Prince & The New Power Generation - Diamonds and Pearls (1991)

Soul / Funk
Label: Paisley Park

1. Thunder (5:45)
  2. Daddy Pop (5:16)
  3. Diamonds and Pearls (4:43)
  4. Cream (4:12)
  5. Strollin' (3:46)
  6. Willing and Able (4:59)
  7. Gett Off (4:31)
  8. Walk Don't Walk (3:06)
  9. Jughead (4:56)
  10. Money Don't Matter 2 Night (4:48)
  11. Push (5:56)
  12. Insatiable (6:37)
  13. Live 4 Love (6:58)
De kwaliteit van die bootleg is zo goed dat je bijna zou denken dat Prince het zelf stiekem heeft uitgebracht.

Horny Pony klinkt hier inderdaad erg funky.

Ziegler
Interessant. Gaan we eens achteraan.

Vandaag precies 25 jaar oud. Waar blijft de tijd. Om die reden weer op de draaitafel gelegd en ik moet zeggen dat het toch wel erg lekker is. Mijn waardering voor het album werd in de loop der jaren steeds minder, maar is de laatste paar jaar weer aan het stijgen.

Ziegler schreef:
Interessant. Gaan we eens achteraan.

Heb je hem al te pakken?

Heeft iemand enig idee wat Prince in "Get Off" bedoelt met "Something about a little box with a mirror and a tongue inside"? Ik heb namelijk geen idee wat de goede man bedoelde.

avatar van Funky Bookie
En dan is daar het eerste album met de New Power Generation. Vanuit de SOTT band is alleen Levi Seacer Jr. nog over gebleven. Hij heeft zijn bas ingeruild voor gitaar. De hoes toont Prince met Diamond and Pearl en was ook in een hele mooie hologram versie beschikbaar.
Met name in de USA had Prince commercieel succes nodig en dit album speelt daar op in. Met Tony M. is er een rapper in de band gekomen. Hij heeft de twijfelachtige eer misschien we het minst populaire bandlid ooit te zijn. Live zijn zijn raps inderdaad heel slecht. In de studio valt het echter allemaal wel mee.
Het album is energie, funky en toegankelijk (zowel muzikaal als tekstueel). Artistiek gezien heeft Prince zichzelf niet heel erg uitgedaagd, maar hij heeft wel een fijn popalbum geproduceerd. Het geluid borduurt verder op Graffiti Bridge, maar de spiritualiteit is er grotendeels uitgehaald. Grootste bezwaar is dat het geheel regelmatig over geproduceerd klinkt.

Thunder
Zoals wel vaker knalt Prince vol gas naar binnen. Heerlijk rocknummer met wat oosterse geluiden. De spirituele sferen zitten er op deze track nog volop in.

Daddy Pop
Prince schept even op dat hij nog altijd da bomb is. En passant wordt het nieuwe geluid van de NPG hoorbaar. De rappende Tony M., de levende drummachine Michael B. en misschien wel de beste zangeres die ooit in een Prince band zat: Rosie Gaines.

Diamonds And Pearls
Eigenlijk een hele gladde ballad in de stijl van The Arms Of Orion. De stem van Rosie en de schitterende opbouw zorgen ervoor dat dit nummer mij wel bevalt.

Cream
Tekstueel een nummer vol humor. Muzikaal een typisch Prince pop-rock nummer. Logisch dat het een hit werd.

Strollin’
Een heerlijk jazzy nummer. Ik wordt ontzettend vrolijk van dit nummer wat vooral erg goed beluisterd kan worden als de zon schijnt.

Willing And Able
Een ontzettend goed verborgen pareltje. Live wist Tony M. dit nummer te verkrachten, maar op het album is dit echt een ontzettend goed nummer. Dit is het enige nummer op het album waar Prince niet commercieel probeert te klinken, maar laat horen waarom hij de meest invloedrijke artiest uit de jaren ’80 is. Tony zijn raps zijn ingetogen en passen daarmee verrassend goed bij deze toptrack.

Gett Off
Het prijsnummer van dit album. Echte Prince teksten (23 standje in een one-night-stand). De 12” bevat wat extra Prince raps en die zijn allemaal raak. Prince mikt hier ouderwets op onze oerdriften en ik kan het alleen maar een voltreffer noemen.

Walk Don’t Walk
Net als Willing And Able een ondergewaardeerd nummer. Vooral de zang van Rosie tillen dit nummer echt naar een hoger niveau.

Jughead
Het nummer waar de meeste Prince fans een ontzettende hekel aan hebben. Stilistisch had het op Black Album gepast. Dit nummer krijgt Tony een grote rol, maar echt vervelend wordt het voor mij nergens. Rosie blijkt ook te kunnen rappen. Dit nummer is waarschijnlijk gericht aan oud-manager Steve Fargnoli.

Money Don’t Matter 2 Night
Een heerlijk ingetogen poppy nummer met een maatschappijkritische tekst. Meestal is Prince daar niet goed in, maar ik vind deze poging heel geslaagd.

Push
Een lekkere funkstamper. De falsetto van Prince doet het hier heel goed en zijn rap met een deel van de songtitels erin verwerkt is erg leuk.

Insatiable
Dit is voor mij altijd een beetje Scandalou 2.0 geweest, maar dan iets minder goed.

Live 4 Love
Dit nummer is tekstueel mooi gevonden, door het vanuit het perspectief van een straaljagerpiloot te doen. Live vond ik vooral de beukende drums van Michael B. fantastisch. Jammer genoeg lijdt dit nummer ook aan de belangrijkste kwaal van dit album: overproductie.

Conclusie: de commerciële knieval van Prince is teleurstellend. Desondanks is het een fijne popplaat die ik met plezier beluister.

Vandaag zijn er twee video's van dit album aan de beurt om toegevoegd te worden aan het officiële Prince YouTube kanaal.

En ook nu weer wat nieuwe videoclips online. De wat minder bekende zoals die van Insatiable en Willing and Able.

De live clip van Live 4 Love is de moeite waarde en brengt mooie herinneringen naar boven.

avatar van DeWP
Een heel toegankelijk album van Prince. Je mag het haast zelfs commercieel noemen. Maar.....een prima verzameling nummers!

Na al die jaren verhoog ik 'm naar 4,5*. Dit is toch eigenlijk wel een erg lekker album van Prince, gevuld met heel wat prettige songs. Favoriete nummers als Cream en Get Off en fijne als Thunder, Diamonds and Pearls, Strollin', Money Don't Matter 2 Night, Willing and Able & Insatiable. Het liefst draai ik mijn 1LP versie met precies deze 8 hoogtepunten van de 13 nummers. Die is echt heel goed.

Las vandaag trouwens op de My Name Is Prince tentoonstelling dat dit album 2x platina in the USA en 3x in the UK had gehaald. Cream was zijn vijfde nummer 1 hit in the USA. Nooit geweten dat het zo'n commercieel succes was.

avatar van Funky Bookie
Dit was Prince zijn commerciële comeback na het ontbinden van The Revolution (en natuurlijk als tussendoortje het Batman album).
Na Purple Rain had hij in de USA geen tour meer gedaan. Mede daardoor was zijn populariteit in de USA flink tanende. In Europa werd Lovesexy gezien als zijn beste tour, maar in de states verkocht het niet uit.