Neil Young - On the Beach (1974)

Canada
Rock / Country
Label: Reprise

1. Walk On (2:42)
  2. See the Sky About to Rain (5:02)
  3. Revolution Blues (4:03)
  4. For the Turnstiles (3:15)
  5. Vampire Blues (4:14)
  6. On the Beach (6:59)
  7. Motion Pictures (4:23)
  8. Ambulance Blues (8:56)
avatar van IllumSphere
Ik heb in een korte tijd de tekst van On the Beach zo vaak stilletjes meegezongen dat ik het allemaal van buiten kan. Echt alles aan dat nummer is perfect. Tekstueel zeer sterk en die gitaar maakt het af. Ook de neerslachtige sfeer zet mijn haren recht en af en toe prikt het in mijn ogen. Maar dat is enkel als het allemaal even tot hier zit.

Alleen jammer dat deze zo zeldzaam is op vinyl. Op Discogs vind je er wel van 25 euro, maar wat is de kwaliteit van de plaat als van de hoes ? Ik haat het als artiesten of labels zoiets dwaas doen met platen als deze.

avatar van Arrie
Staat er over het algemeen wel aangegeven op Discogs, of ie near mint of very good etc. is. Hoe betrouwbaar de user is, kan je ook zien.

avatar van ArthurDZ
Koop deze gewoon op cd. Ik heb 'm gekocht voor 5 euro

avatar van Arrie
Ik heb deze trouwens laatst op vinyl gekocht, wel tweedehands, maar ook iets van 5 euro.

Stijn_Slayer
Als hoes en vinyl in goede staat zijn zal deze best 15 euro opbrengen in een platenzaak (sommige dure platenzaken in bijv. A'dam zetten zelfs bijna al hun vinyl voor €25-30,- neer), maar vaak valt dat ook wel weer mee. Zeker op Marktplaats.

Met een beetje mazzel kun je Time Fades Away zelfs al voor 5 euro krijgen.

sugartummy
minder blues dan dat je aan de hand van de titels zou vermoeden;er staan geen nummers op, die tot mijn favourite youngnummers behoren; maar het hele album is gewoon van een hoge kwaliteit. ik hou van droevige nummers, dus see the sky..is hier mijn favouriet.

avatar van Stalin
Geen idee of mensen, behalve Stijn Slayer uiteraard, bekend zijn met de bootleg Honey Slides. Deze bevat een aantal akoestische nummers van On The Beach, opgenomen in The Bitter End in mei 1974.

Honey Slides

kiriyama
Heb ik toevallig twee weken terug aangeschaft op Bootleg. Concert zelf is erg mooi, maar de geluidskwaliteit is helaas ver onder niveau. Denk daarom ook niet dat ik hem ooit nog eens zal draaien.

avatar van woutorrmusic
Ik vind die djembee's (of ander slagwerk, geen idee wat het precies zijn) zo lekker op dit album

Stijn_Slayer
@ Stalin en kiriyama: Probeer dan ook Citizen Kane Junior Blues (1974) eens te vinden.

avatar van henk01
Amen!

Halfje erbij

avatar van pmac
Een van mijn favoriete NY platen. Bluesy en folkachtige maar vooral ingetogen en in zichzelf gekeerd. Vrijwel elke lp uit de jaren zeventig van Neil heeft me persoonlijk geraakt.
In tegenstelling tot de sombere en sobere muziek is de hoes weer bijna humoristisch. Dat is dan ook weer Neil.

avatar van IllumSphere
Dit moet gewoonweg de beste Neil Young plaat aller tijden zijn. Het titelnummer On the Beach behoort al langer dan vandaag tot mijn favoriete nummers, maar ik had eigenlijk nooit de aanzet gegeven om de plaat in zijn totaliteit te beluisteren. Al een geluk dat ik snel op die beslissing ben teruggekomen, want anders had ik heel wat gemist.

avatar van perrospicados
In 1978 op de Havo van een meisje uit mijn klas gekregen, zomaar op een dag. 'Hier voor jou'. 'Waarom?' 'Zomaar'. (lange stilte) 'uhm....nou dankjewel'

Pas veel veel later viel het kwartje. Zou ze hiermee hebben willen zeggen dat ze me leuk vond?
Maar toen was ze al van school en ik had geen idee waar ze naar toe was gegaan en toen had je nog geen internet......

avatar van henk01
het is 1 van zijn donkerste platen

Stijn_Slayer
Donker vind ik On the Beach nog niet eens, zeker qua sound valt dat wel mee. Ik vind Neil Young hier eerder depri, terneergeslagen, cynisch en uitgeput klinkt. Weltschmerz dekt de lading ook wel.

Als een meisje mij On the Beach had gegeven, was ik snel verkocht. Nee, dan was 't voor mij geen walk on.

perrospicados schreef:

Je kunt haar nu alsnog googlen natuurlijk.

avatar van musician

perrospicados schreef:

Persoonlijk lijkt mij het een gevalletje subtiele, openlijke afwijzing. Dit is geen muziek om je geliefde in de stemming te krijgen, het neigt tot somberheid en scheiden.

Ik gaf ooit aan een aardig meisje (vlak voor dat ik mevrouw musician leerde kennen) het album The Chinese Wall van Philip Bailey (1985). Geheel niets vermoedend en zonder enige oneerbare voorstellen, maar er bleek dat zijn wereldberoemde duet Easy Lover met Phil Collins er op stond.

Dat kan ook geheel verkeerd worden opgevat, bleek. Om die reden heb ik, uit strategische overwegingen, ook nooit Rumours van Fleetwood Mac (hoewel in mijn geval een aangewezen album) aan een liefde kado gedaan....

avatar van perrospicados
Je kunt haar nu alsnog googlen natuurlijk.

Ja kan, maar de zoete weemoed van de herinnering kan nooit opwegen tegen de rauwe realiteit

Er moet ook wel enige sensitiviteit aanwezig zijn om de diepere betekenis van het kado in te zien. Zorgvuldig door mij samengestelde cassettebandjes werden achteloos in het tapedeck geduwd zonder dat er ook maar enige aandacht aan de teksten van de betrokken nummers werd besteed

Cured
Zo heb ik ooit Who's Next van een leuke meid gekregen, maar snapte helemaal niks van de zoveelste hint.....(ja , pas jaren later ).

avatar van pmac
Het is niet de vrolijkste plaat. Toen ik ( heel lang geleden) gezakt was voor mij Havo examens was dit de juiste plaat. Het is later wel goedgekomen hoor....
Neil speelde in A'dam een paar jaar geleden Ambulance blues. Het was het tweede nummer van die avond maar na dat nummer kon het eigenlijk al niet meer kapot. De zaal was doodstil.

avatar van pmac
Een van mijn favoriete NY platen. Stemmmig , bluesy en eigenlijk allemaal pakkende songs die in je kop blijven plakken. Niet de vrolijkste plaat. Toen ik ( heel lang geleden) gezakt was voor mij Havo examens was dit de juiste plaat. Het is later wel goedgekomen hoor....
Neil speelde in Adam een paar jaar geleden Ambulance blues. Het was het tweede nummer van die avond maar na dat nummer kon het eigenlijk al niet meer kapot. De zaal was doodstil.

NY heeft nooit slechte albums gemaakt. Dits wa mijn 2e blind gekochte album en heb daar nooit spijt van gehad. Ik heb alles van Neil en het is nog altijd genieten geblazen met of zonder Crazy Horse

bennerd
Wow, dit album bevalt me verrassend goed!

avatar van Queen Bitch
wat is see the sky about to rain toch een fantastisch mooi nummer! misschien wel mijn favoriet van neil, deze vind ik samen met tonight's the night in ieder geval wel zijn mooiste album wat ik van hem ken.

avatar van Tony
Ik ken ze allemaal en ben het met je eens; Je noemt Neil's mooiste 2 albums wat mij betreft. Nou Time Fades Away nog op de kop zien te tikken. Helaas nog steeds alleen op vinyl, nooit op CD uitgebracht en waarschijnlijk DE release waar fans nog echt op zitten te wachten, hoe mooi die archives uitgaven ook mogen zijn.

avatar van pdonidvie
IllumSphere schreef:

Zeldzaam? Ik heb hem net nieuw gekocht in de 'Coffee & Vinyl' in Antwerpen voor € 20.

avatar van IllumSphere
Ik denk dat ik maar eens de trein ga nemen naar Antwerpen dan.

Stijn_Slayer
In Arnhem, Utrecht, Almere en Amsterdam heb ik 'm ook wel eens gezien voor ongeveer 15-18 euro.