The Verve - Urban Hymns (1997)

3,84

Label: Virgin

1. Bitter Sweet Symphony (6:00)
  2. Sonnet (4:23)
  3. The Rolling People (7:04)
  4. The Drugs Don't Work (5:07)
  5. Catching the Butterfly (6:29)
  6. Neon Wilderness (2:40)
  7. Space and Time (5:39)
  8. Weeping Willow (4:52)
  9. Lucky Man (4:55)
  10. One Day (5:05)
  11. This Time (3:53)
  12. Velvet Morning (4:59)
  13. Come on / Deep Freeze (15:15)
  14. Lord I Guess I'll Never Know * (4:52)
234 BERICHTEN 7 MENINGEN
Dit blijft een juweeltje. Al vanaf '99 in de collectie en nog steeds met regelmaat genieten van deze fantastisch opgebouwde plaat. Kan me wel vinden in een eerdere kritiek dat sommige nummers wat korter hadden gekund, maar ach, als je dan velvet morning of sonnet voor de zoveelste keer hoort en nog steeds kippenvel krijgt....

Staat eigenlijk geen echt slecht nummer op, maar het duurt allemaal te lang. Daarbij lijken een paar nummers ook erg veel op elkaar en daardoor lijkt het nog langer te duren. Vier nummers eraf en het is voor mij een klassieker, nu krijgt ie 3,5 ster.

Deranged
Ik vind met name Lucky Man een fenomenaal nummer. Een voor mij onovertroffen stuk binnen dit verder redelijk onovertroffen album binnen hun output.

avatar van shimahero
sterk album. Ik hou ook van de psychedelische invloed

Zelfs zoveel tijd na dato nog actueel. Veel sterke songs maar met name de experimenten met geluid zijn erg geslaagd, bijvoorbeeld het einde van The Rolling People. Wat ze daar met het gitaargeluid doen is fantastisch en geeft the Verve een unieke positie in de Brit-pop. Enige nadeel is dat uiteindelijk veel van de tracks op elkaar lijken waardoor het hele album in één luisterbeurt net teveel van het goede is. Individueel zijn de tracks echter allemaal de moeite waard.

Schnee
Als je het experimentele waardeerd zou ik zeker de oudere platen even luisteren van ze. Die zijn m.i. een heel stuk beter nog!

avatar van BoyOnHeavenHill
Deze plaat heb ik om de een of andere dwaze reden altijd links laten liggen – ik geloof dat het iets te maken had met het achterlijke vooroordeel dat Richard Ashcroft een druggy warhoofd met onvoldragen muzikale ideeën zou zijn, terwijl, als deze plaat íéts duidelijk maakt is het wel dat hij c.q. The Verve zeer gestructureerde en zorgvuldig gearrangeerde muziek aflevert. Met de psychedelische en soms te lang doorzeurende gitaarjams op het einde van op zich interessante nummers als The rolling people, Catching the butterfly, This time en Come on heb ik niet zo veel (bij Oasis en het tweede album van de Stone Roses vond ik dat ook al de minst interessante passages), maar van nummers als Space and time, Weeping willow, Lucky man, One day en Velvet morning lust ik wel pap, steeds met dat mooi volle en gedetailleerde maar tegelijkertijd heldere en warme geluid. De opvallendste nummers staan echter aan het begin van de plaat, met de beruchte opener en de fantastische single The drugs don't work – die laatste track zou voor mij het hoogtepunt van het album zijn, ware het niet dat het nog afgetroefd wordt door Sonnet, een nummer waarvan ik letterlijk tranen in mijn ogen krijg elke keer dat ik het hoor. Onversneden schoonheid, melancholie die nergens sentimenteel wordt, een melodie om een moord voor te plegen, prachtig gezongen, me dunkt dat je je leven al als half geslaagd mag beschouwen wanneer je één zo'n nummer uit je pen krijgt.

avatar van luigifort
Werkelijk n heerlijk album..een van mijn favorieten..ik ga altijd zo heerlijk uit mijn dak op Come On

avatar van Dardan
"Bitter Sweet Symphony" is voor mij een van beste Rock-nummers uit de jaren '90, samen met "Karma Police" van Radiohead en "Black" van Pearl Jam. Het nummer bezorgt me ook keer op keer kippenvel als het voorbij komt op de playlist van mijn werk: I need to hear some sounds that recognize the pain in me yeah

En wat te zeggen over "The Drugs Don't Work": eigenlijk een even grote klaasieker - voor Richard Ashcroft een liefdesnummer, en geen over het overlijden van zijn vader zoals vaker wordt beweerd, al kan het ook zo geïnterpreteerd worden - die ik voor het eerst tegen in deze toplijst. De tweede keer toen ik het nummer hoorde kon ik amper vatten wat me overkwam: het is geen huilnummer, het gaat dat niveau dieper. Paul Bekker beschreef ooit het derde stuk uit Beethoven's 29ste piano sonata als 'de apotheose van pijn, van die diepe vorm van smart waar geen remedie voor bestaat, maar die enkel haar expressie kent in een onmetelijke stilte van uiterste wee' - Juist dat gevoel zou ik ook aan dit nummer kunnen toeschrijven.

Naast geweldige meezingers zoals de twee hierboven vermelde nummer, brengen deze heren ook zeer goede psychedelisch geïnspireerde nummers. "The Rolling People" en "Come On" zijn geweldige brokken energie, "Catching the Butterfly" gaat eerder er dromerig op vooruit. Het brengt evenals bij andere bands zoals Pink Floyd en The Doors die ik graag hoor een aangename vorm van variatie en creativiteit naar boven.

De minpunten op dit album zijn schaars, maar jammer genoeg zijn ze tegelijkertijd ook vrij groot. "Neon Wilderness" kan er nog mee door, maar is eigenlijk een vrij nutteloos nummer waar ik de meerwaarde amper van begrijp. "Space and Time" wordt gewoon vrij slecht gebracht, ondanks de niet onaardige tekst. Het complete dieptepunt wordt bereikt met "This Time".

Zonder die drie nummers was dit album wat minder langdradig geweest, maar nog belangrijker: hoogst waarschijnlijk mijn favoriete Rock-album aller tijden.

avatar van freakey
Gekocht via Discogs voor € 0,80 (!!) als nieuw, dat is alleen de aanwezigheid van Bittersweet Symphony al waard. Maar... wat een prachtige plaat is dit eigenlijk!

avatar van EttaJamesBrown
freakey schreef:

Lucky man! Indeed.

avatar van Funky Bookie
Typische jaren '90 Britpopplaat.
Ik heb bij dit album wat ik heel vaak heb met dit genre. Het wordt nergens slecht, maar het gaat me in het tweede deel vervelen.
De singles zijn uiteraard ijzersterk.

avatar van Knoracle
Om maar met de deur in huis te vallen : Bittersweet Symphony vind ik het minste nummer. Dan weet je genoeg over het niveau van deze schijf. Stuk voor stuk uitgesponnen theatrale meesterwerken. Zijn ongetwijfeld ontstaan onder het genot van een snuifje en een slokje. Who cares. Absolute uitschieters Rolling People en Come On. Klassieker.

avatar van trebremmit
trebremmit (moderator)
Weet nog goed dat Rob Stenders toentertijd helemaal gek was van Bitter Sweet Symphony, hij draaide het echt helemaal grijs, daardoor heb ik deze band ook leren kennen.
Had eigenlijk toen wel verwacht dat ze nog veel meer briljante muziek zouden uitbrengen, maar helaas is het bij Forth en wat solo albums gebleven.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Zoals waarschijnlijk zovelen hier heb ik deze plaat ontdekt via Bittersweet Symphony (bleef maar in tv-trailers voorbijkomen op de Belgische televisie) maar eigenlijk was dat maar heel even mijn favoriet van Urban Hymns. Na een luisterbeurt of drie werd Velvet Morning mijn lievelingetje, en dat is ie sindsdien altijd gebleven. Ik word nog steeds elke luisterbeurt compleet gevloerd door die song.

In zijn geheel al een prachtige plaat natuurlijk. Megalomaan, spacey en overdramatisch, maar prachtig. Velvet Morning maakt het voor mij evenwel helemaal af.

He said, don't you find
That it's lonely
The corridor
You walk there alone
And life is a game
You've tried

avatar van adri1982
trebremmit schreef:
Destijds luisterde ik (ook) veel naar Radio 3(FM). Ik kan mij nog herinneren dat ik bijna 15 was, toen ik 'Bitter Sweet Symphony' voor het eerst hoorde. Ik was toen nog herstellende van een val onder een viaduct (op 1 mei 1997) die me bijna fataal werd, en zat toen begin Juni(?) op de achterbank van de auto van mijn vader. Hij en mijn moeder brachten mij toen in de namiddag naar een oud-klooster/hotel in Biezenmortel (bij Udenhout). Zo kon ik nog een dagdeel van een schoolkamp meemaken, waar ik niet bij kon zijn. Het was een mooie dag, toch nog wel.

Wel was het gevolg van 'Bitter Sweet Symphony', dat ik de daarop volgende singles 'The Drugs Don't Work' en 'Lucky Man' ook meteen geweldig vond.

Heel, heel lang geleden voor het laatst gehoord, dus moest weer even luisteren.
Nog altijd een fijne plaat van The Verve.
Britpop/rock die vaak prettig zweeft, maar ook rockt op gepaste tijden.
Natuurlijk is er een hoop inspiratie geput uit de 60's, want ook lichte psychedelia is aanwezig, en ook de strings zijn een aanvulling.
Een nog altijd prima sfeervol stel songs, waar Lucky Man net als toen, mijn favo is, prachtig hemels refein.
Ach, misschien had het had allemaal wat bondiger en korter gekund, maar zo'n nummer als Come On, kan dan weer niet lang genoeg duren

Zeker niet de meest originele band, maar dit is een plaat die 20 jaar later nog zeker gehoord mag worden.

avatar van luigifort
Kan me nog herinneren dat Bittersweet op de radio uitkwam. 20 jaar geleden damn wat waren we nog jong

luigifort schreef:

En het voelt als gisteren!
Het gaat verdomme ook zo snel!
Gelukkig is er muziek

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Wat slowchat verwijderd.

avatar van vigil
luigifort schreef:

We zijn toch nog steeds jong? Of tenminste iets minder jong dan toen maar nog steeds niet oud, hoogstens een ietwat oudere jongere

Maar goed 20 jaar verder en er is een prachtige anniversary box verschenen van dit album. 5 cd's en 1 dvd met een live concert uit 1998, de videoclips en wat Jools Holland opname. Veel van dit alles is ook op 1 van de 5 cd’s te vinden. Verder alle B kanten en de nodige andere versies van de singles. Het pakketje is op zich niet heel duur (in vergelijk met andere van dit soort lijvige boxen) maar 60 a 70 euro is nog steeds wel een bedrag waar ik eens een tijdje over moet nadenken om er dan achter te komen dat deze niet meer leverbaar is en de prijzen de lucht in schieten…

Mijn gele sterren staan bij 2, 4 en 12 maar dat had net zo goed bij 3, 9 en 13 kunnen zijn maar drie sterren is niet veel heh

avatar van Poles Apart
Gitarist Nick McCabe kijkt terug en een beetje vooruit.

avatar van Gringo_m
De nieuwe super deluxe uitgave van Urban Hymns is werkelijk prachtig.
Het reguliere album is al een meesterwerk maar op deze 5 cd uitgave staan ook wat extra pareltjes.
De B sides met wat demo's warenover het algemeen al bekend maar geven weer een goed beeld van de ontwikkeling van The Verve vanaf "Storm in Heaven" tot "Urban Hymns" .
Het concert in Haigh Hall uit 98 laat The Verve op zijn hoogtepunt horen.
Maar het zijn vooral de live nummers van CD5 die hemelse uitvoeringen laat horen van oa "Space and Time" met Ashcroft in topvorm, Nick McCabe die even een dekentje legt over "History" en eindelijk mooie live uitvoeringen van "Slide Away"en "A Man Called Sun".
Samenvattend""This Is Music"!

12. Velvet Morning
13. Come On

CD2
B-sides
1. Lord I Guess I’ll Never Know
2. Country Song
3. Bitter Sweet Symphony (James Lavelle Remix)
4. So Sister
9. Stamped
10. Never Wanna See You Cry
11. (Bitter Sweet Symphony) MSG
12. The Longest Day
13. Lucky Man (Happiness More or Less)

CD3
B-sides (cont.) + 2 session tracks issued in 2004*
1. Bitter Sweet Symphony (extended version)
2. This Could Be My Moment *

Haigh Hall Encore:
1. One Day
2. History
3. Come On
Further live material (Washington / Brixton / Manchester – 1997/8)
4. A New Decade – Washington DC 9.30 Club (3/11/97)
5. The Rolling People – Brixton Academy (16/1/98)
6. On Your Own – Brixton Academy (16/1/98)
7. History – Brixton Academy (16/1/98)
8. The Drugs Don’t Work – Washington DC 9.30 Club (3/11/97)
9. Slide Away – Manchester Academy (11/8/97)
10. A Man Called Sun – Washington DC 9.30 Club (3/11/97)
11. A Northern Soul – Washington DC 9.30 Club (3/11/97)
12. Space and Time – Brixton Academy (16/1/98)
13. This Is Music – Manchester Academy (11/8/97)
14. Weeping Willow – Washington DC 9.30 Club (3/11/97)
15. Stormy Clouds (and Reprise) – Manchester Academy (11/8/97) 7.24

Lucky Man
Lucky Man (US version)
Sonnet

avatar van bas1966
lucky man is echt een geweldig nummer. Ook Sonnet is erg mooi.