Prince - Lovesexy (1988)

3. Glam Slam (5:07)
  4. Anna Stesia (4:58)
  5. Dance On (3:44)
  6. Lovesexy (5:47)
  7. When 2 R in Love (4:01)
  8. I Wish U Heaven (2:43)
  9. Positivity (7:18)
Ezechiël²
Hoe je het nu brengt ben ik het met je eens West. Maar dat is heel anders dan wat je hiervoor deed. Maar wat mij stoort is dat er albums bij betrokken worden waar iemand eerder op gestemd heeft. En die worden dan vergeleken, en die vergelijking gaat helemaal scheef. En staat los van wat iemand van Lovesexy vind lijkt me En wat iemand kwaliteit vind heeft natuurlijk ook met smaak te smaken. Zo vind ik Prince over het algemeen emotieloos en geloof ik hem niet, en vind ik zijn muziek en stem voor het grootste gedeelte niet lekker klinken en heeft het dus niet de kwaliteit die ik zoek.

Daarbij kan het zijn dat je muziek 'van een mindere kwalitiet' (wat dus maar relatief is) lekkerder vind klinken dan een album dat volgens sommige van 'betere kwaliteit' is. Ik kan mij voorstellen dat iemand het album wat jij erbij betrok leuker vind dan Lovesexy

Even een aanvulling: de verplaatste berichten gaan over de stemmen, het live zingen en echte of onechte emoties van en bij Prince en Michael Jackson.

avatar van iggy
Aardige plaat van prince. Die jaren waren toch zijn jaren. Met name de zomer van 88 was voor mij een groot feest. Het begon natuurlijk met het nederlands elftal dat in 88 de europese titel in duitsland veroverde. Daarna ging ik een maand door europa reizen. Om vervolgens erachter te komen dat prince een concert in duitsland/dortmund zou geven. Dat ook nog eens op tv zou worden uitgezonden. Op zich allemaal aardig he. Maar prince vond het nodig om er bijna alleen maar nederlanders toe te laten. En dat in duitsland ha. Ik vond dat wel een heel geinig idee. Het concert was trouwens van buitengewone klasse. Tja die zomer van 88 not bad not bad at all ha. Lovesexy vind ik echter behoorlijk achterhaald. Anna stesia lekker nummer. Maar er staan behoorlijk wat nummers op die me vandaag de dag niets meer doen. Jammer ik had lovesexy ook al een hele tijd niet meer gedraait. Nu heb ik hem al voor de derde keer gedraait in een vrij korte periode maar nee dit is het niet meer voor mij. Eigelijk verdomd jammer

avatar van Stijn_Slayer
Grappig hoe deze plaat het altijd onwijs goed doet onder de die-hards van Prince, maar hoe het voor anderen gewoon een leuke plaat is (zie ook het gemiddelde hier). De wereldwijde ontvangst was ook wat wisselend. Ik vond het zelf een wat gedateerde klank hebben, en de nummers grepen me niet zo.

Toch zit hier eigenlijk een groot deel in van waar Prince voor staat. Het album funkt, kent eigenzinnige (blazers) arrangementen, de trademark ballad 'When 2 R in Love' (voor mij een minder moment), in 'Lovesexy' komt zelfs de jazz voorzichtig langs, en ook in tekstueel opzicht is het typisch Prince.

Misschien dat het komt doordat ik nu de cd heb i.p.v. MP3's, maar zo storend vind ik de productie niet meer. De drums in 'I Wish U Heaven' zijn not done, maar verder valt het reuze mee.

Wel vind ik dat de klad er een beetje inkomt na het titelnummer, al vind ik 'Positivity' nog redelijk goed. Ik zal 'm de komende tijd eens wat vaker beluisteren. Misschien is 'ie wel een halfje extra waard.

Stijn_Slayer schreef:
Grappig hoe deze plaat het altijd onwijs goed doet onder de die-hards van Prince.

Zelf vind ik dit nog steeds een meesterwerk. Maar misschien zijn er ook wel redenen voor: ik had nooit gedacht dat er na SOTT (en zijn 3 voorgangers) nog zo'n geweldig album zou verschijnen, ik was toen qua fan-zijn op een absoluut hoogtepunt (helemaal idolaat van de man, zeker na het Galgenwaard optreden het jaar ervoor), de Lovesexy show in de Kuip waar ik heel erg vooraan stond maakte dit album nog geweldiger en de buzz rondom de Black Album (en het daadwerkelijk bezitten van dat toen nog illegale album) zorgden ervoor dat de waardering enorm was.

Opmerkelijk misschien dat ik dat nog steeds vind. Het behoort nog steeds tot mijn favoriete 3 Prince albums. Gekleurd door het verleden? Misschien maar ik kan nog steeds heel erg blij worden van elk nummer op dit album (het was mijn laatste LP die ik kocht in die tijd, verving het snel op cd en later weer vervangen door de cd versie waar de nummers los van elkaar staan i.p.v. 1 track).

Stijn_Slayer schreef:

Naar mijn idee is het juist andersom. Deze plaat was juist erg moeilijk voor Prince, zeker ook richting zijn fans. Want: het is de opvolger van het briljant Sign 'o' the Times en de bijbehorende tour en alle succesvolle jaren daarvoor. De verwachtingen waren daardoor onredelijk hoog gespannen, waardoor dit album lager gewaardeerd wordt, ook hier.

Als je het album op zich neemt, los van al het eerdere werk, dan hebben we hier over een top funk album. En ook nog eens origineel, want de funk wordt hier gemengd met de housebeat van de jaren '90. Resultaat is een heerlijk dance-album, met veelal erg sterke songs. Typische songtitel voor dit album is dan ook Dance On: dat is de bedoeling! Party man, party people!

Alphabet Street neigt meer naar de popkant, maar was dan ook één van de grootste hits van Prince. En terecht: het is in 2011 nog steeds erg prettig om het op cd of live te horen. Glam Slam slamt je de kamer uit, Anna Stesia vindt ik waanzinnig mooi en bij Lovesexy de titelsong kan je niet stil blijven zitten. Verder staat er geen minder nummer op. Toch is er 1 minpunt: het artwork. Tjonge jonge... maar ja: het gaat om de muziek.

Kortom, als je dit album sec beschouwt, is het een erg sterk funky dancepop album. Aanrader: draai 'm erg hard. Niet te missen!

^Ik denk dat de bijbehorende tour ook heel veel magie meegeeft aan dit album en deze periode!

Maar voor mij is dit ook een heerlijk album! Positivity is voor mij zelfs een top 3 Prince nummer!

avatar van rkdev
lennon schreef:
Positivity is voor mij zelfs een top 3 Prince nummer!
En hoe ziet die top 3 er verder uit ?

rkdev schreef:
En hoe ziet die top 3 er verder uit ?

Tja, die wisselt nog wel eens, maar

The question of u
Joy in repetition

horen daar al een tijdje zeker bij! Gek genoeg dus 2 nummers van het Grafitti bridge album, welke ook wat dieptepuntjes bevat.

En natuurlijk zijn er nog veel meer nummers die hierin horen, (Strange relationship, Computer blue, Beautiful strange, Dreamer, Boom, Let's go crazy, The Cross, Empty room, A better place to die, etc etc) maar dit komt het 1e in me op.

lennon schreef:

Mooi lijstje Lennon. Maar "A Better Place" moet natuurlijk "Moonbeam Levels" zijn!

Wijsneus... lange tijd stond het wel als Better Place to Die bekend natuurlijk. Van mij ook een torenhoge favoriet. Schijnt dat het ten koste van Free gesneuveld is voor het album 1999. Ook dat nummer vind ik heerlijk maar Moonbeam Levels is zo hemels mooi. Die zou ik graag nog eens op een album zien opduiken (in oorspronkelijke versie)

Aquila
aERodynamIC schreef:

Ik was ten tijde van dit album (nog) geen Prince fan (kende hem eigenlijk niet goed - alleen van wat singles) - zag hem ook pas later live, maar vind dit na Parade zijn beste album Altijd al erg goed gevonden. En staat nog steeds. Allen 'When 2 R in Love' is mij wat te zoet, maar de afwisseling belicht wel veel van de aspeccten die hem deze periode zo onontkoombaar maakte. 'Anna Stesia' is mijn favoriet op dit album.

aERodynamIC schreef:

Hear! Hear!

Marty McFly schreef:

tja, daar zijn menige discussies over geweest.. en inderdaad, je hebt gelijk officieel is dat het ook, maar ik heb al sinds mijn 16e een bootleg met A better place to die als titel, dus die zit er aardig ingebakken!

Bij mij hetzelfde..... sterker: indertijd probeerde ik wat van de lyrics te maken maar Moonbeam Levels kwam daar niet in voor

Maar dat zit er wel zeker in....;) in het refrein zelfs!

Ja duh, nu met internet is dat allemaal zo veel makkelijker geworden

avatar van Marty McFly
Je kwam hem ook wel eens tegen onder de titel "Never Stupid" weet ik nog. Mooie tijden!

avatar van MAS
MAS
Het eerste volledige Prince album dat ik heb geluisterd en het bevalt best goed. Welke raden jullie mij aan om hierna te luisteren?

^Sign O the times... 100% zeker weten!

avatar van musicfriek
Ja, mooie aanrader, lennon Maar probeer ook eens Around the World in a Day, MAS.

Around the world is meteen een sprong in het diepe Musicfriek... Mas kan beter rustig instappen.. als hij Lovesexy nu al kan waarderen, schuilt er een Prince liefhebber in hem.. dat moet je rustig benaderen

Als je tijd en zin hebt, kan je ook gewoon chronologisch te werk gaan. Begin bij Purple Rain (wellicht 1999) en ga dan een album of 4, 5 af werken. Het creative hoogtepunt heb je dan te pakken, raak je dan in de ban van Prince, dan heb je nog heel wat te beleven.

avatar van musicfriek

avatar van principal2000
Ik zou Around The World In A Day nog even laten liggen (die is toch wat afwijkender).

Ik raad je aan:
Dirty Mind (Controversy ligt in het verlengde en is hier populairder)
Voor echt de beginjaren en een echte begin jaren '80 sound erg leunend op melodieuze baslijnen en veel synthesizers.
1999
Voor een aantal goede hits en nummers met lange speelduur.
Purple Rain
Voor de grootste hits.
Diamonds And Pearls
De perfecte popplaat.
Batman OST
Erg elektronisch geluid en een groeialbum (tevens een love/hate album).
The Rainbow Children
Modernere plaat, maar veel over het hoofd gezien. Erg jazzy sound en vooral veel de irritante lage-stem-voice-over skippen.

Maar ik weet niet of ik jouw Prince-smaak net zo goed kan inschatten als jouw hip-hop smaak.

musicfriek schreef:
[Sprong in het diepe? Vind dat juist een vrij toegankelijk album, mijn ervaring dan.

Temptation, Tambourine, condition of the heart.... zijn nou niet de meest makkelijke Prince nummers te noemen (wel heeeeeeeel erg goed) maar dat verschilt per persoon natuurlijk.

Ik denk dat SOTT het dichtst bij Lovesexy in de buurt ligt, vandaar dat ik die als 1e zou aanraden. Daarna is het uiteraard tijd om terug te gaan naar periode 82-86... en dan komt de rest vanzelf!

Succes met de keuze MAS.. en vooral, laat weten wat je er van vindt!!!

avatar van MAS
MAS
Bedankt voor alle tips! Ik heb geen tijd om chronologisch te werk te gaan dus ga ik SOTT maar eens luisteren.

Nou, dan ga je een mooie tijd tegemoet!

Hunter
Kan nog niet veel grip krijgen op de B-side van deze plaat, maar de A-side vind ik verdomd lekker klinken. Uitblinker natuurlijk Anna Stesia.
Maar ook Dance On is heel erg lekker.

3.5

Wat mij betreft een onderschat Prince album, misschien niet de allersterkste nummers uit zijn carriere, maar die sound en die positieve energie! De eye no/alphabet street/glam slam opening raast als een gelukzalige tornado over me heen. Het outro van glam slam intrigeert me mateloos, net als de intro (rain is wet, sugar is sweet...) en de waterige outro. Zó uniek, zo Prince!