Johan - Pergola (2001)

Label: Excelsior

1. Tumble and Fall (4:21)
  2. Pergola (4:06)
  3. I Mean I Guess (3:36)
  4. Tomorrow (2:09)
  5. Day Is Done (2:55)
  6. I Feel Fine (2:51)
  7. Paper Planes (3:31)
  8. Save Game (3:04)
  9. How Does It Feel (3:54)
  10. Why_CP (3:38)
  11. Time and Time Again (3:31)
  12. Here (3:05)
avatar van Jumpjet
p-i-e-t schreef:
Beste plaat ooit in Nederland gemaakt. Punt.

Daar ben ik niet helemaal zeker van, al zijn er maar weinig albums die hierbij in de buurt komen.
1 ding weet ik zeker het is in ieder geval de beste plaat ooit in Hoorn gemaakt.

avatar van Manuel
Na de eerste twee nummers vind ik dit album toch nauwelijks boeiend meer..

avatar van Ronald5150
Prachtige gitaarpopplaat van eigen bodem. Mooie teksten, meeslepende melodieën, en intense zang en samenzang. Melancholie ten op. "Tumble and Fall" en "Day is Done" zijn de singles en die zijn ook van een uitermate hoog niveau, maar eigenlijk geldt dat voor het merendeel van de liedjes op "Pergola". Johan is zo'n band die inhoud en vorm perfect combineert en dat resulteert in een tijdloos album als je het mij vraagt. On-Nederlands goed is een classificatie die je heel vaak hoort bij "Pergola". Maar eigenlijk doe je daarmee de serieuze Nederlandse muziekscene wat tekort. Aan de andere kant geeft het maar weer eens aan hoe goed dit album wel niet is. "Pergola" is een album dat je moet beleven. Ik luister het zelden zo maar even tussendoor. De teksten zijn herkenbaar en je kunt je er makkelijk mee identificeren. De Greeuw schrijft en zingt over zaken die ons allemaal kunnen overkomen en dat zorgt voor een band. Samen met de meeslepende muziek heb je dan een van de beste albums van Nederlandse makelaardij.

Alle nummers zijn raak. Kenmerkende sound, prachtige (samen)zang en inderdaad hele sterke melodieën. Muzikaal zit het perfect in elkaar. Een van de beste platen van eigen bodem tot nu toe! Nu Daryll-Ann ook weer besloten heeft op te gaan treden mogen deze jongens ook wel weer een reünie gaan organiseren!

uilenei
Prachtig album; melancholieke pop-rock die mij niet meer loslaat. Na een jaar lang en meerdere luisterbeurten per week kan ik niet anders dan 'm in mijn top10 plaatsen.

avatar van Funky Bookie
Fijne plaat van Nederlandse bodem.
Ik vind de opener en afsluiter de beste nummers.
Tussendoor is het soms wat vlak, maar wel een fijne plaat.

avatar van ArnoldusK
Ik sluit me volledig aan bij bovenstaande opmerkingen. Klinkt 'solid' van top tot teen.
Goede popsongs die nét boven het (3FM-)maaiveld uitsteken. Aparte instrumenten of een bassrif die net een beetje 'off' is maken dit tot een pareltje in de Nederlandse muziekgeschiedenis.
Jammer dat Time and Time niet 15 minuten langer doorgaat..... Lijkt me een perfect nummer daarvoor.

avatar van bas2204
Een zeer solide plaat Johan is dit. Toch zijn niet alle songs van een gelijk niveau naar mijn mening

Meesterwerkje

avatar van Frenz
Sluit ik me helemaal bij aan, alleen 5 sterren geef ik niet zo snel weg

avatar van Johnny Marr
Deze liedjes klinken als dé ultieme vervlechting tussen dEUS en R.E.M. Wel niet zo briljant als die twee bands, maar dit is zeker niet onaardig. Tumble and Fall en Day Is Done zijn zeer mooi.

avatar van Pitchman
Een absolute Nederlandse klassieker!