, en heeft een zeer vermakelijke tekst.
Irresistible Bitch, ook erg fijne track. De kwaliteit van deze 3 songs bewijzen dat Prince echt zoveel goeds aan het maken was in die tijd, natuurlijk moest dit een dubbelaar worden. Als het aan Prince lag had er nog wel een bij gekund denk ik?

Don't worry, I wont hurt you, I only want to have some fun stelt Prince ons gerust in het intro. Die belofte maakt hij waar kan ik concluderen aan het einde van de plaat. Het is een groot feest, een muzikale trip! De kleine man heeft iets groots gemaakt met dit album!

Mooi introductie van het album waarmee je hier begint Lennon.
Bijna niet meer voor te stellen dat je in die tijd echt spaarde voor een album, ik deed dat ook.
Ik weet nog dat Songs From The Big Chair van Tears For Fears net uit was, en er een flinke stapel in de winkel lag, die elke dag kleiner werd.
Stel je eens voor dat je mis zou grijpen?
Elke week die 2,50 gulden zakgeld apart leggen, en dan na 10 weken eindelijk het album kopen.
Voor mij was het nummer 1999 een prima eerste kennismaking met Prince, maar ik werd pas omver geblazen toen een paar jaar later When Doves Cry verscheen.

avatar van Chameleon Day
All the Critics Love U in New York had zo maar een Talking Heads nummer kunnen zijn. Had prima gepast op Remain in Light. Het atmosferische gitaarwerk doet denken aan het gitaarwerk van Adrian Belew op dat album. Fijn nummer!