The Verve - Urban Hymns (1997)

Label: Virgin

1. Bitter Sweet Symphony (6:00)
  2. Sonnet (4:23)
  3. The Rolling People (7:04)
  4. The Drugs Don't Work (5:07)
  5. Catching the Butterfly (6:29)
  6. Neon Wilderness (2:40)
  7. Space and Time (5:39)
  8. Weeping Willow (4:52)
  9. Lucky Man (4:55)
  10. One Day (5:05)
  11. This Time (3:53)
  12. Velvet Morning (4:59)
  13. Come on / Deep Freeze (15:15)
  14. Lord I Guess I'll Never Know * (4:52)
totale tijdsduur: 1:16:21 (1:21:13)
avatar van milesdavisjr
Ik corrigeer mezelf. De verveling slaat niet meer toe en dus heb ik mijn score met een halfje verhoogd.

Ik heb juist het tegenovergestelde, veel gedraaid destijds maar tegenwoordig vind ik veel nummers (zeven stuks klokken ruim boven de 5 minuten) te lang duren. Het wordt allemaal wat zemelig. Met de eerste twee platen van de band heb ik dat veel minder omdat de psychedelische invloeden op die albums de lange speelduur wat mij betreft rechtvaardigen. Sonnet blijft wat mij betreft het prijsnummer op deze schijf.

Arbeidsdeskundige
Dit heerlijke album doet me nog even veel als 22 jaar geleden.

Heb deze al heel lang willen aanschaffen ….. en heb hem dan nu toch maar gekocht..
Natuurlijk zijn de singles zeer sterk en toch wel tijdloos vind ik. De andere nummers zijn ook wel best goed. Enkel Neon Wilderness vind ik wat zwak.

Thekillers87327
Geweldig album, doet me erg denken aan Oasis maar dan veel verfijnder en (iets) beter.
Lucky man is een wonderschone plaat samen met natuurlijk BSS en the drugs dont work.
Ook sonnet mag er wezen!
De overige nummers zijn ook zeker niet zwak en zijn groeiers!

Autobahn
Dit album verdient wat mij betreft 4 sterren. Heel veel mooie liedjes, waarvan ik Sonnet, The Drugs Don't Work, Lucky Man (1 van de mooiste liedjes die ik ooit in mijn leven heb gehoord) en One Day de beste vind. De rest is ook goed, maar ik vind deze band wel het sterkst bij de wat meer rustige nummers. Ook zijn sommige nummers wat te lang.

avatar van Dirruk
Een plaat vol met knallers. Alle uitgegeven singles; Bitter Sweet Symphony, The Drugs Don't Work, Lucky Man en Sonnet zijn regelrechte klassiekers. De andere albumtracks houden dit niveau ook mooi vast. Met name Rolling People en Weeping Willow vielen mij positief op. Het experimentele tweeluik Catch The Butterfly en Neon Wilderness doen wat mij betreft ook geen afbreuk aan de plaat, al is Catch The Butterfly iets te lang.

Klein nadeel van het album is wellicht de lange speelduur. Sommige nummers hier, hoe goed ze ook zijn, zijn helaas niet altijd geschikt voor de lange duur. Hierdoor dreigen bepaalde nummers bijna te verdrinken in hun speelduur.

Tot en met kant C zit ik zeker rond de 5*. De laatste paar nummers vallen licht tegen vergeleken met de rest. De afsluiter is op LP gelukkig geen 15 minuten. Hierdoor gaat dit album eruit met een zeer energieke plaat.